Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?


Polarn

Recommended Posts

Etter 22timer med kjøring med ett snitt på 13knop, så kjørte jeg inn i Langesund. 

 

Må si at Askeladden p80 har overaska noe jævli, det har sjøa godt fra Bergen til langesund, "morsomt" på etappen fra Egersund til Lindesnes, i ett vær der danskeferjene blir innstilt. Jeg kan i allefall si til kona og barna til båteieren at det er en trygg og sikker båt :) 

 

Hele turen blei filma med "dashcam" 

IMG_20230703_125930.jpg

Link to post
Share on other sites

I dag ble båten sjøsatt:),etter litt oppstartstrøbbel så gikk alt meget vel..speedwire løsnet,dyserør var løse, mutteren som tetter rundt akselen var løs,men etter litt justeringer så gikk sjekta som en drøm.klarte tilogmed å legge til på båtplassen uten å dumme meg ut,eller ikke veldig mye ihvertfall;)motoren fikk 9 timers idag, opplevde ikke at den ble varm,den var oppi 85grader, men kjølevannet ser ikke ut til åligge hverken i kjølen eller i olja..så meget tilfreds så langt

 

Link to post
Share on other sites

grimstadgutt skrev 39 minutter siden:

I dag ble båten sjøsatt:),etter litt oppstartstrøbbel så gikk alt meget vel..speedwire løsnet,dyserør var løse, mutteren som tetter rundt akselen var løs,men etter litt justeringer så gikk sjekta som en drøm.klarte tilogmed å legge til på båtplassen uten å dumme meg ut,eller ikke veldig mye ihvertfall;)motoren fikk 9 timers idag, opplevde ikke at den ble varm,den var oppi 85grader, men kjølevannet ser ikke ut til åligge hverken i kjølen eller i olja..så meget tilfreds så langt

 

Så bra !

Deilige dager når alt går riktig vei ! 

 

42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking

Hjemmehørende i Kristiansand S

Link to post
Share on other sites

Du burde prøve andre veien, så sier du ifra når du skal prøve, så kan vi arrangere baatplassen sirkus, selger popcorn og pils, dagens underholdning er solbris som skal innkjøres med propeller som går feil vei :p 

 

evt behold de sånn de er nå, så slipper du litt action, for det er det som er standard oppsettet 

Link to post
Share on other sites

Eika skrev 14 minutter siden:

Du burde prøve andre veien, så sier du ifra når du skal prøve, så kan vi arrangere baatplassen sirkus, selger popcorn og pils, dagens underholdning er solbris som skal innkjøres med propeller som går feil vei :p 

 

evt behold de sånn de er nå, så slipper du litt action, for det er det som er standard oppsettet 

😁😁😁

Godt å se at spekulatoren (hue) fortsatt virker! Jeg spanderer popkorn!😄😄

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev for 3 timer siden:

😁😁😁

Godt å se at spekulatoren (hue) fortsatt virker! Jeg spanderer popkorn!😄😄

Får det ikke mer morro enn man gjør det selv :p 

 

alltid godt og få bekrefta at det fortsatt virker der oppe når man har passert en viss alder :p 

Link to post
Share on other sites

Eika skrev 1 time siden:

Får det ikke mer morro enn man gjør det selv :p 

 

alltid godt og få bekrefta at det fortsatt virker der oppe når man har passert en viss alder :p 

Definitivt!😂😂

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Da tror jeg at jeg er ferdig med å støpe gl.fiber og polyester i taket. Nå skal det ligge ca 2 lag med 450 grams (og noe 300 grams i tillegg) på divinylcellen. Jeg burde kanskje ha ett lag til med 450 grams - eller hva tror kunnskapen der ute???

taket sett fra styrbord side:

WP_20230709_15_45_01_Pro__highres.jpg.ad695c4f2ff8ad06b774679abf614984.jpg

 

taket sett fra babord side:

WP_20230709_15_44_34_Pro__highres.jpg.7e3d64e0148975f74d26677858c1d049.jpg

 

Ser det greit ut Chilli Solbris?

Jeg håper nå at jeg bare kan renkutte (hva bør jeg renkutte med? En kutteskive på vinkelsliper eller holder det med sagblad på multikutter, hva er best?) og så forberede for legging/liming av skrogkledning (med Casco våttromslim!) - og få satt inn vinduene mot slutten av uka - og så blir det SJØSETTING :lol: gleder meg som en liten guttunge til julaften :lol::thumbsup::sailing:

Er det noe jeg bør huske på videre nå?

 

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Hart litt rep av vinduer i baljen. 

Skåret bort gummi lappen på original pakning å kjørt en fuge med Teroson fra Solbris. 

La det på i går kveld. Testet med spyleslangen i havna nettopp. Junior kunne konstatere at det var potte tett nå. Så da er Baljen2 klar for litt vestlandsvær fra i mårå

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev for 6 timer siden:

Hart litt rep av vinduer i baljen. 

Skåret bort gummi lappen på original pakning å kjørt en fuge med Teroson fra Solbris. 

La det på i går kveld. Testet med spyleslangen i havna nettopp. Junior kunne konstatere at det var potte tett nå. Så da er Baljen2 klar for litt vestlandsvær fra i mårå

Håper butylen er i klem mellom ramme og glass! Den har ingen limende effekt og skal stå klemt! Teroson MS937 er lim og kan stå fritt. 😁

Men glasset må tilsettes primer!👍

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

tom Cognac skrev for 6 timer siden:

Da tror jeg at jeg er ferdig med å støpe gl.fiber og polyester i taket. Nå skal det ligge ca 2 lag med 450 grams (og noe 300 grams i tillegg) på divinylcellen. Jeg burde kanskje ha ett lag til med 450 grams - eller hva tror kunnskapen der ute???

taket sett fra styrbord side:

WP_20230709_15_45_01_Pro__highres.jpg.ad695c4f2ff8ad06b774679abf614984.jpg

 

taket sett fra babord side:

WP_20230709_15_44_34_Pro__highres.jpg.7e3d64e0148975f74d26677858c1d049.jpg

 

Ser det greit ut Chilli Solbris?

Jeg håper nå at jeg bare kan renkutte (hva bør jeg renkutte med? En kutteskive på vinkelsliper eller holder det med sagblad på multikutter, hva er best?) og så forberede for legging/liming av skrogkledning (med Casco våttromslim!) - og få satt inn vinduene mot slutten av uka - og så blir det SJØSETTING :lol: gleder meg som en liten guttunge til julaften :lol::thumbsup::sailing:

Er det noe jeg bør huske på videre nå?

 

Det er kjappest med vinkelsliper. Men sag med egnet blad går fint. Støver gjør det uansett!😁😁

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev 8 minutter siden:

Det er kjappest med vinkelsliper. Men sag med egnet blad går fint. Støver gjør det uansett!😁😁

 

Takker, da blir det vinkelsliper (greier nok ikke å være nøyaktig nok, så jeg kutter litt utenfor.)og så pusser jeg med multiverktøy med slipeplata. Er klar over støvstormen, men jeg har briller og maske - og etterpå blir det så mye bedre når jeg støvsuger hele båten og  vasker med grønsåpe - lukter så godt, og reint :lol:

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev 17 minutter siden:

Men glasset må tilsettes primer!👍

 

Vinduene til båten min sitter i en aluramme på utsiden og med en aluramme på innsiden som skal skrus fast til ytterrammen. Må jeg prime - ble litt usikker her :rolleyes:

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

tom Cognac skrev for 1 time siden:

 

Vinduene til båten min sitter i en aluramme på utsiden og med en aluramme på innsiden som skal skrus fast til ytterrammen. Må jeg prime - ble litt usikker her :rolleyes:

Nei. Da bruker du bare butyl. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev for 2 timer siden:

Håper butylen er i klem mellom ramme og glass! Den har ingen limende effekt og skal stå klemt! Teroson MS937 er lim og kan stå fritt. 😁

Men glasset må tilsettes primer!👍

Er den utvendige del av uprofilen som liggerpå utsiden av aluramme mot glasset.  Så er ikke noe som er i klem her. Så er er limt med Teroson ms937. Primer er brukt. Men den hadde en rar konsistens. Som om den hadde skilt seg i en svart masse å en klar gelé masse. Prøvde å røre det i hop, men ble ikke skikkelig bra.

Men dette er uansett kun en midlertidig fiks. Blir å ta alle vinduer utvendig neste vår når båt står på land. 
Hadde ikke noe maskerings tape her jeg ligger. Å de skulle ha 255kr for en rulle på Coop prix. Så da ble det på frihånd. Vet ikke hvilken planet denne sjappa er på, men 255kr for en liten rulle papir tape, er svindel. 
men har nå testet flere ganger med spyle slangen, å det holder tett nå. Så da satser vi på disse holder til våren.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev 28 minutter siden:

Er den utvendige del av uprofilen som liggerpå utsiden av aluramme mot glasset.  Så er ikke noe som er i klem her. Så er er limt med Teroson ms937. Primer er brukt. Men den hadde en rar konsistens. Som om den hadde skilt seg i en svart masse å en klar gelé masse. Prøvde å røre det i hop, men ble ikke skikkelig bra.

Men dette er uansett kun en midlertidig fiks. Blir å ta alle vinduer utvendig neste vår når båt står på land. 
Hadde ikke noe maskerings tape her jeg ligger. Å de skulle ha 255kr for en rulle på Coop prix. Så da ble det på frihånd. Vet ikke hvilken planet denne sjappa er på, men 255kr for en liten rulle papir tape, er svindel. 
men har nå testet flere ganger med spyle slangen, å det holder tett nå. Så da satser vi på disse holder til våren.

Det høres bra ut!😃

Primeren har en kule i beholderen. Den må rister i ett minutt før bruk!🌞 Akkurat som med lakk på sprayboks!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Trawler 42 skrev On 5.7.2023 at 21.14:

Så bra !

Deilige dager når alt går riktig vei ! 

 

Ja ,det er en skrekkelig gammel båt som har stått lenge på land og min erfaring med ting som har stått urørt lenge er at det kan dukke opp både det ene og det andre,nå er den ihvertfall i orden,etter litt skruing,sveising,gnikking og pussing.Har fått overnattet 2 ganger med den,vært i lillesand ,og til helga skal vi til tvedestand,så det blir saker,særdeles fornøyd med å svive rundt i sjekta..;)

 

Link to post
Share on other sites

I dag har jeg skiftet batteri å thruster. Spenning under drift gikk fra 8,1 til 10,8, regner med at det gir god effektøkning på thruster.

 

Neste oppgave var å sette inn en rorvinkelmåler, NMEA2K er gode greier. Enkelt å få til å spille med autopilot og plotter.'

 

Til sist skulle jeg forsterke targa bøylen. Har satt på en radarmast som øker belastningen på targa. Når vi monterte denne oppdaget vi at kyssfinneren som er innstøpt i targa er råtten. Har fått laget 2 metallremser, 30x600 mm som forsterkning. 

En ble satt på uten problemer, men når vi skulle borre opp skruehullene i nr 2 gikk det ad undas. Sto jo på brygga og boret med 10mm bor, dritten tok tak og nappet drill og metallremse ut av nevene og begge deler ble senket på 22 meters dyp...

 

Her må det bestilles ny metallremse og ny drill før jobben kan gjøres ferdig.

Bildet er targa før forsterkningen er på plass.

 

 

image.jpeg

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Share on other sites

I dag har jeg fått septiktanken på plass med uvurderlig hjelp fra Jonas hos Ragnar Ringstad! Han er egentlig motormekaniker så da er det helt naturlig å bruke fyren til montering av septiktank!😁😁😁

IMG_2772.jpeg.13a23cfc5fd74bc5634cfb46363e837a.jpeg

 

IMG_2775.jpeg.6a32afb5b0f78c4a76910acc85470f51.jpeg

 

IMG_2775.jpeg.6a32afb5b0f78c4a76910acc85470f51.jpeg

 

IMG_2776.jpeg.80afe7b41a545b29fd06a7b3965b5789.jpegIMG_2777.jpeg.93c37a312412c0c52a739e1e44125f7c.jpeg

 

IMG_2790.jpeg.92e46c2189ea500973c65c2ffbe5eedf.jpeg

 

IMG_2791.jpeg.d66e72d458a226a4b1be5af4eda1a8c8.jpeg

 

IMG_2794.jpeg.a84c213f234e1440eeef5bfa8b935e51.jpeg

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...