Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?


Polarn

Recommended Posts

I dag fikk jeg limt på stykket oppunder fordekket. Brukte samme taktikk som tidligere (lot limet tørke i ca 2 timer) før jeg la på skrogkledningen. Det var en helsikes jobb for en med artorser i begge håndledd - men med mye okking og oieng pluss en del bannord gikk det seg til og jeg svetta som en gris :crazy: men jeg tror det ble bra. Nå er det bare flaket som skal på i hard-top taket som står igjen :thumbsup: så skal vinduene settes inn :thumbsup:

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

tom Cognac skrev 17 minutter siden:

ikke for å være en bedriten gledesdreper - ikke glem skulderen din og få armen ut av falte, muskelskader tar lang tid å lege, men du-verden for en jobb du har foran deg :crazy: - lykke til og god jobb :thumbsup:

 

Må ut i feltet og booke jobber vettu, men det blir noen dager til med fri. Men mer enn det orker jeg ikke, rastløs som faen nå, kjenner jeg klør i både fingre og sjela nå. Men sålenge skuldra fortsatt er sår, så blir det fri 

 

Den jobben der blir morro, det er 2 andre firmaer som har sett på jobben og de takka nei pga størrelsen og vannsklighetsgraden, så skal bli morro og vise hva han selvlærte lykkelige amatøren får til :) 

Link to post
Share on other sites

Eika skrev 12 minutter siden:

så skal bli morro og vise hva han selvlærte lykkelige amatøren får til :) 

:yesnod: :thumbsup: du får legge ved mange bilder så vi andre dødelige ser hvor bra det blir :thumbsup: går det an å spørre hva slags pris du ser for deg at dette vil koste? jeg har jo selv holdt på med å restaurere min 21 foter - lakkert utvendig over og under fenderlist, 3 lag med 2k lakk (JADA :yesnod: jeg vet du GRØSSER av det :yesnod:), revet ut alt innunder HT'en, limer på ny skrogkledning etter div. lag med 450 og 300 grams gl.fiber oi tak, det har vært en helvetes jobb, jeg har vært nær ved å gi opp mange ganger (legge ut båten på Finn.no), men nå aner jeg lys i tunellen og forhåpentligvis får jeg sjøsatt båten for noen flotte august/september uker. Jeg har ikke anelse over hvor mange timer jeg har jobbet med båten (sikkert ikke like effektivt som det du gjør), men så er jeg jo pensjonist da - skal jo holde på med noe............ :crazy:

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

En skade på den størrelsen der, koster fort 100 båtpenger hvis ikke man kjenner han som tar jobben og han er litt kul 

 

Han som kom med jobben til meg, er han som lærte meg det grunnleggende når jeg var 16år, så må gi han en god pris :) 

Nå har dere sett før bildet, etterbilde kommer om noen uker :) 

Link to post
Share on other sites

tom Cognac skrev On 31.7.2023 at 20.45:

Denne gangen gjorde jeg det (altså i går og i dag - 31.07.2023), ventet i nesten 2 timer :yesnod: limt på under vinduene og delvis opp A-stolpene. Sitter som et skudd. Takk for råd Chilli Solbris :thumbsup: I mårra blir det å lime under fordekket og delvis opp midtstolpen (gruer meg til den :nonod:) så til slutt får jeg hjelp av kona til å lime takstykket. Men trikset er altså å vente.  L E N G E.............................  :thumbsup:

31.07.2023.jpg

Jeg er så evig glad du gjør alt jeg skal gjøre med vår båt etterhvert - denne her kjente jeg at hadde fått meg til å miste mine siste nogenlunde fornuftige små grå :giggle: Hadde jeg limt på skrogtrekk for så å se hele skiten ramle av så hadde det rett og slett blitt en tur på dynga med hele båten tror jeg...

 

Mao så langt i dag: Jeg har ikke fysisk gjort noe med mindre bestille skrogtrekk og diverse annet rask teller. Tipper det blir ei lita økt med arbeid i ettermiddag. Må få målt opp platene som skal bli "seng" så de kan bli skjært ut og trukket med skai.

Link to post
Share on other sites

Mayern skrev 40 minutter siden:

Hadde jeg limt på skrogtrekk for så å se hele skiten ramle av så hadde det rett og slett blitt en tur på dynga med hele båten tror jeg...

 

Mao så langt i dag: Jeg har ikke fysisk gjort noe med mindre bestille skrogtrekk og diverse annet rask teller. Tipper det blir ei lita økt med arbeid i ettermiddag. Må få målt opp platene som skal bli "seng" så de kan bli skjært ut og trukket med skai.

he-he................man lærer så lenge man har lever - eller var det så lenge man lever :crazy: Jeg fikk god hjelp av Chilli Solbris her på forumet, han er en fyr med mye kunnskap vedr båter, jeg er sikker på at han stiller opp for dere også :thumbsup:

'Mht å lime på skrogkledning så var tipset å bruke Casco våtromms lim (det står Aqua på burken), jeg kostet på med både rulle (som jeg hadde til overs fra da jeg støpte gl.fiber og polyester i taket) og pensel - både på flaten hvor kledningen skal på og på baksiden av kledningen. Så kom kluet og det er å VENTE. VENTE veldig lenge, jeg tror jeg ventet i rundt 2 timer. Så kjente jeg på flatene og når jeg syntes de virket tørrere enn sticky la jeg på flatene. Viktig å klemme ut luftbobler etc. Jeg tror jeg kommer til å bli fornøyd. Det er tross alt en eldre båt - og så lenge JEG synes den blir bedre/penere enn da jeg kjøpte den - så er jeg fornøyd.

Lykke til med jobbingen. Spør gjerne så svarer jeg hvis jeg kan (har kunnskap om det dere spør om mener jeg :smiley:)

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Onsdag (02.08.2023) limte jeg skrogkledning under fordekket. Det var en helvetes jobb (å jobbe opp/ned, trodde egentlig at jeg hadde fått litt periling på det nå, men artrosene i kroppen er ikke enige med meg der) jeg smurte på lim med pensel og rulle på begge flater og ventet i drøyt 2 timer til jeg mente det var "klebrig" nok (dvs nesten ikke klebrig i det hele tatt, nesten helt tørt), det var en prøvelse for armer og bein å få lagt på kledningen - tror jeg holdt på i nesten 2 timer :crazy: Men ble greit nok fornøyd. Var ute i går (hviledag) og sjekket om kledningen satt på fortsatt :worry: oppdaget at jeg hadde en forholdsvis stor (bus?) luftlomme på styrbord side. Jeg gnukket og gned til håndleddene skrek av smerte (jeg kødder ikke nå!), men like forbanna kom busen tilbake. Tenkte at her burde jeg ha hatt muligheten for å legge dette under en form for press! Men opp/ned? Da slo det meg at hvis jeg knøt sammen og justerte 3 av de gamle fendrene mine greide jeg kanskje å få presset dem innunder dekket. Som sagt - så gjort. Nysgjerrig som en liten guttunge julaften morgen gikk jeg i dag ut for å se om det hadde virket. Og gjett om! Kledingen satt som et skudd. Da fant jeg en liten bus på babord side og har nå gjentatt prosedyren der. Dette tror jeg blir veldig bra. Optimismen er tilbake, sammen med arbeidslysta. I morgen limer jeg på et stort flak i taket og støtter opp med teleskopstøtter, 9mm finerplater og utemøbelputer mellom finerplate og kledning (for ikke å få store pressmerker - kona blir nok ikke blid!)

 

Dette ser da ikke så galt ut?

WP_20230804_16_59_26_Pro__highres.jpg.77368a6a3d9dd2a4ffd2120d0765b373.jpg

 

styrbord side under vindu og dollbord.

WP_20230804_17_00_17_Pro__highres.jpg.23e3802ba9805ef685ab1a0dd1b0a12d.jpg

 

babord side under vinbu og dollbord

WP_20230804_17_00_04_Pro__highres.jpg.af7012d02a87e9518c3c5f5480f4a9e8.jpg

 

styrbord side under dekk etter at jeg fjernet fendrene som pressmiddel. busen er borte. kledningen sitter som et skudd.WP_20230804_16_59_42_Pro__highres.jpg.71bb4f02592fd568bc2c622578cd3ce3.jpg

 

Samme prosedyre på babord sideWP_20230804_16_59_51_Pro__highres.jpg.65a8f982293a4cfa3f8038f498d5a5cf.jpg

 

Jeg er ganske godt fornøyd. Før vinduene settes inn taper jeg over skjøtene med en hvit kraftig tape som jeg fant på Jula, den har nesten samme hvitfarge som kledningen. 

(ledningene som tyter fram er til vinduspussere, kjøper dem nye hos Maritim. hylla under vinduer og dollbord limes også ,ed skrogkledning og det lages et system for å feste ryggputer. )

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Med god hjelp av kona fikk jeg limt på takplata (140cm x 200cm) i dag, lagde press med 9mm finerplater + puter til utemøblemøblene,

 

WP_20230805_19_21_13_Pro__highres.jpg.206bdec1f6d8c629550245f3354f3d41.jpg

 

får se i morgen om alt sitter fast og at det ser ok ut :smiley:, men det ser ut til at det drar seg sakte men sikkert mot innsetting av vinduer og påfølgende sjøsetting :yesnod::sailing:

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

tom Cognac skrev 18 minutter siden:

Med god hjelp av kona fikk jeg limt på takplata (140cm x 200cm) i dag, lagde press med 9mm finerplater + puter til utemøblemøblene,

 

WP_20230805_19_21_13_Pro__highres.jpg.206bdec1f6d8c629550245f3354f3d41.jpg

 

får se i morgen om alt sitter fast og at det ser ok ut :smiley:, men det ser ut til at det drar seg sakte men sikkert mot innsetting av vinduer og påfølgende sjøsetting :yesnod::sailing:

Glimrende! Er glad for at godeste @Chilli Solbris skal hjelpe meg med dette til høsten! Gleder meg voldsomt til å endelig ha en presentabel og lun forkabin tilgjengelig. Den blir litt spesiell siden jeg har tatt et annerledes fargevalg på skrogtrekket enn det som er vanlig, men jeg er 100 prosent sikker på at det blir bra!

 

I dag har jeg ikke gjort så veldig mye annet med båten enn å ha dratt ned (innimellom regnbygene!) med ting og tang som skal om bord til turen jeg skal på i morgen, samt vasket akterlugaren grundig sånn at den er klar. Har også vasket skuffer og skap og plassert inn tingene som skal være der.

 

I morgen skal cockpiten vaskes grundig, og deretter forkabinen før jeg tar med meg et lass på ting og tang som ikke skal være med, samt to 8-pakk med Pepsi-Max - altså proviant! Kjøleskapet er også slått på nå og laderen er i gang slik at alt er klart. 

Link to post
Share on other sites

tom Cognac skrev 45 minutter siden:

Med god hjelp av kona fikk jeg limt på takplata (140cm x 200cm) i dag, lagde press med 9mm finerplater + puter til utemøblemøblene,

 

WP_20230805_19_21_13_Pro__highres.jpg.206bdec1f6d8c629550245f3354f3d41.jpg

 

får se i morgen om alt sitter fast og at det ser ok ut :smiley:, men det ser ut til at det drar seg sakte men sikkert mot innsetting av vinduer og påfølgende sjøsetting :yesnod::sailing:

Godt å se at det flasker seg! Du får si i fra når skuta skal på sjøen!

 

Pequod skrev 20 minutter siden:

Glimrende! Er glad for at godeste @Chilli Solbris skal hjelpe meg med dette til høsten! Gleder meg voldsomt til å endelig ha en presentabel og lun forkabin tilgjengelig. Den blir litt spesiell siden jeg har tatt et annerledes fargevalg på skrogtrekket enn det som er vanlig, men jeg er 100 prosent sikker på at det blir bra!

 

I dag har jeg ikke gjort så veldig mye annet med båten enn å ha dratt ned (innimellom regnbygene!) med ting og tang som skal om bord til turen jeg skal på i morgen, samt vasket akterlugaren grundig sånn at den er klar. Har også vasket skuffer og skap og plassert inn tingene som skal være der.

 

I morgen skal cockpiten vaskes grundig, og deretter forkabinen før jeg tar med meg et lass på ting og tang som ikke skal være med, samt to 8-pakk med Pepsi-Max - altså proviant! Kjøleskapet er også slått på nå og laderen er i gang slik at alt er klart. 

Det blir spennende med reiseskildringer fra denne runden på tur!! Godt jobba!!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev for 2 timer siden:

Er glad for at godeste @Chilli Solbris skal hjelpe meg med dette til høsten!

Da vet vi at det blir bra :thumbsup: Du får si ifra, kanskje jeg kan få komme og hjulpet til (alle mann på dekk..... :yesnod: )

 

Pequod skrev for 2 timer siden:

(innimellom regnbygene!)

- og i Larkollen har det ikke kommet en regndråpe - sola har vært her hele tiden :cool:

 

Pequod skrev for 2 timer siden:

samt to 8-pakk med Pepsi-Max - altså proviant

- høres MEGABRA ut :thumbsup: :lol:

 

Chilli Solbris skrev for 1 time siden:

Du får si i fra når skuta skal på sjøen!

- har du tenkt å dukke opp og overvære? Jeg håper på å få satt inn vinduene til uka (i dag er kroppen "ødelagt" etter sjauinga med skrogkledningen :nonod:) og etter det håper jeg at avtalen med naboen (han har selv båt, en Nidelv 28) om å få kjørt båten på henger ned til marinaen i Knutvika, der er det en utsettingsrampe og så få kjørt båten min inn i min bås: A - 23. Det blir spennende dager nå framover. 

Går det bra med propellene dine? Har du fått fiksa dem og har du fortsatt ferie? I så fall: God ferie :sailing:

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

tom Cognac skrev for 1 time siden:

Da vet vi at det blir bra :thumbsup: Du får si ifra, kanskje jeg kan få komme og hjulpet til (alle mann på dekk..... :yesnod: )

 

- og i Larkollen har det ikke kommet en regndråpe - sola har vært her hele tiden :cool:

 

- høres MEGABRA ut :thumbsup: :lol:

 

- har du tenkt å dukke opp og overvære? Jeg håper på å få satt inn vinduene til uka (i dag er kroppen "ødelagt" etter sjauinga med skrogkledningen :nonod:) og etter det håper jeg at avtalen med naboen (han har selv båt, en Nidelv 28) om å få kjørt båten på henger ned til marinaen i Knutvika, der er det en utsettingsrampe og så få kjørt båten min inn i min bås: A - 23. Det blir spennende dager nå framover. 

Går det bra med propellene dine? Har du fått fiksa dem og har du fortsatt ferie? I så fall: God ferie :sailing:

Propeller er fikset og byttet. Ferien er ferdig og er i full gang med jobb. Hadde vært moro å se båten på vannet med alt montert!👍

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

I dag har jeg:

Snakket alvorlig med den kjære "grønne" i familiebåten. Jeg har gruet meg til samtalen lenge. Det er vel en slik samtale en ikke bør utsette... Men det har liksom ligget i lufta lenge. Følelsene mine for en sølvfarget japaner har sakte men sikkert tatt overhånd. Det er som en slags snikende forelskelse... Den "grønne" har nok merket det, men ikke stelt istand noe bråk, ingen hevn eller sjalusi, ikkeno EDC hikk, ingen svidde giraktuatorer... tror den ser at jeg blir eldre og at det sofistikerte ikke fenger like mye... det er liksom mer stas at det er pålitelig enn at det er avansert... tanken på en kjæreste som etter start går uten strøm til det er tomt for diesel... får hjertet mitt til å banke og kanskje jeg blir litt rød i maska...

 

Forholdet har vart lenge og det er ikke bare lett å gjøre det slutt, vi har vært gjennom mye sammen, men etter praten i kveld så tror jeg hun ser (noe av) grunnen til mitt valg. Hun virket nesten litt lettet når jeg hadde funnet en ny partner til henne, og at han er erfaren og vil behandle henne pent og "gentle" Han er heldigvis ikke den typen som kaller det et oljeskift når en får ut 5 liter av 10.5 liter... Hun er vant til bedre og vil trives med verdig behandling... 

 

Kranbilen kommer til tirsdag og vi vil trolig ikke treffes igjen før til våren...:wflag:

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev for 9 timer siden:

Hadde vært moro å se båten på vannet med alt montert!👍

- kommer kanskje opp ælva en dag :sailing:, sånn stille og rolig og "parkerer" ved siden av en svær 50 foter :smiley: og spør om lov til å komme ombord:yesnod:

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

tom Cognac skrev for 5 timer siden:

- kommer kanskje opp ælva en dag :sailing:, sånn stille og rolig og "parkerer" ved siden av en svær 50 foter :smiley: og spør om lov til å komme ombord:yesnod:

Velkommen!😃😃

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

I går, søndag fjernet jeg teleskopstøttene for å se resultatet av arbeidet dagene før. Egentlig synes jeg dette ble ganske bra. Det er litt buklete her og der, pga legging av gl.fiber og polyester i taket som gjorde det litt ujevnt. Skulle jeg fått det helt slett og fint burde jeg kanskje ha helsparklet taket før jeg la på gl.fiberen. Men skitt au - jeg er en gammel gubbe og så lenge båten/resultatet er godt nok for meg får det være bra nok. Men jeg hører gjerne kommentarer til det jeg har gjort :smiley:

 

- taket sett fra babord side.

WP_20230806_15_18_54_Pro__highres.jpg.55da310b863f29b32d1c2053c86723aa.jpg

 

- taket sett fra styrbord side

WP_20230806_15_19_26_Pro__highres.jpg.df33130d33f62304ce2be39efd03d895.jpg

 

- inn bakfra babord side

WP_20230806_15_20_32_Pro__highres.jpg.2acdc9eb96220949706039138c381906.jpg

 

- inn bakfra styrbord side 

WP_20230806_15_20_02_Pro__highres.jpg.69af9727b601f6e9d5e67e044b1afcef.jpg

 

- gjennom "frontvindu" (som ikke er satt inn enda) babord side WP_20230806_15_21_05_Pro__highres.jpg.4693312abaea914d7212c357e400d526.jpg

 

- gjennom "frontvindu" (som ikke er satt inn enda) styrbord side 

WP_20230806_15_19_44_Pro__highres.jpg.42b0f5aa6901b3af2f520fec31131a13.jpg

 

Litt småflikking med skarp kniv og lim i engangssprøyter er nødvendig enkelte steder. Etterpå venter jeg bare på hjelp til å få satt inn vinduene. I morgen drar jeg til Maritim på Rolvsøy og kjøper 60cm håndrekker til montering på hyttetaket. "Hullet" i taket er for å komme til ledningene til masta. Det skal monteres/skrus fast et avtagbart lokk over. Ledningene til akterlanterne, babord lanterne og ledningene til masta ligger i rør innstøpt i taket. Dette for lettere å fikse/trekke dem på et seinere tidspunkt hvis noe skulle skje el. lign (for fremtidig eier, jeg gidder ikke) Jeg ser en slutt på restaureringen nå - og har en god følelse :thumbsup:

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

I dag lagde jeg en papirmal av babord hylle under dollbordet. La denne på skrogkledning, markerte og skar ut La lim på både skrogkledning og hylla og mens det tørket noe lagde jeg middag til kona og meg: stekt kyllingfilet, basmatiris, brokolli og bretagnsaus - smakte fortreffelig ( :saint: - som vanlig) 

 

WP_20230810_16_13_17_Pro__highres-papirmalavhylleunderdollbord.jpg.f0de1186ab1143c0ccb8c5f5a253eb6e.jpg

 

Når limflaten var passe tørr la jeg kledningen på plass. Den passet tålig bra, men jeg må bruke lister etc med klyper for å presse på plass der hvor ryggstøet etter hvert kommer. 

 

WP_20230810_20_56_43_Pro-mbrukeklyperogvekter.jpg.8070cfef7a94fb47292c3b4a9138c532.jpg

 

Tror dette blir bra - noen som har noen kommentarer? 

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

tom Cognac skrev 43 minutter siden:

I dag lagde jeg en papirmal av babord hylle under dollbordet. La denne på skrogkledning, markerte og skar ut La lim på både skrogkledning og hylla og mens det tørket noe lagde jeg middag til kona og meg: stekt kyllingfilet, basmatiris, brokolli og bretagnsaus - smakte fortreffelig ( :saint: - som vanlig) 

 

WP_20230810_16_13_17_Pro__highres-papirmalavhylleunderdollbord.jpg.f0de1186ab1143c0ccb8c5f5a253eb6e.jpg

 

Når limflaten var passe tørr la jeg kledningen på plass. Den passet tålig bra, men jeg må bruke lister etc med klyper for å presse på plass der hvor ryggstøet etter hvert kommer. 

 

WP_20230810_20_56_43_Pro-mbrukeklyperogvekter.jpg.8070cfef7a94fb47292c3b4a9138c532.jpg

 

Tror dette blir bra - noen som har noen kommentarer? 

Moro at det går fremover!👍😃

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev On 23.4.2014 at 23.17:

Ble en intensiv økt i dag når motorlabbene kom dagen før utsett. Hadde egentlig lagt dette prosjektet på is frem til høsten, men så dukket labbene opp litt uventet i dag.

Med med bistand fra to dyktige kammerater som stilte opp fikk vi byttet to stk motorlabber på 750 kg motor.

 

Byttet SB bak og BB fremme. Av med fleksibel kobling, løsne motor fra alle festene, og så ut med ett feste av gangen. Motor måtte løftes noen cm på ene siden fremme med menneskekraft for å få av labben.

Den bakre gikk heldigvis lettere.

 

Vi fikk justert labbene slik at det nå er 1-2 mm glippe mellom gummi og metallet over på alle labbene som betyr at vekten nå er noenlunde likt fordelt.

 

Så full oppretting, inn med R&D koblingen og sjekke oppretting på nytt.

Vi startet ca 1900 og var ferdige 2130.

 

Stor takk til Kapt. Gjelseth som alltid stiller opp :-)

I morgen blir det vann under kjølen igjen :-)

 

http://img.tapatalk.com/d/14/04/24/e9yje2y9.jpg

Den beste av de to labbene. Den andre var presset nesten helt ned.

 

 

http://img.tapatalk.com/d/14/04/24/e3yrypuq.jpg

Ny labb SB bak

 

 

 

Har du bilder av festene som du refererer til? Mistenker jeg kan ha defekt motorfeste. Har samme fester

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...