Jump to content

Nok en trebåt


Sjømann86

Recommended Posts

Skal begynne på et 2års prosjekt! Gammel kravell bygd trebåt med furu på eike spant(48spant!!).Kobber klinket! Har desverre stått på land i snart 20 år, har heldigvis vært lagret godt. Tørt og med god lufting! Skal visst vært bygd på Rosendal verft, ca 1930??? Akterdekket og dekket på bakken er eik og mahogny.Ble ombygd rundt 1980, overbygget er ikke slik som på bildet, men med hardtop. Planen er å sette vekk ombyggingen til et verft og få den i orginal stand. Skroget er orginalt. Det må også installeres ny motor.

 

Planen er no i første omgang å begynne på skroget. Ser det er mange meninger om kravell, tech 7, kitte osv.... Er innefattet med at det vil ta noen sjøsettinger før skroget trutner og før jeg får det tett. Etter 20år på land vil vel også noe av trutningsevnen ha forsvunnet.

Skal no skrape skroget rent og pusse det ned, skal være kvitt skrog. Er det noen som har noen meininger hva som er best å gjøre? Mette skroget før sjøsetting, kitting, osv... Sjøsette skroget ubehandlet?Ferdig mettet? Kittet?Har tenkt på å vanne det 2uker før jeg sjøsetter det, hånduker på insiden... Alle tips med tanke på fremgangsmåte taes i mot med stor takknemlighet!!=)

Hva er best å gjøre med skroget og oljing når det skal være kvitt? Blande kvit maling i oljen??? Type olje og maling? Tips=)k1_kopie.jpeghaugesund_189.jpeg

Redigert av Sjømann86 (see edit history)
Link to post

Hei Sjømann86.

 

Velkommen til Båtplassen, verdens hyggligst båtforum.

Som en av de mest fanatiske trebåt fantastene her på forumet, gleder det mitt trebåthjerte å se at noen vil ta vare på disse flotte klassiske trebåtene.

 

"Lystbåter" fra denne epoken er jo noe av det flotteste som noen gang har pløyet våre farvann.

 

Hva du skal og bør gjøre finnes det sikkert mange mening omkring.

Selv har jeg ingen erfaring med denne type båter. Men hvis du går inn på "trebåt-tråden" vil du finne en kar som kaller seg Champagne og en som kaller seg Bartesam. De er begge eiere av båter i den klassen og stilen som din båt.

 

Jeg er sikker på at de kommer til å kommentere denne tråden, og er sikker på at de kan komme med mange råd og innspill.

Gleder meg til å følge med.

Dette kommer til å bli spennende

Link to post

Få noen bilder av henne her på tråden, så kan man jo gi litt meninger om ting og tang.

 

Uansett få båten vurdert av en båtbygger eller trebåt bygge kyndig, så får du bedre ide om hvor du bør begynne.

 

Riv ikke NOE før du har avdekket hva som trengs å gjøres. Når du vet hva som skal til for å nå den standarden du ser for deg å nå, lager du deg en plan for hvordan du skal fullføre delprosjekter underveis av totalprosjektet.

 

Det er mye arbeid å få henne flott dersom denne damen har stått på land i 20 år!

 

Vurder å meld deg inn i CMB (classiske motor båter) cmbweb.no, er du medlem der så har du tilgang på mye kunskap fra de andre medlemmene.

 

Mvh

Champagne

Link to post

Skal komme med flere bilder til uken!

Er det noen gode ideer hvordan man skal gripe fatt på dette skroget, litt vanskelig uten bilder. Det finnes ikke råte i skroget, har som sagt stått på land i 20år. Så huden er bra tørket. Det er ikke noe problem å se gjennom skroget. 4-5mm sprekker mellom bordene. Blir vel en real dugnad når dette skal mettes, suger sikkert bra. Vil skroget trutne når det oljes inn? Eller er det kun vann som gjelder...

Tanken er å hive skroget på sjøen noen uker i juli, på tide ho får litt vann under kjølen. Er det en fordel å vanne det med saltvann kontra ferskvann på land?

Er også veldig interresert i hva som er lurest å gjøre når det skal sjøsettes. Er det lurt å hive ho på sjøen nedpusset og bar? Eller bør skroget mettes først? Å få et glatt og perfekt skrog vil jo sikkert ta noen år, var med litt på K/B Stjernen i sommer. Ho måtte opp 2ganger i løpet av våren pga. sprekker på skutesidene.

Blir mange spørsmål no, er ivrig i å komme igang selv om e vet dette blir ei tolmodighetsprøve=)

 

Her er det bare å komme med tips og kunnskap!=)

Link to post

Hmmmmm, er dette en Furuholkmenkreasjon? Kan likne litt på linjene :confused: Skal ikke skrike opp at det er en Furuholmen bare den er hvitmalt og har tverr hekk :crazy: Som sagt, så gå inn på ww.cmbweb.no og meld deg inn som Champagne sier. Veldig mye nyttig info å få fra andre som har del eller helrestaurert båten sin :drink: Kan lønne seg å fukte båten innvendig med fuktige aviser eller annet. Kan også vanne innenfra,men ikke fyll båten med vann. La det renne ut. Er det glippe i bordgangene under vannlinjen, så fylle de bare med margarin eller fett. Dette blir skviset ut etterhvert som bordene trutner. Ikke bruk Farm, sika eller annet, for det blir bare hardt. :cheers:

Redigert av Bartesam (see edit history)

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post

Nå begynner det å ligne noe her!!! :yesnod::yesnod:

 

Endelig kommer gammel fiin nostalgi til heder og verdighet i form av alle dere flotte trebåtelskende ungdommer!!!

 

Dette prosjektet gleder jeg meg til å følge. Er nemlig vokst opp i en nesten helt maken. Når jeg var liten gutt, hjalp jeg far min å bytte ut hele stevnen i en slik. Stod og høvlet eik en hel dag. Tungt arbeid for en 10-åring. Men såpass moro at det sitter i den dag i dag. :yesnod:

 

Disse skal være hvite, det er jeg enig i.

 

Skal se om jeg finner noen restaureringssider til deg. amerikanerne har vel mer kultur for å restaurere slike enn vi har hatt. Her har det gått mye mer på sankthansbål enn hva godt er å tenke på. :sad:

 

Lykke til!

Link to post

Kaldpresset rå linolje og amerikansk terpentin er veien å gå med dette skroget. Stripp skroget for maling, og rull på 50/50 med olje og terpentin til det slutter å suge til seg. Under vannlinjen ville jeg ventet til båten skal på land igjen. Da går du på med samme blanding fra innesiden. Det som skjer er at vannet i treet blir erstattet med olje, og båten vil bli mye lettere å trutne kommende sesong igjen.

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post
Skal komme med flere bilder til uken!

Er det noen gode ideer hvordan man skal gripe fatt på dette skroget, litt vanskelig uten bilder. Det finnes ikke råte i skroget, har som sagt stått på land i 20år. Så huden er bra tørket. Det er ikke noe problem å se gjennom skroget. 4-5mm sprekker mellom bordene. Blir vel en real dugnad når dette skal mettes, suger sikkert bra. Vil skroget trutne når det oljes inn? Eller er det kun vann som gjelder...

Tanken er å hive skroget på sjøen noen uker i juli, på tide ho får litt vann under kjølen. Er det en fordel å vanne det med saltvann kontra ferskvann på land?

Er også veldig interresert i hva som er lurest å gjøre når det skal sjøsettes. Er det lurt å hive ho på sjøen nedpusset og bar? Eller bør skroget mettes først?

Det er alltid lettest å skrape en båt som er tørr. Da slipper du problemet med treverk som fliser seg opp.

Min umiddelbare tanke er derfor at du bør skrape den før du setter den på vannet.

Når den så har truttnet kan du gå i gang med å mette skroget med olje. Oljen vil da presse ut vannet og erstattet det volumet vannet har skapt med olje.

 

Hvis du skal prøve å sette i gang truttningsprosessen mens den er på land, er det utvilsomt en fordel å bruke saltvann, hvis du har mulighet til det.

 

Men den største utfordringen din blir nok å finne ut hvordan du skal holde båten flytende mens den truttner.

Slik du nå beskriver båtens tilstand, vil den selvsagt lekke som en sil.

 

Et atlternativ er å tette igjen sprekkene med et eller annet stoff som er elastisk, slik at det presses ut etter som båten truttner. Her kan du bruke alt fra Farm 80 til margaring og maskerings tape.

har du mulighet til å la båten "henge i stroppen" noen dager, er det også et alternativ. Men da må du være veldig nøye med at stroppene henger slik at de ikke ødelegger hele skroget. (Det har skjedd før)

Men uansett må du utruste deg med et par gode pumper

Link to post
  • 1 år senere...

Hallo igjen! Da er det 1år siden jeg begynte denne tråden! Begynte for fullt på prosjektet tidligere denne uken. ENDELIG!!! (fordel å bo i samme by som prosjekter står i)

Skuten skal i naust iløpet av sommeren, GUD hvor det skal bli deilig!

 

Fikk løftet ut motoren i dag, en gammel marinisert truckmotor, FY og FY! Eneste den er brukenes til er som dregg!!

Skraping av skroget er godt i gang, ting går på skinner=) Finnes ikke råte i skroget! Hun er fra 1940ish;D

 

Planen for Juni/Juli måned er å renskrape skrog utvendig(ja, skraping er en uting!!20år siden sist).

Vil gjerne ha innspill til følgende plan:

 

Skraper rent hele skroget, pusser ned og tar ut gammel hamp.Kravell bygd båt forresten...

Metter skrog over vannlinjen med den kjære blandingen linolje og terpentin(fra utsiden), tetter sprekker med Farm. Skroget skal hvit males(fyfy). Her trenger jeg tips: Hvilken type maling er best? Triks angående kvitmalte skrog??

Skroget over vannlinjen vil vel strengt talt ikke trutne??Spesielt hvis det blir mettet før sjøsetting??

 

Under vannlinjen er jeg i tvil, Planen er å hive skuten på havet i løpet av seinsommeren.

Kommer til å skrape/pusse ned, gammel hamp piller jeg ut. Vi snakker sprekker på 2-6mm. Har troen på å sjøsette uten å bunnsmøre, kun guffe på med godt fårefett fra Sunnmøre, for så å ta min flotte dame på land igjen å mette med oljeblanding fra innsiden.

Spent på hvordan trutnings evnen til denne gamle damen er;O

 

Del deres kunnskap med meg!!

Jeg trenger all hjelp jeg kan få=)=)

Link to post

Kaldpresset rå linolje og amerikansk terpentin er veien å gå med dette skroget.

 

Jeg vil bare støtte Bartesams innspill om linolje og ser med glede du har samme innstilling. Og ta det over og under vannlinje, innenfra og utenfra. Rett og slett; impregner det hele best mulig. Min erfaring er at det går meget bra å få feste på linolje. Tynne første strøk med terpentin og gi det litt tid så herder ytterste del av linoljen også litt.

 

Du bør ikke ha tanker om å trutne skroget. Jo tørrere jo bedre og du er heldig ved at båten har stått tørt lenge. Tørt og godt behandlet blir veldig stabilt og tørt tre råtner ikke. Tette gjør du på andre måter (Farm 80 og evt Farm 100 på større sprekker fungerer bra). Så får du veldig sunn og lett vedlikeholdt båt.

 

Dersom du trutner båten er det vanskelig å kontrollere hvor mye vann som kommer hvor. Du risikerer at den trekker mye noen steder. Så fryser vannet til vinteren. Dette er spesielt skadelig for eik og litt edlere tre. Om våren går fukt ut igjen og du får sprekkdannelser mm. Det er en veldig usunn syklus.

 

Jeg har bra erfaring med Shipolin utenpå linoljeimpregnert tre. Malte folkebåten min for fem år siden og det sitter veldig bra.

 

Det er et flott prosjekt du har. Gleder meg til å følge med :smiley:

Link to post

Når du skal mette skroget med 50/50 RÅ linolje og Amerikansk terpentin, sleng gjerne 5-10% antipest i blandingen også. Da slipper du mye tull i fremtiden. Lærte det av en gammel trebåtbygger som hadde mettet noen skrog i sin tid.

 

En lettvint måte å gjøre det på er å bruke en slik trykksprøyte

759005-jpg.jpg

 

eller denne til 399,- hos Jula som tar 15L

759007-jpg.jpg

 

Har sett en elegant modifisering av en slik. Han hadde satt inn en vanlig trykkluftstilkobling i lokket. Så koblet han denne til en vanlig kompressor og justerte ned trykket til passe nivå. Da kunne han gå rundt båten og dusje skroget uten å pumpe, bare legge på strøk etter strøk til den ble mettet.

 

En fordel om du ikke står mellom nypolerte plastbåter hvis du velger denne metoden :cool:

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post

Bruk Linolje utblandet med Terpentin, mest utblandet de første strøk.

 

Kan meget godt ha litt Antiparasitt blandet med dette mot fremtidig råte, særlig over vannlinjen.

 

Eller dèt å smøre det rengjorte og pussede skroget med ett par strøk Antiparasitt før du gjør noe annet.

Fargeløs Antiparasitt selvfølgelig.

 

Bruk helst rå Linolje og ikke kokt, helst kaldpresset som er noe lysere i fargen.

 

Rå Linolje har mindre molekyler enn kokt Linolje og trekker lettere inn i treverket.

Rå Linolje tørker noe senere enn kokt Linolje.

 

Maling:

 

Har ikke særlig gode erfaringer med Shipolin maling på trebåter, den blir for tett til treverk, sånn noenlunde ok på Aluminium osv.

 

Det beste er å gjøre slik "gamlingene" gjorde det tidligere med sine Færinger, Seksringer og Spissbåter.

 

De brukte Tranmaling eller Linoljemaling.

 

Denne legger ikke en tett hinne utenpå treverket, treverket holdes levende hele tiden, og råte oppstår sjeldnere.

 

For å lage Linoljemaling trenger man:

 

Linolje kaldpresset:

 

http://www.tarinol.no/product.asp?product=5

 

Malingspulver:

 

http://www.tarinol.no/group.asp?group=4

 

Bør blande inn Sinkhvit 15% mot Svertesopp:

 

http://www.tarinol.no/product.asp?product=29

 

Du trenger også Terpentin til tynning av de første strøk med Linolje.

 

Fargepasta lager du slik:

 

Tilverkning av fargepasta

1 del rå kaldpresset linolje tilsettes løpende ca. 1 del fargepigment og røres til en tykk pasta med en fargemikser i 3-5 minutter.

 

Vær omhyggelig med å elte pastaen grundig. Des bedre linolje og fargepigment rives sammen des bedre.

La gjerne fargepastaen stå 1 dag innen mer linolje tilsettes. Så "suger" den maksimal linolje hvilket er optimalt.

 

Fargepigmenter absorberer forskjellig mengde linolje. Ovennevnte mengdeangivelser er derfor veiledende.

 

Generelt: Tørkingen krever lys og luft, men ikke direkte sollys. Brenn alltid linolje kluter etter bruk, da de kan selvantenne.

 

Fargepasta gir kulør og dekkevne, mens malingens bindemiddel (linolje / tretjære) er viktig for egenskaper som strykbarhet, værbestandighet og vannavvisende evne. Det er i første rekke bindemidlet som gir malingen dens karakter.

 

Forhold fargepigment / Linolje:

 

Valget av bindemiddel (linolje) er vesentlig for linoljemaling ens strykbarhet, utseende, tetthet og holdbarhet. Like viktig er forholdet mellom mengde fargepigment og bindemiddel (linolje). Dette forholdet kalles pigment-volumkonsentrasjonen, forkortet til PVK.

 

Hvis mengden av fargepigment i en Linoljeoljemaling økes ut over det normale, blir Linoljemalingen mer tyktflytende og mindre smidig. Ved opptørkingen blir den mattere og mer porøs. Til gjengjeld bedres dekkevnen.

 

Tilsetter vi derimot mer linolje, flyter linoljemalingmaling lettere. Malingsjiktet blir tettere, overflaten blankere og dekkevnen mindre.

 

En linoljemaling med lavt innhold av fargepigment omtales gjerne som "fet", mens tilsvarende linoljemaling med høyt innhold av fargepigment kalles "mager". Vanligvis brukes imidlertid denne siste betegnelsen om en linoljemaling som er tynnet med en ekstra mengde løsemiddel. En slik linoljemaling flyter bedre utover og danner tynnere og mer porøse sjikt enn vanlig.

 

I malerhåndverket spiller denne justeringen av sammensetningen en viktig rolle. Grunnregelen er nemlig at vi skal male "fett på magert". Årsaken er at linoljemaling hefter langt bedre på et magrere oppstrøk enn et fetere.

 

Derfor bør alltid grunningen være magrere enn ferdigstrøket.

 

Man kan erfare at denne malingstype "farger av", men ett par strøk ren Linolje ytterst utenpå denne Linoljemaling forhindrer dette i stor grad.

 

( Står også i oppskriften at de ytterste strøk skal være magrere, dvs. med mindre malingspulver innblandet i Linoljen ).

 

Tranmaling for de som vil bruke dèt, selges / har blitt solgt ved Norsk Fiskeværsmuseum tidligere ihvertfall.

Men den lukter Tran selvfølgelig og egner seg sikkert best på gamle Norske Færinger, Spissbåter osv.

 

http://www.museumnord.no/article.php?sid=400

 

Diverse former for Tjære og Tjærebeis kan også tilsettes disse fargepigmenter/pulver.

Redigert av Auskar (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...