:båt1 Svart 19.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.April.2012 sikker på at ikke starteren din er full av saltvann? det var nemlig min og det hørtes ut som den spannt på svinghjulet isåfall få ut vannet og sprai den inn med crc ¨åse om den funker da Sitér dette innlegget Link to post
Rymond Svart 19.April.2012 Del på Facebook Svart 19.April.2012 Jeg tror ikke det i og med at jeg kjører i ferskvann Den virket helt fint i fjor, hadde ingen problemer før jeg skulle prøvestarte for ett par dager siden. Endte med og sveive den i gang Sitér dette innlegget Link to post
JWi Svart 25.Mai.2012 Del på Facebook Svart 25.Mai.2012 Hei :) Jeg har en DV20 som går høyt på tomgang (ca 1200 rpm). Kan tomgangen justeres og i tlfelle hvordan ? Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 19.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2012 hei sann alle bukheksperter jeg har fått store mengder saltvann i oljen med tilhørende bråstopp hvor kan dette vannet komme fra og hva er årsaken??? kan motoren reddes? Sitér dette innlegget Link to post
JWi Svart 19.Juli.2012 Del på Facebook Svart 19.Juli.2012 Om motoren kan reddes kan nok ikke svares på uten å demontere motoren og sjekke skadeomfang. Årsaken kan være f.eks. : - Gjennomrustet blokk eller topp (kjølekanaler) - Sprekk i blokk eller topp - Defekt toppakning - ... Sitér dette innlegget Link to post
Rymond Svart 10.Desember.2012 Del på Facebook Svart 10.Desember.2012 Halo alle sammen! Tenkte jeg skulle dele litt om mine opplevelser med en 1982 modell Bukh DV 10. Jeg kjøpte motoren for 4 år siden og det var små problemer nesten fra dag 1. Man kan vel ikke vente seg så mye annet av en motor i den alderen. Jeg har vært spesielt plaget med kjølingen på motoren som lå på godt over 80 grader mot slutten. Det første steget ble jo å feilsøke litt, endte med å bytte termostat og impeller men det hjalp ikke allverden. Så meldte jo selvfølgelig problem nr 2 seg, som var blårøyk og en motor som steg på turtall uten at jeg hadde rørt gassen. Fant til slutt ut at nok var nok og skrudde av toppen for og rense kjølekanalene (hadde allerede prøvd med systemrens uten hell). Fant veldig fort grunnen til all blårøyken, topp pakningen var så godt som borte, og olje hadde trengt inn i forbrennings kammeret. Det så ut som forrige eier hadde prøvd å bruke "pakningssement" istedenfor å kjøpe en original topp pakning, noe som da også var grunnen til problem nr 1. Det som hadde skjedd var jo at noe av denne "pakningssementen" hadde funnet vei ned i 2 av kjølekanalene. Løsningen ble og prøve og borre opp kanalene, noe som faktisk gikk. Nå ligger jeg på 60 grader uansett turtall jeg kjører på og er storfornøyd. Endelig kan man ta seg en tur på vannet uten og være redd for at motoren skal blåses i fillebiter. Fant også feilen angående problemet med starteren som jeg lurte litt på over her. Startkransen hadde bare satt seg i løpet av vinteren så det eneste som trengtes var litt smurning så var den så god som ny igjen. Vil også anbefale alle som har en saltvanns kjølt motor uten sjøvannsfilter å ettermontere dette. Fåes kjøpt på maritim for 3-400 kroner. En god forsikring mot varmgang og plager. Håper innlegget kanskje kan være en hjelp til andre som kommer utfor de samme problemene jeg har vært borti, husker jeg søkte fælt rundt på forskjellige forum men fant aldri noe ordentlig svar på hva det kunne være. Nå er jo sommeren over, men man er i hvert fall rustet til en flott sesong neste år. Ønsker alle med den røde jern hesten en god jul og godt nyttår Sitér dette innlegget Link to post
Viking. Svart 11.August.2013 Del på Facebook Svart 11.August.2013 Dv1o, god dunkelyd? Sitér dette innlegget Båt 1: Polar 20 - Marna 1977 Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979 Navionics hd Europa, på Samsung 10". Galia 530 2004, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22 Link to post
sblangga Svart 9.September.2013 Del på Facebook Svart 9.September.2013 Hei! Nettop kjøpt meg en eldre x-yacht, i denne sitter der en bukh dv 10 lsme heter den vel. Denne modellen har svinghjulet på toppen, noe jeg ikke har vært borti før. Tenkte jeg skulel få noen til å se over denne. Noen som veit om en Bukh "ekspert" i Fredrikstad området? Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 9.September.2013 Del på Facebook Svart 9.September.2013 Hei!Noen som veit om en Bukh "ekspert" i Fredrikstad området? Du kan prøve http://www.vikerkilenmotor.no/, der finner du tlf. nr, spør etter Bernt. Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
tobixen Svart 31.Mars.2014 Del på Facebook Svart 31.Mars.2014 Er det bare min Bukh, eller er det vanlig at nøkkelen i tenningslåsen har en venstreposisjon for avskruing av motor? Mens nøkkelen står vridd til venstre trekkes det mye strøm, så bryteren skal ikke stå slik lengre enn høyst nødvendig. Er det normalt å ikke ha noen fjærbelastning her, samt at nøkkelen kan trekkes ut mens den er vridd til venstre? Er det inkompetanse eller et hendelig uhell dersom en profesjonell båtmotorreperatør lemner låsen i nevnte venstreposisjon? Jeg har en alarmfunksjon, dersom motoren har stoppet vil det begynne å pipe etter 5-6 sekunder dersom nøkkelen fortsatt er vridd til venstre. Jeg hadde profesjonelle folk ombord for å hjelpe meg med å tette en diesellekkasje torsdag, etter det har altså båten stått der med alarmen på helt frem til jeg kom ut lørdag. Jeg bør vel finne en tykkere tusj og oppfriske telefonnummeret på båtplassklistremerkene ... Nå er det ikke lengre mulig å skru av motoren fra tenningslåsen :-( Reperatøren sier til sitt forsvar "jeg tok ut nøklene og skrudde av strømmen". Det han skrudde av var en bryter for lading av batterier (null, forbruksbatterier, startbatteri, begge). Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
KarmaZ Svart 31.Mars.2014 Del på Facebook Svart 31.Mars.2014 Fått tak i en Bukh motor, sansynlig 22Hk. Er problem med starter på den, da forrige eier har laget en slags starter fra en annen motor. Det jeg lurer på er om man kan få tak i en starter som passer. Det er en 81 mod. har ikke motoren for hand nå. Så litt usikker. I annonsen stod det at det var 36Hk, men ifølge selger var det trolig 22Hk. Er disse motorene slitesterke? Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 31.Mars.2014 Del på Facebook Svart 31.Mars.2014 Det er vel stort sett to Bukh-modeller som ble solgt, DV10 på 10 Hk og DV20 på 20 Hk, så antageligvis er det en DV20 du har. De er kjent for å være slitesterke ja. Min DV10 kan fint startes med medfølgende håndsveiv. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Slangemannen Svart 31.Mars.2014 Del på Facebook Svart 31.Mars.2014 Hvis det er 2 sylindre så er det DV 20 og hvis den har 3 så er det DV 36, eller DV 48 hvis den har turbo. Jeg har sistnevnte i Elwaroen min. Sitér dette innlegget Link to post
KarmaZ Svart 31.Mars.2014 Del på Facebook Svart 31.Mars.2014 Utfra bilder på nett ser det ut som DV20. Har bare sett motoren ved et øyekast. Og får den ikke før til helga. Men er det få som har dieselfilter og diverse produkter til disse motorene? Jeg har bare funnet RT-Fritid som har dette. noen som vet om flere? Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 31.Mars.2014 Del på Facebook Svart 31.Mars.2014 (redigert) Oljefilter er vel vanlig handelsvare. Ellers finner du generalagent i Norge (importøren) på www.univa.no, de samme som importerer Vetus Deutz til Norge. En annen som kan skaffe deler, er Blommeholm Motorverksted. Og det er mange flere, disse motorene finnes det fortsatt veldig mange av, og som nykjøp (men svindyre). De lages fremdeles i Danmark disse her. Selv har jeg to stykker av dem, en nyoverhalt DV 36 i snekka min, og en DV 48 i garasjen som jeg ikke har hatt hjerte til å selge ennå. Redigert 31.Mars.2014 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Slangemannen Svart 31.Mars.2014 Del på Facebook Svart 31.Mars.2014 DV 48 kostet 48900.- i 1985 Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 31.Mars.2014 Del på Facebook Svart 31.Mars.2014 Bukh er også kallt for "den danske sabb"og den har faktisk samme kvalitet som Sabb'en altså er svært god og slitesterk motor.Dvs.om den har fått det vedlikeholdet den skal ha. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
KarmaZ Svart 8.April.2014 Del på Facebook Svart 8.April.2014 Jeg tenkte å slenge på en timeteller på DV20, men fungerer allslags timetellere? Men hvordan skal dette monteres? Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 9.April.2014 Del på Facebook Svart 9.April.2014 Jeg har en timeteller på min DV10, sikkert like gammel som båten (1978). Det later til å være en ganske simpel greie, er tenningen skrudd på, så tikker den og går, hvis tenningen ikke er skrudd på, så skjer det ikke noe. Man trenger neppe noen spesiell Bukh-greie for dette, det er vel bare å strekke en kabel fra tenningslåsen til timeteller. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
taule23 Svart 24.April.2014 Del på Facebook Svart 24.April.2014 Til min store fortvilelse ser det ut som jeg må bytte ut min trofaste DV20. Denne blir dessverre alt for dyr til å reparere Er det noen av dere der ute som vet om hvilken motorer som kan erstatte denne? Som så å si passer rett i motor rommet, uten de store operasjonene. Enkleste er jo å kjøpe en annen DV20, men det er sjelden noen til salgs.. Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 24.April.2014 Del på Facebook Svart 24.April.2014 (redigert) Bukh DV 24 som er en nyere modell, mener jeg skal gå rettt på de samme festene som en DV20. Ikke lett å få tak i, men en sjelden gang dukker det opp en slik en brukt. Ellers ville jeg ikke vært veldig redd for å koste på en slik motor. Et motorbytte drar også med seg en mengde andre kostander, ofte må man også bytte propell fordi en ny motor har andre omdreiningstall. Hvor mye koster reparasjonen da? Selv byttet jeg ut DV20 med DV 36, men måtte da bygge om motorfestene. Selve installasjonen kostet 10 000 med ekstraarbeidet. Så hadde jeg visst det jeg vet i dag, kunne jeg spandert minst 20 000 i full overhaling av den gamle motoren. Motorfester for DV36 passer også for DV48, som tidligere nevnt er det nesten en DV 36 med turbo, selv om det også er andre forskjeller (giret og doseringspumpa for eksempel). Redigert 24.April.2014 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Mons Olav Svart 24.April.2014 Del på Facebook Svart 24.April.2014 Enig med Propell1..... Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
KarmaZ Svart 10.Juni.2014 Del på Facebook Svart 10.Juni.2014 Hadde problem i helga med at skruene i kjølvannspumpa var så vekktæret at den lek såpass at den ikke fikk tilstrekkelig med kjøling.. Er det Johnson pumpe som står på disse? Finnes det noen sider hvor man faktisk kan få kjøpt nye deler til disse motorene?? For 2 av skruene er knekt, så må bore disse ut, men får man tak i ny pumpe til en billig penge noen plass?? Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 10.Juni.2014 Del på Facebook Svart 10.Juni.2014 Bytt skruene med M4 (om jeg husker rett) Univa forhandler deler Sitér dette innlegget Link to post
sblangga Svart 18.Juni.2014 Del på Facebook Svart 18.Juni.2014 Hei. Har en DV 10 LSME. Det er denne med saildrive. Jeg lurer på om det er mulig å bytte til større dynamo på denne? Regner med at dynamoen ligger under svinghjulet? Har ikke tatt av dette for å se. Hadde vært kjekt å fått litt mer lading. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.