Jump to content

Vikeplikt, Motorbåter vs seilbåter uten seil oppe


Anjuma

Recommended Posts

Kanskje endel seilbåt mannskap har denne praksisen, når de går for motor også :eek: :eek:

http://www.sb.no/nyheter/na-skal-vi-do-na-dor-vi-1.5487520

 

Greit at andre har vikeplikt, men man sover da for pokker ikke under en seilas over Oslofjorden.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

men man sover da for pokker ikke under en seilas over Oslofjorden.

 

Ja, så forbløffende at det kan være en agurk. Forutsetningen for at noen skal rope "nå dør vi"

før kollisjonen er jo at noen har hodet på utsiden av luken. Men han kan jo ha sovnet på vakt da.

Eller journalisten var så sløv at han må betraktes som sovende da han skrev.

 

Det er jo ellers det problemet soloseilere har når de farer rundt jordkloden, de kan ikke ha mulighet til å holde utkikk til en hver tid slik loven krever.

Link to post
Share on other sites

Ser en ørliten forskjell på å ta seg en blund flere ganger i døgnet under en overfart over Atlanteren. Og det å legge seg til å sove under den korte seilasen over Oslofjorden.

 

 

Så nå at SB refererte til en artikkel i FB, mulig at ferievikarene hos FB ikke er så skolerte som de vi har på vår side av fjorden :giggle:

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en interessant situasjon i Larkollen sundet i dag. Sundet er vel 100-150 meter bredt. Jeg lå så langt til styrbord i leia jeg kunne uten på treffe fyret som ligger helt på Ø siden av sunet. En seilbåt for motor kom rett i mot meg på feil side av leia og de gjorde ikke tegn til å vike da jeg la meg baug mot baug. Jeg kunne ha lagt meg over på motsatt side - men ville da kommet i 2 andre vikepliktssituasjoner. Jeg passerte seilbåten på 10 meters avstand i ca 27 knop. De både oralt og med tydelige tegn mente at jeg skulle kjøre på en annen måte - saktere antakelig. Etter min mening var min kjøring helt uproblematisk for alle andre i omgivelsene - og om seilbåten hadde fulgt sjøveisreglene hadde de heller ikke opplevd ubehag ved min kjøring.

 

Naturligvis kunne jeg slakket av - men det valgte jeg å ikke gjøre fordi det var seilbåtens valg å ikke overholde sjøveisreglene

 

Slike folk får bare kjefte i vei. De overholder ikke selv sjøveisreglene og setter seg selv i en situasjon der de presser andre og får ubehagelige bølger. Da får de bare ha det så godt mener jeg. De synes sikkert jeg er en premieidiot.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

[...] Sundet er vel 100-150 meter bredt.[...] i ca 27 knop. [...] premieidiot.

Nå burde seilbåten hold seg på sin side av sundet, men uansett: Regner med du hadde minst 10-20 m avstand til land på din side, hadde seilbåten gått der den skulle hadde sikkert han også villet hatt minst 10-20 m (eller kanskje mer siden seilbåten sikkert stikker litt dypere) avstand til land. Det gir 60m mellom båtene, og det i ett såpass trangt og tett trafikkert sund at det ikke er en selvfølge at det lar seg gjøre å møte bølgene med baugen... Du hadde nok uansett fått ,både oralt og med tydelige tegn, beskjed at du skulle kjøre på en annen måte - saktere antakelig.

Link to post
Share on other sites

kan også være at han har som meg liten motor.. Jeg må kjøre hardt mot hekkbølger, kan sikkert se litt skremmende ut. Men om man tar hensyn slipper man dette. Noe det virker som at motorbåt eiere ikke forstår er effekten krappe hekk bølger fra siden har på en seilbåt. Det blir fort brutalt og lite artig ombord :eek:

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en interessant situasjon i Larkollen sundet i dag. Sundet er vel 100-150 meter bredt.

 

Bredden på dette sundet ville mange steder på Østlandet/Sørlandet kunne tilsi at det var en fartsgrense på maks 5 knop, kanskje ikke helt uten grunn? Det forandrer selvfølgelig ikke det faktum at seilbåten har gjort en feil, men hvilke plikter fritar det deg for? Avstand på 10 meter er jo ikke mere enn lengden på en av de minste båtene man kan se i båthavnene på Sørlandet på denne tiden, ikke akkurat noen voldsom betryggende avstand, etter mitt syn! Nei, blir nok minus i boka dette Bitteliten.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Var med å hentet en båt for en kamerat. Vi skulle krysse Oslofjorden fra Moss til Tønsberg. Da ser jeg at en møtende seilbåt ligger på kurs midt i mot oss. Den nye båteieren legger kursen til styrbord. Et halvt minutt etter var igjen på møtende kurs. Vi endre kursen flere ganger frem og tilbake, hvorpå jeg sa til både gammel og ny eier av båten, "Han der han driver gjøn med oss". Hvorpå gammel eier av båten sier. "Dette er helt vanlig. Det er i seilbåtens rett, da du har vikeplikt, på samme måte som det er vår rett (motorbåt) å plassere hekkbølgen der vi vil"...

Link to post
Share on other sites

Naturligvis kunne jeg slakket av - men det valgte jeg å ikke gjøre fordi det var seilbåtens valg å ikke overholde sjøveisreglene

"Med ont skal ont fordrives" ikke sannt? :wink: Skjønner deg godt B´liten, hadde nok vært fristet til å gjøre det samme jeg også i din situasjon. Tror du det hjelper noe? Neppe :nonod: Derimot er det grunn til å tro at det ytterligere vil skjerpe frontene mellom saktegående båter og de med multimillioners flybridgecruisere. At en slik 42-foter går i 27 kn. i ei trang lei full av andre båter som overholder 5kn. grensen, begrefter vel bare holdningene mange har at eiere av slike båter ofte er noen forb. x%&?"£@@-er. Er vi tjent med det? Neppe.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

[sitatslettet]

Jeg hadde en interessant situasjon i Larkollen sundet i dag. Sundet er vel 100-150 meter bredt. Jeg lå så langt til styrbord i leia jeg kunne uten på treffe fyret som ligger helt på Ø siden av sunet. En seilbåt for motor kom rett i mot meg på feil side av leia og de gjorde ikke tegn til å vike da jeg la meg baug mot baug. Jeg kunne ha lagt meg over på motsatt side - men ville da kommet i 2 andre vikepliktssituasjoner. Jeg passerte seilbåten på 10 meters avstand i ca 27 knop. De både oralt og med tydelige tegn mente at jeg skulle kjøre på en annen måte - saktere antakelig. Etter min mening var min kjøring helt uproblematisk for alle andre i omgivelsene - og om seilbåten hadde fulgt sjøveisreglene hadde de heller ikke opplevd ubehag ved min kjøring.

 

Naturligvis kunne jeg slakket av - men det valgte jeg å ikke gjøre fordi det var seilbåtens valg å ikke overholde sjøveisreglene

 

Slike folk får bare kjefte i vei. De overholder ikke selv sjøveisreglene og setter seg selv i en situasjon der de presser andre og får ubehagelige bølger. Da får de bare ha det så godt mener jeg. De synes sikkert jeg er en premieidiot.

Ja det er det sikkert noe i det, ut fra din historie. "Rett og feil" side i sundet? var det i følge kart evnt. pilotlitteratur separert trafikk i sundet? Ja, en skal fortrinnsvis følge s/b side i trange og sterkt trafikkerte farvann, men det kan også være grunner til ikke å gjøre det. Om noen ikke gjør det gir i alle fall ingen rett til å oppføre seg seg som en bølle eller som du beskriver det. Selvfølgelig kan en i et øyeblikk av aggresjon gjøre slike ting, men jeg vil i alle fall holde for meg selv og prøve å fortrenge det med en god :cheers_wine:[/sitatslettet]

Link to post
Share on other sites

Meget interessant diskusjon som foregår her.

 

Begge har jo ansvar for å unngå sammenstøt.

Om nødvendig for å unngå sammenstøt eller for å få mer tid til å vurdere situasjonen skal et fartøy slakke på farten eller stoppe farten, ved å stoppe eller reversere fremdriftsmidlene.

 

Ethvert fartøy skal alltid gå med sikker fart slik at det kan manøvrere riktig og effektivt for å unngå sammenstøt og kan stoppes på en distanse som passer til de rådende omstendigheter og forhold.

 

Intet skal frita noe fartøy, dets reder, fører eller mannskap for følgene av en hvilken som helst forsømmelse fra å følge sjøveisreglene eller i det hele tatt å iaktta slike forsiktighetsregler som alminnelig sjømannsskikk eller tilfellets særegne omstendigheter måtte tilsi.

 

Enhver manøver for å unngå sammenstøt skal, såfremt omstendighetene tillater det, være markert, utføres i god tid og i samsvar med godt sjømannskap.

 

Enhver forandring av kurs og /eller fart for å unngå sammenstøt skal, såfremt omstendighetene tillater det, være så stor at den er helt tydelig for et annet fartøy som ser den eller observerer den på radar. En rekke små forandringer av kurs og/eller fart bør unngås.

 

Hvis det er tilstrekkelig fritt farvann kan en forandring av kurs alene være den mest effektive manøver for å unngå en nærsituasjon forutsatt at den utføres i god tid, er vesentlig og ikke resulterer i at man kommer for nær andre fartøy.

 

En manøver for å unngå sammenstøt med et annet fartøy skal utføres slik at dette passeres på trygg avstand. Manøvrens effektivitet skal kontrolleres omhyggelig inntil det annet fartøy er endelig passert og klaret.

 

Om nødvendig for å unngå sammenstøt eller for å få mer tid til å vurdere situasjonen skal et fartøy slakke på farten eller stoppe farten, ved å stoppe eller reversere fremdriftsmidlene.

 

Et fartøy som i henhold til disse regler skal unnlate å hindre et annet fartøys gjennomfart eller sikre gjennomfart, skal når de foreliggende omstendigheter krever det, i god tid gjøre manøvre for å gi tilstrekkelig fritt farvann til det andre fartøyets gjennomfart.

 

Et fartøy som skal unnlate å hindre et annet fartøys gjennomfart eller sikre gjennomfart fritas ikke for denne plikten hvis det nærmer seg det andre fartøyet slik at det er fare for sammenstøt og skal, når det gjør manøvre, fullt ut ta hensyn til de manøvre som kreves ifølge reglene i denne del.

 

Et fartøy hvis gjennomfart ikke skal hindres er fullt ut pliktig til å overholde reglene i denne del når de to fartøyene nærmer seg hverandre slik at det er fare for sammenstøt.

Link to post
Share on other sites

Så flott at saken skaper diskusjon og debatt. det er nettopp målet mitt. At noen mener at jeg ikke skal fortelle om situasjoner som dette mener jeg er helt feil. Det er netopp diskusjoner som dette som gjør at vi alle kan lære.

 

Jeg tror definitivt ikke at det hjelper noe som helst overfor seilbåtførere som han jeg møtte :smiley: Han er nok bare enda surerer. Og han har nok fått nok et bevis på at millionbåter og IQ ikke hører sammen. Det var forøvrig ei dame som førte seilbåten - mannen satt og så på det hele.

 

Poenget er å belyse en aktuell situasjon som jeg tror er aktuell for flere. Seilbåten gjorde overhode ikke tegn til å vike mer enn absolutt nødvendig for oss - på tross av at vi ikke hadde mulighet til å legge oss lenger til stybord.

 

Jeg tok en kikk i kartet - se nedenfor. Min kurs er rød. Seilbåtens kurs er blå. Merk at det ikke er noen fartsbregrensing i det aktuelle farvannet.

larkollen_tett.jpg

 

Bredden på det aktuelle sundet er betydelig mer enn de 100-150 meterne som jeg beskrev. I følge GuleSider er det nærmere 300-400 meter. Leden brukes aktivt av nyttetrafikk - det går lastebåter på opp mot 100 meters lengde her (det er hovedhavn for Rygge flystasjons oljepåfylling her også). Poenget er at dette ikke er indre Blinleia eller noe sånt - det er en normalt trafikert led.

Her er et flyfoto. Noen som kan anslå bredden på det aktuelle stedet? Jeg er usikker - men jeg oppfatter det ikke som et smalt sund.

flyfote_larkollensundet.jpg

 

Seilbåten kunne meget enkelt å ha lagt seg 10 grader til styrbord og dermed hatt mer enn plass nok til oss alle - og de hadde ikke merket stort til bølgene fra oss heller. Jeg kunne også ha veket - men ikke til styrbord - for da hadde jeg gått på skjæret som fyret er plasser på. Jeg kunne ha veket til babord - med konsekvens av at jeg da hadde kommet i 2 nye vikepliktssituasjoner for møtende trafikk. Siste mulighet var å dra fort av på farten. Hvilket jeg altså valgte å ikke gjøre.

 

 

En seilbåt som ikke overholder sin plikt til å vike og velger å presse oss inn i en trang situasjon får da også akseptere bølgene mener jeg.

 

 

Hadde jeg oppfattet det som overhengende fare for kollisjon hadde jeg naturligvis agert annerledes. Da hadde jeg om nødvendig satt egen båt på land.

 

Når det gjelder bølgestørrelse så varierer det fra båt til båt. Jeg vil vel si at båten vår basert på egne observasjoner lager middels store bølger, dog betydelig mindre enn feks en Scand Baltic i 20 knop.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Slik Bitteliten beskriver det er det vel liten tvil om at seilbåten manøvrerte merkelig, men at noen gjør åpenbare feil er allikevel ingen grunn til å "snitte" h*n i 27 knop med en større båt? Ta igjen på en måte? En feil blir ikke bedre ved at en annen også gjør feil.

Link to post
Share on other sites

Da er det interessant å vite hvorfor du ikke kan slakke ned for alle.

1. er det 5 knops fart så er det 5 knops fart, med mindre du har en dispensasjon

2. du plikter å kjøre hensynsfullt og ikke forvolde unødig skade (eller noe slikt). Det var en interessant dom i en slik sak for noen år siden, med 2 rogalendinger som hadde kjørt lite hensynsfullt i Tromøysund.

EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

Enda en tråd om dette.... :sad:

 

Som fersk seilbåteier må jeg si at jeg er overrrasket og veldig skuffet over misnøyen som eksisterer mellom båttypene. Mulig jeg var litt blåøyd og naiv men før jeg kjøpte var jeg overbevist om at alle på sjøen var i...vel, samme båt. At vi liksom var litt på lag. For vi er jo på sjøen av samme grunn. Men der tok jeg feil.

 

Der fins jo regler på sjøen som andre steder og de reglene er ikke laget for å terge andre. Det er en plan bak det, en tanke for å øke sikkerheten for alle sammen. Men det er også lov å bruke sunn fornuft. Slik det virker nå er noen som ser på det som en hobby å lage livet surt for andre på vannet. Rett eller ikke. Men tenk om alle tok littegrann hensyn. Hvor mye bedre hadde ikke båtlivet vært om vi slapp å bruke energi på å irritere oss over andre båter?

 

Jeg regner ikke med at min vesle innlegg har noe som helst og si, folk har gjort seg en mening om dette temaet for lenge siden og vil hevde sin rett. Men ser du en liten Columbie 66 i bergensfjorden så er det kanskje meg. Jeg har ingen problemer med å endre kursen litt for at du skal få en litt bedre dag. Så håper jeg bare at du tar turen litt utenfor meg til gjengjeld. Du får et vink og et smil av meg og vi fortsetter begge turen uten irritasjon over andres idioti på fjorden.... :seeya:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...