Lazyjack Svart 28.Juli.2010 Del på Facebook Svart 28.Juli.2010 "Han der han driver gjøn med oss". Hvorpå gammel eier av båten sier. "Dette er helt vanlig. Det er i seilbåtens rett, da du har vikeplikt, på samme måte som det er vår rett (motorbåt) å plassere hekkbølgen der vi vil"... Hva tid skal motorbåtførere forstå at seilbåter seiler på vinden? Det må da gå an å resonnere litt når en seilbåt er på kryssende kurs og gjøre en kvalifisert gjetning om seilbåten vil/kan fortsette sin kurs eller må f.eks. slå(gå over stag). Er du som motorbåtfører på kryssende kurs med en seilbåt som nærmer seg land eller et grundt ommråde så er det ikke så skrekkelig vanskelig å forstå at seilbåtskipperen vil måtte endre kurs i nær fremtid. Jeg seiler selv og gjør selvsagt disse vurderingene hele tiden om jeg har andre seilbåter i nærheten. Er jeg i åpent favann slår jeg selvsagt ikke rett foran en motorbåt eller seilbåt for denslags skyld. Jeg tror mye av harmen enkelte motorbåtførere føler overfor seilbåter er basert på uvitenhet om hvilke vurderinger en seilbåtskipper må gjøre og hvilke manøvrer han/hun må foreta. Unntak finnes selvsagt der skippere foretar underlige og unødvendige manøvre men jeg kan ikke tro at dette er speielt utbredt blant seilbåtskippere. Ikke heng dere opp i enkeltepisoder, slike vil alltid forekomme. Det store flertallet gjør ting riktig og det er det viktige. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Wavesearcher Svart 28.Juli.2010 Del på Facebook Svart 28.Juli.2010 Problemet med reglene er at de er ikke lagd for dagens nyrike norge. At en båt som gjør 5 knop skal vike for en 40-60 foter som gjør 30 i trange farvand er ikke sundt bondevett... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
REM Svart 28.Juli.2010 Del på Facebook Svart 28.Juli.2010 Merk at det ikke er noen fartsbregrensing i det aktuelle farvannet. Er det ikke en generell regel om max 5 kn. nærmere land enn 150 meter da? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Blue_Dragon Svart 28.Juli.2010 Del på Facebook Svart 28.Juli.2010 På transportetappene mellom Stavanger og Sørlandet og tilbake igjen så brukte 1 av 20 seilbåter seil. Selv om en del av dem hadde medvind. Jeg tror de aller fleste motorbåtførere vet at seilbåter må krysse når de går mot vinden og det tar vi hensyn til. Men som jeg tidligere ha nevnt så bør det ikke seiles (og i hvertfall ikke kryss) i trange farvann, som f.eks blindleia. Seilbåter skal også vise hensyn og følge sjøveisreglene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 28.Juli.2010 Del på Facebook Svart 28.Juli.2010 (redigert) Da er det interessant å vite hvorfor du ikke kan slakke ned for alle. 1. er det 5 knops fart så er det 5 knops fart, med mindre du har en dispensasjon 2. du plikter å kjøre hensynsfullt og ikke forvolde unødig skade (eller noe slikt). Det var en interessant dom i en slik sak for noen år siden, med 2 rogalendinger som hadde kjørt lite hensynsfullt i Tromøysund. Nå må du være så snill å lese sakens faktum Det er IKKE 5 knops grense påd et aktuelle stedet. Naturligvis skal man kjøre hensynsfult. Men det går faktisk begge veier. Seilbåten vi møtte var ca 35 fot lang. Gikk for motor og hadde 6-7 knops fart vil jeg anta. REM - det er ingen generell regel om lav fart langs land. Den ble aldri vedtatt av Stortinget. Redigert 28.Juli.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Wavesearcher Svart 28.Juli.2010 Del på Facebook Svart 28.Juli.2010 Men er det fornuftig å kjøre fort så nærme land at 1 båt imot er nok til at du får problemer? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
OT-flyktning Svart 28.Juli.2010 Del på Facebook Svart 28.Juli.2010 Her - http://www.trikola.n...g=10.6686&zf=14 - kan man måle avstanden fra land på det aktuelle stedet. Ca 50m ca 50-100m når man legger pile i kartet over til grunn. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 28.Juli.2010 Del på Facebook Svart 28.Juli.2010 (redigert) Det er et godt poeng. Det står i sjøveisreglene at man skal holde til høyre i leden. Det praktiserer vi også. Situasjonen som oppstod var ikke problematisk eller farlig for hverken meg eller seilbåten. Jeg opplevde situasjonen som helt klart at seilbåten valgte å ikke vike mer til styrbord - på tross av at jeg ikke hadde mulighet til å gå lengre til styrbord enn jeg kunne uten å treffe land. Bølgende tok det 5 sekunder for seilbåten å gå gjennom - det var to dunk i baugen. Oppsummert kan man si at jeg vek så langt til styrbord som jeg kunne og jeg holdt styrbord side av leden. Seilbåten valgte å ikke vike mer enn absolutt nødvendig. Redigert 28.Juli.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
millisivert Svart 28.Juli.2010 Del på Facebook Svart 28.Juli.2010 [...]Naturligvis skal man kjøre hensynsfult. Men det går faktisk begge veier.[...] Så det var rett og slett bare att tilfelle av "Det er faktisk lov å være ett rasshøl, så da skal jeg jammen være ett jeg også". Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Zenit Svart 28.Juli.2010 Del på Facebook Svart 28.Juli.2010 Ha også observert i sommer at seilbåtene har en tendens til og legge seg midt i leia uten og tenke på andre båter Når det gjelder å gå midt i leia så er ikke seilbåtene verre enn de fleste motorbåter på dette området. Og nei, har ikke seilbåt selv og kommer heller aldri til å skaffe meg seilbåt, men som navigatør av yrke seiler jeg en god del langs leia og vil ikke påstå seilbåtene er verre enn motorbåtene til å seile midt i leia. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Wavesearcher Svart 28.Juli.2010 Del på Facebook Svart 28.Juli.2010 Dette er noen av skadene jeg fikk + dårlig rygg etter mitt siste møte med flybridge båt. Kan legge til at jeg har klatret i 19 år og seilt over atlanteren. Holdt meg fast i vantene men glapp... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 28.Juli.2010 Del på Facebook Svart 28.Juli.2010 (redigert) Her - http://www.trikola.n...g=10.6686&zf=14 - kan man måle avstanden fra land på det aktuelle stedet. Ca 50m ca 50-100m når man legger pile i kartet over til grunn. Tricola - da måler du feil vei tror jeg Du må måle fra syd for fyret - omtrent der 3 tallet står og over til Eldøya. Leden går ikke på innsiden av fyret. Om det kvalifiserer til "rasshøl" betegnelse får stå for din egen regning.Jeg er mer interessert i diskusjonen rundt hva man skal gjøre i en slik situasjon. Min egen konklusjon - som jeg trakk omtrent 30 sekunder etter at seilbåten var passert var at jeg burde ha slakket av før jeg gikk inn i sundet. Jeg deler oppfatningen til Zenit - det er ikke stor forskjell på seilbåter og motorbåter på hvordan de går i leia. Den akutelle saken som diskuteres her kan like gjerne vært en motorbåt. Men bakgrunnen for tråden er at det virker som om en del seilbåter har oppfatningen at det er definisjonen av båttypen som bestemmer vikepliktreglene - ikke hvorvidt de går for seil eller motor Redigert 28.Juli.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Majali Svart 28.Juli.2010 Del på Facebook Svart 28.Juli.2010 Istemmer iherdig om å skape en litt mer forsonlig tone på tvers av "trosretninger"... Men som fører av motorbåt vil jeg gjerne si meg enig i at det ofte kan være mangelfull kunnskap som gjør at vi blir litt oppgitt... Selv blir jeg i allefall litt redd når jeg tusler med mine 15 tonn og det kommer en liten seiler kryssende i en fart jeg bare kan drømme om frem og tilbake foran meg. ( selv på "åpent" hav... jeg vil jo gjerne forandre kurs i GOD tid og forsette med å slappe av og kose meg... Men har ofte erfart at det blir litt for spennende å få en seiler helt oppi baugen før jeg håper vedkommende ikke rekker enda et slag.. Har tilogmed måttet stoppe opp en gang til vedkommende hadde passert meg med den nevnte "regattamarginen" Derfor er mitt ønske til andre båtførere; tenk på at det ikke er sikkert at den andre båtføreren er like kunnskapsrik om dine manøveregenskaper, vindavhengighet osv... kan tilogmed hende at det er en som helt fersk og lett nervøs for å volde andre skade med sin båt.. Det er jo lett til å ty til å kjefte når en blir redd, så det er ikke sikkert det stikker så dypt hos de fleste.. Og nå vil jeg på vannet å møte andre båtfolk snart!!! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
OT-flyktning Svart 28.Juli.2010 Del på Facebook Svart 28.Juli.2010 Tricola - da måler du feil vei tror jeg Du må måle fra syd for fyret - omtrent der 3 tallet står og over til Eldøya. Leden går ikke på innsiden av fyret. Fra land ved "3"-tallet til fyrets sektorgrense som tilsvarer rød pil ca 130m Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
millisivert Svart 28.Juli.2010 Del på Facebook Svart 28.Juli.2010 [...]Jeg er mer interessert i diskusjonen rundt hva man skal gjøre Det har du vel svart på sjøl? Når du ikke kunne komme særlig lenger til styrbord kunne du slakket litt/noe/mye av på farten, men det valgte du altså å ikke gjøre. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Zenit Svart 28.Juli.2010 Del på Facebook Svart 28.Juli.2010 [sitatslettet] Dette er noen av skadene jeg fikk + dårlig rygg etter mitt siste møte med flybridge båt. Ja det ser jo ut som om både foten og fingeren skal falle av når som helst. [/sitatslettet] Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Wavesearcher Svart 28.Juli.2010 Del på Facebook Svart 28.Juli.2010 (redigert) Har jeg sagt noe om at de holder på å falle av? Går mer på at om man ikke klarer å holde seg fast i vantene går det en smule varmt.... + at det faktum at jeg datt ned i båten var mer flaks enn noe annet... Redigert 28.Juli.2010 av Wavesearcher (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Evita IV Svart 28.Juli.2010 Del på Facebook Svart 28.Juli.2010 Det finnes nok "toskehoder" i begge leire, innkludert undertegnede. De fleste forsøker nok å gjøre sitt beste for å ivareta egen og andres sikkerhet på sjøen. Noen ganger glipper det, ubetenksomet eller med forsett. Her oppe i nord er vi ikke akkurat plaga med stor trafikk i trange farvann. Har imidlertid fått gleden av å bruke fritidsbåt noen ganger på østlandet og langs veskysten av Sverige, hvor ansamling av både seilbåter og motorbåter har vært særdels stor. Det at jeg har brukt "vettet" og hatt respekt for andres ferdsel på sjøen har i flere tilfeller gitt for meg positive tilbakemeldinger. Det synes jeg er hyggelig. Jeg kan derfor akseptere å "frafalle min rett" på sjøen, nettopp av den grun at jeg også har en plikt til å opptre med aktsomhet selv om det måtte finnes en "idiot" på kryssende kurs eller som er i ferd med å "tvinge en opp i fjæra".! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Wavesearcher Svart 28.Juli.2010 Del på Facebook Svart 28.Juli.2010 (redigert) Godt sagt igjen. Men det virker som om at retten til å plage andre med sin båt er sett på som noe du får med på kjøpet når den er over 40 fot eller 200 hk Redigert 28.Juli.2010 av Wavesearcher (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 28.Juli.2010 Del på Facebook Svart 28.Juli.2010 (redigert) Din definisjon av "plage" er kanskje den samme som min "godt voksne far "har. Det som er plagsomt er alt som går fortere enn min båt og som lager stører bølger og mer lyd enn min båt. Han har også seilbåt. Hvilket jeg også har. Jeg vokste opp i seilbåt - har seilt siden jeg var liten guttunge. Og har i dag også seilbåt som vi bruker ganske ofte. Den er mer enn sårbar for andres bølger den Ynglingen enn mange andre "Bavaria snekker" som tøffer langs kysten med ubrukte seil. Redigert 28.Juli.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
REM Svart 28.Juli.2010 Del på Facebook Svart 28.Juli.2010 Merk at det ikke er noen fartsbregrensing i det aktuelle farvannet. Har vi ikke en generell regel da om max. 5kn. nærmere land enn 150 meter? Steine Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 28.Juli.2010 Del på Facebook Svart 28.Juli.2010 Har svart deg en gang før. Den regelen var et forslag som aldri ble vedtatt. Innenfor Drøbaksundet er det en regel om det - den er fastsatt i politivedtektene for de aktuelle distrikter Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Evita IV Svart 28.Juli.2010 Del på Facebook Svart 28.Juli.2010 En slik frysegode var ikke med min båt, jeg kan i hverfall ikke finne den i bevisst tilstand! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Wavesearcher Svart 28.Juli.2010 Del på Facebook Svart 28.Juli.2010 Din definisjon av "plage" er kanskje den samme som min "godt voksne far "har. Det som er plagsomt er alt som går fortere enn min båt og som lager stører bølger og mer lyd enn min båt. Han har også seilbåt. Nei, min definisjon av plage er å skape farlige situasjoner som lett kan unngås ved å senke farten noe... Liker store bråkete båter godt jeg, bare de viser litt hensyn... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
LTKH Svart 28.Juli.2010 Del på Facebook Svart 28.Juli.2010 Nå har jeg over 200hk men ikke over 40fot.. Synest slike kommentarer er tullete forøvrig. Min opplevelse av båtførerer er følgende: Storsett er seilere greie og ha med, noen ganger må jeg le litt når flotte seilbåter brukes som rene motorbåter men men , det er eiers valg. Min fart gjør at jeg ikke har problemer med og gå rundt båtene. Motorbåter og, går stor sett helt fint. Der jeg ferdes har jeg ikke ofte opplevd problemer. vedr hekksjø, her har jeg kunn fått herpet interiør da en daycriuser/hyttebåt gikk igjennom svært trang lei i 12knop og dro hele fjorden med seg, vi var allerede mitt inni i leia(mellom to holmer) Det er kansje 2metersklaring mellom båtene. Da fløyt det i båten etter på, måtte ta bølgene fra siden kunne ikke svinge. Det jeg opplever som farligst hos oss er det typiske "hyttebåtene" disse oppereres av ungdommer og voksne, de kjører forbi i 45knop under en båtlengde fra deg selv. Du hører de ikke før det er på siden av deg. Sist nå like sør for kuleseid kanalen, da skvettet propellen vann på våre side vinduer så nær var han! Mann og kone, med unger som smilte og lo! De ANER ikke hva det holder på med.... Støtter forøvrig Bitteliten i sin vurdering der og da. Av og til kan kansje en slik reaksjon gi den andre en tankevekker. Dog må en være forberedt på at motgående kansje svinger feil vei.... Tror alle kan bli flinkere til og vise TYDELIG hva en tenker og gjøre, vi med tydelige kursendringer hva en har i tankene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.