Jump to content

Vikeplikt, Motorbåter vs seilbåter uten seil oppe


Anjuma

Recommended Posts

Nei, min definisjon av plage er å skape farlige situasjoner som lett kan unngås ved å senke farten noe... Liker store bråkete båter godt jeg, bare de viser litt hensyn...

Hadde disse båtene slakket av farten LITT hadde nok det blitt litt mer en småsår på deg. Vet ikke hvilken erfaring du har med store hurtig gående båter - men vår er i hvertfall slik at mellom 8 og 20 knop graver den mer enn en Baltic - over 22 begynner det å bli bedre - og rundt 27 blir det egentlig ganske greit.

 

Mange av dere har sett denne filmen før - dere må gjerne hoppe over allt før minutt 2. Derfra får dere et inntrykk av bølgene båten vår lager.

 

Wavesearcher - om du er forbi Moss så si i fra så kan vi ta en tur ut i båten vår så kan du se hvordan det ser ut for oss.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg vil da overhode ikke mobbe deg - som alle andre må du også tåle motargumenter :smiley: Min erfaring er bare at på forum på dette så må man være tydlig. For det er mange som leser det. Slakke av noe i min verden betyr litt - og hadde jeg slakket av til 15 knop forbi deg hadde du fått vann over båten. Derfor er det enten plan eller rolig gange. Det midt i mellom (dvs mellom 10 og 20) er forbeholdt åpent farvann.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Wavesearcher - om du er forbi Moss så si i fra så kan vi ta en tur ut i båten vår så kan du se hvordan det ser ut for oss.

 

Kan seile til moss om vi snur på det, dere i min båt meg i deres. Så kan vi se om dere fortsatt er så sikre på at så store tunge båter bør gå nærme saktegående båter.

Link to post
Share on other sites

Nei, min definisjon av plage er å skape farlige situasjoner som lett kan unngås ved å senke farten noe...

Jeg kjenner noen som mener det er farlig bare å oppholde seg i båt, og så kjenner jeg folk som mener det ikke er noen fare i det hele tatt.

Jeg synes derfor det er viktigere å vise hensyn enn å utfordre andres grenser for hva frykt er. (Jeg tror det kalles godt sjømannskap).

Link to post
Share on other sites

Nå må du være så snill å lese sakens faktum Det er IKKE 5 knops grense påd et aktuelle stedet.

Min kommentar om at det er interessant å vite hvorfor du ikke kan sakke ned for alle var i forhold til innlegget fra "Blue Dragon":

Ha også observert i sommer at seilbåtene har en tendens til og legge seg midt i leia uten og tenke på andre båter, grunner og skjær. Da får de noen ganger tåle at det kommer litt bølger. Jeg kan ikke slakke ned for alle.

 

Men at det ikke er 5 knops grense, betyr ikke at man ikke skal vise hensyn. Kan man ikke holde seg under "no-wave"-fart, bør man kanskje bevege seg ut på det åpne havet. Kan man ikke bevege seg ute på det åpne havet bør man kanskje tenke at det er en del andre som heller ikke kan det. Har jeg det travelt bruker jeg bil.

EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

Men at det ikke er 5 knops grense, betyr ikke at man ikke skal vise hensyn. Kan man ikke holde seg under "no-wave"-fart, bør man kanskje bevege seg ut på det åpne havet. Kan man ikke bevege seg ute på det åpne havet bør man kanskje tenke at det er en del andre som heller ikke kan det. Har jeg det travelt bruker jeg bil.

 

Helt enig med deg. Problemet er bare at de som lager store bølger mener det er livsfarlig utaskjærs om det blåser mer en 3-4 ms :flag:

Link to post
Share on other sites

Igjen finner man trøst hus Konfusius som sa at det motsatte av dumhet er en annen dumhet.

 

Forøvrig finner jeg det rart at denne ikke er blitt kommentert. Hendelser mellom "nyttetrafikk" og seilbåter pleier jo vanligvis å utløse mye oppramsing av flere tunge og viktige vers fra Sjøveisreglene.

Link to post
Share on other sites

den har blitt komentert. Mitt innspill blir at de kan takke seg selv når begge sover i det farvannet... Når jeg seilte over måtte jeg sove, men da bare 15 min av gangen, er det ingen skip å se kan du fint sove så lenge... Med mindre det er en idiot i en hurtig gående motorbåt med autopilot og null innsikt i sjømannskap. Men om man velger en omvei til norge finnes det ingen sånn type trafikk :fishing:

Link to post
Share on other sites

Sov begge?

Hvor sto det?

 

Under bildet i reportasjen:

 

Det svenske ekteparet på vei hjem fra Sandefjord lå og sov i seilbåten da de kolliderte med et lasteskip ved Torbjørnsskjær.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

På transportetappene mellom Stavanger og Sørlandet og tilbake igjen så brukte 1 av 20 seilbåter seil. Selv om en del av dem hadde medvind.

Med dagens badekarseilbåter så er det jo slik at å seile nærmere enn 45grader på vinden blir en balansegang på tynn line og er det medvind (rett i ryggen) så må det jo nærmest en liten kuling til for å få noe dreis på kjerra så det er nok også en av grunnene til å se mange seilbåter for motor, i farvann innaskjærs så er det nok andre grunner.

 

 

Når det gjelder å gå midt i leia så er ikke seilbåtene verre enn de fleste motorbåter på dette området.

Men er det noe problem om noen seiler midt i leia, alle vi andre som følger reglene holder jo godt ut på sidene uansett så da plager jo ikke midtleieseilerne/kjørerne oss, eller :blush:

Link to post
Share on other sites

De synes sikkert jeg er en premieidiot.

Tja, de er vel neppe alene om det vil jeg tro...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...