Jump to content

Vikeplikt, Motorbåter vs seilbåter uten seil oppe


Anjuma

Recommended Posts

Det har du vel svart på sjøl? Når du ikke kunne komme særlig lenger til styrbord kunne du slakket litt/noe/mye av på farten, men det valgte du altså å ikke gjøre.

Ja, det er riktig. En kan også merke seg at det ikke er direkte ulovlig å seile på b/b siden i en led, selv om en skal holde s/b side i leia hvor det er mye trafikk. Så kan det være at en møter uerfarne båtfører..jeg har da møtt svært så mange over tid, og har man da behov for å bevise noe? Blir situasjonen veldig vanskelig å avklare kan en faktisk stoppe båten. Å renne på en båt som ligger stille forstår selv den mest uerfarenen båtfører at en ikke skal gjøre. Å stoppe opp ser ut til å være et helt utenkelig alternativ. Nå har jeg også vanskelig å forstå at en ikke kunne kunne slakke ned å foreta en en trygg s/b--s/b passering dersom ikke hele sundet var fylt opp av motgående trafikk. Og hva var poenget med at møtende båt var en seilbåt som gikk for motor, så lenge den ikke seilte med motoren avslått? Dette var ingen dirkte vakker historie om hvordan en møtes på sjøen, og ut fra det har vi kanskje noe å lære.

Link to post
Share on other sites

Er enig med at diskusjonen er intresant. Men eineste konklusjon er at det er idioter i begge leirer.Har opplevd de både med motor og segl i denne katogorien. Sikkert noen som meiner eg også er det av og til. Men synest i forrhold til anntall båter, er det relativt få som ikkje tar hennsyn/oppfører seg uforsigbart.

Legger litt vekt på hilsing til alle båtførere, når forholdene tilsier det.

Av og til har nok eg også med vitende og vilje "Tatt igjen" både på segl og motorbåter. Men ikkje uten grunn.

Har vel dog samme effekt som å straffe en hund for noe den gjorde dagen før. :confused:

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

 

Link to post
Share on other sites

eller om du møter meg har det effekten av at du får en nødrakett til 200kr inn i båten :wflag:

Hvorfor det?

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

pga at seilasen fra grundsund til grimstad gikk fin, men etter at jeg kom til land i norge har jeg vært i seriøse problemer 2 ganger pga folk med hekkbølger. Er rett og slett lei av at noen setter mitt og andres liv i fare med viten og vilje. Snakket med en krabbe fisker igår, kona hans nektet å bli med på sjøen i felles ferien pga frykt, sier egentlig alt...

Link to post
Share on other sites

Men eineste konklusjon er at det er idioter i begge leirer.

 

Min konklusjon er at det finnes noen få idioter på sjøen. En bikommentar er at idiotene i motorbåt ofte er svært opptatt av å få fram at idiotene i seilbåt har seilbåt, selv når de går for motor og dermed i ett og alt som har med regler å gjøre er for motorbåt å regne.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

For første gang i voksen alder satte jeg mine ben i en seilbåt på 43 fot forrige onsdag. Seilet, både med seil og motor eller begge deler, hele vestlandskysten og sørlandet til Kristiansand. Siden jeg normalt fører motorbåt på 31 fot så var det meget interessant å oppleve tilværelsen fra en seilbåt. Tror det hadde vært lærerikt for flere. Seilasen varte i 6 dager, så det ble noen situasjoner og opplevelser.

 

Ut ifra hva jeg har erfart om hva en seilende tenker, så kan det godt hende at seilbåten i trådstarters eksempel hadde lagt seg så langt over mot Ø i leia fordi han skulle legge til i bukta like S-Ø for møtepunktet på kartet. Eller at han nettopp hadde gått ut fra havna like N-Ø for samme punkt. Han hadde derfor ikke krysset fjorden enda.. Samtidig tenkte nok han at det er bedre å holde utvetydig stø kurs og heller la en lett manøvrerbar motorbåt velge side, når han først hadde valgt den siden av leia han hadde. Skulle seilbåten veket mot sin styrbord ville nok han kommet i vikepliktsituasjon med de samme båtene som trådstarter ville kommet i vikepliktsituasjn med. Men det er det trådstarter som vet best.

 

Videre oppfattet jeg det som en "holdning" at siden motorbåt har større motor og raskere han skifte kurs så lar seilbåten være å vike i enkelte situasjoner. Men jeg skal ikke påstå at dette er en gjengs holdning. Slik jeg opplevde det var jeg mere hensynsfull i kursvalg, vikeplikt og gav oftere mere plass enn hva seilbåteier selv gjorde. Det skal vel også sies at seilbåter, som holder en fart mellom 5 og 8 knop med motor, oftere vil velge å gå i mest mulig rette kurser/ linjer for å spare tid. Derfor kan det oppstå slike situasjoner som trådstarter opplevde. ( tatt i bestraktning at det er en mulighet for at seilbåten faktisk gikk fra den nordligste havna på bildet til den sørligste. Og for å unngå å først krysse over på vestsiden av leia og så tilbake på østsiden slik han skulle gjort etter reglene, så hold han seg så langt mot øst som mulig for trygg ferdsel. Strømforholdene i leia kan også være en grunn for at han valgte å holde østsiden.

 

Andre erfaringer var at Bavaria motorbåteiere ALDRI hilste tilbake til oss når vi vinket først. Tross i øyekontakt. Seilbåteiere setter heller ikke stor pris på at motorbåter legger til på utsiden av seilbåten når det ikke er flere bryggeplasser igjen. Seilbåteiere er også ganske sirumpa når det kommer motorbåter som skal legge til i havna...de spratt ikke opp for å ta i mot, for å si det slik :)

Uansett, jeg fikk mange erfaringer som jeg kommer til å ta med meg når jeg senere i kveld skal ut med min egen motorbåt :)

Link to post
Share on other sites

 

 

Skulle seilbåten veket mot sin styrbord ville nok han kommet i vikepliktsituasjon med de samme båtene som trådstarter ville kommet i vikepliktsituasjn med. Men det er det trådstarter som vet best.

 

 

Nei - dette stemmer ikke. De 3 båtene kom alle i mot meg - de gikk alle sydover - men de lå på ulik plass i sundet. Seilbåten hadde all mulighet til å vike til styrbord.

 

Om jeg skulle veket til babord hadde jeg

1. lagd bølger midt i baugen på den aktuelle seilbåten. Antakelig hadde jeg da også blitt idiotforklart av dem

2. kommet i vikepliktssituasjon for 2 de to andre båtene.

 

For meg var valget der og da enkelt. Jeg opprettholdt kurs og fart. At seilbåten valgte å vike så lite som mulig var deres valg. Jeg hadde ikke mer å gå på til min styrbord side. Mulig de har samme oppfatning som den motorbåten vi møtte utenfor Skjærhamn i forrige uke. Han krysset fra min babord side til min styrbord side rett foran oss så jeg måtte slå bakk for ikke å kjøre på han. Han ropte da - "det er høyrekjøring på vannet - da holder man til venstre for hverandre". Den kommer inn i min bok for klassikere.

 

Uansett - mitt mål med å fortelle historien var å skape en debatt. Min egen mening i den aktuelle historien er at vi begge var like dumme i huet. Det er den fine grensen mellom sta og dum som i går ble overskredet.

 

Jeg har i 2-3 år "prediket" at det er høyrekjøring i trange leder. Jeg håper at mitt konstante mas om dette og min historie her gjør at noen flere som leser dette også praktiserer det. Det vil gjøre livet enklere for alle på sjøen tror jeg.

Og for dere som av og til er i Sverige. Husk at ledstreken på kartet er som midtstripa i veien når du kjører bil. Og den holder du vanligvis til høyre får -ikke sant :flag_sw:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette kommer an på om det er åpent farvann eller ikke. Om det er åpent farvann har ikke seilbåten vikeplikt for fraktebåten.

 

Og som sagt tidligere - det er ikke påkjørsrett. Seilbåten overholdt ikke kravet om 360 graders utkikk til envher tid. Frakteskipet hadde ikke påkjørsrett og traff også seilbåten med sin babord side.

 

Blir interessat å å følge dette fremover.

Link to post
Share on other sites

men etter at jeg kom til land i norge har jeg vært i seriøse problemer 2 ganger pga folk med hekkbølger.

 

Hva kan du forvente da med et slik nick :tongue:

 

Men fra spøk til alvor. Jeg ser ikke problemet at det er bølger på sjøen. Mitt "fartsområde" er hovedleien for hurtigbåter,ferger, redningskøyter(en værsting når det gjelder hekkbølger),cruiseskip, supplyskip og andre som har sitt levebrød på sjøen. I tillegg til på godværsdager en rekke lystbåter i alle fasonger og størrelser. At disse lager bølger er ingen overraskelse hverken for meg eller mine familimedlemmer og når jeg velger å begi meg ut på sjøen må jeg forvente at det periodevis blir både slingring og "grønn sjø over baugen". Beskjed blir gitt om å holde seg fast når slike intreffer. Skal vi ha ro og fred finner vi et passende sted i ly og fortøyer der.

Forøvrig synes jeg at seilbåten er en mye mere komfortabel båt å forsere nevnte bølger med kontra plastsnekke som jeg tidligere hadde.

Link to post
Share on other sites

Wavesearcher: om du ikke tåler motargumenter er mitt råd at du slutter å poste på et diskusjonsforum. Du må regne med å få tilbake med minst samme kraft som du selv gir. Tonen her er nok ofte litt mer med snert enn om man møtes på brygga.

 

I omfang har jeg aldri blitt beskyldt for å være liten. Men takk for omtanken :seeya:

Redigert av bliss X (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Synes du er tøff jeg BL . Legge ut en sak som antagelig du vet du får pepper for , og innrømmer at du selv opptrådte feil.

 

Gerd Liv Valla uttalte en gang at hun ikke ønsket å bli oppfattet som en pusekatt.

Nei hvem ønsker vel det?

 

Jeg kjenner meg litt igjen og føler ikke Bitteliten trenger å innrømme å ha gjort feil.

 

Vi vekket 20 cylindre og 2300 hk til liv i et trangt sund, og hadde ingen medlitenhet med han i båten som kom mot oss, -15 knop fortere enn fartsgrensen. Jeg kaller det en oppdragende handling så lenge det ikke var noen andre båter i sundet.

Link to post
Share on other sites

Jeg noterer meg at ifølge BP så setter søvn Styrbordregelen ut av spill. Og nyttebåten benytter da sin gudegitte rett til å renne seilbåten i senk.

 

Åssen i all verden har du kommet til den konklusjonen da?

Har forstått at hendelsen var i nærheten av Torbjørnskjær, dette er ikke i noe trangt farvann og følgelig hadde lastebåten vikeplikt for seilbåten (hvis den seilte).

Uansett har seilbåten plikt til å holde utkikk og vike hvis fare for sammenstøt skulle oppstå.

Er man så trøtt at en må legge seg til å sove på en 7-8 timers seilas over Oslofjorden, så burde man kanskje overveid å ligge en natt til under land å få sovet ut.

 

Her er det snakk om en kort seilas over ett forholdsvis traffikert område og ikke noen Atlanterhavs kryssing.

 

Begynner å lure på om disse vikepliktsreglene har blitt en sovepute for våre seilende venner.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Håper at det er kjent at vi "unyttige sjøfarere" skal holde av veien for nyttetrafikk uavh. av farvann. Så må jeg innrømme at jeg leser så mye rart her at øyet blir stort og vått. Det blir til og med applauderte her på BPen at en oppfører seg som en skogsmatros på sjøen og delvis forsvarer det..og forteller om det. Er BP blitt katolsk med egen offentlig skriftestol? Ser fram til neste innspill, utspill eller historie, noe underholdingsverdi har det, men det er også trist å lese om holdninger folk har til hverandre bl.a. ut fra hvilken båttyper en befinner seg i.

For øvrig er det klart nyttig å diskutere navigasjonsproblemer, men å koble båtyper og førers egenskaper blir for sært, selv for en skalle som meg.

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Håper at det er kjent at vi "unyttige sjøfarere" skal holde av veien for nyttetrafikk uavh. av farvann.

Innenlands. Norsk regel 44 gjelder ikke i utenlandske farvann.

og den sier at vi som driver privat unyttig trafikk skal så vidt mulig vike (i motsetning til bl.a. dem som lever av å frakte turister rundtomkring).

Men sammenstøtet ved Torbjørnskjær burde vært helt unødvendig om seilbåtskipperen hadde holdt utkikk.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Var med å hentet en båt for en kamerat. Vi skulle krysse Oslofjorden fra Moss til Tønsberg. Da ser jeg at en møtende seilbåt ligger på kurs midt i mot oss. Den nye båteieren legger kursen til styrbord. Et halvt minutt etter var igjen på møtende kurs. Vi endre kursen flere ganger frem og tilbake, hvorpå jeg sa til både gammel og ny eier av båten, "Han der han driver gjøn med oss". Hvorpå gammel eier av båten sier. "Dette er helt vanlig. Det er i seilbåtens rett, da du har vikeplikt, på samme måte som det er vår rett (motorbåt) å plassere hekkbølgen der vi vil"...

 

En ting man bør være klar over er at seilbåter ikke kan gå rett mot vinden, og følgelig er nødt til å krysse frem og tilbake. Er man fersk ved rorkulten er det ikke alltid man har full kontroll heller. Selv prøver jeg å unngå konfliktsituasjoner med å gi tydelige signaler med navigeringen min i god tid om hvor jeg ønsker å passere, men jeg er allikevel ofte bekymret over at jeg av og til er nødt til å midlertidig legge meg på klar kollisjonskurs, og at det for en motorbåt er forvirrende å forholde seg til en kryssende seilbåt.

 

Når motorbåten holder over dobbel hastighet av seilbåten, bør det stort sett være nokså trivielt fra motorbåtens side å unngå sammenstøt.

Link to post
Share on other sites

Men sammenstøtet ved Torbjørnskjær burde vært helt unødvendig om seilbåtskipperen hadde holdt utkikk.

 

Jo, det er jeg nok enig i, men dersom coasteren hadde gjort det samme så hadde vel også ulykken vært unngått. Og dersom seilbåten var under seil, så har jo coasteren uomtvistelig vikeplikt.

Rent bortsett fra det så hadde aldri jeg lagt meg til å sove på ferd tvers over Oslofjorden på sommeren. Så langt er det dog ikke.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...