Jump to content

Ikke kjøp mobilt nett fra Ice.net, dårlig dekning!

Susanne

Recommended Posts

4G koster 500 og noe svenske for en 10GB pakke. Satte SIM kortet fra Telia i router, satte pin koden. Vips: WWW :-).

Router kostet 2500 eller noe (er heldig og jobben betaler siden det er den som vil ha meg på nett). Går på 12V direkte. Huawei B593.

Tror det blir dum-dummere på streaming ikveld :-)

Mvh Bavaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Huaweien et koblet med pluggen bak. Fant et adapter hjemme hvor pluggen passet, klippet kabelen og koblet i båten :-)

Ice er dødt, 4G er fremtiden. Målt nå syd for Grebbestad utpå en øy. Nesten 21Mbps ned, 5,5opp

bilde

Mvh

Bavaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Ice er dødt, 4G er fremtiden. Målt nå syd for Grebbestad utpå en øy. Nesten 21Mbps ned, 5,5opp

Mvh

Bavaria32sport

Nå var det nesten fristende å være usaklig her... men dette utsagnet er "helt ute på jordet.... midt inne i byen" :lol:

Vel... om du snakker om fremtiden som mange år fram i tid er du kanskje i nærheten av sannheten...? Men om man ikke bor og ferdes i de områdene der det er desidert mest folk er det L E N G E til vi kan snakke om tilgang på 4G enda... der ICE vil være et klart alternativ i flere år enda!

Noen få eksempel på hva jeg erfarer::

1.) Der vi har hytte på¨fjellet har ICE fungert greit i flere år, mens Netcom den dag i dag bare har EDGE-hastighet (0,2/0,1 mbps). Telenor fikk oppgradert for bare et år siden men gikk da fra EDGE til 3G - IKKE 4G som nok vi må vente på i en god del år til. I påska i år ble 3G-nettet til Telenor så belastet at man ikke kom på nett i det hele tatt på ettermiddag/kveld - ICE kom vik på nett med :yesnod: . Å så snakke om 4G der oppe :giggle: jo som sagt... om ganske mange år kanskje.

2.) Her på Sunnmøre hvor vi er på ferie nå er det VELDIG få og begrensede områder du må oppholde deg om du vil ha 4G.

I de områder jeg om min familie ferdes mest i vår fritid er ICE (i kombinasjon med Telenor 3G) best.

Vil bare presisere litt ifm den siste setningen i mitt forrige innlegg: I de områder vi ferdes mest i vår fritid hadde vi klart oss best med bare ICE dersom vi skulle hatt bare ett abonnement med mobilt bredbånd.Vi har imidlertid valgt å kombinere med Telenor 3G. I de områdene vi ferdes mest på fritiden er det dessuten per i dag så lite utbredt med 4G at vi ikke engang har sett behovet for å oppgradere vår 3G WLAN-ruter (som vi bruker med Telenor) til en utgave med 4G.

Redigert av Helge (see edit history)

Invisterte i ICE nå på forsommeren, blir mest brukt på hytta men også i båten. Ikke akkurat noen aha opplevelse når det gjelder fart nei. Fullt klar over at det benyttes det gamle 450 nettet og dertil smal båndbredde, men til tider å oppleve å gå 10 år tilbake i tid med hastigheter dårligere enn gamle ISDN er mildt sagt skuffende. Å se på filmer på f.eks. Viaplay er jo bare å glemme. ICE er nok out of date ja.

Denne diskusjonen er det vanskelig å komme i mål med, rett og slett fordi det er så mange faktorer som påvirker resultatet. F.eks. har svigers hytte på Lesja. Der har de ICE med helt grei hastighet. Det gamle D35 modemet. Da vi kom opp i påsken hadde plutselig Telenor fått på plass 3G. Fint for meg. Jeg testet litt nå i sommer, og hadde adskillig mer fart med telefonen min enn via deres ICE. Testet med PC og iPad. Nå vet jo ikke jeg hvor mange andre som benytter ICE samtidig der oppe, men det var ikke folk i mange av hyttene rundt da vi var der sist.

At ikke Viaplay funker med ICE er mulig, men vi brukte Netflix uten problemer i Strömstad tidlig i mai. Men da var det ikke mange båter i havna. Brukte R90 modemet.

Nå har jeg fått 4G telefon, så det blir spennende å teste hastigheten rundt omkring de neste ukene. ICE bruker jeg uansett bare hvis vi skal til Sverige.

Men det ligger vel i kortene at vi skaffer oss en 4G ruter etterhvert. Det høres kjekt ut å kunne kjøpe svensk kontantkort ved behov. Og da får man både høyere hastighet (selv når man "bare" har 3G) og mer data for pengene.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Invisterte i ICE nå på forsommeren, .........men til tider å oppleve å gå 10 år tilbake i tid med hastigheter dårligere enn gamle ISDN er mildt sagt skuffende. Å se på filmer på f.eks. Viaplay er jo bare å glemme. ICE er nok out of date ja.

Vel,,, å si at ICE er "out of date" blir ikke riktig før man er i den situasjon at de har dårligere hastighet (Mpbs og responstid) i så og si hele Norge. Det er så langt fra situasjonen i dag. Det er i hovedsak der folketettheten er størst at 3G og spesielt 4G er utbygd. På grissgrendte steder der en del av oss oppholder oss under ferie/fritid er fremdeles dekningen for 3G og særlig 4G dårlig og til del helt fraværfende. Derfor kommer ICE til å ha livets rett en del år til er jeg helt overbevist om. Men for en hel del brukere er helt sikkert 3G/4G et bedre alternativ allerede i dag.

• 2 uker senere...

Har sporadisk brukt ICE i noen år. Har inst. Ekst.. Antenne ca . 4,5 meter opp..

Har vært fra Horten nedover til Tvedestrand ( havner og holmer) + samt Hvaler, Svenskekysten ned til Smøgen ( tot.. 3 uker)

Deler av turen 2 båter m. ICE router.

Status: Fungerer ikke eller meget lav hastighet (0,1 mbit) i over 90% av tilfellene

Sørlandet = god 4G dekning eller 3G

Sverige = 3G

Ofte måtte vi gå inn på ICE routeren og reboote den for å få noe hastighet.

Konklusjon: Nesten ubrukelig og bortkastet penger sammenlignet m.. 4G og 3 G

Fungerte noen ganger bedre enn 3G nettet langt ute..

Ja - enig.

Men denne sommeren har ICE vært dårligere i 99,9% av tilfellene.

På tur fra Sørlandet til Sverige hadde jeg muligens dekning noe lengre med ICE men ikke mye. Jeg får testet dette greit da jeg benytter meg av en AIS transponder app på mobilen som rapporterer posisjon hvert minutt m. slepestreng.

• 1 måned senere...

Ice.net selger mobilt bredbånd og retter seg spesielt mot båtfolket. De avaterer med svært god dekning også til sjøs. Det stemmer ikke. Selv i store havner sliter man med dekningen, og kundeservicen kan ikke hjelpe med noe....

De reklamerer med at Hurtigruten har valgt Ice. Hurtigruten seiler som regel godt fra land og uten nære hindringer som kan gi skygge. Jeg har brukt Ice ombord hos meg en måneds tid eller så, og har god erfaring når det er fri sikt til senderen. Ellers - når det ikke er fri sikt, funker Ice dårlig eller ikke i det hele tatt. Signalindikatoren viser svakt signal, men likevel er det store problemer med forbindelsen, som i beste fall kommer og går. Hadde tidl. mobilt bredbånd, og jeg tror det funket like bra (eller dårlig). Selv i båthavna Sandnessjøen er det dårlig/ingen dekning. Har montert 440 MHz 2 x 5/8 bølgelengde antenne på taket, men merket ikke noen forskjell.

Med dagens mobiler som har både god 3G og 4G, samt muligheten for hotspot så skjønner jeg lite vits med bruk av ICE.
Hadde ICE en gang da min X bodde i et dalsøkk uten ADSL og kun edge, men det var så ustabilt der at jeg måtte bare kansellere abonnementet.

Selv bruker jeg nettet hovedsakelig til å spille av musikk, skulle jeg ikke ha dekning så kan jeg bruke offline lister.

Savner ikke ICE overhodet! Jeg har båten i hovedsak i nærheten av der det er andre folk. For øyeblikket i Oslo. Her var ICE katastrofe (det har det vært siden det kom, men blitt gradvis dårligere med årene) og er det fortsatt. Med NetCom laster jeg ned filmer med opptil 3 mb/s. Dvs. En fil på 300 mb lastes inn på et par minutter. NRK nett-TV og youtube fungerer også helt perfekt :thumbsup: Utrolig deilig å endelig ha ordentlig internett hjemme i båten :clap:

Flott at dere dropper ICE slik at vi som aldri har problem med det og er godt fornøyd med det får ha det for oss selv og slipper å dele båndbredde med dere.

Lars H.

Ja, inte är jag mätt,

men törstig är jag!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Det er nettopp den villedende markedsføringen og totalt mangel på kundeservice som gjør at jeg ikke kan fordra dette selskapet mer! Har vært klin umulig å få de til å slutte å sende regninger, selv halvannet år etter mottok jeg fakturaer fra de som var "feilsendt". Har de begynt å svare på kundeservice i helgene også? På slutten av mitt kundeforhold skrøt de nemlig av at kundeservice var tilgjengelig frem til lunch på lørdager, og stengt resten av dagen og selvfølgelig hele søndagen når folk flest er ute med båten sin eller på hytta og dritten ikke fungerer. Den dagen ICE går under skal jeg unne meg en ekstra god flaske whiskey :saint: Dere som fortsatt orker å være kunde der kan nok bare glede dere over at det blir færre og færre å dele den beskjedne kapasiteten med etterhvert som konkurrentene bygger ut :giggle: Nå begynner denne tråden riktignok å bli ganske gammel, så skulle det være tvil om mitt forhold til ICE så er kortversjonen at det er det værste selskapet jeg noen gang har hatt et kundeforhold til! Nå er det heldigvis halvannet år siden alle de gamle ICE-ruterne gikk i containeren (ja, jeg har vært med helt fra starten), men jeg klarer fortsatt ikke å la være å komme med sure oppgulp med jevne mellomrom når det er snakk om dette tåpelige selskapet :lipseal:

Ice reklamerer for god dekning for båtfolket, men det stemmer dårlig utenom oslofjorden og langs svenskekysten.

Men for oss som stort sett ferdes nettopp der - særlig i Sverige - er ICE helt greitt og det trengs ikke noe ekstra abo for å bruke det i Sverige (og Danmark).

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Det er jo bra at dere sørpå er fornøyd selvfølgelig. Jeg vet ikke hva slags geografi dere ferdes i - i forhold til sendere. Men det blir feil at Ice sier det er god dekning (jf dekningskart) hvis det må være fri sikt til senderen. Det er bra signal på mobilen, og da burde det være mulig med bra signal på 450 Mhz-båndet. Jeg ser ikke for meg at det blir enkelt å finne havner med dekning - i alle fall ikke her på Helgeland, og da blir Ice bare et irritasjonsmoment. Jeg har testet Ice på 5-6 steder siden jeg ble abonnent, men dekning bare ett sted. Skuffet selvfølgelig. Men jeg venter med å si opp abonnementet til neste sesong. Her hos meg er sesongen slutt ca pr. 30.9.åå og da settes abonnementet på vent til 1. mai. Det blir vel mobilt bredbånd igjen(?). Fra Telenor!

Redigert av Zach (see edit history)

Jeg har sendt inn en reklamasjon basert på erfaringer fra 2 års bruk. Anbefaler alle å gjøre det samme. Burde ha fått refundert store deler av det som er innbetalt med bakgrunn i at produktet ikke er i samsvar med lovet. Jeg er også en av de naive som satt inn egen antenne i tro om at det skulle bli bedre. Lettlurt og skuffet :lol:

Hei.

Oss meg fungerte nette bra på hele ferien.

Fra Bergen til Arendal.

Samme hvor vi stoppet hadde jeg ok nett, bare med redusert hastighet i Kristiansand.

Jeg har ekstern antenne for gode signal

Men på plasser der en fikk inn 4g på mobilen var det klart raskest.

Husker ikke data på med og opplasting, men reagerte ikke noe på tregt nett.

mvh

catano

Mvh

catano

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...