Jump to content

Ikke kjøp mobilt nett fra Ice.net, dårlig dekning!


Susanne

Recommended Posts

Ditt resonnement er jo greit dersom en allerede har en elle annen "padde". Men selv har jeg kun en real mobiltelefon som jeg bruker til å ringe med og en sjelden gang ta imot/send en SMS.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Når det i dag koster ca 300 kr for et mobilabonemang med intill 5 G data så er vel snart ekstra modemer i båten overflødig?

Tja ... redundans er viktig :-) Ellers er det jo unektelig et poeng at NMT-dekningen rekker litt lengre enn GSM-dekningen. Jeg har (før anskaffelse av ICE) opplevd å være 100% offline, og det var lettere frustrerende (fruen fant akkurat rette huset for oss i Oslo på det tidspunktet - da var det jo litt viktig at jeg fikk se annonse og prospekt, samt få snakke med henne. Vi endte opp med at jeg omtrent bare måtte stole på henne, vi kjøpte huset).

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Ligg langt unna Ice, dette er en useriøs bedrift som bruker utpressing for å tvinge kundene til å kjøpe kvoter til 250-400kr siden de i praksis stenger internett når datakvoten er oppbrukt.

 

De tar nå å setter ned hastigheten til 2,5kbyte/s, dette er bare 10% av annonsert hastighet og bare å logge seg på Ice for å kjøpe ny kvote tar 30-40 min. De fleste internett sider slutter å virke og du kan bare glemme facebook og de fleste epost som hotmail virker ikke grunnet timout.

 

Jeg har klagd hver gang jeg overskrider kvoten hos Ice på at de stenger internett og jeg får bare slengt i trynet at hastigheten de annonserer på 200kbit/s ved overskridelse av kvoten er MAX hastighet og de har ingen nedre hastighets begrensing.

 

Så snart jeg bukker under for Ice sin pengeutpressing og punger ut 400kr for 10GB ekstra 6 ganger i måneden så får jeg umiddelbart hastigheter på 4000-5000kbit/s. Hvis Ice faktist hadde levert 200kbit/s så ville det ikke vert nødvendig for meg å bruke 2400kr ekstra i måneden på kvotekjøp.

Link to post
Share on other sites

Har ICE fått lisens på 800MHz båndet?

Ja, det har vært mye skriverier i Teknisk Ukeblad om lisensauksjonen - som endte med at Tele2 er nærmest ribbet for lisenser når de nåværende konsesjonene går ut (og dermed blir sittende på masse verdiløst utstyr) samt at ICE har fått ganske mye båndbredde.

 

Nå da jeg søkte fant jeg bare denne: http://www.tu.no/it/2014/03/06/ice-ruster-opp-for-15-milliarder

 

Jeg var litt usikker på eksakt hva de har fått, men den siste kommentaren der sier noe om det. Det er båndbredde både på 800 MHz, 900 MHz og 1800 MHz.

Link to post
Share on other sites

Interessant med samarbeide Tele2 og ICE. Jeg har mobil hos Tele2 og mobilt bredbånd hos ICE. Og det koster meg ikke noe ekstra hverken å bruke mobil eller PC i Sverige

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Iceèn har fungert godt i løpet av tiden jer har brukden. Til å med på en liten tur for å hjelpe gutta som kjørte seg litt bort i fjellet, telenor svikta dem..Smartfonene fikk ikke signaler og de sleit også med GPS signala. Trengte ikke buke så mye elektronikk, snøen viste vei :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hvor er det du bruker mobilt bredbånd kvimms? Og hva bruker du nettet til?

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Burde jeg være bekymret for at ICE og 450 MHz-nettet har en fremtid? Jeg anser rekkevidden/dekningen for å være viktigere enn båndbredden, og der er ICE suveren, men dersom folk flest dropper ICE til fordel for GSM, så blir ICE et nisjeprodukt; da har leverandøren valget mellom å øke prisene for å få nok inntekter til å vedlikeholde infrastrukturen, eller å kaste håndkleet. Det første fører som regel til ytterligere kundefrafall som igjen medfører at leverandøren i realiteten ikke har andre valg enn å kaste håndkleet.

 

Kanskje det er et håp iom at ICE har fått konsesjoner på andre frekvenser nå - kanskje neste generasjons rutere automatisk vil velge 450 MHz bare når det er behov for lang rekkevidde, og benytte høyere frekvenser når man er nærme en basestasjon? Det er en win-win, ICE kan fortsatt levere best dekning uten å måtte pepre landet med nye basestasjoner, det vil gi bedre kapasitetsutnyttelse, mindre trafikkavviklingsproblemer og høyere båndbredde for sluttkundene - men da trengs det vel flere antenner på båten? Eller kan en 450 MHz-antenne normalt også brukes på 900 MHz, siden det er en ren dobling av frekvensen? (men nå har de vel fått mest konsesjoner på 800MHz?)

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vel, skal en få optimale forhold, må selvfølgelig antennen avstemmes til rett frekvens. Men det går jo an å kompromisse. En vanlig mobiltelefon opererer jo på nå etter hvert svært så mange frekvenser. Og en har ikke en uttrekksantenne som en trekker ut til rett lengde alt etter hvordan mobilen kobler seg opp selv om det hadde vært optimalt.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Kjøpte selv antenne etter råd fra deg Lars H, en skikkelig fiskebåtantenne og kostet på meg RG214 kabel fra targabøyle og fram til router. hadde i sommer veldig gode forhold til en pris av kroner 170 pr uke. Synes ikke dette var dyrt for kontinuerlig oppkobling. Med en IPAD og 3 Iphones går det med litt data. Hvor vi ferierte? - Tønsberg - Lyngør - Blindleia - Arendalsområdet.

Godt fornøyd i fjor!

Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig..

Link to post
Share on other sites

Er på ambulansebåten jeg jobber på, hadde ICE før men det har etterhvert blitt helt ubrukbart!

Vi kjører i området Aure, Smøla, Halsa og Kristiansund

På XL pakken til telenor er det inkludert 100 giga som holder til det meste. Går en del når man set litt filmsnutter osv!

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

Må nesten si at begge deler var like ubrukbart!!

Om det er ubrukbart for deg... fungerer tross alt hastigheten nevnt over med ICE sånn tålelig til e-post, å lese nettaviser og øvrig "enkel surfing". Til og med Skype med lavoppløsning video kan fungere. ALT er bedre enn ingenting... som var situasjonen som aileenII erfarte Telenor serverte. Jeg var i samme situasjonen i påsken i fjor (2013). Telenor 3G var sprengt i det området vi har hytte på fjellet så man klarte ikke engang å få lastet forsiden til VG, Dagbladet eller andre nettaviser før browseren ga opp. Selv Googles minimalistiske side var umulig å få opp med Telenor annet enn midt på natten. Vi hadde ikke noe racerfart med ICE vi heller, men heldigvis HADDE vi ICE i tillegg til Telenor og fikk på en akseptabel måte sjekket nyheter, lest/sendt e-post osv hele den påsken (ikke takket være Telenor!). Så jeg vil vel si¨at det aileenII og jeg opplevde var at Telenor i de tilfellene var HELT ubrukbar, mens ICE var brukbar (men ikke veldig bra).

Redigert av Helge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skjønner det fortsatt ikke.

Må være noe hakkende gæærn't med oppsettet mitt. Har kun ICE

Når jeg ligger I Sandefjord på vinteren. Leser jeg mailer, leser aviser, surfer, ser på yuotube, har Skype video (ok, den er det ikke alltid fungerer, da broker jeg Skype phone I stedet). Laste dog ikke ned filmer, siden da går 8gb fort.

Alt dette med uten vesentlig problemer, med ICE uten ekstra antenne.

 

I sommerhavna er nettet noe tregere, men fortsatt ikke noen store problemer.

Hadde jeg ennå hatt like raskt nett på jobb, som ombord I egen båt. Hadde jeg vært kjempe fornøyd.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Noen liker mora og noen liker dattera. :tongue:

Hver til sitt bruk.

...........

Personlig er jeg ikke kresen, men bruker begge avhengig av situasjon og POSISJON! :flag_bp:

Pga ulik teknologi har begge systemer fordeler og ulemper.

 

ICE går lang til havs og i luften med.(som Askeladden) og er dessuten "gratis" i Sverige og Danmark. Utfordringen er at den er retningsavhengig.

3G er best i kystnære områder og har mye bedre kapasitet for flere samtidige brukere.

 

Nå begynner flere og flere cafeer, og båthavner å tilby WiFi, og da burde del fleste sorger slukke.

 

"Gi meg din AIS-ID på MarinTrafk.com, så skal jeg si deg hva som er best." :sailing:

eller zoom inn maks på dekningskartene til begge.til TnM Ice og NC.

Still inn retning til gunstigste ICE sender (Kan være LAAANGT unna)

Redigert av Runner (see edit history)

Intet problem er så stort og komplisert at man ikke kan løpe fra det......

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...