Jump to content

Ikke kjøp mobilt nett fra Ice.net, dårlig dekning!


Susanne

Recommended Posts

Vi har hatt 14- dagers rundreise i Ytre Oslofjord. Stort sett dårlige forhold for ICE. Ringte de i går og de gikk inn og så på sendernettet sitt og innrømmet at det var maksimalt belastet.

Må se meg om etter noe bedre.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Er ICE dårligere på svenskekysten enn tidligere år? Er det dekning eller hastighet som er problem?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Tror kanskje det er hastigheten som folk synes ikke er rask nok. Her på Skjærhalden er hastigheten bra. Merker den er noe dårligere nå enn for noen timer timer siden, men greit å komme seg på VG, Yr, SMHI. Kanskje ikke så greit å laste ned musikk og film, men forøvrig helt greit...

Link to post
Share on other sites

Det er nok stor forskjell på ICE-hastigheten avhengig av sesongen. Kan tenke meg at belastningen merkes nå. Da vi lå i indre havn i Strømstad 1. mai hadde vi utmerkede forhold. Vi brukte bl.a. Netflix uten problemer.

Når vi er i Norge bruker vi ikke ICE.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Er forståelsen for fysikk og fysiske realiteter i ferd med å bli helt borte ?

Holdning og forventning til duppeditter har blitt at det reklamen sier og kjøperen forventer, det skal oppfylles, uansett underliggende dum og uinteressant fysikk !

Det forbruker ønsker og har behov for, det har selger selvfølgelig klart til til leveranse, bare løp og kjøp!

Kjøp av oss!

Vi er best!

Alle andre er dumme!

 

Dataoverføring gjennom felles luft for alle er noe helt annet enn gjennom kobber eller fiber reservert for en eller få brukere.

Veldig høy frekvens, (satelitt), har høyest båndbredde (kapasitet), men krever fri sikt.

Mobiltelefonfrekvenser har god båndbredde og trenger ikke så god sikt.

Høyest frekvens har best båndbredde og dårligst dekning = 4G

Lavest frekvens har dårligst båndbredde og best dekning = ICE

Sånn er det bare, uansett hva selger sier og lover og kjøper tror han har kjøpt.

 

Alle forstår de fysiske forskjellene mellom bil og fly når man skal forflytte seg selv, men slik er det tydeligvis ikke når det er data som skal forflyttes.

 

Amen.

Fysikkens, ofte nådeløse, lover har dårlige kår her på BP.

Enten det gjelder datatransmisjon, navigasjon, hydroakustikk eller annet.

Og de kåra blir dårligere med tid.

Sånn er det bare.

Link to post
Share on other sites

Brukte ICE på Eik i Tønsberg fra mandag til søndag morgen en uke i mai...

Hastigheten varierte mellom 64 og 85 kBit !! :cryin::cryin::cryin::cryin::cryin:

Og atpå fikk jeg en regning på 2 uker.... (Har helge-abonement.) :confused::confused:

Ringte og klaget, og fikk fratrukket 1 uke. :confused::confused:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Jeg har i mange år brukt ICE, og har nå laptop og ICE R90 router med god ekstern antenne. Hastigheten varierer selvfølgelig, men jeg har aldri vært uten dekning mellom Drøbak og Göteborg. Likevel kunne jeg på svensketuren i august tenke meg å teste ut noe annet parallelt med ICE.

 

Men det må som ICE ha samme pris for bruk i Sverige som i Norge. Men hva bruker dere andre nedover svenskekysten og er fornøyd med? Jeg tror Tele2 har noe slikt, men nettsiden deres for mobilt bredbånd er nede for oppbygging til nytt design.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Himmel og hav så positiv jeg har forsøkt å være...

Om igjen og om i gjen med korte og lange antenner, med gammel og ny ruter. Omsider innser jeg at jeg til tross for min usedvanlige positive holdning til et i utgangspunktet bra opplegg ikke er fornøyd. Den satt langt inne men etter 2 års forsøksvise bruk har jeg trukket følgende konklusjon:

ICE overselger tilgjengelighet og ytelse. Jeg får ofte kontakt men systemet gir meg ikke den kapasiteten i tid og rom jeg mener jeg betaler for. Mao: lokalt har man ikke bygd inn kapasitet til å levere til det antall brukere som faktisk har meldt seg. Mitt testområde er mest Østfold ned til Gøteborg, Århus og Fredrikshavn. Denne uka på Bornholm med veldig varierende tilgang. Har også testet Telenor og Netcom i samme områder med stort sett greie forhold.

Sånn har min opplevelse vært. Urimelige forventninger til den prisen?

Mvh

Arne

Båthavn: Onsøy Marina, Gressvik

Totalmedlem av RS

Lagune, Sigyn, nå Stella Polaris

Brukererfaring: Yamaha, Marna, Volvo og Yanmar

Link to post
Share on other sites

Selvfølgelig hjelper det ikke alltid å flytte antennen. Har en et godt og kraftig signal der en er, hjelper det lite å flytte den opp på en fjelltopp. Det er når signalet er svakt, at det hjelper. Stikker du hodet over gjerdet med nesetippen så vidt over for å smugse en fotballkamp, ser du ikke bedre om du står på toppen av gjerdet. Men står du i et vindu 100m unna, hjelper det å komme seg frem og få nesetippen over gjerdet.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har du noen eksempler på hvem som også (ureglementert) bruker samme frekvens som ICE? Og hva mener du med "450MHz navigasjon"?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...