Jump to content

Ikke kjøp mobilt nett fra Ice.net, dårlig dekning!


Susanne

Recommended Posts

 

Mai/Juni Svenskekysten, bra dekning og aksebtabel hasighet.

Mai/Juni Danmark, dårlig til totalt fraværende.

Sandefjord- Kragerø 1.og 2 uke August, helt grei dekning og hastighet.

Resten av året hvor jeg hovedsaklig oppholder meg i Sandefjord gjestehavn, helt grei dekning og hastighet.

Er ikke alltid jeg kan se VGtv/youtube etc, men som regel går det fint uten for mye hakking.

Har IKKE ekstra antenne. Router(R90) står nede i salongen.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Flott at dere dropper ICE slik at vi som aldri har problem med det og er godt fornøyd med det får ha det for oss selv og slipper å dele båndbredde med dere.

 

Er det ikke flott, Lars!

I sommer var faktisk ICE'en raskere enn noen sinne langs Svenskekysten. På sine plasser faktisk raskere enn 3G.

Men selvfølgelig, der mobilnettet er godt utbygd og ikke er for belastet så gir det langt høyere hastighet enn ICE kan.

Det skulle jo også bare mangle, med tanke på frekvensbånd og båndbreddde.

Link to post
Share on other sites

Der kom du med opplysninger jeg savner Mariell, både hos de som sutrer og de som er fornøyd med ICE.

 

Kan dere ikke fortelle om dere har modem eller router og hvilken modem router dere har?

Dersom dere ikke har ekstern antenne, hvor i båten (langt nede i kjelleren, på flybridge, stålbåt osv) har dere da plassert modem/router?

Har dere ekstern antenne, hvor har dere plassert den og hvilken type antenne?

Funker det greit å surfe på BP?

Er det mulig å se dagsrevyen (eller annet live) fra NRK?

Hvor er det dere bruker ICE?

 

Med slike opplysninger er det mye lettere å vurdere hvorfor dere er fornøyd/misfornøyd.

 

Selv har jeg denne sesongen vekslet mellom en 3G USB-dongle fra Tele2 og ICE. Og de har stort sett gitt samme resultat. Jeg har hatt dekning over alt mellom Drøbak og Skjärhamn i Sverige, og noen ganger har det ene alternativet hatt bedre hastighet enn det andre og andre ganger omvendt, men ingen store forskjeller.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg har alltid testet hastighet med "Speedometer".

I mange av tilfellene har jeg spurt andre båter som ligger i nærheten med ICE

 

Ofte så har det blitt litt bedre ved å logge seg inn på modemet og resette det (hjelper ikke å slå av/på) - men som regel har jeg hatt ISDN hastighet.

Egen opplevelse og de jeg har snakket med er: Nesten ubrukelig i over 90% av tilfellene

Link to post
Share on other sites

ICE har oppgradert i Sverige og R90 routeren gir langt bedre hastigheter enn den gamle D35.

I Danmark er ikke nettet oppgradert og vi opplevde at både dekning og hastighet var dårligere i år enn i 2010. Læsø og Anholt er uten dekning, men sydover rundt Fyn og øyene nedenfor er det bedre.

Bredbånd fra 3 anbefales i tillegg. Kontantkort virker både i Sverige og i Danmark, og hastighet lå vanligvis mellom 5 og 20 Mbit/s

 

For dere som er så udelt negative vil jeg absolutt anbefale en testtur vestover og nordover, med besøk inn i fjordene. Jeg garanterer at holdningen vil endre seg!

Redigert av Regina III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

ICEen fungerte utmerket ut en trang fjor hvor telenor ikke har dektnig på deres mobildongle, så det er vel lurt å teste begge for å se deknings områdene som jo kan varier en del langs fjord og fjell. Og det kan være små forflyttninge som skal til for å få dektning, i hvertfall hvist du hart muliheter til å prøve litt og kanskjs med litt tålamod.

Link to post
Share on other sites

Ikke dumt Con Firm. En må huske på at mobilt bredbånd går via radiobølger med forskjellig bølgelengde som oppfører seg forskjellig i forhold til hindringer som bygninger, fjell eller en skog av master i en gjestehavn. Noen ganger er en nær en mast med ICE sender, og noen ganger nær en basestasjon til Telenor eller andre mobiloperatører.

 

Og enten det gjelder tilkobling via mobilnett eller ICE sitt eget nett, må alle dele på båndbredden. Så dersom en ligger i Strömstad mitt i fellesferien, er det mange fler som må dele på båndbredden enn om en skulle ta seg en tur dit i februar. Det samme gjelder selvfølgelig påsken i et eller annet populært hytteområde.

 

Og så er det selvfølgelig en sak med hva en forventer når en ikke er hjemme tilkoblet feks. et fibernett. Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Når jeg er ute med båten, er jeg fornøyd med at jeg med ICE kan surfe med hastigheter mellom 1 og 7Mbps som er det jeg opplever mellom april og november. Skal jeg se en film, ser jeg på live TV via TV-nettet eller stapper inn en memorybrikke i TV'n med film på.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg vurderte ICE ombord i POSEIDON II på forsommeren og sendte dem derfor en ryddig og grei mail der jeg ba dem om å overbevise meg om at det ville være riktig å velge ICE. I den forbindelse viste jeg også til "at man hører jo så mangt" og henviste til denne tråden på baatplassen.no
Det gikk et par måneder uten at jeg hørte noe som helst.....

Så kom det plutselig en mail om at de hadde hatt tekniske problemer og derfor ikke hadde fått svart på alle henvendelser i det siste. De ba meg sende informasjon/spørsmål en gang til, så skulle de se på det.

Av en eller annen grunn hadde jeg fått nok allerede, for hvis det er slik de behandler potensielle kunder i en "salgsfase", da tør jeg ikke tenke på hvordan de behandler oss etter at kontrakten er tegnet :giggle:

 

Beklager ICE, dette holder ikke!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Kan ikke komme med erfaring på sjø, men brukte ICE før vi dro på ferie i sommer. Fra vi passerte Svinesundsbru og ned til Malmø, hele Danmark rundt fungerte det utrolig godt. Hadde 2 kritikere i baksetet som stort sett satt på nett eller hørte på musikk fra nettet hver gang vi kjørte. De sa i fra når det var litt hull på dekning og det var ikke ofte. Tyskland var det slutt akkurat i det vi passerte grensa. Ikke vet jeg, men tanke på rekkevidde burde det gå et stykke ned i Tyskland..?

 

Ellers bruker jeg ICE på kontoret og det fungerer perfekt hver eneste dag og hele sommeren har vi det i Sverige, men da med retningsstyrt aktiv antenne. Litt dyr, men igjen fra dårlig til veldig bra med ext antenne.

 

Dårlig med ICE:

Må slå modem av og på en gang i mellom.

Når jeg fyller opp kvota har det skjedd jeg må ringe inn til kundeservice så de må ordne opp da jeg ikke får hastigheten.

Dårlig på e-post men veldig bra på telefon.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Hei,

Jeg har en liten 4G-router som jeg benytter meg av- den har fungert godt for meg langs norskekysten.

Min erfaring er at det er en rask og enkel løsning.

Kanskje det kan være et alternativ til dere som har problemer med ICE..?

 

Eller bare skru på wifisone på telefonen du allerede har? Evt. bestille datatvilling fra abonnementet du allerede har og stappe det i en telefon som du har kassert og ha den som permanent router i båten?

 

Syns prisene på dedikerte 3-4g routere høres helt tullete ut når man bare kan slå det på på egen telefon. Men det er kanskje siste krampe for å klare å selge egne abonnement (såkalt mobilt bredbånd.., hva er det?) for datatrafikk og melke markedet maksimalt?

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte R90 modem for 2 år siden, og har koblet til en ekstern antenne, en gammel nmt 450 mobilantenne. Har vært på svenskekysten,Koster og ned til Hamburgsund i fellesferien de to årene. Har hatt dårlige hastigheter,+-0,5 og ventet på sider skal laste. Kjøpte svensk kontantkort til pædda i stedet for.Har fått god service fra ICE, men har ikke lyst å bruke penger på å forsøke en annen antenne for øyeblikket. Det blir nok for mange i fellesferien i hvertfall til at det skal bli stabil fornuftig hastighet.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

. Tyskland var det slutt akkurat i det vi passerte grensa. Ikke vet jeg, men tanke på rekkevidde burde det gå et stykke ned i Tyskland..?

 

Vi har dekning så langt sør i vestlige Schleswig-Holstein som til Dagebüll og Bredstedt/Bordelum, men ikke på Hooge ute i havet vestafor. Nærmeste net1-node er vel i Tønder.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Har både 35 og 90 ruter , men i sommer ble det ikke brukt engang, da alle plasser vi lå kunne jeg ta in nett fra land.

Redigert av Careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Jeg har også ICE ombord med ekstern antenne. Dekningen er grei nok, med hastighet rundt 2-4 Mb. Bruker ICE.ruteren til alarmovervåkning (kameraer ombord) og

internettsurfing.

Tenker på å bytte til 4G ruter fra noen av teleoperatørene.

Bakdelen er selvsagt at det blir svindyrt å bruke 4G i utlandet, men ser nå at Tele2 tilbyr samme pris på data etc i Sverige som i Norge.

Er det kun Tele2 som tibyr dette?

Står under abbonement på siden til Tele2, men går ut fra at dette også gjelder mobilt bredbånd.

 

"Lik pris i Sverige
Data, ringeminutter, SMS og MMS som er inkludert i Tele2s pakkeabonnement, gjelder nå også når du er i Sverige."

 

https://tele2.no/abonnement/produkter.aspx?pid=8397

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte et USB-modem til 1kr., 149kr.og 5GB pr. md. uten bindingstid for å sammenligne med ICE. Men dette modemet har ikke mulighet for 4G.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Når det i dag koster ca 300 kr for et mobilabonemang med intill 5 G data så er vel snart ekstra modemer i båten overflødig? Jeg har Altid abonemang men vurderer å kutte det ut. Nå skilter Telenor med data i utland for 20 -30 kr døgnet. de helgene og eventuelt den uka jeg er på svenskekysten så blir jo det mye billigere. En Iphone kan jo fint kjøre som modem på et par PC samtidig og da tror jeg behovet for ICE faller bort for min del.

 

Jeg understreker at de to sessongene jeg har hatt ICE har det funket tilfredstillende til mitt bruk.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...