Jump to content

Ikke kjøp mobilt nett fra Ice.net, dårlig dekning!


Susanne

Recommended Posts

http://www.ice.no/pr...bat-og-bil.aspx

Bruk den antenna i midten (med mange 'pinner' på) hvis du ønsker god rekkevidde på svake signaler.

 

 

Hvis du skal ha internett heime, ikke velg ICE. For ustabilt og tregt! Som før sagt, i båt, bil eller på hytta er kanskje ICE et bra alternativ. Særlig hvis telenettet ikke leverer stabilt 3/4G-nett.

Gå for et ukesabonement i slike tilfeller. Se opp for bindingstiden!! Der bomma jeg, og må betale i enda et år til for et nett jeg ikke kan bruke!

 

Dette er en retningsbestemt antenne og det har ingenting i en båt å gjøre. Da må du vite hvor basestasjonen til Ice er hver gang du legger til med båten også må du dreie antenna i den retningen basestasjonen ligger. Den nest nedereste antenna er omtalt som en båtantenne og vil nok være det mest korrekte valget.

Redigert av BjornLie (see edit history)

SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Ja, ICE er jo en MOBIL løsning, så håper du får en brukbar hjemmeforbindelse hos NGT. Jeg har hjemmenett via kabel-TV (GET) med 20/5Mbps. Det jeg har i båten fra ICE, 2 -7 ned og 1 - 2 opp blir litt puslete hjemme, men helt OK i båten

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg har Ice R90-ruter og Logitech Alert 750e kamera i cockpit samt Dlink kamera i midtkabinen (dette peker mot en værstasjon ombord slik at jeg kan lese av temperaturer).

Begge kameraene kan zoomes og gir Liveview. I tillegg har jeg også en GSM-modul med temperatursensorer etc som kan sjekkes via sms.

 

Kjekt opplegg da båten ligger i boblehavn om vinteren, men Logitech Alert 750e-kameraet brukes om sommeren også (bruker da Dlink til annet view ute).

 

Sjekker jevnlig hvordan det er med temperaturer, snø osv ombord via PC eller smarttelefonen. Begge kameraene har i tillegg bevegelsessoner som kan

settes av bruker. Audio kan også aktiveres. Kameraene varsler på SMS/epost samt spiller inn hvis noe beveger seg i bevegelsessensorene.

Har selvsagt satt opp skilter på båten som viser at den er videoovervåket.

 

Husk bare på å sette Ice R90-ruteren til autoping slik at den ikke går i dvalemodus. Har også lagt inn NoIP (DNS) i ruteren slik at jeg kan nå den allikevel om

den får ny IP fra ISP.

 

Logitech Alert 750e i cockpit

121108-img_20121108_131458.jpg

 

Cockpit fra 750e

screenshot102.jpg

 

Zoom mot temperaturmåler i cockpit

screenshot124.jpg

 

Nattview 750e

screenshot149.jpg

 

Skumring 750e

screenshot133.jpg

 

Dlink mot værstasjon i midtlugar

121108-img_20121108_131423.jpg

 

Nattview av værstasjon fra Dlink kamera

screenshot125.jpg

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Tror jeg må kjøpe 5MB fra NexGenTel til 399,-

Noen som har kommentar til NGT?

 

For guds skyld, og enhver annens skyld - hold dere unna NextGenTel.

Teknisk leverer de varene, men er dønn umulig å forholde seg til/kommunisere med.

 

Da jeg, pga flytting, skulle si opp abonnementet krangla de på alt. De nekta også å oppgi mailadresse sånn at all samtale måtte foregå på papir via Posten. Når ruteren var levert/sendt tilbake krevde de også betaling for den.

 

Et helvetes selskap fylt av kjeltringer spør du meg.

Jeg har en dårlig karakter

- og den har gitt meg mye glede

Link to post
Share on other sites

For guds skyld, og enhver annens skyld - hold dere unna NextGenTel.

Teknisk leverer de varene, men er dønn umulig å forholde seg til/kommunisere med.

Da jeg, pga flytting, skulle si opp abonnementet krangla de på alt. De nekta også å oppgi mailadresse sånn at all samtale måtte foregå på papir via Posten. Når ruteren var levert/sendt tilbake krevde de også betaling for den.

Et helvetes selskap fylt av kjeltringer spør du meg.

Vet ikke om jeg slutter meg til ordbruken til Dorsken, men vår personlige erfaring er at NextGenTel er helt topp frem til du trenger hjelp eller å få ordnet noe som krever kommunikasjon med selskapet. Da er det fullstendig neglisjering...

Link to post
Share on other sites

Tror det kommer an på personen i andre enden? Blåmandag, eller snakka du med flere Dorsken??

MITT intrykk SÅÅ langt med NGT, er bra. 5Mb til 250,- synes jeg er ok.

Hadde litt trøbbel med at de ikke fant meg på kredittsjekkinga si i starten, men da DET var oppklart, gikk alt som smurt.

Ble lovet tilkobling rett etter nyttår, men routeren ankom i forgårs og tilkoblinga var klar i går...

De "glemte" å varsle om DET, men en tilfeldig telefon fra meg avslørte at alt var ok.

 

(Etter som vi bor på "bondelandet" (bare gårds_/bruksnummer på Trondhjæms Bæste Væstkainnt),

tulla de med adressene... iflg deres papirer står tilkoblingen min hos nærmeste nabo 200 meter unna...)

 

Som tidligere nevnt her (og på OT) sleit jeg mye med Ice og kommunikasjon på fastsambandet. (Både verbalt og teknisk!)....

Før DET igjen (1 år siden) hadde jeg et helvete med Telenor... (Kanskje JEG er en vanskelig person?)

Beste servicen i ICE fikk jeg med Support ICE Sverige (!), og fra en mann (snakka litt gebrokkent men forståelig,) som ringte MEG og rødda opp i alle problemer.

Min konklusjon: ICE er supert når du er på reise. (Ukes-abonement!)

 

Ut fra flere kommentarer på Bp, sitter jeg igjen med et inntrykk av at kompetanse, både teknisk og menneskelig, i førstelinje support, ligger på et svært varierende nivå!!

Flere av leverandørene har tilsynelatende flinke folk på markedsføring (får i snitt en telefon i uka med tilbud om nett og telefon),

men når du skal ha support, er ventetiden ofte lang og kunnskapen lav. Mulig at svært presset konkurransesituasjon er årsaken.

 

Hadde vært fint om flere kunne ha kommet med sine erfaringer vedr. de enkelte leverandørene.

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Flere av leverandørene har tilsynelatende flinke folk på markedsføring (får i snitt en telefon i uka med tilbud om nett og telefon), men når du skal ha support, er ventetiden ofte lang og kunnskapen lav. Mulig at svært presset konkurransesituasjon er årsaken.
Når det gjelder bredbånd på land, skal dette i teorien være selvsjusterende. Konkurransen mellom tilbyderne og dermed frykt for kundeflukt, skal bidra til at de strekker seg.

 

Når det gjelder tilstanden på sjøen, er det pr nå bare en tilbyder som fungerer lenger ut enn kystnære strøk.

Redigert av Fargo Lillehamme (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vet ikke om jeg slutter meg til ordbruken til Dorsken,

<snip>

 

 

Joda, jeg kunne sef sagt bad guys/company. Alt blir jo så avrunda på ytlansk.
Min bakgrunn for skikkelig å stemple NextGenTel er blant annet:
Jeg sendte ruteren tilbake i originalpakka med Posten. Etter en stund kom det regning fra NextGenTel på den ruteren.
Et selskap som ikke har rutiner for innkomne pakker er, pent sagt - et lite pålitelig selskap. Jeg svarte dem da pr. papirpost/snailmail at jeg har kvittering på den forsendelsen. Men selvfølgelig sendte jeg ikke den til NextGenTel. Uten å ha sett den kvitteringen godtok de da forsendelsen min.
Jeg mistenker at NextGenTel har som metode å prøve seg på slikt. Kall dem gjerne hva du vil - men det er slikt jeg godt kan bruke sterke ord om.
Et nettbasert teknologiselskap som ikke kan kommunisere med kundene sine på nettet, gjør ikke dette fordi de ikke evner det – men for å neglisjere kundemassen sin. De er ikke bare dårlige på kundestøtte - NextGenTel er ren bandittvikrsomhet.
Jeg har en dårlig karakter

- og den har gitt meg mye glede

Link to post
Share on other sites

Jeg fant også ut at ICE ble for puslete i heimen i lengden, og sa opp årsabonnementet. Den "klassiske" selgertelefonen med tilbud om lavere pris, tre måneder gratis, osv., alt etter hva slags selskap man har (gjelder også parabol forresten) kom en uke senere. Jeg sa neitakk, hadde allerede bestilt ny løsning med fast ADSL fra BROADNET kr 299,- pr. mnd. for 20MB nedlastingshastighet/5 oppl. (dette er tidligere Ventelo).

 

Heldigvis sjekket jeg med ICE at vi var enige om oppsigelsesperioden, da jeg fikk ny faktura. Da hadde jammen selgeren jeg sa "neitakk" til, satt opp ett år til -med ett års binding, selv om jeg sa nei! Det løste seg heldigvis greitt.

 

BroadNet er bare helt supert, og installasjonen gikk knirkefritt slik jeg avtalte den med dem. -Så oppdaget jeg at selv om BroadNet er av Norges billigste, får man også ekstra rabatt som medlem i Huseiernes landsforbund!

 

Pris er ikke alt, men det er ergerlig å betale for mye -og så få trøbbel når man skal ut av kontrakten. Jeg har som mange andre, dårlige erfaringer med en usunn forskuddsfakturering i NextGentel, og utrolig firkantete folk på fakturaavdelingen. De tror visst vi er idioter når de henviser til at "det ikke går an å korrigere en faktura med en gang, på grunn av "Systemet""! Det er ikke no moro når man anser seg ferdig med et selskap, at de tar fakturagebyr om igjen på fakturaer som er feil eller som man aldri skulle hatt, og ikke får noen forståelse for at man vil ha et resultat etter å ha sittet i 50 minutter på kundetelefonen for å rette opp sviktende -eller for rigide- "rutiner" på Nextgentels fakturaavdeling.

 

Jeg tror det er flere enn man tror, som gir seg veldig raskt for å ikke virke kranglete - men det er viktigere å si fra!

 

Da jeg i sin tid avsluttet kundeforholdet med NextGentel, fikk også jeg purring på tilbakesendt router, slik andre her i forumet forteller. Hvis man vil ha en ADSL leverandør som riktignok gir deg høy hastighet og stabil teknologi, men som kan erte på seg en gråstein hvis DE gjør en feil, så er det bare å velge NextGentel.

 

Jeg er nå veldig fornøyd med BroadNet på alle måter. Men hvis det er noen som vil følge mitt eksempel, så vær oppmerksom at de ikke leverer epostkontoer for den laveste prisen! Og til sommeren får jeg kjøpe noen ekstra ukeskvoter fra ICE igjen.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Jeg er nå veldig fornøyd med BroadNet på alle måter. Men hvis det er noen som vil følge mitt eksempel, så vær oppmerksom at de ikke leverer epostkontoer for den laveste prisen! Og til sommeren får jeg kjøpe noen ekstra ukeskvoter fra ICE igjen.

 

Epost med all tenkelig funksjonalitet pluss litt til får du helt gratis på gmail.com. En ekstra bonus med å velge en uavhengig epost-leverandør er at du slipper å måtte informere halve verden om at du har ny epost-adresse neste gang du får internet-leverandøren din opp i vranghalsen...

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Nå ferdes ikke jeg langt ute i Skagerak, men langs kysten. Kommer en et stykke ut fra land, blir gjerne sikten mot masten i land bedre enn om en ligger inne i en trang gjestehavn med en skog av seilbåtmaster rundt seg. Det er gjerne har det kommer godt med å ha en utvendig antenne slik at en får bra signal. Ute i Skagerak er det lite forstyrrelser, men jeg tror nok likevel jeg ville satset på en ordentlig utvendig antenne når en er ekstra langt fra land.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...