Jump to content

Ikke kjøp mobilt nett fra Ice.net, dårlig dekning!


Susanne

Recommended Posts

Har ICE med uke ab, funka fint i hele sommer. Men hadde problemer på Læsø østerby.

Har også hatt med meg I_PAD på Telenor ab. det kosta meg 1800kr, Denne ble brukt mest til værmellinger, + + småting. lese avisen.

men ICE kosta 2x 175 kr,

Vi seilte Norskekysten, Sverige Danmark og tilbake til Vestlandet.

Så nå må jeg få meg skikkelig ICE antenne.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Sånn til info, så kjøpte jeg et mikrosim fra telia, i min frustrasjon over ice i ferien. Det var et data kontantkort, som jeg kunne velge uke til 99kr, eller 30dager til 299kr. Synes dette var et greit alternativ å putte i padda, og funket vesentlig bedre. Selve kortet kostet en hundrings.

Link to post
Share on other sites

Sånn til info, så kjøpte jeg et mikrosim fra telia, i min frustrasjon over ice i ferien. Det var et data kontantkort, som jeg kunne velge uke til 99kr, eller 30dager til 299kr. Synes dette var et greit alternativ å putte i padda, og funket vesentlig bedre.

Tydelig at det er stor variasjon i hva som fungerer best for folk og det er nok sikkert i sterk grad avhengig av hvor de ferdes mest (hvor ISP'ene har godt utbygd nett) og sikkert også noe avhengig av hvor mye de gidder å gjøre av innsats mht tiltak som blant annet ekstern antenne etc.

 

På et av de to stedene jeg tilbringer mest av min fritid ville en slik Netcomløsning vært helt ubrukelig da både Netcom og Telenor kun har "gammeldags" EGDE-dekning der ( kun 0,2 Mbps maksimum/teoretisk hastighet), mens jeg med ICE får opp i 2,5 Mbps når det ikke er så mange andre på og mellom 0,5 og 1,2 Mbps når mange andre er på. Ikke så vanskelig å velge alternativ da heller - da er det ICE som er klart bedre enn Netcom og Telenor.

 

På bakgrunn av alle de ulike erfaringene som er kommet fram i denne tråden med både gode og dårlige erfaringer med ICE der ICE oppleves som best av noen og dårligst av noen synes jeg det blir ganke tullete å kategorisk råde andre til "Ikke kjøp mobilt nett fra Ice.net, dårlig dekning!" som denne tråden ble navngitt. De som leser tråden kan få et rævva dårlig råd dersom de er blant de som ferdes i områder der ICE har god hastighet til mobilt bredbånd å være!

Redigert av Helge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har ICE med uke ab, funka fint i hele sommer. Men hadde problemer på Læsø østerby.

I Grenå var havnas eget nett raskere, ellers har ICE fungert de plassene jeg har vært i Danmark i år.

F.eks som her i Hau nå, ikke verdens raskeste men fungerer helt greit til mitt bruk.

Skal over til Læsø i morgen, først et par dager i Vesterø så helgen i Østerby. Er spent på om jeg blir totalt isolert fra Web. verdenen, if so who care :giggle:

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Som ihuga ICE fan beklager jeg å måtte bekrefte at ICE sliter her i Østerby på Læsø.

Får ikke noe kontakt. Har ikke flyttet på Routeren eller koblet opp den eksterne antenna. Men fra sin faste plass får ikke routeren kontakt.

Men hva gjør da det, havna har jo eget trådløst, som faktisk er ganske bra.

En forbedring fra i gamle dager, hvor en måtte ta med seg lap toppen opp til en benk ved servicebygget hvor det hendte det var mulig å få inn internett.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Hadde som nevnt tidligere problemer med ICE i Danmark for noen uker siden. Ligger nå i Kolbeinshamn med en maskin på Telenor, den andre på ICE. Det er bare å innrømme at maskinen på Telenor har problemer med jobbmailen.Maskinen på ICE, som jeg skriver fra nå, har noe mindre problemer. Kjører NRK TV på denne, det blir mye pauser.

 

Er nok littt priviligert ved at det er en del av jobben min å teste ut nettverkene og deres kapasitet. Den logiske konklusjonen akkurat nå er at ingen av de aktuelle, offentlig tilgjengelige nettene har nok kapasitet til at vi kan stole på dem for "mission critical communication" i nødsituasjoner.

Laholm

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Her var det stor spredning i erfaringene med ICE! Kanskje ikke så rart? Dekningen varierer fra sted til sted, og i tillegg har man forskjellig utstyr ombord. Dongelen (hvor det følger med en liten sugekoppantenne) er beregnet brukt på steder hvor man vet at det er god dekning (f.eks togreise til/fra jobb). I en båt - hvor man vet at det vil bli varienende dekning - bør man satse på routeren og ekstern antenne. Vi har testet routeren i båt(Bergen) med to forskjellige eksterne antenner, ICE standard 33 cm og 130 cm. Det ble ikke registrert nevneverdig forskjell på opp- og nedlastingshastighet på de to antennene. Det vi imidlertid registrerte, var at det var betydelig forskjell på ekstern antenne og den antennen som er påmontert routeren.

Link to post
Share on other sites

1,1 GB nedlastning og 1GB opplasting hadde vi på vår ICE router sist jeg testet på Oscarsborg. Men til tider var nettet usigelig tregt - om det skyldtes mange brukere på en gang eller at det var behov for å restarte router vet jeg ikke - men det løste seg når jeg slo av og på routeren. Ekstern antenne på taket - ca 1,5 meter lang

Link to post
Share on other sites

Hva gjør folket i vintermånedene? Bare lar abonnentet "alltid eller ofte" gå og betaler grunnpris hver måned mens utstyret ikke er i bruk, eller bytter man til feks "uke"?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg har abonnementet "Alltid" løpende, selv de få månedene båten er på land. Greit å ha som reserve hjemme og dersom en skulle bevege seg utenfor husets 4 vegger.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Har ICE alltid og er veldig fornøyd med dette både hjemme og i båten. Har smarttelefon som jeg også kan kople opp mot PC'en, men bruker den aldri. Nå laster jeg ikke ned så mye film og da er ikke kapasiteten noe problem. Hjemme sitter vi ofte 2 og surfer på båtplassen, facebook og leser aviser og jobber mot server på arbeidsplassen. Om vi begge bruker Skype, eller at vi bruker den for lenge hender det at hastighetene blir satt ned i slutten av måneden. Har kun opplevd problemer i noen svenske byer, men har forståelse for at det tar tid og bygge ut full dekning overalt på en gang. Jeg vil oppfordre folk til å anvende ICE, slik at operatøren har økonomi til en raskere utbygging.

Jeg ønsker å bruke minst mulig penger på internet, og da er dette klart det billigste alternativet for meg, som ferdes både i sverige og på fjellet.

Link to post
Share on other sites

Hva gjør folket i vintermånedene? Bare lar abonnentet "alltid eller ofte" gå og betaler grunnpris hver måned mens utstyret ikke er i bruk...

Jeg kjøpte ICE-modem i sommer. Brukes kun i Sverige, i Norge brukes Telenor mobilt bredbånd som jeg har gjennom jobben (15 Gb i måneden). Derfor var det enkelt å regne seg frem til at uke-abonnement var det absolutt gunstigste for meg. Regner ikke med å ta det i bruk igjen før neste sommer.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

hastighet? ca 300000 km/s hele tida.

Men datamengden pr sekund derimot varierer mye; den er likevel vanligvis absolutt tilfredsstillende for meg, som ikke laster ned video, men stort sett sjekker epost, går på baatplassen, bruker facebook og leser nyheter på nrk.no. Det viktige er jo at det er samme pris i S og DK også (og dekning ca 10-15 km sør for D/DK-grensa)

Jeg har abonnementet Alltid, men nå er bindinga for R90-ruteren snart over, så da vurderer jeg at annet abo-alternativ. Hjemme er det andre leverandører, så ice er bare reserve der.

Redigert av Salt - JanP (see edit history)

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...