tomzern Svart 12.Januar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2011 Skal vi se her! Torsdag forrige uke var jeg hos en kar etter jobb som jeg fikk kontakt med gjennom finn! For den nette sum av 5000,- fikk jeg: *Drev sandblåst, lakkert og overhalt for 4 år siden med nye lagere og pakninger, samt ny impeller med hus! Ikke brukt mer enn 30 timer etter dette, da båten ble satt på land og ribbet for omfattende overhaling og motorbytte rett etter. *2 stk. nye trimsylindre i original forpakning *3 stk pakningssett som inneholdt pakninger mellom transom og drev samt komplett ekstra paknings/simringsett til øvre del av drev og nye "gjeller" til vanninntak *Splitter ny coil *Ny termostat til GM V8 (selges) *Nytt fuelfilter som ser ut som et oljefilter. Ikke noe jeg har bruk for.(selges) *Komplett transom med alle nye lagere, belger og ny girwire *Mercruiser original trimpumpe som fungerer som den skal (selges) *Indre plate til transom med seastar hydraulisk styresylinder (vurderes solgt) *Bukkehorn til V8 (selges, da jeg ikke har V8 ) Har fått masse kvitteringer av han, pluss at han jobber rett ved der jeg jobber, og virka som en veldig ålreit voksen kar, så tror ikke jeg har blitt lurt. Han har også funnet frem en kjempetjukk bok til meg som han kalte for mercruiserbibelen som jeg skulle få med i prisen Denne skal jeg hente hos han i morgen. Eneste minuset her er at jeg må bytte om øvre delen fra mitt drev med hans drev, for å få riktig utveksling da mitt er 1:98 mens det jeg kjøpte av han er 1:65. Tenker jeg bruker det pakning/simringsettet som fulgte med på min øvre del så blir det vel bra:) Noen som har et bra tips for å få dette bordet sort og fint igjen uten å bruke lakk? Åpnet oljepumpa her om dagen for å rense den for "kefir": Er denne mulig å få kjøpt ny? Den ser ganske grumsete og fæl ut innunder nettingen der Rengjort godt med et par runder avfetting og vann : Siden benkstøttene er laget av kryssfinèr som ikke er ment til å slipe på, måtte jeg ty til litt hjelp fra min far og den geniale speedheateren hans. Resultatet ble så som så, da denne fineren allerede er gammel og utslitt, men det får duge. Speedheatern er uansett helt fantastisk! Hold den oppå lakken i 15 sekunder, så er det bare å skrelle den lett av med skrape: Og dette er etter 5-10 minutter, uten pussing. Lakken var steinhard å slipe på, så dette var genialt i forhold! Prøvde et strøk mahognybeis for å se hvordan det ble. Som sagt, det blir ikke strøkent, men greit nok. Får heller lage nye benkstøtter en annen vinter: Har forøvrig tenkt til å bestille meg faria-instrumenter fra USA. En pakke med Turteller, trykklogg, voltmeter, tankmåler, vanntemp og oljetrykk med givere kommer på cirka 1350,- pluss frakt og evt. moms. Da er det av typen Chesapeake SS black: Får heller leve med litt andre måleenheter hvis jeg kan spare såpass med penger på det, syns jeg Mvh Tomzern Oppussing av min Draco 1700TL Link to post
Executive Svart 12.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2011 "Noen som har et bra tips for å få dette bordet sort og fint igjen uten å bruke lakk?" Det ser ut som om det er malt ? Jeg kom på noe som jeg såg på trykk for lenge siden. Har ikke testet selv. Men det ble altså brukt bremsevæske til å fjerne maling på plast som dette (plast bil byggesett /termoplast). Jeg ville kanskje testet litt med en dråpe på et lite synlig område først. Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post
adeneo Svart 13.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2011 Noen som har et bra tips for å få dette bordet sort og fint igjen uten å bruke lakk? Kontakt Applied i Tønsberg og hør om du kan få kjøpt litt violettvoks, det er dette profesjonelle bruker på sort plastikk på biler o.l. Er denne mulig å få kjøpt ny? Den ser ganske grumsete og fæl ut innunder nettingen der Oljesilen kan kjøpes hos alle Mercruiser forhandlere, delenummeret er 52146 og bør koste rundt en 500 lapp! Link to post
Hokky Svart 13.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2011 Dette var en kjempe flott tråd, det gir meg et lite spark bak så jeg kan få gjort noe på båten min også.. Misunner deg å stå inne i varmen. Stå på! Min Fjord 21 Olympic Link to post
SeaRaymond Svart 13.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2011 Flott tråd, men vil bare få pressisert at det som ble nevnt angående tering i alutanken, nok var ment i bunn av tanken OPPI... Om det har lagt noe vann i bunn over tid skaper dette typisk små "pittings" i metallet og til slutt er det hull, så du bør vurdere å få sjekket tanken skikkelig oppi. Link to post
tomzern Svart 17.Januar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2011 Takk for alle hyggelige kommentarer og innspill!:) Skal se om jeg kan få sjekket tanken oppi som du sier SeaRaymond. SÅ, over til hva som har skjedd de siste dagene!:) Forrige uke fikk jeg demontert det som var igjen av hekkaggregatet på båten, dvs. transom og alt inni båten som tilhørte dette. Var spent på å se om akterspeilet var råttent inni hullet der, men det så faktisk overraskende fint ut etter en omgang med klut og fettløsende middel: Fra innsiden: Ellers har jeg begynt med å lage nytt dashbord og ny plate som skal skille av venstre del av motorrommet så det kan brukes til lagring. Kjøpte meg 15mm merantifinèr. Dette er ikke akkurat noen superkvalitets-finèr, men den får duge. Limt med vannfast lim er den ihvertfall, så tenker det blir bra når jeg forsegler endene med epoxy:) Lånt gromverktøy på jobben for å gjøre kappingen lettere og få så fine kapp som mulig : Så var det bare å ta det gamle dashbordet og merke opp! Jeg gjør det nye dashbordet cirka 15mm høyere for å få plass til litt mer og samtidig beholde styrken i det. Ser da greit ut Så var det utskjæring av plata til motorrom: Måtte lage en pappmal på resten, så da gjorde jeg det slik: Voilà! Denne gjorde jeg meg ikke flid med altså, hehe;) Passformen ble bra Har kappet ut hull til trimpumpe og styrewire osv. og satt den klar til maling her! Kommer til å dele plata i 2, da det kommer til å bli utrolig vanskelig å innstallere denne etter motoren er satt inn, og det er greit å ha tilgang fra sidene under innstallasjon av motor Siste jeg gjorde denne dagen var å vaske og skrubbe litt mer i motorrommet for å gjøre klart til et strøk maling;) Kommer seg nå: Og apropos maling: Har akkurat vært nede i verkstedet og vasket siste rest og endelig fått malt motorrommet Brukte jotun perfection 2-komp maling i fargen granittgrå, av den enkle grunn at faren min hadde en full boks stående på hylla som jeg kunne få Utstyr klart: Maler klar: OG VIPS! På motorluka malte jeg bare oppå restene av den gamle skumgummien, da den var helt håpløs å få av, pluss at det skal jo på ny lyddempning der, så det fikk være det samme, hehe Ellers syns jeg selv at resultatet ble bra nok for et motorrom Motoren har det ikke skjedd så mye med, annet enn at jeg demonterte en ventil, og oppdaget dette: Planen min er nå å ta med alle motordeler til en som skal maskinere de for meg på onsdag eller torsdag, så får han ta seg av ventilsliping med det samme. Sparer meg for planene mine om å gjøre det selv, like greit å få det ordentlig gjort når jeg først gjør det. Han hadde forøvrig både ventilfjærer og nye tetninger liggende til motoren min, så det kunne ikke blitt bedre=D Ellers har jeg fått denne bibelen som jeg nevnte tidligere at jeg skulle få av han jeg kjøpte aggregat av: Har bladd litt og funnet ut at denne servicemanualen inneholder rubbel og bit av informasjon om alt rundt motoren og drevet mitt pluss en del andre mercruiser-drev og motorer, så den er virkelig gull verdt for meg når jeg skal montere alt på plass igjen! Nå er det bare for meg å stå på videre=D Begynner å komme seg, men føler allerede at sommern nærmer seg med stormskritt Wish me luck Det var dagens "lille" oppdatering:D Peace out, Tomzern Oppussing av min Draco 1700TL Link to post
HenrikOrrskär Svart 17.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2011 Kombinasjonen av en med dine evner og en båt som er et flott utgangspunkt,så kan ikke dette resultatet bli annet enn meget bra! Har vært utrolig gøy å følge med sålangt, og jeg må si meg svært imponert over arbeidet, kunnskapen og det forløpige resultatet! Gleder meg til å følge med videre, jeg har tatt til meg mange lure tips av tråden din sålangt! Lykke til videre med arbeidet og stå på! Link to post
tomzern Svart 17.Januar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2011 Jøss, der stakk du av med prisen for hyggeligste kommentar hittil Henrik! Morsomt å høre at du finner nyttige tips i tråden min og liker å følge med Det er blant annet sånne som deg som gir meg lyst til å holde tråden oppdatert, så takker så mye for det! Godt å høre at dette er til hjelp for andre også, ikke bare for meg! Mvh Tomzern Oppussing av min Draco 1700TL Link to post
PeerA Svart 18.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2011 Hej Tom-Anders Jeg købte selv en Draco 1700 mod. 1979 med defekt motor for 3 år siden. Den havde vand i olien, knækkede stempelringe, revnet topstykke og ødelagte lejer som din. Jeg fik lavet både lejer, topstykke, exhaust manifold og meget mere - det endte dog med at et af stemplerne brød gennem cylinderen - og motoren var herefter færdig... Jeg havde ikke fået honet cylinderne og det gav en smule ujævn cylindergang, der til sidst endte med at stempelhovedet knækkede: Jeg købte herefter en ny motorblok og genbrugte alle delene omkring motoren. Hvis du fortsætter med at bruge penge på din gamle motor skal du sørge for at få lave det hele ordentligt fra starten - der er ingen nemme løsninger - jeg endte med at bruge lige så mange penge som det ville have kostet at købe en ny motor - incl. drev og transom. Husk at se efter om motorblokken er rusten i kølekanalerne. Hvis du synes at en ny motor er for dyr, kan du alternativt overveje at købe en ny motorblok med topstykke (longblock), vandpumpe og tænding for ca. 22000 DKK og så genanvende brugbare dele fra den gamle motor, f.eks. ophæng, benzinpumpe, starter, generator og karburator hvis det er i ordentlig stand. Sådan ser min motor ud idag - så god som ny: Held og lykke med dit projekt - det tegner allerede godt. Peer Link to post
tomzern Svart 18.Januar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2011 Den gamle motoren din så en del verre ut enn min gjorde, PeerA Har bestemt meg for å ikke spare inn på maskinering av motoren, så alt vil bli gjort profesjonelt, da mener jeg: *Planing av topp *Sliping av ventiler *Fresing av ventilseter *Trykk og vacuumtesting *Planing av blokk *Honing (evt. boring om nødvendig) av sylindre *Polering (evt. sliping om nødvendig) av veiv *Vektkontroll og evt. vektjustering av stempler og råder I tillegg blir såklart alt av pakninger og lagere byttet, og alt blir gjennomgått og skrudd nøye sammen! Jeg har alltid vært nøye med å holde ting rent og støvfritt når jeg jobber med motorer, og er heller litt for nøye enn litt for slurvete. Håper jeg er mer heldig med min motor, enn du var med din PeerA Ser forøvrig at du har ferskvannskjøling på din, hvor har du fått dette fra, og er det noe jeg burde vurdere sterkt? Mvh Tomzern Oppussing av min Draco 1700TL Link to post
PeerA Svart 18.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2011 Hej Tomzern Ja det er ferskvandskøling der er eftermonteret. Det er en Seakamp køling. Du kan købe den hos Marineshoponline.dk. Her kan du også købe alle mulige andre reservedele som du mangler. Efter at have købt en ny motorblok, satte jeg ferskvandskøling på. Hvis du sætter ferskvandskøling på en gammel maskine, skal du sørge for at få renset kølekanalerne for rust der ellers løsner sig - det gøres så vidt jeg ved med syre. Billedet af min motor er sådan som den endte, selv efter at have skiftet topstykke, toppakning, slibning af alle lejer til overstørrelse, nye lejer og nye stempelringe - forinden var den faktisk ret pæn og helt uden rust - se billedet herunder. Det lyder som om du vil gøre alt det rigtige med motoren - men prøv at regne på prisen inden du går i gang - hvis ikke du kender ham der skal lave det (han kan lave det billigt), tror jeg ikke det kan betale sig. En ny 3.0 blok kan uden problemer erstatte din gamle 2,5. Men held og lykke med Dracoen - og jeg håber også du har mere held med din motor end jeg havde. Peer Link to post
Draco24styling Svart 18.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2011 Klart du må montere feskvannskjøling når du gjør motoren i stand som ny, mulig du kan finne noe hermartec, motor rommet ditt ble veldig fint, smart med grått, jeg har malt mitt hvitt, og all dritt synes veldig,får jo vasket ofte da, Selv har jeg ikke montert tilbake sideplatene i motorrommet, etter at jeg hadde ut motoren sist, mye mer service vennlig, du får legge ut ferdigbilder i Bilder av Dracobåter når du begynner og bli ferdig Norske båter er best! Link to post
tomzern Svart 18.Januar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2011 Hadde egentlig ikke beregnet å montere ferskvannskjøling, det blir dyrt nok som det er i år. Kan eventuelt kjøre dette året med sjøvann, og ta meg råd til ferskvannskjøling senere, eller er det en dum løsning? Kostnadsmessig vil all maskinering av motoren totalt komme på rundt 5000-6000 NOK, så jeg får det billig! Om jeg kjøper ny longblock, må jeg uansett ha ny manifold og riser etc, så tror at det jeg gjør nå blir en del billigere, så lenge blokka og toppen min er i såpass god stand at det er verdt å redde. Det får jeg endelig svar på iløpet av et par dager Takk for nyttige tips folkens!=) Oppussing av min Draco 1700TL Link to post
Draco24styling Svart 18.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2011 Dumt og vente med og montere ferskvannskjøling,det blir et tynt lag med salt avleiringer i motoren for hver sesong, når du monterer ferskvannskjøling bør du også øke motortempraturen fra 60 til 82 grader, da vil saltet løsne, og kanskje lage problemer videre,det er så klart en sjanse og ta, men hvis du har tenkt til og beholde båten en stund,er dette en investering du garantert får tilbake ved videresalg, Har selv hatt mercruiser med saltvannskjøling,aldrig mer Ville heller latt være og lakkere båten første sesong kontra montere ferskvannskjøling, Lykke til videre Norske båter er best! Link to post
retro 32 Svart 18.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2011 mye bra arbed her men vil anbefale deg at du spanderer på deg en ny oljepumpe event at du får sjekket toleranser Link to post
tomzern Svart 19.Januar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2011 Hmm, da skal jeg se om jeg finner meg ferskvannskjøling til en overkommelig pris jeg. Har allerede vært inne på tanken om å droppe å lakkere båten i år, så det kan godt vente egentlig. Viktigste er å komme seg på sjøen, er det ikke?;) Retro 32: Jeg skal ta med meg oljepumpa til han som skal maskinere for meg, han kan mye om denne motoren. Om han ser på den og sier at jeg bør bytte, så gjør jeg det;) Takk for tipset:) Mvh tomzern Oppussing av min Draco 1700TL Link to post
tomzern Svart 24.Januar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2011 Hei folkens! Her kommer en liten motorupdate! Var å fikk maskinert motordelene hos en jeg kjenner i går, så nå er delene klare til å monteres sammen! Må bare få tak i lagere og pakninger:) Her kommer noen bilder fra maskineringen for de som er motorinteresserte og lurer på hvordan dette utføres Topp demontert og klar for fresing av ventilseter: Gode som nye: Ferdigslipt ventil: Blokka på planslipern: Her slipes kantene på hullene midt i lagerbanene på veiva. Dette for å få oljen til å spre seg bedre i lagerbanene. En fin liten oppgradering for motorer som ikke har dette originalt. Dette er maskinen som veiva er spent opp i! Den veier så lite som 5,5 tonn! : En liten video av planslipingen av blokka. Video av sylinderhoningen. Dette verktøyet ligner ikke helt på biltema sitt honingsverktøy Og til slutt en videosnutt som viser polering av veiva: Syns selv det er litt morsomt å se hvordan ting blir gjort om man velger få det gjort ordentlig, og ikke med slipepasta og honeverktøy fra biltema som jeg vurderte forsiktig for en stund siden Det var alt for denne gang, kommer snart tilbake med mer:) Hilsen Tomzern Oppussing av min Draco 1700TL Link to post
sofa Svart 25.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2011 Dette må jo bli serdeles bra Det er flott å se slike prosjekt som blir gjort med kunnskap og omtanke.ikke mye tilfeldigheter nei. Link to post
TrondT Svart 25.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2011 Flott tråd om en flott båt...gøy å se framgangen din, stå på TrondT Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
PeerA Svart 30.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2011 Hej Tomzern Det ser rigtigt godt ud hvad du får lavet ved motoren - du ikke glemmer noget og så skal den nok komme ud at køre igen - jeg glæder mig til at se det færdige resultat. mvh Peer Link to post
Bredo Svart 30.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2011 Super tråd med masse informative bilder av fremgangen. Mange nyttige råd og tips å hente til mitt eget prosjekt. Har bestandig synes Draco er flotte båter så lykke til med prosjektet videre Wellcraft Nova II 26' - 2 x V8/260hk Link to post
tomzern Svart 30.Januar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2011 Takker så mye for alle de hyggelige kommentarene jeg får Kommer snart en update til, har bare ikke skjedd så mye på båtfronten de siste dagene -Tomzern Oppussing av min Draco 1700TL Link to post
tomzern Svart 7.Februar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2011 Hei igjen! Har vært litt lat med jobbing på båten den siste tiden. Tror det er fordi jeg har vært veldig fiksert på motor og drev, og har veldig lyst til å få dette i orden før jeg setter igang med andre ting igjen! Har ihvertfall fått bestilt meg en god bråte med motordeler etter mye leting gjennom diverse firmaer på nettet både utenlands og i norge! Valget falt til slutt på et engelsk firma ved navn Trickett Marineproducts! De har vist meg enormt god kundeservice og kunne tilby meg alt jeg trengte bortsett fra lagere og stempelringer. I tillegg ble fraktkostnadene mye lavere enn fra USA. Har da bestilt meg: *Alle pakninger til hele motoren *Manifold med endeplater, bolter og pakninger *Riser med bolter og pakning *Vannpumpe *Eksosbelg (den mellom riser og drev påeinmåda) *Drivreim *Bensinfilter *Tennplugger *Termostat Alt dette kom på ganske nøyaktig 5800,- inkludert frakt til norge. Norsk MVA kommer i tillegg da såklart, men det er da ingen upris, er det vel? Så da mangler jeg bare lagere og stempelringer! De kjøper jeg gjennom en kompis av meg som får fine rabatter på slikt her i norge:) Gleder meg som en liten unge til å komme igang med motorbyggingen! Har et håp om å få begynt denne uken, evt. tidlig neste uke, men får se når disse delene dukker opp. Alt jeg vet er at de har forlatt tyskland på vei mot norge. Kjenner jeg tollen rett, så skal de vel ha delene der noen dager også, men vi får se Ellers har jeg fått kontakt med en som skal hjelpe meg med å bytte pakninger og simringer i øvre del av drevet mitt, og trykkteste det! Da vet jeg ihvertfall at det blir tett denne gangen Kjøpte meg polermaskin på biltema forrige uke også: Prøvde meg med litt jotun rubbing på et lite område på den delen av båten som er verst Før: Etter: Ble da litt bedre, men må kanskje ty til røffere middel til å begynne med og polere hardere hvis jeg skal få det ordentlig bra? Noe å anbefale folkens? Har null peiling på fargerestaurering på båt, så tar imot tips med glede! Jobbet litt mer med lakkfjerning på benkestøttene med speedheatern til'n far: Effektive saker! Dratt på med et strøk beis: Resultatet blir så som så, men det får være ok i år ihvertfall!! Skal oppdatere med masse bilder når jeg er igang med motorbyggingen! Virker som om mange av dere er spesielt interessert i motorbiten, så der skal jeg holde dere EKSTRA oppdatert! Hilsen Tomzern Oppussing av min Draco 1700TL Link to post
adeneo Svart 7.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2011 Ble da litt bedre, men må kanskje ty til røffere middel til å begynne med og polere hardere hvis jeg skal få det ordentlig bra? Noe å anbefale folkens? Har null peiling på fargerestaurering på båt, så tar imot tips med glede! 3M er best synes jeg, men er dyr og kan være vanskelig å få tak i, mens autosol får du hvorsomhelst, og fungerer også veldig bra, bare pass på at det ikke går varmt når du rubber med maskin. Bruk skumgummipad og mye vann i en sprutflaske. Link to post
Superkul Svart 7.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2011 skikkelig bra stå på og få ut hundrevis av bilder Prosjekt Draco-2100 Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn