Draco24styling Svart 10.April.2011 Link til dette innlegget Svart 10.April.2011 For noen flotte instrumenter, ga du mye for de? Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
tomzern Svart 10.April.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.April.2011 Dash'en din blir flott;) Jeg må også lage ny dash, men det er ganske lite i min båt. Kommer vel bilder av det etterhvert Takk for det Tror og håper det blir bra selv. Utfordringen er å få det til å ikke se rotete ut selv om det er mye stasj på dashbordet For noen flotte instrumenter, ga du mye for de? Det er Faria Chesapeake SS black-serien. Bestilte 2 like kit fra USA, et til meg og et til en annen på forumet her som spurte om han kunne bestille med meg, siden han ville ha akkurat de samme . Havnet på litt under 2000,- på hver av oss inkludert frakt og moms. Sparte litt på felles frakt også, så det var et godt kjøp Og det var for alle 6 målerne med giver for oljetrykk, vanntemp og fartsmåler. En annen ting som også er kjekt, er at det er en digital timeteller på turtellern Sånn at man kan holde styr på hvor mange timer motoren har gått etter overhaling (forhåpentligvis blir det mange timer til neste overhaling/motorbytte ) Mvh Tomzern Sitér dette innlegget Oppussing av min Draco 1700TL Link to post
tomzern Svart 15.April.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April.2011 (redigert) Fikk ny manifoldpakning i posten for et par dager siden: Så da var det bare ned i verkstedet og skru det sammen og teste Og så var vi igang igjen, UTEN vannsprut til alle kanter heldigvis Så da er det bare resten igjen Mvh Tomzern Redigert 15.April.2011 av tomzern (see edit history) Sitér dette innlegget Oppussing av min Draco 1700TL Link to post
Finn Erik Svart 15.April.2011 Link til dette innlegget Svart 15.April.2011 :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: Sitér dette innlegget Link to post
Omegaen Svart 15.April.2011 Link til dette innlegget Svart 15.April.2011 då har eg lest hele tråden din og e imponert må eg si.. blir litt inspirert av deg og kjenner at arbeidslysten kommer sigende.. hehe.. så blir det en kveldsøkt på meg i båten i kveld kjenne eg.. Sitér dette innlegget KMV (With) 320 dromedille m/20hk johnson Sandvik 22 m/ AQ225F og VP 280 SP Link to post
tomzern Svart 15.April.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April.2011 då har eg lest hele tråden din og e imponert må eg si.. blir litt inspirert av deg og kjenner at arbeidslysten kommer sigende.. hehe.. så blir det en kveldsøkt på meg i båten i kveld kjenne eg.. Takk for det, ja det er bare å henge i nå som sesongen nærmer seg med stormskritt! Sitér dette innlegget Oppussing av min Draco 1700TL Link to post
alphaman Svart 22.April.2011 Link til dette innlegget Svart 22.April.2011 når blir det test tur skjedd noe i båten i påsken Sitér dette innlegget Link to post
tomzern Svart 30.April.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2011 Hei folkens! Her går det desverre ikke akkurat unna for tiden Har hatt mye annet å styre med de siste ukene, så har ikke hatt så mye tid til å holde på med båten, men jeg skal prøve å få gjort mest mulig nå frem mot 17. mai. Hadde jo vært herlig å komme seg på sjøen iløpet av mai ihvertfall, nå som jeg har fått båtplass og greier Kjøpte nye trinn til badestigen på maritim, da de jeg hadde var slitne: Sammenligning: Også har jeg gjort litt mer på dashbordet. Her har jeg funnet senter for hvor drevtiltpanelet skal stå: Panelet ser slik ut på baksiden: Fant ut at en firkant på 5,5x5,5cm + 1 utskjæring oppe og nede ville passe bra:) Skar ut hullet med et såkalt multiverktøy (sånn du kan kutte rett inn i treverket med), så ble ingen pene halvsirkler akkurat, men det funker Passa nedi på første forsøk gitt Plasserte tenningsbryteren rett under panelet: Plassering i forhold til rattet: Har tenkt til å få på en slags avstivning i bunn langs hele dashbordet i bakkant istedenfor å ha den støtta som originalt går fra dashbordet og skrått ned på "veggen" foran i båten. Får se hva jeg bruker der. Noen forslag? Mvh Tomzern Sitér dette innlegget Oppussing av min Draco 1700TL Link to post
tomzern Svart 14.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2011 Hei igjen folkens! Langt mellom oppdateringene for tiden desverre, men har skjedd litt siden sist ihvertfall da. Bestilte denne HEX-pipen fra ebay til ETT formål! Å få av den kranglete hinge-pin'en på transomen min, ettersom det supre hinge pin-verktøyet mitt knakk Varme varme Fant fort ut at det verktøyet ikke gjorde susen, så måtte ty til dette isteden: Borret med 13mm stålbor midt i den forbanna skruen, så løsnet den til slutt: Sage ut resten av bolthodet: Konkluderte til slutt med at dette er deler som er såpass korrodert at det er bare å drite i å bruke det videre, så da må jeg prøve å fikse slik at jeg kan bruke den andre transomen jeg har liggende isteden. Problemet er bare at den er fra en V8, og der er eksosutløpet litt annerledes. Akkurat nå er det kun det som setter en stopper for meg når det gjelder montering av motor/drev Kjipt når det blir sånn, men finner vel en løsning snart Monterte pitot-giver til trykkloggen: Hull til slange: Voilà: Brukte transparent tec7 på alle skruehull, regner med det er greit Denne måtte byttes ut da den var skeiv: Ny montert: Kjøpt meg ny stikksag! MEEC tools faktisk 399,- på Jula. Tipper den funker helt greit til mitt bruk: Siden jeg skal bruke det originale styresystemet allikevel, så måtte jeg finne på noe lurt med det gamle rattet, som så sånn ut : Rensket midtplaten: Litt rester fra 4mm mahognyfinèr: Etter litt merking og kapping med min nyinnkjøpte stikksag, så ble det slik som dette: Her har jeg bare lagt det grovt oppå hverandre for å vise idèen min. Platen blir selvfølgelig slipt til i kantene og limt fast med epoxy Blir ikke dette litt kult da? Har også montert ny lensepumpe med en slik en på slangen: Denne brukte jeg også som overgang fra 19 til 25mm da det er 25 ut av skroget og 19 på pumpa: Mangler slangeklemmer her da, men slik blir det: Borret opp 5 hull til uttrekksbrytere på dashbord: Og hull til stereoen: Bestilte svart sprutdeksel til stereoen på ebay: Pakke i posten er alltid gøy, spesielt når den er stoooor : Det var ferskvannskjølinga som kom:) Greide i forrige uke å knekke en liten messingplugg på termostathuset på motoren: Så da var det bra at det fulgte med nytt i ferskvannskjølinga : Her har jeg satt inn messingplugger i de hulla som ikke skal brukes, samt en plugg jeg kjøpte på ebay som fungerer som overgang for Faria's temperaturmåler Det nye termostathuset passet ikke, fordi innfestningen til staget som holder dynamoen var i veien, så da måtte jeg kappe litt i braketten Passet heldigvis etter jeg hadde kappet den litt:) Kjøpte meg et sett med A4 syrefaste skruer i diverse dimensjoner på clas ohlson! Kjekt å ha Og til slutt så kan jeg føye til at jeg nå er i gang med lakkeringen av alle tredetaljene på båten! Her er noen bilder fra i dag, etter 2. strøket med epifanes lakk ble lagt på: Plata til rattet: Sånn, da er vi vel sånn nogenlunde ajour igjen Peace out! Sitér dette innlegget Oppussing av min Draco 1700TL Link to post
timon90 Svart 14.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2011 Stå på! Nå begynner bitene å falle på plass Imponert Sitér dette innlegget Link to post
Executive Svart 14.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2011 Likte veldig godt løsningen med rattet Også håper jeg du sliper ned til glassfiberen og støper igjen de gamle skruehullene etter fartsmåleren. Dette risikerer ellers å bli et lekkasjepunkt inn i kryssfineren i transom. Vann inn der vil du ikke ha Kjempeprosjekt. Gleder meg til å se båten ferdig. Sitér dette innlegget Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post
Bitteliten Svart 14.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2011 Herlig! Sitér dette innlegget Link to post
sofa Svart 14.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2011 Hei Likte den løsningen med rattet Et virkelig flott arbeide du har lagt ned i båten Sitér dette innlegget Link to post
tomzern Svart 14.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2011 Likte veldig godt løsningen med rattet Også håper jeg du sliper ned til glassfiberen og støper igjen de gamle skruehullene etter fartsmåleren. Dette risikerer ellers å bli et lekkasjepunkt inn i kryssfineren i transom. Vann inn der vil du ikke ha Kjempeprosjekt. Gleder meg til å se båten ferdig. De hullene du tenker på er til badeplattformen og skal i bruk igjen når den skal monteres, så det er ikke noe å tenke på Men hyggelig at du sier ifra da Hyggelig at dere liker prosjektet! Blir vel et strøk til med lakk i dag tenker jeg Mvh tomzern Sitér dette innlegget Oppussing av min Draco 1700TL Link to post
Finn Erik Svart 14.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2011 Herlig! Isemmer Gleder meg til å se ferdig produkt.... Sitér dette innlegget Link to post
tomzern Svart 15.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2011 Hei igjen! Fikk dratt på tredje strøket med lakk i dag. Begynner å komme seg Grafsa litt på undersiden av bensintanken, og fant en del tæring på midten av tanken Vet ikke hvor tykt godset er jeg, men jeg burde vel få trykktesta tanken for å se at det er greit. Er dette evt noe jeg burde få lappa på uansett? Ellers fikk jeg på nye ABA slangeklemmer på slangen fra lensepumpen, og begynt å rydde litt i det elektriske bak i motorrommet. Festet slangen til pitotgiveren: Alle koblinger blir loddet og isolert med solid krympestrømpe med lim inni: Under hånden min her, er kabelen som kommer forfra, med + til vifte, lensepumpe og lanterner, samt - til lanternene. Denne bunten får en større krympestrømpe over seg, også med lim. Slik ble det oppi der: Skjøtet ledningene til lensepumpen. Mangler den siste ledningen, den må trekkes forfra. Sånn ble det: Den svarte som ligger på siden der er 2,5 kvadrat minus til lensepumpe og motorromsvifte. Bestemte meg for å legge en egen minus direkte til batteriet, istedenfor å kjøre samme minus til disse 2 som til lanternene, som det var originalt. Fireboy'en blir plassert oppi her: Må bare finne ut hvordan jeg skal feste den Kommer mer snart Sitér dette innlegget Oppussing av min Draco 1700TL Link to post
tomzern Svart 27.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2011 Hei igjen! Skjedd litt mer nå! Kjøpte meg batteriboks! Montert: Kjøpte meg også ny slange til motorromsviften. Denne har jeg ikke montert enda, men bilder kommer når det er gjort såklart Har også fått lakkert ferdig alle tredelene. Det ble 6 strøk gitt! Alle strøkene fikk tørke helt fint, bortsett fra det siste. Da hadde selvfølgelig alle bitene til badeplattformen sklidd og detti oppå hverandre som dominobrikker under tørking Ble heldigvis ikke så store merker, så jeg gav F***. Får heller fikse det neste år Slike brytere skal jeg bruke i dashbordet: Til slutt litt mer jobbing med dashbordet! Her har jeg montert alle målerne og bryterne: Montering av deksel til radio: Tredde i en DIN-ramme i den dekselsaken, så plasseringen i forhold til hullet i plata skulle bli perfekt: Voilà: Her har jeg kappet til alu-listen som skal ligge på undersiden av dashbordet: Vurderte først å bare lime disse alu-listene, men tenkte at å borre hull og bruke skruer er like greit, eller egentlig greiere! Så da ble det slik som dette: Borret 3,5mm hull til skruer her. Dette er en av de korte listene som går opp langs sidene på dashbordet: Så brukte jeg denne lille tassen, en såkalt forsenker: Settes på drillen... Og da blir det slik: Patent for å legge lista oppå så jeg kan borre igjennom den og treffe treverk på baksiden: Borret hull jevnt over hver 26cm langs den lange lista: Rattet slik det kommer til å bli: Lurer forresten på hva jeg skal bruke for å "gnikke" det svart igjen. Det er ganske matt og stygt nå. Hørt at silikonspray kan funke, stemmer det? Satt det opp provisorisk i båten for å se hvordan det blir! Må si jeg er ganske fornøyd selv Ha en fin helg folkens! Sitér dette innlegget Oppussing av min Draco 1700TL Link to post
sofa Svart 28.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2011 Hei Jeg må ile ut i garasjen og bøye meg dypt ned i pussestøvet og fremføre 4 ave maria Dette står det respekt av, Sitér dette innlegget Link to post
Executive Svart 28.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2011 Liker Sitér dette innlegget Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post
Draco20DC Svart 28.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2011 Nydelig arbeid. Vann under kjølen snart eller...? Stå på Sitér dette innlegget Link to post
PeerA Svart 28.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2011 Det ser godt ud - så er det bare i med motoren og ud på vandet :-) Peer Sitér dette innlegget Link to post
Bredo Svart 28.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2011 Fantastisk jobb, dashbordet ble nydelig. Stå på Sitér dette innlegget Wellcraft Nova II 26' - 2 x V8/260hk Link to post
tomzern Svart 28.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2011 Nydelig arbeid. Vann under kjølen snart eller...? Stå på Hehe, jeg føler at jeg ikke får gjort så utrolig mye for tiden. Har så mye annet akkurat nå, men føler også at når jeg først får viet noen ordentlige arbeidsdager nede i verkstedet, så blir nok mye gjort! Har håp om å være på sjøen i midten av juni, men vi får se Ellers vil jeg bare si takk for alle de superhyggelige kommentarene! Kommenter gjerne også hvis dere har tips eller ser noe som jeg kanskje kunne gjort bedre. Er tross alt ikke utdannet båtbygger Mvh Tomzern Sitér dette innlegget Oppussing av min Draco 1700TL Link to post
Draco24styling Svart 28.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2011 Blir fint dette, veldig pent med de nye instumentene dine, men hvorfor skal du ha radioen din i sprutsikker boks, kommer joi kke noe vann ditt Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Superkul Svart 28.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2011 skikkelig bra men (mulig lyset/bildene juger) hvis du pusser med veldig fint papir over lakken og tar et strøk eller 2 til får du speilfinnish ps ikke kritikk men fant det plutselig ut for noen år sia tilfeldig og den jobben tar jeg gledelig på treverket mitt når det trengs Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.