Jump to content

Kjøpte meg Draco 1700 Topless i dag=) (oppussingsprosjekt)


tomzern

Recommended Posts

Trist å høre (lese) Tomzern. Fint at du er en kar som har møtt motgang før, og reist deg! Det er dessuten bare død fisk som driver med strømmen! Lykke til med jakten på ny motor! Før det: Kos deg i ferien! Kommer til å følge med her utover høsten, som det er lenge til enda! :yesnod:

Mvh. Strawberry

Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten!

Link to post
Share on other sites

Hej Tomzern

 

Det er slet ikke godt nyt - jeg kan oplyse dig, som jeg tidligere har skrevet, at marineshoponline.dk og Nytdrev.dk sælger en GM 3.0 longblock for ca. 22.000 DKK, men jeg ved ikke du kan genbruge din manifold og riseren og du skal også have nyt svinghjul og coupler - så helt billigt bliver det ikke.

Se på denne side - der er megen god information om hvad du behøver hvis du skal bytte motor: Michigan Motorz

 

Jeg købte som tidligere beskrevet en ny GM 3.0 longblock for 3 år siden og har ikke haft problemer siden - den har kørt ca. 150 timer. Du kan selvfølgelig også starte forfra renovering af motoren - men jeg tror ikke det kan betale sig...

Jeg håber ikke du mister modet - en Draco 1700 er en rigtig dejlig båd når den fungerer.

 

mvh

 

Peer

Redigert av PeerA (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Hei Tomzern. Kjedelig med motorproblemene du fikk i sommer. Du hadde virkelig fortjent å nyte resten av sommeren på sjøen i nyoppussa båt etter alt det arbeidet du la ned i den. Ellers så har du hatt en utrolig informativ og lærerik tråd her på båtplassen. Artig å følge med når det blir så bra som denne er. Har du bestemt deg hva du gjør videre ang motor?

<p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55

Link to post
Share on other sites

Hei igjen folkens!

 

Hyggelig at du liker tråden og arbeidet morgull, det varmer alltid å høre slikt :smiley:

 

Vil bare si ifra at jeg ikke har gitt opp, men har lagt dette litt på hylla for vintern, til fordel for et banebilprosjekt som jeg trenger verkstedet til i vinter, så båten blir lagret i plasthall ute enn så lenge. :yesnod:

 

Har tatt ut motoren, og det ser desverre ikke bra ut. :thumbsdown: I tillegg til rådebanken, har olja allerede blitt en smule misfarget (type grå/brun som tilsier vann i olja). Mistenker at det muligens er sprekk/tæret "hull" i sylinderveggene i blokka. Tror nok jeg er ferdig med å bruke penger på denne motoren :rolleyes: Så får vi se hva som skjer mot våren!

 

Har øynene åpne for erstatningsmotorer. Enten blir det å finne en grei erstatningsmotor og putte i den så jeg får brukt den til sommeren igjen, eller så er det fare for at det blir et prosjekt som går over litt lengre tid, hvor det blir konvertering til en noe større motor :tongue: Tankene er mange!

 

Kommer sikkert tilbake med litt bilder når jeg har ork til å titte litt nærmere på motoren :thumbsup:

 

Og til slutt; TUSEN TAKK for all støtte og hjelp! Båtplassen er en enorm inspirasjons-, motivasjons-, og ikke minst kunnskapskilde som jeg ikke kunne greid meg uten! :cheers: :cheers:

 

Mvh

 

Tomzern

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Kjempe flott tråd! Utrolig lærerikt. Mulig jeg overså noen innlegg, men du vurderer ikke å bare prøve å skaffe en fabrikkny identisk blokk og bygge opp en gang til? Til tross for havariet du har, så er de fleste delene i motoren fremdels bra og iorden? Nå er du jo også "ekspert" på denne motoren. Må virkelig si at en Norsk klassiker er så utrolig mye kulere enn noe masseprodusert møl fra andre deler av verden.

Link to post
Share on other sites

Hyggelig at du syns det Arne :smiley:

 

Problemet er at de fabrikknye Longblock-motorene som man får tak i har en annen type topp, som igjen vil si at manifolden jeg har ikke passer. Dermed blir det til at jeg må kjøpe ny manifold og ny forgasser og riser, og da passer ikke riseren med kneet som går ned til transom, og slik baller det på seg. Holder utkikk etter en erstatningsmotor som er i bedre stand, men er sjelden vare.

 

Får se hva det blir til. Økonomisk blir det tøft for meg fremover, ettersom jeg har kjøpt meg min første leilighet. Båten havner desverre litt lenger ned på prioriteringslista da, men ordner seg nok etterhvert :smash:

 

Mvh Tomzern

Link to post
Share on other sites

OK, har sjekket litt opp i dag!

 

Står foreløpig med 3 alternativer:

 

1: Selge båt og motor hver for seg, i deler.

 

2: Selge båt som den står, med ødelagt mercruiser motor som følger med.

 

3: Kjøpe 2stk. Volvo Penta AQ151 med tilhørende 290 drev og alt jeg trenger for å montere i båten. Den ene motoren fungerer greit, den andre følger med som delemotor (også med drev og transom). Får dette for 15000,- eller kanskje mindre om det finnes litt prutemonn.

 

Hva skal jeg velge?

 

Mvh Tomzern

Link to post
Share on other sites

Jepps, spurte en båtkompis som har veldig greie på amerikanske motorer. Han sa det samme som deg, at du skulle ha massevis med flaks og litt til hvis du skal klare å få tak i ny blokk helt lik den du har. Så det er vel bare å saumfare finn,blocket og ebay på utkikk etter et bra objekt Eller kjøpe Volvoene som du skriver. Men er du sikker på at du ikke betaler 15 000 kroner for å være like langt? Ønsker deg iallefall lykke til med å få en best mulig pris eller å få orden på sakene igjen. Du hadde fortjent bedre enn det havariet der.

Link to post
Share on other sites

Yes, mercruiser'n er dødfødt, så det blir nok solgt i deler. De som selger disse Volvoene er veldig seriøse og hyggelige, så det er ikke noe lureri. Dessuten er disse motorene ferskvannskjølte originalt, så selve motorene er nok i mye bedre stand enn den oppspiste mercruisern jeg satt i gang med her :headbang:

 

Det var forøvrig en AQ151a med 290SP drev, og en AQ145 med 280 drev som var i den pakken jeg fikk tilbudt. Har spurt om å få justert prisen litt nå, så får vi se hva dem sier.

 

Mvh Tomzern

Link to post
Share on other sites

Motor alternativet du har skaffet deg fungerer bra til båten vil jeg tro. selv bygde jeg om fra omc 120 til aq 140 med 280 drev i 1700 jeg hadde, din ombyggning blir noe enklere en min, sidem mercruiser transomhull, er mindre en volvo transom hullet, du må også støpe om beddingen som motoren skal stå på, men det er kurant, jeg fjærnet hele mercruiser beddingen på min, så blir det god plass.

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

Høres bra ut adeneo! Får satse på at det blir fint vær da, siden du har bestilt det :wink: Og jeg er litt enig i at jeg ihvertfall fortjener en bedre sesong enn i år, selv om det kanskje var litt dumdristig av meg å sette igang med den motoren jeg hadde på tross av at den så veldig skrøpelig ut innvendig i blokk og topp. :nonod: Men men, tror og håper at den nye motoren er et mye bedre utgangspunkt.

 

Og Draco aq140, jeg tror også at dette vil være en fin motor til båten! Savnet litt mer hester, som kanskje vil hjelpe meg å få båten lettere opp i plan når jeg har med folk :smiley: Må støpe om beddingen ja, dette kommer jeg nok til å spørre dere guruene her inne om når det kommer så langt. Foreløpig har jeg nok å henge fingra i med motoren i seg selv. Den skal shines og gjennomgås grundig.

 

Begynte forsåvidt litt i dag, og tok noen bilder! Føles godt å være i gang igjen :yesnod:

 

Her har vi akkurat lesset motor, drev og transom opp på hengeren. Alt annet tilbehør ligger i bagasjerommet på bilen :smiley:

IMG_20111217_140229.jpg

IMG_20111217_140307.jpg

 

Over på pall hjemme i verkstedet:

IMG_44291024x768.jpg

 

Her er transom. Ser kurrant ut.

IMG_44611024x768.jpg

IMG_44621024x768.jpg

IMG_44661024x768.jpg

 

Drevet. Alt snurrer og går fint, og giret fungerer bra. Oljen er litt grå, så det er vel en simring som er gåen eller noe i den dur tenker jeg.

IMG_44631024x768.jpg

 

På selve motoren var det en slags jallafiks på utløpet fra oljekjøleren opp til manifolden:

IMG_44301024x768.jpg

Er vel ikke noe big deal så lenge det er tett, men hvis noen har en OK oljekjøler liggende, så si ifra :smiley:

 

Koblet strøm på starteren og sjekket kompresjonen med denne testeren fra biltema:

IMG_44471024x768.jpg

 

Sylinder 1:

IMG_44481024x768.jpg

 

Sylinder 2:

IMG_44491024x768.jpg

 

Sylinder 3:

IMG_44511024x768.jpg

 

Sylinder 4, her var det litt lavere verdi. Fikk vite at tæring på toppen på bakerste sylinder var et vanlig problem på disse motorene. Skal ta av manifold og se på toppen, og hvis den er bare sorgen så byttes den nok ut med en annen topp som er i god stand :smiley:

IMG_44531024x768.jpg

 

Tok opp en liten video hvor man kan høre en liten "fiselyd" ved kompresjon på en av sylindrene. Kan vel være eksosventilen på sylinder 4 som ikke holder tett kanskje?:

 

Pluggene så slik ut:

IMG_44401024x768.jpg

 

Og under ventildekselet så det strøkent ut! Oljen har også helt riktig farge :thumbsup:

IMG_44581024x768.jpg

IMG_44561024x768.jpg

IMG_44551024x768.jpg

 

Her er et bilde til slutt, som viser innsugssiden på motoren. Dynamoen ser ut som den var ny i går :tongue: Er en del rust nederst på motoren i fremkant, men det er bare fordi lakken har flasset av. Prøvde å pusse på det med en stålbørste og jernet på blokka ser bra ut, så det er nok ikke noe problem! Bare kosmetisk :cool:

IMG_44321024x768.jpg

 

Sjekket også kjølevæsken i varmeveksleren og den så blå og fin ut, ihvertfall etter hva jeg kunne se gjennom lokket på toppen. Så tror og håper at denne motoren kan bli bra! :thumbsup:

 

Kommer snart tilbake med mer :yesnod:

 

Hilsen tomzern

Link to post
Share on other sites

hvis du først går over den volvomotoren ville jeg bytta eksosmanifoil -

gi f i trykktesting - syntes folk som gjør det er litt kortenkt - den kan tåle trykket men er like før .....

har sett penere manifoiler en det der som har gitt saltvann i sylinder

bare velment tips . er vel den største årsaken til havari omtrent på di motorene ??

Link to post
Share on other sites

siden eksosmanifoilen skal byttes finner du antagelig irring på sylinder 4 eller 1 husker ikke i farta

jeg har der det har vært tæring bytta til biltopp som er strøken - får vel det for en 500 lapp eller litt mere sørg så i fall og få tak i en du vet som takler blyfri bensin - husker ikke om alle gjør det i farta

Link to post
Share on other sites

Hører ut som eksos fis, ta av manifolden og sjekk utblås på syl 4, se også inn i manifolden gjennom eksos på syl 4, ny manifold til denne, tror jeg du får billigst på mekonomen, resten av delene du evt trenger. kjøper du på drevdelar.se eller marinepartseurope.com

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...