adeneo Svart 2.April.2012 Link til dette innlegget Svart 2.April.2012 Det blir fint det Tomzern, ser ut som den motoren kommer rett fra samlebåndet på kjøttbullefabrikken i Uppsala Sitér dette innlegget Link to post
timon90 Svart 2.April.2012 Link til dette innlegget Svart 2.April.2012 Dæven. Fått ut elendigheta og inn med no som kanskje er hakket mer driftsikkert ja! Om du ikke har fått fra hverandre styrehjelm og transom så kan jeg komme med noen tips fra jeg gjorde det på mitt 290 skjold: Rustløser som er nevnt tidligere her, gjerne over flere dager. Få løsna bolten på styrearmen. Om du har oppretterverktøy med "klype"/krokodillekjeft, prøv å sett den i mellom skjold og gaffel. Finn noe som passer i toppen på akslingen på gaffel, og bank pent for å se om det løsner. Jeg brukte til slutt brekkjernet litt pent på slutten, så litt banking og da kom den til slutt. Tok en hel kveld! Ut på bøljan blå, om du til fingra blir blå du skal slå! Sitér dette innlegget Link to post
Omegaen Svart 11.April.2012 Link til dette innlegget Svart 11.April.2012 jeg har akkurat gjort den jobben med å få av styregreiene fra transomen.. dynket hele greiene med rustløser kvelden før og gikk på oppgaven etter jobb neste dag. laget to trekiler som jeg dunket inn på utsiden så langt de kom. så varmet eg godt på innsiden, satt en kraftig pipe over greasenippelen og begynte å dunke.. dunket litt inne og så litt på kilene ute og til slutt så løsnet det.. tok bare et par timer og litt tolmodighet.. ;) Sitér dette innlegget KMV (With) 320 dromedille m/20hk johnson Sandvik 22 m/ AQ225F og VP 280 SP Link to post
ukjent Svart 12.April.2012 Link til dette innlegget Svart 12.April.2012 hei! kan eg spørre kva du bruker som smørning i "opplagringa" til ventilene, der den vandrer. der er det jo ikkje noko olje som kjem til. er jo simring der? Sitér dette innlegget Link to post
Renita Svart 23.April.2012 Link til dette innlegget Svart 23.April.2012 Kjempemessig Tomzeren, blir i godt humør av å lese tråden din Lite spørsmål, den "pussekluten" hvor fikk du tak i den? Har lenge jaktet på en slik en uten å få tak i. Mvh Renita. Sitér dette innlegget Link to post
tomzern Svart 28.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2012 hei! kan eg spørre kva du bruker som smørning i "opplagringa" til ventilene, der den vandrer. der er det jo ikkje noko olje som kjem til. er jo simring der? Ved montering setter du inn ventilstammene med fett. Ventilstyringene vil få litt smøring av oljen fra toppen, ettersom ventilstammene blir smurt. Tetningene som sitter på toppen av styringene hindrer at oljetilgangen blir så stor inn i styringene at oljen renner gjennom og inn i brennkammerene. Er ikke ekspert på dette selv, men forstod det som dette da jeg spurte et par folk som er eksperter Kjempemessig Tomzeren, blir i godt humør av å lese tråden din Lite spørsmål, den "pussekluten" hvor fikk du tak i den? Har lenge jaktet på en slik en uten å få tak i. Mvh Renita. Hyggelig å høre Renita! Pusseklutene fikk jeg tak i på Frimann-Dahl AS på vøyenenga i bærum! Koster skjorta, men er veldig effektivt! Ellers kan jeg informere om at jeg fikk bestilt delene jeg trenger for å få motoren helt sammen i går! Fikk også solgt gamlemotoren for en slant, så nå skjer det snart ting her igjen Mvh tomzern Sitér dette innlegget Oppussing av min Draco 1700TL Link to post
egilwh Svart 28.April.2012 Link til dette innlegget Svart 28.April.2012 Jeg er glad for at jeg kom over denne tråden! Har lest denne i hele dag, og er stum av beundring over tilpasningsevnen og pågangsmotet. Har merket tråden slik at jeg får fulgt den videre. Takk! Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
tomzern Svart 15.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2012 Jeg er glad for at jeg kom over denne tråden! Har lest denne i hele dag, og er stum av beundring over tilpasningsevnen og pågangsmotet. Har merket tråden slik at jeg får fulgt den videre. Takk! Veldig hyggelig lesing egilwh Det varmer og hjelper på pågangsmotet å få høre slikt Med det samme kan jeg jo oppdatere litt, ettersom jeg endelig har fått motordelene fra england Bestilte manifold, pakningssett til hele motoren, impeller og ny termostat. Vannpumpe og ny registerreim kjøpte jeg på biltema i dag, så da er det meste for å få dette sammen i hus! Vasket noen deler med avfetting og høyttrykk: Fått gnikket, pusset og lakkert innsugsmanifold: Hang den løst på motor bare for å se hvordan det ble Remhjul til vannpumpe pusset og lakkert: Kamaksel montert: Gikk løs på oljekjøleren. Glemte å ta før-bilde, men den så rimelig skrøpelig ut så den trengte litt omsorg Tok av topp og bunn og pusset med pussekluten jeg viste dere tidligere her i tråden, samt litt stålbørste på drillen. Et bilde som viser en pusset del og en upusset: Senterdelen ble renset, vasket, pusset og lakkert volvorød Satt sammen med nye o-ringer: Så var det montering av eksosmanifold. Her skraper jeg av lakken på pakningsflatene. Plassert bolter og pakninger: Og til slutt monterte jeg ny manifold og ferdig oljekjøler på blokka Pusset også røret mellom manifold og oljekjøler, og monterte nye pakninger her også såklart. Noen som vet hva som skal kobles til dette lille uttaket (vann) nederst på oljekjøleren? Tror ikke det var noe koblet til der da jeg kjøpte motoren heller, men det er åpent der så noe må det være. Noen som har et slikt remhjul liggende som de vil bli kvitt? Mvh Tomzern Sitér dette innlegget Oppussing av min Draco 1700TL Link to post
emmis Svart 15.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2012 Tappekran i hullet,reimskive får du hos bilopphugginga. Sitér dette innlegget Link to post
tomzern Svart 15.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2012 Tappekran i hullet,reimskive får du hos bilopphugginga. Takk for svar, det var jo logisk siden det er laveste punkt Ok, så det er samme reimskive på bil som på båt? Da er det jo ingen sak Sitér dette innlegget Oppussing av min Draco 1700TL Link to post
snekkerbod Svart 15.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2012 Dette er motor-pornografi. Lekkert. Sitér dette innlegget Link to post
tomzern Svart 16.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2012 Hehe, takk for det snekkerbod Tar litt lenger tid, men er syns det er gøy når det ser ordentlig ut også Var på høggern i dag og hentet meg reimhjul og et par andre smådeler fra en stakkars volvo 740 stasjonsvogn, så nå har jeg rubbel og bit av det jeg trenger Ålreit med Volvomotor altså! Hilsen tomzern Sitér dette innlegget Oppussing av min Draco 1700TL Link to post
Våtbåt Svart 16.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2012 Helt nydelig, men lakkerte du på bokstavene (volvo)på toppen i sølv, hvordan fikk du det så bra? Sitér dette innlegget Link to post
Joda3300 Svart 17.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2012 Er ikkje sikker, men ser veldig ut som det er ein zink som skal stå i det hulet nederst i kjøleren? men kan og stemme med tappekran ;) Mvh Tom Erik Sitér dette innlegget Link to post
sofa Svart 17.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2012 Hei suverent prosjekt, er du mekaniker, vis ikke er du litt magiker. På mine motorer er det en tappekran i nerenden av oljekjøler + at jeg har en zink anode på eksosmanifoil. Sitér dette innlegget Link to post
tomzern Svart 29.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2012 (redigert) Helt nydelig, men lakkerte du på bokstavene (volvo)på toppen i sølv, hvordan fikk du det så bra? Takk for det Sandblåste først dekselet så det var bar aluminium, så vasket, avfettet og tørket jeg det grundig. Deretter lakkerte jeg hele dekselet svart, og pusset av den sorte lakken akkurat oppå bokstavene så de kom frem i bar aluminium igjen. For å holde det blankt lengre er det lurt å ha på et par lag klarlakk etter du har pusset bokstavene. Alternativt går det ann å blankpolere bokstavene før lakkering. Da vil lakken slippe veldig lett ved å skrape det av etter lakkering Hei suverent prosjekt, er du mekaniker, vis ikke er du litt magiker. På mine motorer er det en tappekran i nerenden av oljekjøler + at jeg har en zink anode på eksosmanifoil. Hei, og takk for komplimentet Er nok bare en vanlig elektriker som later som han er altmuligmann på fritiden gitt Kommer langt ved å tenke logisk og prøve å feile da Fant ut at det var tappekran som skulle sitte der ja. Fant tappekranen i bunn av en isboks som jeg fikk med da jeg kjøpte motoren, så nå er den på plass: Ellers var jeg og hentet nytt reimhjul og strammebolt og fjær til registerreima fra en volvo 740 på høggern Kjekt å kunne hente deler der altså Kjøpte regreimkit på biltema: Monterte den nye remstrammeren som fulgte med i kit'et: Ny vannpumpe fra biltema ble også kjøpt inn Et hull på den gamle pumpa var tettet av en plate med en bolt gjennom: Pusset denne platen og flyttet den over på den nye pumpen med ny pakning og litt ekstra pakningssilikon imellom: Og da var det bare å montere pumpa med ny pakning såklart: På med regreim: Ny impeller kjøpt inn: Ny mot gammel: Inspiserte impellerpumpa innvendig og fettet opp akslingen: Kjøpte også denne lille gummikoblingen som driver impellerpumpa, siden den gamle var helt morken og ødelagt: Pumpa satt sammen og montert på motor: Bensinpumpa fikk seg litt puss og lakk, så satt jeg den på motoren med nye pakninger: Fikk elektronisk tenning av typen powerspark i posten: Plukket fra hverandre fordelern for litt lakk og vask, og montering av elektronisk tenning: Og simsalabim: Monterte fordeler på motor: Så var det tid for å montere sammen varmeveksleren igjen! Lokket pusset og så å si klart for lakk: Plastdelene montert på nylakkert bakside av varmeveksler: La på litt pakningssilikon i tillegg til o-ringene for å forhåpentligvis slippe at det skulle oppstå bittesmå irriterende lekkasjer: Montert inn saltvannsregisteret med nye pakninger: I og med at jeg knakk 2 bolter da jeg skulle skru opp lokket på varmeveksleren, valgte jeg å legge pakningssilikon på hver side av den nye gummipakningen. Håper og tror at det skal holde tett Rød og fin: Lakkerte og monterte "termostatkneet" med ny termostat i: Og så monterte jeg varmeveksler på motor: Pusset og monterte røret mellom oljekjøler og varmeveksler. Dette måtte jeg også bøye til litt, for at det skulle gå ordentlig inn i begge ender Kanskje det har fått seg en trykk fra gammelt av.. Oversiktsbilde med nytt oljefilter. Nylakkert motorfestebrakett også såklaaaart Monterte nylakkert brakett på andre siden også, og slang på dynamoen med det samme Brukte hundre år på å fjerne gamle pakningen på innsugssiden av toppen og på innsugsmanifold, men ble bra til slutt! Kommer seg nå: I dag leverte jeg drevet og svinghjulskåpa til et lokalt båtverksted for trykktest og bytting av et par simringer, samt lageret i svinghjulskåpa: Så gikk jeg løs på å prøve å få demontert styrearm og styrehjelm fra transomplata. Har vært litt usikker på om jeg skulle sette bort denne jobben eller gjøre den selv, men valgte i dag å gjøre et realt forsøk! Startet med å slå inn trekiler mellom styrehjelp og transom varme opp styrearmen godt å lenge, for så å prøve å slå ut akslingen ovenfra med sleggehammer: Fant fort ut at slagkraft var bare å drite i, så da måtte jeg finne på noe annet lurt Pratet litt med gutta i naboverkstedet, og de hadde AKKURAT det jeg trengte for å fikse det, så dette ble løsningen: Spente opp dette opplegget mellom endeveggene i en container, og da kom den relativt lett faktisk Akslingen så rimelig sliten ut! Her kan dere såvidt skimte de 3 hullene som fettet liksom skal komme ut igjennom når man presser inn fett i smørenippelen Pusset og gnikket litt, så så det ikke så grusomt ille ut lenger, eller? Borret forsiktig inn i de 3 fetthullene, og blåste deretter med trykkluft helt til jeg fikk åpnet alle fettkanalene. Det funket fint Fikk ut sensoren på toppen etter litt maktarbeid: Testet at fettkanalen i styrearmen var åpen! Kappet strammebolten i midten med baufil: Borret ut resten av bolten, og gjenget opp nye M12-gjenger. Må bare få tak i ny M12 Umbrakobolt Disse plastforingene var rimelig ferdige Øvre: Nedre: Skal bestille nye, sammen med noe annet småtteri, så får jeg satse på at dette lar seg sette sammen igjen og bli brukanes Puh, det var litt av en oppdatering! Enjoy! Mvh tomzern Redigert 29.Mai.2012 av tomzern (see edit history) Sitér dette innlegget Oppussing av min Draco 1700TL Link to post
Våtbåt Svart 29.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2012 DETTE kaller jeg overhaling! Sitér dette innlegget Link to post
emmis Svart 29.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2012 Dette blir fint bare en ting regreim strammeren fra Biltema MÅ Du IKKE BRUKE den er ikke rusfri og den blir fullav rust etter kun kort tid og da ryker reg reima.Har selv erfart det. Sitér dette innlegget Link to post
jyrg Svart 29.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2012 Jeg følger med. Svært lærerikt! Sitér dette innlegget Link to post
tomzern Svart 29.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2012 Dette blir fint bare en ting regreim strammeren fra Biltema MÅ Du IKKE BRUKE den er ikke rusfri og den blir fullav rust etter kun kort tid og da ryker reg reima.Har selv erfart det. Takk for at du sier ifra emmis! Den får sitte denne sesongen, men skal holde den under oppsyn og bytte den før neste sesong hvis alt dette motorgreiene funker til slutt da Sitér dette innlegget Oppussing av min Draco 1700TL Link to post
toretang Svart 29.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2012 Et lite tips for å slippe å gnikke så mye for å få gullrene deler uten rust, maling eller skitt er www.stripall.no Putta en tilsvarende bilmotor oppi og fikk "ny" motor over natten klar for lakkering. Funker ikke på aluminium... Bra prosjekt du har her:) Sitér dette innlegget Link to post
tomzern Svart 12.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2012 (redigert) Et lite tips for å slippe å gnikke så mye for å få gullrene deler uten rust, maling eller skitt er www.stripall.no Putta en tilsvarende bilmotor oppi og fikk "ny" motor over natten klar for lakkering. Funker ikke på aluminium... Bra prosjekt du har her:) Takk for tipset, skal huske det til neste motorbygg, så får vi se om jeg tar det i bruk da Så jo veldig enkelt og greit ut! Har jo skjedd litt siden sist her da! Blant annet dette: [media=] Var jo så dum at jeg startet motor uten å kjøre vann gjennom saltvannssystemet først. Tenkte ikke over at impelleren satt på motoren her, og ikke på drevet som den gjorde på mercruisern. Inspiserte impeller i etterkant, og den så fortsatt hel og fin ut. Tror den overlevde fordi jeg hadde på litt fett på skovlene før jeg satt den inn i huset Under oppstart brukte jeg det originale ledningsnettet, og koblet på målerne for vanntemp og oljetrykk så jeg kunne overvåke de mens motor gikk Begge verdiene så stabile og fine ut! På video nr. 2 hadde jeg koblet på vann på saltvannssystemet også, så jeg fikk se at jeg ikke hadde noen lekkasjer. Alt var jaggu meg tett, etter hva jeg kunne se Greide ikke å få tenning helt ned på 6 btdc på tomgang som manualen sier. Kom meg ned på cirka 11 btdc, men da fikk jeg ikke vridd fordeleren mer. Tror også at gasserne er litt feil innstilt, så tror jeg skal justere de etter verkstedhåndboka. Fusker litt på rundt 2500-3000rpm, men det kommer nok av feiljustert tenning. Kanskje jeg må ta opp fordeleren og vri tannhjulet et hakk så jeg får mer justeringsmulighet andre veien, eller hva? Har uansett planer om å la motoren stå og gå over litt lengre tid når jeg får justert tenning helt riktig, så jeg får sjekket at vanntemp holder seg stabil, og at det ikke oppstår noen lekkasjer. Ellers har jeg fått pusset og lakkert litt på bakplate og styrehjelm Styrehjelm ferdig lakkert: Bakplate pusset og snart klar til lakk: Grunnet: Lakkert: Tok frem båten og fikk vasket motorrommet rent for alt oljesølet fra gamlemotoren Fant ut at den nye transomplata er for bred til å passe mellom de indre festene til badeplattformen Så den måtte jeg ta av. Håper på å få modifisert den så jeg kan sette den på igjen etter motoren er installert Og til slutt et par bilder av båten slik den så ut da jeg dro den ut etter vinterdvale! Støvete og fæl Hadde jo planer om å ta siste oppussingen på resten av båten i år siden jeg liksom skulle være ferdig med motorbiten i fjor, men slik ble det jo ikke Neste nå blir å plassere hullmalen på akterspeilet og skjære ut nytt hull til bakplata! Mvh Tomzern Redigert 12.Juni.2012 av tomzern (see edit history) Sitér dette innlegget Oppussing av min Draco 1700TL Link to post
Superkul Svart 12.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2012 blir skikkelig fint motoren gikk fint også , satte akuratt inn video i prosjektråden min og med oppstart på pall lykke til videre Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
sofa Svart 12.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2012 Hei Veldig bra. Hvis jeg blir plaget med mine 151 så vet jeg hvor jeg kan sende en mail Sitér dette innlegget Link to post
tomzern Svart 13.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2012 blir skikkelig fint motoren gikk fint også , satte akuratt inn video i prosjektråden min og med oppstart på pall lykke til videre Takk for det :) Var inne og tittet i prosjekttråden din! Gikk jaggu meg fint din også, og du vinner nok over meg når det kommer til lyd Hei Veldig bra. Hvis jeg blir plaget med mine 151 så vet jeg hvor jeg kan sende en mail Takk takk!=) Hehe, bare å sende ivei :) Ingen som har noe svar på det med tenningsjustering og fusking da? Mvh Tomzern Sitér dette innlegget Oppussing av min Draco 1700TL Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.