tomzern Svart 8.Februar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2011 Kom på at jeg har en tube autosol liggende Adeneo, skal prøve med den Fikk en positiv overraskelse på jobb i dag! Delene fra england betalte jeg på torsdag forrige uke, og i dag fikk jeg dem levert på jobben! Det kaller jeg kjapt levert! Esken veide 36 kilo, og inneholdt heldigvis alt jeg hadde bestilt! Nok igjen skryt til Trickett Marineparts:) Så får dere vel få noen bilder da=D Esken så litt mishandlet ut, men innholdet var heldigvis helt og fint: Ny termostat sammenlignet med den gamle! Moden for utbytting ja;) Ny plugg sammenlignet med gammel. Her var det litt forskjell på lengden, regner med det ikke har noe å si? Pluggtype: Fuelfilteret jeg fikk var av feil type da, så nå har jeg 2 stk av denne typen stående! Skrik ut hvis noen trenger! Eksosbelg eller hva man skal kalle det: Pakningssett: Vannpumpe: Manifold og riser: Så da mangler jeg bare stempelringer og lagere så er jeg igang med bygging Teipen på motorledningsnettet var dårlig og klissete, så jeg byttet ut store deler med ny teip: Tatt av teip Satt på ny teip Og til slutt en liten update på dashbord-prosjektet mitt! Fikk en passe bit 2-3mm tykk mahognyfinèr som jeg skal lime oppå den plata jeg kjøpte for å få litt mer slipeflate og finere finish=) Mer bilder av dette senere;) Mvh Tomzern Sitér dette innlegget Oppussing av min Draco 1700TL Link to post
Kenneth Svart 8.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2011 Flott prosjekt! Ser ut som du gjør ting skikkelig og en gang for alle. Ang polering. Der kan jeg hjelpe litt tror jeg. På Bilextra er det stor sjans for at de har Meguiars One Step Compound (stor, blå flaske). Det er noe av det bedre som kan brukes på gelcoat. Par den gjerne med burgunder meguiars pute så har du det :) Toppes med Pure wax fra samme serie. Autosol må du gjerne bruke, men ikke med en slik maskin som du har. Det er altfor lett med å ende opp med brun gelcoat og fastsvidd produkt da Autosol ikke er beregnet på bruk med maskin (ikke på gelcoat heller) Sitér dette innlegget Link to post
tomzern Svart 8.Februar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2011 Takk for det kenneth! Og takk for tipsene, skal sjekke ut meguiars! Trenger noe grovt som tar skikkelig på gelcoaten:) Angående autosol så mente jeg at jeg skal bruke det på rustfre ståldetaljer, ikke på gelcoaten Sitér dette innlegget Oppussing av min Draco 1700TL Link to post
Kenneth Svart 8.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2011 Aha. Ja hvert middel til hvert sitt bruk. Bare pass på varmen når du bruker grovt produkt. Mye vann anbefales egentlig ikke. Du oppnår mest søl med det. Vannet blir slynget alle veier og gjør ikke noe særlig nytte. Det beste er hele tiden å bevege maskina og kjenne etter med hånda. Sitér dette innlegget Link to post
Janniz Svart 8.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2011 (redigert) Hei Tomzern! Har fulgt med på tråden din fra dag 1 og dette ser veldig bra ut..!! Det att du har satt bort arbeidet på motoren til ett motorverksted og får ting gjort ordentlig er veldig bra! Har holdt på med både bil/båt/Mc i mange år og er lastebilmek av yrke..så det varmer ett mekanikerhjerte og se maskineringsjobbene som bli gjort...Blir BRA dette her! Vil til slutt bemerke att de nye pluggene som du har fått...På bildet som du har lagt ut er de nye for lange..Nå er selvsagt muligheten att de gamle er feil type og for kort,men er de gamle riktig type mht lengde er de nye for lange..hvis du monterer disse kommer stemplene til og slå opp i pluggene..Noe som kan bli ganske fatalt.. så sjekk og dobbeltsjekk att de nye er riktige.. F****N!!.... å der va æ litt vel kjapp ja!!....kikka på bildet en gang til....de nye er KORTERE enn de gamle...ingen fare å montere de nye med tanke på kræsj med stempel..!!...men sjekke med tanke på riktig varmeverdi osv att du har fått rett type... Lykke til! Mvh Janniz. Redigert 8.Februar.2011 av Janniz (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 9.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2011 (redigert) ....kikka på bildet en gang til....de nye er KORTERE enn de gamle...ingen fare å montere de nye med tanke på kræsj med stempel..!!...men sjekke med tanke på riktig varmeverdi osv att du har fått rett type... Godt observert! BR6FS pluggene til NGK passer omtrent alle Mercruiser motorer, fra 120 til 8.1L V8, så de kan brukes! Dette er de vanligste pluggene som er, og jeg pleier å bruke samme plugger på GM V6 og V8'ere. Det er mulig å få tak i irridium plugger til den motoren også, NGK nummeret på de er YR5IX, og de er fire ganger så dyre, og egentlig helt unødvendige. Ellers blir det fint, bare å få montert alt før våren kommer nå. Redigert 9.Februar.2011 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 9.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2011 Janniz: Pluggene er da like lange de........på gjengedelen. Det er den veien det er gjenger som skal inn til stemplene vet du, ikke delen det er krus på :giggle: Sitér dette innlegget Link to post
jata Svart 9.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2011 trur du må studere bildet litt bedre enter 4u. Sitér dette innlegget Link to post
tomzern Svart 9.Februar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2011 Det er selve elektroden (eller hva man kaller det) som er interessant her. Altså den delen som stikker ut under gjengepartiet. Om denne delen stikker for langt ut, vil stemplene kunne kræsje i pluggene, og da blir det uhyggelig! Takk for avklaring adeneo, da vet jeg at jeg kan bruke disse Hyggelig at du liker prosjektet janniz, skal som sagt oppdatere rikelig når jeg bygger sammen maskinen;) Og ja, det er den helt rene, blanke og rustfrie pluggen som er ny Mvh Tomzern Sitér dette innlegget Oppussing av min Draco 1700TL Link to post
enter4u Svart 9.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2011 Å faen...... Har visst jobbet for mye overtid i det siste. Ydmyk som jeg er så skylder jeg på alt annet enn min vitenhet og mitt syn.. :lol: Sitér dette innlegget Link to post
Janniz Svart 9.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2011 enter4u: Helt enig med deg...gjenge delen er like lange på både gammel og ny plugg....MEN utstikket på midtelektroden og side elektroden er lengre enn på den på den nye pluggen og som jata sier...studer bildet litt bedre så ser du hva jeg mener... Og ja...jeg vet att krus/porselen delen er uttafor forbrenningsrommet Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 19.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2011 Er det noe mere nytt her eller Tomzern? Sitér dette innlegget Link to post
tomzern Svart 19.Februar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2011 (redigert) Jo nå skal dere høre! hehe Har vært litt lat i påvente av de siste motordelene, men har gjort et par småting da. Mahognyfinèren vasket og klar for liming til dashbordplata: Bruker dette limet: Polyurethanlim er fuktherdende, så begge flater sprayes tynt med vann før sammenføying: Lagt i klem med 3 tvinger og 2tom4 oppå for å fordele presset: Så var jeg så J****g smart at jeg la hele greia på et lag med tynn tørkerull som da selvfølgelig limte seg fast på mahognyfinèren : Heldigvis bare å slipe vekk, men lite gjennomtenkt uansett;) Forøvrig ser det greit ut, så nå skal finèren skjæres til samme formen som dashbordplata den er limt på og beises og lakkeres! Tror det blir pent til slutt:D Skrudde av endeplatene på den gamle manifolden til motoren. Dette glemte jeg å ta bilde av, men glemte definitivt ikke å ta bilde av den HAUGEN med rust som kom ut av kjølekanalen da jeg satt manifolden på høykant : Her holder jeg en liten del av det i hånda: Min teori er at rust begynte å løsne fra kjølekanalene i motorblokka da båten ble flyttet over fra saltvann til ferskvann i 1994, og denne rusten har da over flere år samlet seg opp i manifolden ved utløpet til riseren. Over tid har det blitt så mye løs rust der som ikke har kommet seg videre ut gjennom eksosen, at det har tettet kjøleutløpet og motoren har gått varm! Stakkars motor I dag dukket de siste motordelene endelig opp i posten Veivlagere: Rådelagere: Stempelringsett: Og en stripe med plastigage for å teste klaringer på lagere: DETTE betyr mine damer og herrer, at jeg endelig kan starte med å sette sammen den forbanna motoren igjen Skål for det! Håper på å få begynt med det i morgen, så da blir det flere bilder! Mvh Tomzern Redigert 19.Februar.2011 av tomzern (see edit history) Sitér dette innlegget Oppussing av min Draco 1700TL Link to post
tomzern Svart 20.Februar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2011 En liten update fra dagens arbeid: Kappet vekk overflødig mahognyfinèr på mitt kommende dashbord: Slik ble det etter kapping og pussing: Et nærbilde som viser mahognylaget oppå finèrplata: Er foreløpig veldig fornøyd med plata, nå blir neste steg å ta ut alle hull som skal i den, beise og lakkere. Tror det blir et fint og solid dashbord til slutt Så over til motoren da! Startet i dag med å grafse alt jeg kunne med skrutrekker nedi kjølekanalene i blokka for å få ut mest mulig løs rust og dritt som har samlet seg nedi der. Det var en del! Dette ble metoden: Fikk faktisk ut utrolig mye, så jeg tror det skal gå bra å montere ferskvannskjølingen nå:) Og så var det tid for å montere veiv: Lagere på plass i blokka: Denne lille grønne tråden kalles plastigage, og brukes til å måle lagerklaringene: Ganske enkelt system, bare legg tråden på tvers av lagerbanen, stram til lageret med riktig moment, løsne boltene igjen, så har tråden blitt klemt utover på veiva. Deretter sjekker du opp mot en mal som står på plastigage-pakningen: Dette bildet indikerer cirka 0,002 inches klaring. Et ok resultat. Også viktig å se etter at tråden har blitt klemt jevnt utover. Er den ikke det, så bør veiva slipes for da er lagerbanen mest sannsynlig skjevt slitt. På min motor så heldigvis alt ut til å være bra. Fikk samme resultat på alle veivlagrene Etter målingene var det ut med veiva igjen, og legge i den todelte bakre simringen med fett på: Det orange på sidene er pakningssilikon for å tette mellom skjøtene. Brukte denne som jeg hadde liggende fra forrige motorbygg: Så var det bare å legge i veiva igjen, etter å ha påført fett på alle lagerbanene: Kakke lett med hammer på bukkene for å få de til å smette på plass: Stramme til med moment: Og vips: Så var det kammen sin tur! Fettet inn lagerbanene her også: Så dyttes den forsiktig inn forfra. Her er det viktig å være stødig på hånda for å ikke skrape opp og lage skader i kamlagrene. I de 2 hullene på kamdrevet finner man skruer for å feste/løsne kammen. Timing-merkene var litt vanskelig å forstå seg på, men regner med at jeg fant de riktige. Noen som kan bekrefte dette: Kam og veiv montert: Siste jeg gjorde i dag, var å montere stempelringer med mitt hendige biltemaverktøy : Tok ikke flere bilder av dette i dag, men kommer mer neste gang Mvh Tomzern Sitér dette innlegget Oppussing av min Draco 1700TL Link to post
Janniz Svart 20.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2011 Alldeles Lækkert d der Tomzern!! Keep up the Good Work! Ang. plassering av kamdrevet mot fibertannhjulet så ser det heilt o.k ut....merkingen på begge tannhjulene ligger riktig ovenfor hverandre,men kjenner litt lite til akkurat din motortype... Kanskje Adeneo kan bekrefte riktig eller galt? Gudd Løkk videre!! Mvh janniz. Sitér dette innlegget Link to post
step Svart 20.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2011 (redigert) Motoren blir som ny Ut i fra bildene dine så er kamen riktig Hvis du snurer veiva så nummer 1 er på topp så skal knokene på kamen veksle eller stå ned Redigert 20.Februar.2011 av step (see edit history) Sitér dette innlegget SeaShepherd. . . . . Båt er noe drit...... . . Motor til båten Link to post
adeneo Svart 20.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2011 Sitér dette innlegget Link to post
tomzern Svart 21.Februar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2011 takk for hyggelige tilbakemeldinger:) ang. de merkene så har jeg det bildet du linket til adeneo, men det som gjorde meg usikker var at det var flere småmerker på veivdrevet som gjorde at det ikke var så lett å tyde hvilket som var riktig:) skal dobbeltsjekke med metoden du beskrev, step! Er det èn motor som blir som ny her på baatplassen, så er det vel heller din Step!:P -Tomzern Sitér dette innlegget Oppussing av min Draco 1700TL Link to post
haraldt Svart 21.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2011 Flott tråd Er det M3'en som er neste ut ? Sitér dette innlegget Link to post
tomzern Svart 21.Februar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2011 Flott tråd Er det M3'en som er neste ut ? Hehe, nei M3'en er verkstedkameraten min sin. Original M3 med M5 motor. Den bilen er allerede dønn strøken, så der trengs det ikke mye oppussing gitt:) Jeg er japsefan jeg, her er min stolthet : 91-mod 200sx S13 som har gjennomgått mer eller mindre total overhaling siden jeg kjøpte den i 2006. Ser dog ut som jeg blir nødt til å selge den i år, til fordel for leilighet Bil og båt er min lidenskap, men det koster desverre alt for mye med begge deler når man er i den fasen av livet hvor man skal prøve å etablere seg på egenhånd Mvh Tomzern Sitér dette innlegget Oppussing av min Draco 1700TL Link to post
tomzern Svart 24.Februar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2011 I dag fikk jeg montert stempler! Tok ikke så mye interessante bilder av dette, men prosedyren med lagrene er den samme som veivlagrene. Voilà: Så skulle jeg montere drevdekselet! Slik så det ut da jeg begynte: Måtte pusse litt med stålbørste på drillen for å "få frem" skillet mellom simring og dekselet litt bedre: Gummien i simringen lå løst inni der Tror ikke denne tettet så bra egentlig: Ny mot gammel : Stålringen måtte jeg være litt brutal med, så da var det frem med vannpumpetanga: Ny simring montert : Ny pakning: Smurte et tynt lag med pakningssilikon på hver side av pakningen: Og så var det bare å smekke dekselet på! Sentreringen ble på øyemål, håper det ble bra nok! Reimhjul"plata" banket på plass igjen: Og toppen har fått nye pinnebolter til manifolden: Mer kommer snart! Hilsen Tomzern Sitér dette innlegget Oppussing av min Draco 1700TL Link to post
step Svart 24.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2011 tomzern du skulle ha glassblåst register dekslet.Så at ditt var veldig rustet er det dårlig så blåser du hull. Bedre bytte nå en når motor er i båten. Har byttet mange av dem. Sitér dette innlegget SeaShepherd. . . . . Båt er noe drit...... . . Motor til båten Link to post
tomzern Svart 24.Februar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2011 Du sier noe der ja. Var skeptisk selv, men det kjennes fortsatt solid ut og det ser bra ut på innsiden da, så jeg bestemte meg for å ta sjansen..Hvor kan jeg evt. få tak i nytt da? Takk for at du sier ifra forresten, setter stor pris på det! Mvh Tomzern Sitér dette innlegget Oppussing av min Draco 1700TL Link to post
step Svart 24.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2011 Du sier noe der ja. Var skeptisk selv, men det kjennes fortsatt solid ut og det ser bra ut på innsiden da, så jeg bestemte meg for å ta sjansen..Hvor kan jeg evt. få tak i nytt da? Takk for at du sier ifra forresten, setter stor pris på det! Mvh Tomzern Tror dem har det på lager. Norsk Bilkompani AS 22 64 64 60. Sitér dette innlegget SeaShepherd. . . . . Båt er noe drit...... . . Motor til båten Link to post
tomzern Svart 24.Februar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2011 Ja, ellers fant jeg det akkurat på den engelske siden jeg handlet de andre delene fra. Har sendt prisforespørsel med fraktkostnader nå, så får vi se hva som er billigst. Sitér dette innlegget Oppussing av min Draco 1700TL Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.