Jump to content

Er bruktbåtmarkedet treigt nå?


jonsverre

Recommended Posts

Er båten kurant, alminnelig godt vedlikeholdt, etterspurt i markedet, korrekt priset spiller det etter min mening ingen rolle om det er vår eller høst ved salg. Det er alltid noen som er på utkikk etter ny brukt båt. Selv solgte jeg Nord Westen i slutten av august i fjor. Hele greia unnagjort på under en uke.

Som kjøper i dette markedet i høst her jeg vært i kontakt med mange selgere som har forsøkt å selge siden i vår, uten å lykkes. F.eks. et tilfelle der selger hadde satt prisen ned fra 490k fra i vår til 350k og fortsatt ikke var kvitt båten.

 

Svært mange får rett og slett ikke solgt til en anstendig pris, og velger å trekke båten for salg. De som er nødt til å selge selger til spottpris. Det er åpenbart at man kan gjøre gode kjøp nå. Men hvor godt kjøpet er forutsetter at markedet på et tidspunkt snur opp.

 

Båtmeglere baserer for øvrig sine prisstatistikker på faktisk omsatte båter. De sier derimot ingenting om båter som ikke blir solgt.

Link to post
Share on other sites

Men Cruiseliner; det er noe som heter "med respekt å melde". Joda, jeg vet utmerket godt at markedet var helt annerledes for noen år siden, men du har tydelig ikke peiling på priser. Beklager at jeg sier det, men når du prøver å gi inntrykk av at du har greie på priser og samtidig hevder at du kan få en Fjord 880 for kr 250 000,-, vel da avslører du deg selv. Dette har du lite oversikt over. Du finner ikke en eneste av disse som er priset i nærheten av kr 250 000,- Så vet jeg selvsagt at folk ikke får prisant.

 

Oslopriser? Hva er det? Båtene er ikke billigere i Oslo. Jeg tror ikke prisene er billigst der "halve Norge" bor. Mye lettere å selge båt et sted som er lett tilgjengelig.

 

Du skriver også at det tydelig er sårt for folk å bli fortalt at markedet ikke er som det var. Det er mulig det. Du må gjerne tolke meg også dithen. Jeg ser imidlertid ingen grunn til å ikke si i fra når folk blir såpass usaklig.

 

Jeg spør som Komodo: Har du noen eksempler på fine 29 fotere til den prisen?

 

Så må jeg bare til slutt beklage om jeg "trøkka til" litt for hardt.

Link to post
Share on other sites

Tydeligvis sårt for enkelte å bli fortalt at markedet ikke er som det var. Å søke frem eksempler på finn greier du utmerket selv.

Vel, den konklusjonen får du stå inne for selv. Dersom jeg skal bytte båt blir det til en dyrere båt som har tapt seg mer i verdi enn min, så summa summarum er nok ikke nedgangen markedet noen ulempe for meg. Poenget mitt er vel heller at jeg syns du overdriver. Selv om prisene har gått ned gir ikke folk bort båtene sine. Eller tar du på deg mekleroppdrag? I tilfelle er jeg interessert i en Fairline Ph. 38 nyere enn 2000 til under en mill. Du kan jo også si fra hvis noen skal "gi bort" en P360 til 7-800.000 :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Selgere vil alltid har en høyest mulig pris, kjøpere vil alltid synes selger vil ha for mye. Det er naturlig, med kjøpere trenger ikke bli grinete for at selger ikke er villig til å selge billig. Sorry mac.. kjøpere som synes båter/ markedet er for høyt priset får ikke min sympati. De som mener rett pris for en båt er det markedet er villig til å gi, er jeg ikke umiddelbart enig i. At kjøpere vil gi langt mindre enn selger vil ha, og mener de deres bud er "rett pris" vitner heller om manglende betalingsevne. Båt koster og kjøper kan ikke forvente å få stor og moderne båt for en billig penge.. Har man ikke råd til å kjøpe, så har man ikke råd til å kjøpe.

Link to post
Share on other sites

De som mener rett pris for en båt er det markedet er villig til å gi, er jeg ikke umiddelbart enig i. At kjøpere vil gi langt mindre enn selger vil ha, og mener de deres bud er "rett pris" vitner heller om manglende betalingsevne.

 

Med respekt å melde, synes jeg det ikke er rart at båter blir liggende lenge hvis dette er holdningen. Dette er ett marked som alle andre markeder, og vil man selge nå, må man prise riktig. Det hjelper lite å si at alle kjøperne har for dårlig betalingsevne.

 

Vi kjøpte en båt for noen år siden i hui og hast på Finn. Var første mann som ringte, avtalte kjøp, og reiste for å hente. Vi anså prisen som god, og det var tydelig mange andre som gjorde også, siden selger hadde telefonstorm etter vi hadde ringt. Til og med noen som snakket om å by over prisantydning.

 

I dag ligger det en båt av samme type på Finn, nyere og med mere utstyr. Til en lavere pris. Og den har nå lagt en god stund uten å bli solgt.

 

Det er forskjell på å selge båt og ha båt til salgs.

Link to post
Share on other sites

Hvordan skal man heller etablere "rett pris" hvis det er markedsverdi man snakker om? :confused:

 

Ved og prise båten til det samme som en ny og tru på julenissen :flag_bp:

 

Hvis folk ikke fatter det etter og ha hatt båten tilsalgs på 3 året og mener at folk ikke har råd til båten deres ja da... :rolleyes:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Vel, noen båter skal selges, andre båter er til salgs... Det er nok en god del båter som ligger ute for salg, fordi eier kunne tenke seg å selge om rett pris bli budt. Det er nok disse båtene som omtales som "for høyt priset". Jeg kunne selvfølgelig også tenkt meg en ny båt, men da må jeg selge den jeg har først. Samtidig er jeg også svært fornøyd og klarer meg utmerket godt med den båten jeg har i dag, og selger ikke for enhver pris. Ikke står banken på døra mi heller. Så da selger jeg ikke til den prisen kunden mener er "rett". Og om jeg vil opp tre fot, så er jeg avhengig av en god pris, for å dekke inn mest mulig av det det koster meg å kjøpe større. Jeg velger jeg å sitte "på vent", kose meg med den båten jeg har, fordi jeg har det jækla bra med den båten. Men om noen vil kjøpe, så skal de få det. Jeg kan alltid spandere på den en finn.no annonse til 700kr, for å teste markedet. Men det er ikke dermed sagt at jeg MÅ selge den.

 

Markedet kaster ikke om seg med penger, men er fornøyd med det man har.

Link to post
Share on other sites

Joda, jeg vet utmerket godt at markedet var helt annerledes for noen år siden, men du har tydelig ikke peiling på priser. Beklager at jeg sier det, men når du prøver å gi inntrykk av at du har greie på priser og samtidig hevder at du kan få en Fjord 880 for kr 250 000,-, vel da avslører du deg selv. Dette har du lite oversikt over. Du finner ikke en eneste av disse som er priset i nærheten av kr 250 000,- Så vet jeg selvsagt at folk ikke får prisant.

 

Oslopriser? Hva er det? Båtene er ikke billigere i Oslo. Jeg tror ikke prisene er billigst der "halve Norge" bor. Mye lettere å selge båt et sted som er lett tilgjengelig.

 

 

 

Finnmarken. Du må gjerne mene at jeg ikke har greie på priser. Dette er et diskusjonsforum hvor folk kan synse og mene hva de vil. Men du avslører åpenbart at du ikke er helt oppdatert. Det har skjedd noe med markedet i år, der mange sliter med å få noe i nærheten av prisantydning. Med min erfaring med dette markedet i sommer og høst, har jeg problemer med å se at noen er villig til å betale nærmere en halv million for en Fjord 880 fra 1984. Jeg har derimot sagt at jeg ikke ser bort fra at man kan oppnå en pris mellom 250-350k, men mest realistisk i nedre halvdel av dette intervallet, spesielt hvis man har planer om å selge før vinteren. Men man kan selvsagt være heldig. Det er også andre her som har antydet 330k som en oppnåelig pris, noe jeg er tilbøyelig til å akseptere som et fornuftig nivå for en slik båt.

 

Jeg har for øvrig ikke hevdet at prisene er billigere i Oslo. Jeg sier derimot at jeg uttaler meg basert på oslomarkedet, som er et marked jeg kjenner. Hva som er realistisk andre steder kjenner jeg ikke til.

 

At folk opererer med prisantydninger langt over hva som er realistisk hjelper lite når markedet er som det er, og er således et tynt argument.

 

Med all respekt får jeg en fornemmelse av at du leser mine innlegg som en viss annen leser bibelen. Du overreagerer rett og slett. Mitt forslag om 250+ var faktisk ikke ment som noen personlig fornærmelse. Du må gjerne mene at dette er en overdrivelse, men hold deg til saken - ikke ty til personkarakteristikker om mine angivelig "mangelfulle" kunnskaper om markedet. Min synsing er vel så god som din, og det er markedet som til syvende og sist får rett. 15 000 båter på finn tyder ikke på noe godt selgers marked. Alle er i stand til å finne eksempler på båter som er gunstig priset og har ligget lenge.

Link to post
Share on other sites

Med respekt å melde, synes jeg det ikke er rart at båter blir liggende lenge hvis dette er holdningen. Dette er ett marked som alle andre markeder, og vil man selge nå, må man prise riktig. Det hjelper lite å si at alle kjøperne har for dårlig betalingsevne.

 

 

Veldig enig med Nonsens her, som åpenbart har forstått poenget.

Link to post
Share on other sites

I min ungdom hadde jeg markedsføring på skolen. Der lærte jeg det som jo er en selvølgelighet: Pris bestemmes av tilbud og etterspørsel. Tror faktisk at etterspørselen slett ikke har gått ned. Det er bare det at tilbudet har økt så enormt.

 

Selv om jeg gikk hardt ut ovenfor mot Cruiseliner, så er jeg selvsagt enig i at båtene er priset for høyt. Dette er åpenbart når båten blir liggende usolgt i månedsvis. Mitt poeng ovenfor er at om båtene hadde vært priset slik som Cruiseliner mener er rett, så ville alle blitt solgt på dagen. Og dersom kapitalvarer blir solgt på dagen, så er prisen for lav. Det er ikke naturlig at en båt til flere hundretusener/millioner blir solgt på dagen.

 

En annen vinkling i forhold til dette, og som har enorm betydning for prisen, er jo hvordan stand båten er i. Jeg husker da jeg solgte Tresfjorden min for seks år siden at jeg fikk en kommentar: "Her var jo i allefall ting helt og pent". Dagen etter kom de med et meget spiselig bud for båten som jeg aksepterte. Når jeg da selv skulle ut og se på båt forstod jeg godt hva de mente. Det var nemlig nok av båter som så ut som en dass, og de trodde samtidig at de skulle få masse penger for båten. Det er jo klart at båtene da blir liggende..... Når en båt til flere hundre tusen ikke ser ut, så legger man ikke engang inn et skambud.

Link to post
Share on other sites

Ser jo det Cruiseliner at du har skrevet litt mens jeg skrev mitt forrige innlegg...

 

Men ærlig talt så skriver du altså at det i dagens marked neppe er realistisk med mer enn 250 000,- for den aktuelle båten. Jeg kan ikke annet enn å gjenta meg selv. Ingen Fjord 880 er i nærheten av den prisen. Enig i at det nok er stort prutningsmonn, men 200 000,- ned blir usaklig.

Link to post
Share on other sites

Prutet båten min ned fra 399000 til 290000 for litt over 2 år siden. En annen båt eg så på fekk eg ned fra også 399000 til 280000,- så umulig er det jo ikke

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

I dagens marked tror jeg ikke finnmarken skal være alt for sikker i sin oppfatning av hva som er usaklig.

 

La oss sitere ditt eget utgangspunkt for denne tråden: "I 2004 kjøpte jeg en 1984 mod Fjord 880. Båten var pent holdt og hadde akkurat fått overhalt motoren for over kr 90 000,- (200 HK Ford/Sabb). Normalt godt utstyrt. Prisant. var kr 475 000,-. Prisen ble kr 450 000,-"

 

 

Det er seks år siden du kjøpte båten for 450k. Selgermarkedet den gang var relativt godt og betydelig bedre enn dagens, som må kunne karakteriseres som elendig. Er det virkelig utenkelig at en båt som begynner å nærme seg 30 år kan falle 200 000 på seks år, når markedet samtidig har beveget seg fra godt til elendig?

 

Det er riktig at båter inntil for få år siden har holdt seg godt i pris. Men det er nettopp dette som nå er i ferd med å endres, og som er noe av poenget her. Det virker som om enkelte klamrer seg til myten om at båter liksom ikke skal falle noe særlig i verdi. Et slikt fenomen varer ikke nødvendigvis evig.

 

At 80-tallsbåter tidligere har holdt seg godt i pris, skyldes etter min oppfatning primært at disse var forholdvis rimelig priset som nye målt opp mot lønnsnivået dengang. Deretter fikk vi en periode med liten produksjon/omsetning av nye båter. Når båtmarkedet etterhvert tok seg opp utover på 90-tallet og inn på 2000-tallet, hadde vi derimot et prisnivå på nye båter som lå langt høyere målt mot gjeldende lønnsnivå sammenlignet med 80-tallet. Skulle ordinære lønnsmottakere ha seg båt måtte man følgelig ty til andrehåndsmarkedet, som igjen bidro til at prisene på eldre bruktbåter holdt seg godt.

 

Det som imidlertid er i ferd med å skje nå er at 80-tallsbåtene begynner å bli svært gamle, samtidig som at markedet generelt flommer over av bruktbåter. Samtidig ser vi også en fallende tendens i prisene på nye båter. Når tilbudet blir for stort har bunnen en tendens til å falle ut av markedet, noe som merkes godt for både kjøpere og selgere i dagens marked.

Link to post
Share on other sites

Finanskrise: JA.

Som har medført historisk lav rente (som kan se ut til å holde seg nede en stund), kombinert med lav arbeidsledighet og lønnsvekst (om enn moderat) = folk har penger, men penga sitter nok lengre inne. Tilsvarende eiendomsmarkedet kan det se ut til at gode objekter går relativt raskere enn mindre kurante i disse tider.

 

Tilbud og etterspørsel:

Vil alltid være førende for pris i et åpent marked.

 

Sesongvariasjon?

Før sommeren solgte jeg en Uttern s46 2003 mod 5% under kjøpspris etter 4 dager på finn.no, mens jeg i august kjøpte en nesten ikke brukt Uttern d55 2006 mod 30% under nypris etter ønskes kjøpt annonsering på finn.no (forøvrig et tips for å få gode tilbud om du vet hva du er ute etter). Usikker på om det er sesongslutt som gjorde at jeg fikk en (etter egen betraktning) god pris ved både kjøp og salg. Innspill?

Link to post
Share on other sites

Skal forsåvidt ikke fortsette denne diskusjonen i det vide og det brede. Men Cruiseliner, hvis du leser det jeg skrev i nevnte innlegg (tror det var innlegg 8), så tror jeg at nettopp det jeg antyder der om "logikk" går ut på at det som var logisk for noen år siden ikke lenger er det. Dvs logikken har endret seg. Dersom du leser det jeg har skrevet i senere innlegg så vet også du at jeg sier at prisene har gått betydelig ned. Men kan du skaffe meg en Fjord 880 for 250 000,- som er oppgradert og i god stand, så vær vennlig å si i fra. En kollega her på jobben kjøper på minuttet.

Link to post
Share on other sites

Takk, jeg har faktisk lest hva du skriver og kan følgelig ikke se den helt store prinsipielle uenigheten mellom oss. Du henger deg opp i enkeltbeløp - greit nok. Og JA, jeg tror oppriktig at det vil være mulig å få kjøpt slike båter ned mot 250k dersom trenden i markedet holder seg. Når averterte båter har ligget lenge nok og selger er ditto ivrig på å selge, må nødvendigvis prisene ned. Prisantydninger på finn er i mange tilfeller lite representative for hva båter for tiden faktisk omsettes for.

Link to post
Share on other sites

solgte Nord Westen etter knappe 14 dger på finn, til prisantydning

Gratulerer!

Moro at salget går greit for noen ihvertfall. Ser det ligger ganske mange NW900 på finn nå. Jeg vet ikke hvilken model du hadde, men hva mener du er riktig pris for de som er fra midten av -80 tallet? De er relativt heftig priset syns jeg...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...