Jump to content

Er bruktbåtmarkedet treigt nå?


jonsverre

Recommended Posts

Denne Princess 31 91-mod. kan du f.eks. få for 360 000.

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=23936456

 

 

Cruiseliner: Prisantydning på denne er vel 460 000?

Dessuten tror jeg 2 x 211Hk BENSIN selger temmelig mye dårligere en selv en gammel sliten Ford Sabb.

Men forøvrig er jeg enig i at både fart på 25knop og pris på 475' for en Fjord med denne motoren er i drøyeste laget :nonod:

Link to post
Share on other sites

Cruiseliner: Prisantydning på denne er vel 460 000?

Dessuten tror jeg 2 x 211Hk BENSIN selger temmelig mye dårligere en selv en gammel sliten Ford Sabb.

Men forøvrig er jeg enig i at både fart på 25knop og pris på 475' for en Fjord med denne motoren er i drøyeste laget :nonod:

 

 

Blingset litt i farten . :smiley: Greit nok det med bensin (selv om jeg personlig mener diesel-argumentet er overvurdert - det er tross alt en fritidsbåt vi snakker om med ditto bruk), men dette var kun ment som et eksempel på hva du kan få i dagens marked.

Link to post
Share on other sites

Realistisk pris for denne båten i osloområdet ligger nok godt under 300 000,- for tiden.

 

 

Jeg er vel ikke uenig at nevnte båt, og for den del alle åtti-tallsbåter, er for høyt priset. Vanntro sier at man kunne få det for en slik båt for 5 år siden. Det stemmer også med mine erfaringer. Men godt under kr. 300 000,- ?? Da er ikke båtene priset for høyt, men ekstemt for høyt.

 

Jeg klarer ikke å unngå å se at vedkommende oppererer med 25 knop også......DET er fantasiknop selv om han påstår at det er 225 og ikke 200hk i motoren(noe jeg også betviler).

 

25 knop er fantasiknop? Jeg har en slik båt. Det ble sagt da jeg kjøpte den at den var "skrudd opp" til 225 HK. Den har forøvrig alltid hatt en maxfart på 24 knop. Nystoffa om våren med lite på tankene har jeg faktisk også vært over 24 knop.

 

Som sagt er jeg enig i at båtene, denne aktuelle inkludert, er priset for høyt. Men da kan jeg ikke unngå å kommentere prisene på Scand Baltic fra åtti-tallet med en "trist" Volvo på 158 HK som gjerne går varm og klarer max 16-17 knop. Folk priser jo disse fremdeles til opp mot kr 550 000,-. Da snakker vi overpris.

Redigert av finnmarken (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er vel ikke uenig at nevnte båt, og for den del alle åtti-tallsbåter, er for høyt priset. Vanntro sier at man kunne få det for en slik båt for 5 år siden. Det stemmer også med mine erfaringer. Men godt under kr. 300 000,- ?? Da er ikke båtene priset for høyt, men ekstemt for høyt.

 

 

 

 

 

 

Vi hadde et helt annet marked for fem år siden. Som det tidligere ble nevnt her tror jeg mange ikke helt har tatt inn over seg hva som har skjedd i markedet etter finanskrisen. Dessuten snakker vi om en 84-modell. Rundt disse årgangene kan man få mye bra for rundt 300 000,-.

Link to post
Share on other sites

Og når det gjelder den konkrete båten du spør om, tror jeg mer enn 250 000 neppe er særlig realistisk å håpe på.

 

Hvorfor i allverden mener du at båten ikke kan bli solgt for mer?

 

Vår båt lå høyst i pris (av den typen vi hadde), 125000 mere enn den billligste, vi fikk solgt vår, måtte riktignok ned 40.000.

Her mener du at vedkommende må ned over 200.000 eller mere.

Har fulgt med på Fjord 880, siden vi vurderte denne båten, har ikke sett mange annonsert under 350.000, de fleste faktisk over 400.000. At man må ned 50000-70000 tror jeg er mere realistisk

Link to post
Share on other sites

Blingset litt i farten . :smiley: Greit nok det med bensin (selv om jeg personlig mener diesel-argumentet er overvurdert - det er tross alt en fritidsbåt vi snakker om med ditto bruk), men dette var kun ment som et eksempel på hva du kan få i dagens marked.

 

Det er ikke "greit nok det med bensin". Du må mene hva du vil om det, men markedet mener noe helt annet. En slik Princess med 2 x 5.0 V8 Bensin med forgassere er rett og slett ikke salgsvare.

Markedet aksepterer bensin på daycruisere, men ikke 2 x V8 i en 30 fot cabincruiser(selv ikke om det hadde vært moderne injektion-motorer). Da SKAL det være billig.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Forrige gang jeg solgte båt steg den med ca 10% på fem år. Tror ikke det var spesielt stor prisstigning på den tiden.

 

Jeg tror nok prisen på en ny båt steg med langt mere enn 10% på de fem årene? Til sammenligning så hjelper det ikke med økning i lønn på 5% hvis alle priser går opp med 10%, man blir fattigere, ikke rikere, selv med lønnsøkning.

 

Siste ti årene, eller noe sånt, har det jo skjedd en dramatisk omlegging av båtproduksjon som har påvirket prisnivået drastisk på nye båter (industriprodukt) og da må jo denne reduksjonen i verdi på bruktbåter komme før eller siden. Nå har den kommet.

 

Finanskrisen har hatt en innvirkning, men jeg tror kun kortsiktig siden realitetene er at nesten ingen har mistet jobben, og alle som er i jobb har økt sin disponible realinntekt betydelig siste årene, og dette vil fortsette videre også. Et rentenivå på 3% på boliglån hjelper jo også godt siden pengene er så billige som aldri før og man kan sikre lån til f.eks 4,5% med 10 års løpetid, en rente vi i mange år bare kunne drømme om å oppnå.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hvis vi skal ta denne Fjorden konkret og høre hva båtmeglerne mener så ble disse båtene solgt for mellom 450.000 og 500.000 for 3-4-5 år siden. La oss da ta snittet og si 475.000,-. Dernest mener båtmeglerne at markedet har falt ca 25% siden den gang og da skulle vi stå igjen med en realistisk salgspris på Kr. 356.250,- hvilket jeg faktisk også tror er en sum markedet er villig til å betale.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor i allverden mener du at båten ikke kan bli solgt for mer?

 

Vår båt lå høyst i pris (av den typen vi hadde), 125000 mere enn den billligste, vi fikk solgt vår, måtte riktignok ned 40.000.

Her mener du at vedkommende må ned over 200.000 eller mere.

Har fulgt med på Fjord 880, siden vi vurderte denne båten, har ikke sett mange annonsert under 350.000, de fleste faktisk over 400.000. At man må ned 50000-70000 tror jeg er mere realistisk

 

 

Så, så, man kan alltids håpe, men jeg tror man børe være realistisk. Jeg har vært kjøper i dette markedet i høst, og jeg skal love deg at mange selgere virkelig sliter. Jeg tror i og for seg at det kan være mulig å få alt mellom 250-350k for denne båten, men veldig mye mer enn 250' bør man ikke forvente, hvis båten skal selges i høst i hvert fall.

 

Jeg understreker at jeg snakker ut fra oslofjordmarkedet.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke "greit nok det med bensin". Du må mene hva du vil om det, men markedet mener noe helt annet. En slik Princess med 2 x 5.0 V8 Bensin med forgassere er rett og slett ikke salgsvare.

Markedet aksepterer bensin på daycruisere, men ikke 2 x V8 i en 30 fot cabincruiser(selv ikke om det hadde vært moderne injektion-motorer). Da SKAL det være billig.

 

 

Jeg er klar over at det eksisterer en holdning i markedet om at "alle" skal ha diesel-motor, noe som selvsagt påvirker prissettingen. Men poenget her er ikke denne konkrete båten som sådan (det var kun en annonse jeg hadde oppe for øyeblikket), men at det finnes mye rimelig å få kjøpt generelt. Alle kan søke på finn.no og finne prisgunstige båter i denne klassen - båter som ofte har ligget lenge for salg.

Link to post
Share on other sites

da skulle vi stå igjen med en realistisk salgspris på Kr. 356.250,- hvilket jeg faktisk også tror er en sum markedet er villig til å betale.

Er forsåvidt enig med Vanntro. Får han 350 K for denne båten bør han være fornøyd. Båten er godt brukt, ikke strøken, spor etter vannlekkasjer i kabin, heller ikke ankervinsj akterut såvidt jeg kan se på bildene.

Redigert av Hansi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er nok en og annen ting med denne spesifikke båten som drar ned prisen litt ja Hansi, men jeg kan legge til at om jeg skulle solgt selv så hadde jeg sett meg fornøyd med 350.000 og da snakker vi om en 1987 mod med langt mer utstyr og bedre vedlikeholdt samt at 1987 modellen har stor badeplatform i glassfiber. La oss enes om at realistisk pris kan være 310.000-330.000 og selv med en slik pris skal man ikke forvente at den går i høst.

 

En ting er i hvert fall sikkert, venter man på den rette kjøperen så er sjansen for å få en bedre pris absolutt til stede.

 

Jeg så akurat på en annonse hvor selger SKAL bli kvitt båten sin i løpet av kort tid og dette må jo være gunstig: 1984 mod. Master 820

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Vel, hele grunnen til at jeg satt opp denne oppstillingen i innlegg 8 var for å illustrere at folk har fått forventninger om prisstigning på brukte båter. I alle fall skal ikke prisen gå ned, tenker mange ennå. Den tid er imidlertid forbi. Klart at prisene også går ned på båter. Prisene går selvsagt ikke like mye ned som på biler, men ned på båter også.

 

Men hvorfor har vi fått denne situasjonen med forventninger om prisstigning? Vel, min teori starter med "jappe-tida". Det ble produsert ganske mye båter fram til ca 1987. I perioden fra 1987-1997 ble det nesten ikke produsert båter, i alle fall ikke her i Norge. I ca 1996/97 begynte folk virkelig å få penger igjen. På den tiden var det lite båter å få kjøpt, bortsett fra noen åtti-tallsbåter. Og disse åtti-tallsbåtene bare steg og steg i ca 10 år.

 

Nå er vi i den situasjonen at det og er mange nyere bruktbåter til salgs. I tillegg har vi fått importert en hel masse både brukt og nytt. Dermed er nå åtti-talls båtene plutselig "til overs", for mange har til og med kjøpt ny båt før de har solgt den gamle.

 

Tror dette har mye mer å si enn dette med finanskrisen. Hvem av oss har fått dårligere råd?

 

Men Vanntro: Ikke vær så vanntro. Du kan lett få maxfart på din båt på 24-25 knop. Marsjfart på 20 knop går også fint.

Redigert av finnmarken (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men Vanntro: Ikke vær så vanntro. Du kan lett få maxfart på din båt på 24-25 knop. Marsjfart på 20 knop går også fint.

 

Litt OT:

Jeg har planer om å sende inn propellen til Winrace i vinter for å se hva de kan få gjort. Max rpm på disse motorene skal være 2450 og jeg får 2600. Jeg klarer 21 på maks på våren, men jeg skal komme tilbake til det om Winrace klarer å utrette mirakler.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

På 80-tallet kunne man få kjøpt flotte båter for en god årslønn. Slik er det ikke lenger. Mange nybåter i dag har priser som ligner på hyttepriser.

 

At 80-tallsbåtene inntil nylig holdt seg godt i pris, har nok vel så mye sammenheng med at disse var fornuftig nypriset i utgangspunktet, sammenlignet med det forholdsvis høye prisnivået på nye båter som har vært de senere år. Scand 27-29 kunne man eksempelvis få for under 300 000 på slutten av 80-tallet (etter bankkrisen) og inntil for få år siden få solgt disse brukt til 450-500k.

 

Denne trenden virker nå å være brudt. Spesielt relativt høyt nyprisede båter fra slutten av 90-tallet, selges nå for priser svært langt under prisen de hadde som ny.

Link to post
Share on other sites

Til Vanntro

 

Min girkasse er PRM 401 og har utveksling 1,5:1 og propellen 3 bladet er 21x21 (tror jeg) Olle på Winrace kan dette. Han reduserte stigningen på min propell til 21x21 og regnet da ut at maxfart da skulle bli 24 kn og marsjfart 20 kn. Tror da at turtallet skulle være på 2500. Halaas & Mohn i Kristiansund mener turtallet godt kan være 2500.

 

Det var imponerende det Olle gjorde. I år har jeg forresten ikke hatt mer enn 2400 omdr., men jeg har likevel hatt den i 24 knop (gps).

Link to post
Share on other sites

andersb: Halv pris av dagens nypris ja, men hva kostet den ny for 8/9 år siden. Sannsynligvis det samme du ønsker å få for den nå. Det er dessverre slik mange selgere tenker idag. Frem til for et par år siden var det relativt realistisk men ikke nå lenger. Et konkret eksempel er en Bever 360 med 25 hk kostet i -92, 32 000,- ny. Idag koster tilsvarende båt 4 ganger så mye.

Link to post
Share on other sites

andersb: Halv pris av dagens nypris ja, men hva kostet den ny for 8/9 år siden. Sannsynligvis det samme du ønsker å få for den nå. Det er dessverre slik mange selgere tenker idag. Frem til for et par år siden var det relativt realistisk men ikke nå lenger. Et konkret eksempel er en Bever 360 med 25 hk kostet i -92, 32 000,- ny. Idag koster tilsvarende båt 4 ganger så mye.

 

 

halv pris, av hva den kostet da. og ja, som du sier var det flere år prisene ble skrudd og skrudd oppover.

Link to post
Share on other sites

er det vanskelig å se for seg at noen er villig til å betale 475 000 for en 29-foter fra 1984. Hvordan markedet er i Bremnes for denne båttypen vet jeg imidlertid ikke.

 

Realistisk pris for denne båten i osloområdet ligger nok godt under 300 000,- for tiden.

Jeg hadde maken båt inntil i våres. Riktignok en -88 modell men VP 41A-motoren. Den ga jeg 550000 for i 2005. Høy pris, ja, men da var markedet helt annerledes enn nå. Jeg fikk en båt som var veldig godt vedlikeholdt teknisk sett, og med det meste av utstyr bortsett fra plotter og radar. Alt elektrisk var oppgradert med veldig bra anlegg. Alt av puter og stoler ute var trukket om, eller skiftet ut.

Jeg skiftet skottkledning i begge kabiner. Gikk over og renset hele sjøvannskretsen på motoren. Pluss det helt vanlige nødvendige vedlikeholdet for å holde båten i god stand.

Jeg averterte båten i våres til en pris under det jeg ga for den selv. Etter en tid fikk jeg bud på 450000, men valgte å vente. Noen uker senere fikk jeg et litt høyere bud, og da lot jeg båten gå.

Jeg tapte en del penger sett i forhold til prisen jeg ga for 5 år siden. Men det var jeg klar over når jeg la båten ut for salg.

Jeg var sikkert heldig, jeg da. For hvis disse spådommene her stemmer, så har luften gått helt ut av markedet på få måneder. Så ille kan det da ikke være?? :confused:

Jeg tror heller at folk forventer å få en båt nesten kastet etter seg. Men hvem vil "gi bort" en godt stelt og vedlikeholdt båt? Det koster faktisk en del å holde en båt i god form. Det bør gjenspeile seg i prisen. Man kan nok få et vrak for en billig penge, men en som er stelt og passet på må en vel nødvendigvis betale litt mere for.

Slik tenker ihvertfall jeg.

Link to post
Share on other sites

Dessuten snakker vi om en 84-modell. Rundt disse årgangene kan man få mye bra for rundt 300 000,-.

Har du noen eksempler på fine 29 fotere til den prisen? Den Princessen med to bensin V8 blir å regne som uten motorer spør du meg.

Link to post
Share on other sites

Det er høsten vet du GeirFrode og markedet forventer dumping. Derfor kommer jeg aldri til å selge båt på høsten.

For øvrig tror nok at det som altid er noen som "må" selge og det "synes" i markedet.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Til Vanntro

Min girkasse er PRM 401 og har utveksling 1,5:1 og propellen 3 bladet er 21x21 (tror jeg) Olle på Winrace kan dette.

 

Jeg har også en PRM401 og vil anta utvekslingen er den samme. Jeg har 4-bladet propell, men er litt usikker på diameter og stigning. Skal definitivt ta en tur med den til Olle i løpet av vinteren.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Ja, det er nok alltid noen som håper på å få ting slengt etter seg på høsten. Jeg synes ikke prisene har variert så mye fra vår til høst, egentlig. Men jeg ser at f.eks en Master 820 selges svært fordelaktig akkurat nå. Hvis dette er reelt, da, noe jeg egentlig tviler litt på....Men kanskje en er heldig, og får seg en billig båt. Hvem vet. :confused:

Link to post
Share on other sites

Det er høsten vet du GeirFrode og markedet forventer dumping. Derfor kommer jeg aldri til å selge båt på høsten

Er båten kurant, alminnelig godt vedlikeholdt, etterspurt i markedet, korrekt priset spiller det etter min mening ingen rolle om det er vår eller høst ved salg. Det er alltid noen som er på utkikk etter ny brukt båt. Selv solgte jeg Nord Westen i slutten av august i fjor. Hele greia unnagjort på under en uke.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...