Komodo Svart 23.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2010 Hei Rem, har du rusten ankerkjetting på vinsjen i baugen? I tilfelle er det kanskje greit å bytte den ut før du får varige skader i gelcoaten Ellers; gratulerer igjen med kjempeflott båt, kjenner 3-fot-syken gnager når jeg ser disse bildene Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Finn Erik Svart 24.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2010 (redigert) Har akkurat lest meg opp på tråden og må GRATULERE med kjøp av en fantastisk lekker båt. Blei litt forundret, da det ikke er lenge siden tråden med utvidelse av badplattform.....trodde du/dere hadde tenkt å kose dere på den plattformen en stund. Det blei trods alt lagt ned så mye arbeid i den. Ofte sånn: Når ting har blitt slik mann vil ha det...ja da selger mann Igjen Gratulere.. Redigert 24.Oktober.2010 av Finn Erik Helberg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 24.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2010 ... Når ting har blitt slik mann vil ha det...ja da selger mann ... Hmm ..., er Tornadoen nå blitt slik du vil ha den Finn Erik ... ? Sitér dette innlegget Link to post
Finn Erik Svart 24.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2010 (redigert) Nei "heldigvis" ikke.... Det er nok et og annet jeg ønsker meg på den, men jeg kjente meg godt igjenn når det gjaldt Belissimo.... + en del andre ting jeg har hatt....... Redigert 24.Oktober.2010 av Finn Erik Helberg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 24.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2010 Jøss rem, du er jammen ikke snau. Handla allerede, gratulerer med kjempe flott båt ! Dette ser berre lekkert ut. Hvordan er akterdekket på P43 ? Står akterbenken i veien, eller er det nok gulvplass til skikkelige teakmøbler på denne ? Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 24.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2010 Det er akterbenk her også ja, men mye bedre plass enn på P35 Litt vanskelig å se på et umøblert bilde, men det er god plass til bord og stoler her. Trappa tar dog noe plass, men det er den verdt synes vi. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Mix Svart 24.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2010 (redigert) Lekkert, og romslig ja, grattis rem ! Redigert 24.Oktober.2010 av Mix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 25.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2010 (redigert) Ser ut som jeg har et batteri med ei kortslutta celle. Betydelig lavere syrevekt på denne cella enn de andre etter en tids lading. Er vel ikke noe å spare på antagelig. Det sitter 4 stk 180 Ah batterier i båten. To av de er nye, ett er "noen år gammelt" og OK, mens det siste altså har en kortsluttet celle. Ser at Biltema har 180 Ah batterier av samme type (mål) som jeg har 8021801 De kaller dem AMF-batteri hva nå det måtte være? Har noen av dere erfaring med disse BT-batteriene? Er sikkert samme type batterier som sitter i andre større Fairline og Princess. I båten sitter det en 50A Janelec lader. Ifølge databladet gir denne laderen en konstant ladespenning på 13,8V Dette er vel aaaaaaalt for lite, da jeg har skjønt at ladespenninga skal være på 14,4V punktum. Bør jeg hive denne laderen på sjøen på miljøstasjonen snarest sammen med batteriet med kortslutta celle, pluss det som forsåvidt synes å være OK slik at jeg sitter igjen med 4 friske batterier og en moderne lader? Blir jo noen kroner av det, men føler på meg et dette er noe jeg kanskje bør prioritere? Hva mener dere? Redigert 25.Oktober.2010 av rem (see edit history) Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Fru Jacobsen Svart 25.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2010 REM jeg har noen nesten helt nye 200 ah batterier stående du kan få hvis du trenger dem. Send meg en IM hvis du er int. så kan jeg sjekke utv. mål på dem Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Astor Svart 26.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2010 Kjøp deg en skikkelig Vectron-lader så får du orden på strømmen din rem. Snakk med Farco og få råd av han. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Fjellbonden Svart 26.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2010 Rem: Hadde en Jenelec 50 A i den forrige båten. Den gikk ut av båten tidlig, da den sluttet å virke. Satte inn en Waeco 40 A, og denne hadde en betydelig bedre kapasitet. Har nå en Mastervolt 75/24, og ville ikke hatt en A mindre. Med stor lader sparer en gangtid på generatoren. Generatoren har heller ikke godt av å gå med for liten last. Tror ikke at batteribanken din har problemer med å svelge unna godt over 100 A. Har du tenkt på en kombiløsning lader/inverter, eller krever det for mye ombygging? De gamle batteriene ville jeg satt på land sammen med laderen, alternativt etablert en bank til for de tilårskomne hvis du har mye plass til overs. Eller får behov for trim etter montering av ankervinsj. Ta i tilfelle dette i betraktning ved anskaffelse av lader mht ant utganger. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 26.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2010 Skjønner ikke helt hva jeg skal med en inverter. Er det for å kunne ta ut 220V fra batteribanken uten å kjøre generator? Ellers tar jeg poenget ditt med en stor lader sjøl om jeg tidligere aldrig har sett at en tilsvarende stor batteripakke som dette klarer å svelge mer enn en 50-60A i en kort periode. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Bitteliten Svart 26.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2010 Ja inverter er for å ta 220V uten generator. Vår Mastervolt opplegg er lagt opp slik at all 220V går gjennom inverter utenom vv bereder. Vi har en Kombi 100/2000 - dvs 100 Ah lader og 2 kw inverter. Jeg ser at laderen på bulk lading dytter inn opptil 120Ah på det meste. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 30.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2010 Nå har jeg kjørt gjennom motorene og agregatet med glycol. Jeg har tømt glycolblanding i dusjavsugene og i dassene og kjørt pumpene til det kommer glycol ut av skroggjennomføringa. Videre har jeg blåst i dusjslangene med kompressor, etter å ha løsnet slangene til trykkvannsystemet. Jeg hører det fortsatt er noe vann igjen i varmtvannsberederen når jeg blåser men regner med at nivået er så lavt at det ikke vil skape problemer. Jeg kommer ikke til å få tappet ut vannet av berederen. Bunnfilteret til vaskemaskinen er tatt ut og tømt for vann. Det som nå gjenstår bør kun være A/C systemet? Jeg ser det er ei pumpe i motorrommet som henter sjøvann til A/C, så dette må vel også dreneres på et vis. Noen som har erfaring her. Vet ikke hva A/C systemet heter, men ser at det er det samme merke som på de fleste andre båtmodellene. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Puffen Svart 30.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2010 Da er nybåten min på plass i havna. Min første tur i hjemmelig farvann med Gobbien er også unnagjort. Dette tror jeg blir bra. Følelsen er tilbake :-) Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 31.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2010 Gratulerer Puffen, men vi må ha bilder veit du. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Finn Erik Svart 31.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2010 Ja GRATULERE så mye Puffen ....morro med ny båt... Når en får nybåten så seint på sesongen blir vinteren utolig lang.... Er enig med rem....vi må få se bilder... Sitér dette innlegget Link to post
Puffen Svart 31.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2010 Bilder skal bli, men rederinnen må få vaske først Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 31.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2010 Rem: Hvis du har båten på land, må du tømme AC skikkelig eller konservere. Dette ligger trolig montert mye langs undervannsskroget. VV-bereder har du vel drenert? Jeg drenerte den til nærmeste dusjavløp via en provisorisk slange. Har ikke opplevd å få tømt denne tilstrekkelig på annen måte. Ferskvannsystemet har jeg også dreneringspunkt på. Dette fikk også renne av seg til nærmeste dusjavløp. Tror disse slangene tåler litt ekspandering hvis det står litt vann i en bukt. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 31.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2010 Tror jeg har fått drenert det meste, men altså ikke AC så langt. Får prøve å kople fra ved pumpa nede i maskinrommet, og blåse derfra. Ser det går tre slanger fra pumpa, antagelig til hver sin kabin som har AC? Kanskje jeg kan kople fra ved brukerne der og la det renne tilbake? Jeg får ikke startet AC, da jeg mangler landstrømkabel. Tør heller ikke kjøre via agregatet nå som båten står på land og agregatet ikke kan suge sjøvann. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
ebonita Svart 31.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2010 (redigert) Tror jeg har fått drenert det meste, men altså ikke AC så langt. Får prøve å kople fra ved pumpa nede i maskinrommet, og blåse derfra. Ser det går tre slanger fra pumpa, antagelig til hver sin kabin som har AC? Kanskje jeg kan kople fra ved brukerne der og la det renne tilbake? Jeg får ikke startet AC, da jeg mangler landstrømkabel. Tør heller ikke kjøre via agregatet nå som båten står på land og agregatet ikke kan suge sjøvann. Hej Rem, Batteriladdaren i min Princess var inte något att skryta med, och om Du har kommit så långt att Du skall byta den Du har så skulle jag definitivt gått för en kombinerad laddare/inverter. Jag har samma som Bitteliten nämner med 2000W invertereffekt och 100A laddning. En sådan apparat har många fördelar, bl a så kan Du ställa in hur mycket landström Du har tillgängligt och sedan så stöttar denna maskin med batterikraft när Du t ex startar kaffebryggaren och brödrosten. Och laddningen anpassas så att all överskottseffekt som finns tillgänglig från land eller genset automatiskt användes till batteriladdning. Och så har Du alltid 230V i eluttagen ombord till batteriladdare oich datorer, och Du kan köra alla vanliga elverktyg och hushållsmaskiner. Kolla på Mastervolt eller Victron. 2000W/100A är vad Du behöver. Tro mig Du kommer att vänja Dig med att uppskatta denna mackapär minst lika fort som Du lärde Dig att uppskatta två toaletter och 5 fot extra... När det gäller AC och vinterkonservering så är det inte svårare än att hälla i c:a 5 liter glykolblandning i sjövattenfiltret och köra in detta i systemet. Men givetvis måste Du ha tillgång till 230V. Du behöver nog inte vara orolig för att det inte finns sjövatten, det räcker att få in glykol i systemet. Enda problemet kan vara att sjövattenpumpen är en centrifugalpump och den är ju inte självsugande. Själv har jag satt en T-koppling och en extra slang med en ventil på sjövatenfiltret så att jag kan hälla in glykolblandning med en 5 l vattenkanna när jag stängt inloppet från sjön. Huruvida det går att bara dränera ut vattnet i systemet beror ju på om det finns lågpunkter, men har Du tillgång till tryckluft så kan Du givetvis istället blåsa bort det vatten som finns. Jag tror inte det finns några konstigheter i systemet utan det är bara att blåsa! Ett fabrikat på AC som är vanligt i detta sammanhang är Cruisair. Redigert 31.Oktober.2010 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 31.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2010 Vi har fått innstallert en Victron kombisak med 80 amp lader og 2.5 kw inserter. Nå kan vi kaffekoke underveis med kaffetrakteren og fruen støvsuger på vei hjemover. Kan man bedre ha det? Vi ser fram til vinterens turer og få testet ut dette i praksis. Når motorene går presser vi ikke batteribanken så hardt selv om denne nå er på 660 amp/t. Vi har god kontroll på ladingen gjennom Victrons multimeter som gir oss mange typer opplysninger om tingenes tilstand. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
REM Svart 31.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2010 Takker for svar. Joda, dere har allerede overbevist meg om inverterens fortreffeligheter, og en Victron er under bestilling. Trenger litt hjelp til planlegging og innstallasjon, men her har medlem Farco lovet å hjelpe meg litt. Var nede i båten i kveld og koplet fra slangene ved pumpa til AC. Satte trykkluft på alle slangene og blåste til det kom luft ut av skroggjennomføringene. Regner da med at anlegget er tørt nå. Takk for hjelpa til alle. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
REM Svart 4.November.2010 Link til dette innlegget Svart 4.November.2010 Ifølge manualen til min Phantom skal det finnes et eget 220V inntak til Aircondition (A/C) ved siden av det ordinære 220V inntaket. På akterspeilet har jeg ganske riktig to inntak. Det til høyre på bildet er det ordinære 220V inntaket antagelig etter en eller annen engelsk standard. Kabel til dette inntaket har jeg i båten for tilkopling til landstrøm. Det til venstre, som vel da skal være for A/C er annderledes, og jeg mangler kabelen. Bildet under viser detaljene bedre. Det som forundrer meg er vippelokket ....som jo hevder at dette aldeles ikke er for A/C, men for telefon, TV og Hubbel?? Er det noen som kan hjelpe meg her. Er det bare et feilmontert lokk eller er dette inntaket virkelig for 220V til AC. Hvis så, hvor kan keg få tak i kabel eller plugg til dette inntaket? Personlig ville jeg trodd at begge 220V inntakene ville sett like ut og benyttet den samme type 220V plugg? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Kjell E Svart 4.November.2010 Link til dette innlegget Svart 4.November.2010 Tror kanskje Hubbell er navnet på fabrikanten? Her er en hjemmeside som kanskje kan få deg noen skritt videre, Rem. Mvh, Kjell Sitér dette innlegget LA3939 har endret brukernavn Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.