Jump to content

Valgets kval, hvilken motorbåt til maks 2mill.?


Sumi II

Recommended Posts

Stilig Thorlyn. Ser i Ovners Manual at båten ble levert med fullt oppdekkingsutstyr for 6 personer.

 

Princess eller Fairline er for meg lite viktig, bare båten har, som jeg sa i et tidligere innklegg:

* volvomotor

* trapp til flybridge

* og er engelsk

:wink:

 

Det sto forresten en nesten maken båt tilsalgs i Asker med bulldozermotor. Jeg gadd ikke se på den en gang :nonod:

Redigert av rem (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

liker du ikke CAT rem???

hvis ikke legg gjærne med grunnen

Har ikke noen av delene selv, men har en kjenning som har begge deler i yrkes sammenheng. Husker han argumenterte med at alle plasser hvor det bodde folk fantes det en kirke og en Volvo sjappe. Med Cat'ene var det full stopp i påvente av deler fra Belgia eller ett eller

annet sted...

MEN som sagt ingen egne erfaringer :-)

Redigert av alfb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

liker du ikke CAT rem???

hvis ikke legg gjærne med grunnen

Jeg lar den ligge for ikke å spore av tråden. La oss si det slik. Jeg har bare gode erfaringer med Volvo, og vil ikke gamble på driftsikkerhet ved å velge et annet merke.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Princess eller Fairline er for meg lite viktig, bare båten har, som jeg sa i et tidligere innklegg:

* volvomotor

* trapp til flybridge

* og er engelsk

 

Tidene forandrer seg. I "gamle" dager styrte vi unna alt som var engelsk. Mest på bil.... :flag_bp:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Til deg og, Torkild. Gratulerer med nybåten. Den ser jeg vel fra stuevinduet mitt når du passerer i Svelvikstrømmen.

Ja tusen takk, da har du nok rukket å se meg 4 ganger siden i går da :-),,,I dag hadde vi en herlig tur på fjorden, må si at planene båt er noe annet en snekka. Marexen er vi rett og slett storfornøyde med. Herlig med Hartop og skyverdør ut til akterdekk og en deilig badeplatform.

Og ja Vann Tro, dere er hjertelig velkommene....

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Takk for det Ebonita. Joda, man venner seg svært raskt til noen fot ekstra. Med ett føltes det som den naturligste ting av værden og aldeles lagom med en båt på 14 tonn og 1000 Hk i en turbåt for et aldrende par på to. :rolleyes:

Vi så først på P40, men så raskt at de var for høyt priset. Begynte så å se på Phantom 38, som jo er på samme størrelsen som P40. Synes Ph 38 var litt for steril og med svært mye blanke plastflater. Falt for 43én ganske raskt, sjøl om den var større enn hva vi hadde tengt oss

dsc02013.jpg

Her er vi på vei hjem fra Nøtterø etter at vi hentet båten sist lørdag. Marsjer vel her i en parogtyve knop?

dsc02009.jpg

 

dsc02010.jpg

 

dsc02019.jpg

Escada og Escada 2, og med Pathfinder klemt innimellom.

dsc02030.jpg

Her henger vi i stroppen til enter4you som handterer krana.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

22102010877.jpg

 

I fare for å avspore tråden fullstendig, men hva kan dette være? Fanten nedi motorrommet, og er på størrelse med en middels fender. Går på 220V. Høytrykkspyler? Jet Pump?? Henter vann fra egen skroggjennomføring og har 3 utgående slanger som ender i? Tja, vet ikke riktig.

Redigert av rem (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Good luck Rem och kanske kan man hoppas på att det trots allt blir något intressant projekt vad det lider!

 

Pumpen på bilden kan vara sjövattenpumpen till A/C om det finns sådan ombord, kanske då med två skilda aggregat i sovutrymmen och salong?

 

:rolleyes:

 

 

I övrigt så fastnade jag för ett visdomsord skrivet av Dig tidigare i denna tråd

 

Jo, tro ikke på alt du hører og ser på internettfora. Baatplassen.no er her intet unntak. Enkelte skal på død og liv uttale seg om alt og alle, og lar det klart skinne gjennom at nettopp de er eksperter på det de uttaler seg om.

 

Mycket sant Rem, mycket sant, kan inte annat än att instämma... Det är väl en refleksion man har anledning att göra alltsomoftast.

 

:fishing:

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

18102010866.jpg

Her er "Hevy Duty 12V DC" panelet i Escada II. Var enklere og mer forståelig i gamle Escada, med kun 3 manuelle brytere. Her skrur jeg på strømmen ved å trykke inn brytere på dashbordet, og da høres det ut som noen spiller kastanjetter der bak. :rolleyes:

18102010869.jpg

10Kw agregat, saktegående på 1400 omdreininger trur jeg. Hører det når det går hvis du lytter etter. Gir strøm til bla. grill, micro og vaskemaskin nede og til grillen på fly

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Pumpen på bilden kan vara sjövattenpumpen till A/C om det finns sådan ombord, kanske då med två skilda aggregat i sovutrymmen och salong?

:fishing:

Du har sikkert rett Ebonita. Skal være tre adskilte agregater. Har ikke prøvd å starte det enda.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Nä ärligt talat så är det väl inte så ofta man har glädje av att kyla interiören på våra breddgrader.

Det måste ju dessutom kombineras med att man stänger dörrar och fönster.

 

Men om det är s k Reverse Cycle på A/C så får man massor med värme om man vill köra på det sättet.

Ungefär som att ha värmepump hemma.

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her skrur jeg på strømmen ved å trykke inn brytere på dashbordet, og da høres det ut som noen spiller kastanjetter der bak.

Hei, og gratulerer med nyanskaffelsen!

 

I HD-boksen har du kombinerte relèer og automatsikringer som "spiller"

Disse kan også betjenes manuelt direkte i boksen om nødvendig.

 

Ang AC, varierer det fra type til type, men hos meg forlanger den en sjøtemperatur på min 6,5°C for å gå på jobb.

Link to post
Share on other sites

Men om det är s k Reverse Cycle på A/C så får man massor med värme om man vill köra på det sättet.

Ungefär som att ha värmepump hemma.

OK. Skal vistnok være et slikt reverce cycle anlegg ja. Vet noen om dette en økonomisk måte å varme båten på? Agregatet må jo gå har jeg skjønt. Ebern er vel kanskje å foretrekke?

Hyggelig å høre fra deg igjen ´bonden. Du har kjøpt deg opp du også hører jeg. Hva ble det denne gang?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med båt kjøp og salg. Flotte båter :flag_bp:

 

Trivelig tråd å følge med på selv om vi ikke er i samme modus og trives godt med seil : :sailing:

 

Fint med litt utstyrs diskusjon , vi har også air condition i båten, det er spennende med båt bytte , man finner litt utstyr som er nytt og ukjent !

Link to post
Share on other sites

Det blir spennende å følge din etterforskning og undersøkelse av nye båten. Min erfaring er at det tar et par sesonger å bli skikkelig godt kjent med en båt.

 

agregatet går på 1500 rpm kanskje - om det gir 220V Jeg mener å ha lest et sted at det enten er 3000 eller 1500 for å få til 220V?

Link to post
Share on other sites

Hva ble det denne gang?

Kikka på alt fra 40 til 46, og landa på Ph 50 fra 02. Du vet jo hvordan det er...........

Har mye av de samme systemene ombord som deg, men har 24V på det meste.

 

Du har vel egen landstrømkabel for AC så den kan brukes i havn også?

Det er mye lyd når kjøle/varmevannet går tilbake til sjøen fra noen decimeter over vannlinja i tillegg til pumper, kompressorer og vifter som sier sitt.

 

Ved reversering kommer varmlufta ut høyt oppe i likhet med kaldlufta slik at det fremdeles kan bli kjølig på dørken.

 

Jeg foretrekker nok å kjøre mine Eber D4 med dyser langs dørken over hele båten inkl akterdekk. Nesten lydløs er de også.

 

Dette ble vel litt avsporing, men kanskje det dukker opp en "badeplattformtråd" til etterhvert?

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med båt kjøp og salg. Flotte båter :flag_bp:

Takk for det Otto R. Ekstra hyggelig å høre fra seilbåtfolket i denne tråden, og at også de kan ha sansen for "vulgærbåter" på 40 fot+ og 1000Hk. :wink:

 

agregatet går på 1500 rpm kanskje - om det gir 220V Jeg mener å ha lest et sted at det enten er 3000 eller 1500 for å få til 220V?

Du har sikkert rett B´liten, har vel med frekvensen å gjøre kanskje?

 

Du vet jo hvordan det er...........

Du har vel egen landstrømkabel for AC så den kan brukes i havn også?

Dette ble vel litt avsporing, men kanskje det dukker opp en "badeplattformtråd" til etterhvert?

Ja, jeg vet hvordan det er. Når du kommer å skal se på båten er den på langt fra så diger som du hadde forestilt deg.

 

"den har sikkert lengre badeplatting, og så stikker vel baugspydet lenger ut foran, men egentlig er vel ikke denne 43-foteren særlg lenger enn den 40-foter vi hadde planlagt?" :rolleyes:

 

Jeg har eget stikk til A/C kabelen bak, men kan så langt ikke finne selve kabelen.

Skal ikke se bort fra at jeg drar igang noen prosjekter her også etterhvert.

 

Eksempelvis ser jeg at jeg godt kunne trenge noen ekstra cm i bredden, og hvis jeg bare splitter båten på langs langs etter kjølen og flytter ut og forer opp så kunne jeg..............og samtidig .......... Nei spøk til side, vi lar den ligge (denne gang)

 

Ph50 er vel linjemessig lik min Ph43? og dette er en designlinje som Fairline har valgt å beholde helt opp til idag? Har du bilder av båten din? Kunne vært morro å sammenligne

Redigert av rem (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

... Jeg mener å ha lest et sted at det enten er 3000 eller 1500 for å få til 220V?

Både 1500 rpm og 3000 rpm motorer kan brukes for å gi 220VAC 50hz. Ved 1500 rpm benyttes en 4polet generator, mens det benyttes 2-polet ved 3000rpm. 3000rpm / 2-polet har mindre masse og er billigere å lage, men støyer (pga. turtallet) mer.

Link to post
Share on other sites

Nej A/C i reverse cycle är definitivt inte förstahandsalternativet för att få värme i båten. Det både väsnas och kräver mycket ström. Storleksordningen 5 A per aggregat, så det konsumerar snabbt tillgänglig landström.

 

Värme prioriterar jag efter behov och el-tillgång i ungefär följande ordning

 

elvärmeelement (om man har landström eller kör genset)

defrosterfläkt (gratis värmetillskott när man kör huvudmaskin)

Extra elvärmefläktar (om man kör gen set)

Eberspächer

A/C reverse cycle (om man kör gen set)

 

Om det är kallt och man kör genset så kan man ju köra flera /alla/ värmekällor samtidigt för att snabbt få upp värmen. Men som Fjellbonden skriver så har A/C vissa svårigheter att komma igång när det är kallt i sjövattnet. Den brukar ofta göra ganska många försök innan kompressorn klarar att skapa rätt tryckförhållanden så att den startar. Om det är Cruisair system så brukar det stå något i stil med PF på displayen under tiden. Men det är bara att låta den jobba vidare så startar den till slut. Det är någon liten microprocessor som styr detta förlopp.

 

Men elvärme räcker nästan alltid för att hålla varmt i sovutrymmen och på toaletter, och sedan kör jag Eber dagtid som komplement om det är riktigt kallt ute.

 

Billigast (förutom defrostervärme) och tystast är i regel elvärme från landström. Kostar väl en dryg krona per kWh värme beroende på hur man betalar elen.

 

Därnäst Eber som också är rimligt tystlåten. Kostnad 0,6 L/H diesel för 5 kW dvs även den mellan en och två kronor per kWh beroende på dieselpriset.

 

El från genset kostar c:a 3 - 4 kr/kWh (plus slitage på maskineriet).

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

21102010874__copy.jpg

 

Tatt med mobilen, men man ser klart familielikheten. Flyutstikk over akterdekk er dog større på 50-foteren

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...