Jump to content

Valgets kval, hvilken motorbåt til maks 2mill.?


Sumi II

Recommended Posts

Rem: her finner du en test av de mevnt PH 38 og P40 i denne testen fremgår likhetene.. grunnen til samme skrog er at begge verfta hadde samme eier i den tiden.. : Fairline Phantom 38 - Sisters under the skin søk etter det navnet så finner du den;)

 

testen koster 60 spenn men er klart verdt det.. da de tester grundig og du får fin forklaring av begge båter.. jeg hadde den testen tidligere men den forsvant med et data krak jeg hadde..

 

Fairline er faktisk dyrere båter i ny pris ofte enn princess.. princess får alltid pepper for og ikke være så fin "bak" som Fairline med synlige skruer,manglende coating,etc

 

Princess har et meget sterkt navn her hjemme som sikkert skyldes meget gode forhandlere.. noe Fairline ikke har hatt.. Sealine har hatt frem til i det siste år hatt en fohandler som ikke har syntes så godt.. + at sealine går sine egne veier ang design.. Sealine er på mange måter MYE bedre bygd enn Princess og Fairline og er fulle av fifige løsninger.. motorrommene til Sealine med støpt innliner som er en fryd og holde rent er en fryd.. samt støpte løsninger for kalesjestuving,innliner i lagringsrom etc etc.. men det var det med utseendet da..

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Gratulere med valget. Har tittet på den Marexen på finn. Vurderer å selge Grandezza 31 DC'n og gå opp til en Marex i den modellen. Men tiden får vise. Kanskje neste år..eller om 2..

Tusen takk, jeg har vert innom mange merker, men i den priskassen og jeg må si at Marexen imponerer meg. Så nå gleder jeg meg til Lørdag, håper været holder.. :-)

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post
Share on other sites

Ja, Escada er solgt, til tross for dystre spådommer fra ”eksperter” her på forumet.

 

Interessen har vært rimelig bra synes jeg. Første uka var det 3000 personer inne å så på annonsen på Finn, og etter salget ser jeg at totalt 8300 personer har vært inne. Jeg har hatt en rekke telefonhenvendelser, og 5 personer har vært og sett og prøvekjørt båten. Av disse 5, hang 3 stykker med til ”the bitter end”

 

Båten ble solgt til prisforlangende 6 uker etter at jeg la annonsen inn på Finn.

 

Jeg ble jo fortalt her at båten var nærmest uselgelig til den prisen jeg gikk ut med, og at jeg måtte ned flere hundretusen for å kunne regne med et salg.

 

Jeg har hatt en rekke bud, men kun ett var så lavt som det jeg ble anbefalt (800 000,-)

 

Hva kan man lære av dette? Jo, tro ikke på alt du hører og ser på internettfora. Baatplassen.no er her intet unntak. Enkelte skal på død og liv uttale seg om alt og alle, og lar det klart skinne gjennom at nettopp de er eksperter på det de uttaler seg om.

Hvis du ikke kjenner personen og nicket og vet hva han står for, ta alt med en klype salt, og gjør dine egne selvstendige vurderinger. Det er mitt råd.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Båten ble solgt til prisforlangende 6 uker etter at jeg la annonsen inn på Finn.

Det var hyggelig å høre :smiley: Men nå hadde jo også du en spesielt velhodt og flott båt. Tydelig at folk verdsetter det.

 

Enkelte skal på død og liv uttale seg om alt og alle, og lar det klart skinne gjennom at nettopp de er eksperter på det de uttaler seg om.

Hvis du ikke kjenner personen og nicket og vet hva han står for, ta alt med en klype salt, og gjør dine egne selvstendige vurderinger. Det er mitt råd.

Man danner seg vel som regel et bilde av personen bak nicket ut fra uttallelsene så man vet hvor dypt i saltskåla man må grave :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Prismessig synes Phantom å ligge lavere i pris enn Princess. Forskjellen synes faktisk å være opp mot 300 000 for identiske årsmodeller. Hva årsaken kan være vet jeg ikke, men forklaringen kan vel være at Princess er dyrere som ny?

 

Noen gode råd for hva vi bør kjøpe? Fordeler/ulemper med de to modellene?

 

Gratulerer med salg av fin båt!

 

Princess kontra Fairline er mye hva en liker, personlig synes jeg flybrigde på Princess har en bedre løsning enn Failine sin.

Og tydeligvis så holder Princess seg bedre i pris, hva det nå kommer av.

Link to post
Share on other sites

Gratulerer så mye med salget og lykke til i din jakt på ny båt. Det blir sikkert enkelere for deg som vet hva du skal ha :-)

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post
Share on other sites

Hmm, nesten synd :wflag: at Torkild har handlet, synes det var særdeles interessant å følge med på alle kvalifiserte synspunkter på de forskjellige båtene denne tråden..... :headbang:

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Godt rem at båten ble solgt til en riktig pris. jeg antydet ganske tidlig at med DEN båten var prisen riktig satt. Hva har vi lært? Jo at dersom man steller båten på et riktig sett er det lett og fremvise et salgseksemplar som man kan stå for.

Nå er vi spente på om det blir båt denne høsten, og at den blir liggende på vannet. Hvis ikke blir det "abstinenstur" like over nyttår med Astor.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med salg av båten, Rem. Lykke til med valg av ny.

Synes ikke prisen du satte og fikk for båten din var så feil. 800`for den båten hadde jo vært alt for lite.

At båtprisene har dalt en del er jo imidlertid fakta, men da må man jo sette prisantydning nogenlunde riktig pr idag.

Det er det nok fremdeles en del som ikke har fått med seg.

Har forresten solgt jeg også. Hadde annonsen inne i vel 14 dg. Tre intereserte, men en haug (2000) som klikket seg inn på annonsen. Ingen som klaget på prisen, men de fikk ikke solgt egne båter. Da jeg satte ned prisen 15` ekstra så var det en som

slo til selv om hans egen båt ikke er solgt.

Jeg hadde kostet på mye på båten og kjøpte den når prisene var høye. Synes jeg fikk et bra kjøp den gangen, men prisene har som nevnt sunket mye siden den gang. Tapte vel ca 120`-130` på seks år inkl alt. Aldri moro og tape penger, men idag må nok mange kalkulere med det hvis de har hatt båten en stund (4-6 år) og vil selge.

Selv skal jeg ikke ha ny båt på en stund, og håper prisene ikke øker my til det ;-)

Rem skal jo kjøpe nå, og da er det jo flere godbiter som nå ligger under 2 mill etter et prisene har dalt.

Link to post
Share on other sites

Takk for gratulasjoner og godord ifm salget av Escada. Kortsiktig "taper" vel alle som selger i dagens marked. Vi har hatt Escada i 7 år og den har gitt oss utrolig mye glede, uforglemmelige opplevelser og en rekke med gode båtvenner. Dette føler vi er verdt uendelig mye mer en det kortsiktige bokførte tapet vi kanskje ser når vi trekker salgs- fra kjøpesum.

Vi planlegger jo også å kjøpe oss oppover i dagens marked, og mye tyder vel på at prisene i segmentet rundt 2 mill har falt enda mer enn markedet rundt 1 mill?

 

Takk for invitten Astor om abstinenstur på nyåret. Den takker vi ja til. Forresten, det skulle vel aldrig være mulig å framskynde den en måned eller tre?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hmm, nesten synd :wflag: at Torkild har handlet, synes det var særdeles interessant å følge med på alle kvalifiserte synspunkter på de forskjellige båtene denne tråden..... :headbang:

Litt enig jeg oxo i det Rolf, dette ble en veldig fin tråd. :flag_bp: Men kjenner jeg meg selv rett så er jeg vel igang igjen om en stund :headbang: Takk igjen for alle gratulasjoner, og grattis til dere andre som oxo har fått ny båt. Da er det bare å lese alle nye brukermanualer, se på bilder fra sesongen og lese loggen for sesongen 2010. Og at vi for glede oss over at april snart kommer.

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post
Share on other sites

Synes jeg fikk et bra kjøp den gangen, men prisene har som nevnt sunket mye siden den gang. Tapte vel ca 120`-130` på seks år inkl alt.

Er det tapet kjøpesum minus salgssum, eller har du inkludert påkostningene? Grunnen til at jeg er nysgjerrig er at jeg syns det er interessant å følge litt med i markedet. Vurderer å selge selv også etter neste sesong :smiley:

Link to post
Share on other sites

Rem: her finner du en test av de mevnt PH 38 og P40 i denne testen fremgår likhetene..

Takk for tipset Thorlyn. Jeg lastet ned et par relevante tester. Om noen ønsker kopi så bare send meg emailadresse.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

De som vil ha kopi av testene må sende meg en email. Gå inn på min profil(rem) der finner dere mailadressen min i babord marg under Epost: "Klikk her for å sende meg epost"

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Er det tapet kjøpesum minus salgssum, eller har du inkludert påkostningene? Grunnen til at jeg er nysgjerrig er at jeg syns det er interessant å følge litt med i markedet. Vurderer å selge selv også etter neste sesong :smiley:

 

Da har jeg tatt med de påkostninger jeg husket i farta (delepriser, ikke arbeid selvfølgelig). Sikkert en del mer som jeg ikke har tatt med. Servicedeler er selvsagt ikke medberegnet.

Jeg sammenliknet med båter av samme slag som lå på nettet da jeg solgte, og satte prisen en god del lavere. Ny eier fikk en rimelig båt etter mitt skjønn, men jeg ville jo også helst selge nå.

Hvis du skal selge så lønner det seg nok kanskje å selge på våren for å få mest mulig.

Hvordan prisene utvikler seg vet jo ingen.

 

Hvis REM skal ha større båt, men ikke nødvendigvis nyere så er jo DENNE påkostet og i god stand slik hans gamle P35 var.

Prisen har jeg imidlertid ikke peiling på om er riktig.

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Joda, den -91 415 er nok en fin båt, men er priset for høyt i dagens marked er jeg redd. (Min uautoriserte mening :wink:)

Redigert av rem (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Den kan godt være.

Jeg har bare registrert at båten er godt holdt og har mye nye oppgraderinger som koster en god del.

Som f.eks akterthruster, generator, mye nyere elektronikk/instrumenter, omtrekt av det meste av møbler.

Jeg har sett båten innvendig/utvendig.

Hva tror du er riktig pris for den?

Link to post
Share on other sites

Råtips: 1,3Mill

Se denne feks.

 

For 1,7 Mill kan du få feks. en Phantom 38 dvs. generasjonen etter den jeg refererer til, Ph38 er i praksis samme båten som P40.

Redigert av rem (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...