Jump to content

Valgets kval, hvilken motorbåt til maks 2mill.?


Sumi II

Recommended Posts

Joda, jeg har kanskje tatt i litt hardt. Gjør jo mye selv også som du sier. Er det en 63L motor blir det definitivt mindre interessant.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Ser du prøver og forsvare over for deg selv et kjøp her hjemme :smiley:

 

Winsj foran er standard på disse båtene.. aldrig sett uten.. og sikringen til den ser du av bildet på sikringstavla.

 

Hva gjelder prisene dine så kan du jo nærmest kutte disse i to.. prisene dine er jo værre enn forhandlerer tar betalt i ekstrautsyrslisten sin :smiley:

 

Er motorene små så er det jo bare og glemme.. men jeg tror du hadde kommet meget pent landet med denne.. de fleste liker jo ikke og kaste penger ut av vindu :wflag:

Det fine med og kjøpe en ren båt billig er netopp at alt en selv monterer inn er splitter nytt og IKKE allerede 10 år gammelt.Ta thrustere for eks.. de har blitt meget mye bedre og mer støysvake bare de siste åra..

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Joda, fixer nok mye sjøl. Lista mi er bassert på at jeg setter det bort, og jeg har kanskje tatt litt hardt i som sakt. Alikevel vil det bli dyrt, og et kjøp som så svært så bra ut i utgangspungtet, er kanskje ikke så bra når det kommer til stykket.

 

Bygge om fra L til P er vel sikkert mulig, men neoppe særlig praktisk nei.

Redigert av rem (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Da hørtes det ut som om Torkild med familien hadde blitt "betatt". Sealine 37 med Yanmar motorene bar vist preg av å ha hatt en eier som brydde seg om den. Han skriver vel noen ord her selv når han har kommet seg hjem og fått roet seg litt.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Da hørtes det ut som om Torkild med familien hadde blitt "betatt". Sealine 37 med Yanmar motorene bar vist preg av å ha hatt en eier som brydde seg om den. Han skriver vel noen ord her selv når han har kommet seg hjem og fått roet seg litt.

Ja og det er sant, det og gå ombord i en båt som er 10 år gammel der eieren har tatt vare på båten er utrolig hyggelig. :smiley: Og da Formo Marine stiller med en mann som tar oss i mot og han er ikke selger men mekaniker ja da blir det 10 poeng til Formo.Ikke det at det er noe galt med selgere men vi fikk tid og ro...Vi tusla rundt i båten kikka, lukta startet opp etc etc... Skal si det er forskjell på 2 like båter med ca samme timer Da har lissom ikke 100 000.- så mye og si i diff.....hvis dere skjønner..:-) I morgen da skal jeg se på Marex:

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=21357480

Så håper at jeg kan ta en bestemmelse i morgen kveld..:-) Godt ikke GODSET har hjemmekamp, jeg rekker jo ingen ting de søndager.. :smiley:

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post
Share on other sites

Ja og det er sant, det og gå ombord i en båt som er 10 år gammel der eieren har tatt vare på båten er utrolig hyggelig. :smiley: Og da Formo Marine stiller med en mann som tar oss i mot og han er ikke selger men mekaniker ja da blir det 10 poeng til Formo.Ikke det at det er noe galt med selgere men vi fikk tid og ro...Vi tusla rundt i båten kikka, lukta startet opp etc etc... Skal si det er forskjell på 2 like båter med ca samme timer Da har lissom ikke 100 000.- så mye og si i diff.....hvis dere skjønner..:-) I morgen da skal jeg se på Marex:

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=21357480

Så håper at jeg kan ta en bestemmelse i morgen kveld..:-) Godt ikke GODSET har hjemmekamp, jeg rekker jo ingen ting de søndager.. :smiley:

 

Skulle jeg hatt en så stor og kostbar båt, så ville flybridge og sikkerheten med 2 stk motorer tippet vektskålen for meg til en Sealine...

Men for all del, Marex'en ser ut til å være en kjempebåt det også.

Link to post
Share on other sites

Skulle jeg hatt en så stor og kostbar båt, så ville flybridge og sikkerheten med 2 stk motorer tippet vektskålen for meg til en Sealine...

Men for all del, Marex'en ser ut til å være en kjempebåt det også.

Jeg vet ikke hvor viktig det for sikkerheten med 2 motorer, men det er klart at 2 er bedre en 1..:-) Men fy søren for en flott båt Marex'en er. Det er så enkelt men forsegjordt, og flotte linjer. Herlig førermiljø.....Men det er mye å velge i der ute...Kona vil ha Marex'en. Men så ringte Freddy meg hos Formo og vill bare fortelle meg om denne: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=24632940 Er det noen med erfaring rundt denne båten da ????

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post
Share on other sites

Da er avgjørelsen tatt for min del, det ble en Marex 350 Scandinavia. 2007 modell...

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post
Share on other sites

Gratulere, Så madammen fikk viljen sin :giggle:

Jepp,, madammen fikk viljen sin, så da ble det sånn. Marexen vi bestemte oss for er dønn strøken, ryddig båt, alt er på stell utifra mitt stådsted. Ja Thorlyn det fikk en vending i dag, jeg hadde bestemt meg for Sealine, men konemor ville ha nyere båt, samtidig så er jo ikke min erfaring på sjøen allverden, så Marexen er vel kanskje et step videre. Vi er begge veldige fortrolige med den kvaliteten vi finner i Marex. Overtagelsen skjer søndag om en uke, det er kanskje enda et par helger igjen før vinteropplaget melder seg.

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post
Share on other sites

Ja det for en si. Absolutt en overraskende vending. Jeg vet imidlertid du har gjort et bra valg. Jeg har 4 lykkelige år bak meg som eier av søsterskipet Marex 350 CC. Så hvis du har droppet tanken om flybridge, så er dette et meget bra valg. Som du selv sier så har Marex alt på stell. Og hvis det dukker opp noe, så vil altid gutta på Marex gjøre sitt yterste for å hjelpe. En svært god sjøbåt, og en solid utførelse.

Gratulerer så mye. Et meget klokt valg. Tyder på en klok kone :wink:

Link to post
Share on other sites

Gratulerer masse Torkild ! Det har vært en lang vei for deg nå, mye lengre enn det har vært tidligere, men slik blir det selvfølgelig når båtene dere ser på blir større og dyrere.

Nå er du vel oppe i 4 båter på 2 år og da er det på tide å velge rett slik at du slipper samme mølla en gang til i umiddelbar fremtid.

Er helt sikker på at dere blir veldig tilfreds med valget, samt at jeg ikke blir fullt så misunnelig som jeg ville blitt om dere hadde endt opp med Phantom.

 

Beste lykkeønskinger fra både kona og meg med valget, hils de andre også :flag:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Gratulerer masse Torkild ! Det har vært en lang vei for deg nå, mye lengre enn det har vært tidligere, men slik blir det selvfølgelig når båtene dere ser på blir større og dyrere.

Nå er du vel oppe i 4 båter på 2 år og da er det på tide å velge rett slik at du slipper samme mølla en gang til i umiddelbar fremtid.

Er helt sikker på at dere blir veldig tilfreds med valget, samt at jeg ikke blir fullt så misunnelig som jeg ville blitt om dere hadde endt opp med Phantom.

 

Beste lykkeønskinger fra både kona og meg med valget, hils de andre også :flag:

Jo tusen takk, ps en liten korrigering,,,4 båter på 1 år... :cheers_wine: og ikke tjent penger på noe av det. Men med denne nye nå så tror jeg at jeg er i mål for en stund. Ja og du får drømme om Phantomen din, din tur kommer hadde du ikke vært så "britisk" :lol:

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post
Share on other sites

Ja det for en si. Absolutt en overraskende vending. Jeg vet imidlertid du har gjort et bra valg. Jeg har 4 lykkelige år bak meg som eier av søsterskipet Marex 350 CC. Så hvis du har droppet tanken om flybridge, så er dette et meget bra valg. Som du selv sier så har Marex alt på stell. Og hvis det dukker opp noe, så vil altid gutta på Marex gjøre sitt yterste for å hjelpe. En svært god sjøbåt, og en solid utførelse.

Gratulerer så mye. Et meget klokt valg. Tyder på en klok kone :wink:

Takk for den Puffen, ja min kone er klok og sta....Ja det du sier om Marex har jeg hørt flere si, men der må jeg også nevne Jan Petter i Agder boat, han er utrolig servicemindet og løsningsorientert....

Så nå gleder vi oss til Søndag 09.10

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med fin båt Torkild. Blir ikke den samme store overraskelsen når vi kjøper ny båt tror jeg. Vi har allerede rimelig godt spikret hvilken båttype vi skal ha:

 

Stikkord er flybridge, trapp opp, to motorer, Volvo, aksel, engelsk.

Valget vil stå mellom Princess 38/P40 og Phantom 38. Årsmodeller mellom -98 og -02.

 

P40 og Ph38 er kanske så like innvendig med 2 sovekabiner, romslig kjøkken og med ekstra gjestetoalett. Jeg er blitt fortalt at P40 og Ph38 benytter det samme skroget, så invendig plass er vel da omlag det samme tiltross for at den ene utgir seg for å være en 40-foter mens den andre kalles 38?

 

Begge har svært romslige flybridger, med gode sittegrupper og solseng. Ph38 kan synes å ha noe mindre treverk innvendig, og benytter lyse flater for å unngå det litt tunge inntrykket mange båter får med mye bruk av mørkt treverk. Begge løsningene er til å leve med synes vi. Flygelfinish på treverket i begge. Motorbestykningen på begge er overveiende 2x63P med toppfart 30kn og marsjfart omlag 22. Begge båtene er lekre å se på og vel noe av det mest harmoniske og linjelekre Olesinski har tegnet.

 

Prismessig synes Phantom å ligge lavere i pris enn Princess. Forskjellen synes faktisk å være opp mot 300 000 for identiske årsmodeller. Hva årsaken kan være vet jeg ikke, men forklaringen kan vel være at Princess er dyrere som ny?

 

Noen gode råd for hva vi bør kjøpe? Fordeler/ulemper med de to modellene?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hei Rem, og takk for gratulasjoner, du har nok noe mer erfaring med båt en det jeg og mitt mannskap har. Det var vel en av årsakene til at vi gikk bort fra Fly. båt. Samt at min kone ikke ønsket en såpass gammel båt som de jeg vurderte, samt at Marexen har en utrolig god kvalitiet utifr vårt ståsted. Men tilbake til det med valg av båt, vi ville valgt Sealinen utifra 2 grunner og dene ene er at jeg liker designen på Sealine bedre en Fairline og Prinsess...Samtidig så syntes jeg at Sealinen er hakket kvassere i kvaliteten en Prinsess. Den Sealinen som Formo nå skal selge som er en 2000 modell er dønn strøken og med Yanmar motorer, den tror jeg vil være et meget godt kjøp, men dette er kun synsing utifra alle de båtene jeg har vurdert i høst. Føler at en betaler noe mere for navnet Fairline og Prinsess, men det kan godt hende at jeg tar feil....Ring Freddy Olsen hos Formo og ta en Sealine prat med han :-)

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post
Share on other sites

Jo takk Torkild, men Sealine er ikke aktuell. Jeg kan ikke fordra linjeføringen på Sealine, og så har den jo ikke den motoren jeg vil ha. Jeg vil ha Volvo.

 

Ellers er det mange smarte løsninger på Sealine, og kvaliteten er kanskje også bra? Men som sakt, ingen Sealine for meg

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Det jeg ikke liker med de engelske fly båtene er det lille akterdekket som attpåtil blir enda

mindre pga de tåpelige akterbenkene som er elendige å sitte i, og gjør det trangt å plassere

skikkelige komfortable teakstoler og bord.

Er det mulig å fjerne disse akterbenkene på noen grei måte ?

 

 

Link to post
Share on other sites

Egentlig enig med deg når du sier det Mix. De er fullt mulig å fjerne. Er skrudd på plass, ihvertfall var de det på vår Escada. Fordelen er jo stuvemulighetene det gir da. Men stuveplass er det egentlig mer enn nok av alikevel. God ide. :yesnod:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

 

Noen gode råd for hva vi bør kjøpe? Fordeler/ulemper med de to modellene?

 

Det er ikke til å komme fra at Princess navnet klinger bedre her på berget. Det gjør at Fairline ikke klarer samme andrehåndsverdi. P er mye større en F her og har også ett bredt forhandlernett.

 

Jeg var innom Norsk Båtcenter(Princess imp) idag i Bergen og fikk en innføring. Det er helt klart at de har bygget opp et stort støtteapperat.

 

Uansett, det er mange rimelige båter i UK nå,

 

Uansett virker det som at de fleste båtene som ligger ute er imp fra

UK/Krotsia. Om det er positivt/negativt vet jeg ikke.

 

Derfor får en P40/F38P til relativt like priser, vil jeg ha valgt Princess. Dette fordi det er lettere å selge til høyere pris i Norge. Kvalitetsmessig tror jeg forholdet er likt.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Princess klinger nok bedre ja og forhandlernettet er solid. Roland i Stavanger er imidlertid iferd med å bygge opp et bra nett for Fairline også, men det vil nok ta noe tid. Ellers er min erfaring at Fairline er klart billigere enn P40.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Det er klart at smaken er som baken, men noe jeg er helt sikker på er at både Prinsess, Fairline og Sealine er bra båter, det er jo premiumbåter som både Audi, Bmw, Merce, Lexus er Premiumbiler. Poenger er vel at da man diskuterer dette så dreier det seg oxo om smak, følelser og synsing. Vi har alle forskjellige preferanser og behov, noen kjøper bil og båt for å bli oppfattet som velllykket, andre vektlegger de praktiske tingene,,,kloke ord en mandagskveld......

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...