Jump to content

Valgets kval, hvilken motorbåt til maks 2mill.?


Sumi II

Recommended Posts

Sealine har meget fornuftige båter og meget høy kvalitet.. båtene er gjærne fullstappet med "smarte" rom og løsninger.. Kvalitetsmessig vil jeg mene at Sealine er langt bedre enn mange norske verft.

Det tror jeg på.. De sealine'ne jeg har sett på har virket veldig tiltalende!

 

PS! Jeg har "Norsk" båt ;-)

Link to post
Share on other sites

Det tror jeg på.. De sealine'ne jeg har sett på har virket veldig tiltalende!

 

PS! Jeg har "Norsk" båt ;-)

Jeg har nå sett på noen båter med FB. 34-36 fot. Jeg heller mot Sealinen. Fornuftig, elegant, da det gjelder kvalitiet så vet jeg ikke. Men de norske virker litt trauste,,, Litt sånn Volvo på en måte, uten å fornærme noen. Så da blir det nok en Sealine. Jeg mener vi får mye båt for penga ;-) Det eneste abre er at den ikke har ankervins akter, "motorisert badeplattform" men det kan sikkert fikses på en bra måte...:-)

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post
Share on other sites

Synes valgene dine virker fornuftig.. Det kan jo nevnes at de "fleste" norske verft har ca 0,8mm tjukk gelcoat.. Fairline,Princess og Sealine har laaaangt over den tjukkelsen.. Legg merke til hvor flotte eldre Princesser er.. blanke og fine selv etter 30 år på nakken.. Flere norske båter uten at jeg skal nevne navn er så tynne i gelcoaten at "stria" synes igjennom i solyset og man ploerer og polerer og banner stadig over at HAN med den gamle engelskmannen har en nydelig DYP glans som aldrig vil oppnåes med MIN båt..

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

motorisert badeplattform ala Bavaria koster vel den nette som av 2 til 300.000... og om kaster om deg med penger så er det ikke mere enn 20 til40 tusen for en ankervinsj akter for en slik båt...

 

Men hvordan kan det ha seg at du har kjøpt 3 båter på ett år?!!

Det jeg mente var at det er motorisert badeplattform på Sealinen som gjør at akterdekket blir ca 65 cm større da jeg kjører den ut. Derfor spmålet om å plasserer aktervinsj.. :-) Det med 3 båter er vel at vi vi først kjøpte oss en Askeladden Exel 525 for å se om båt var noe. Og det var det, så 3 mnd etterpå bestilte vi en Askeladden eksplorer, fin båt men for liten for en familie på 4 å overnatte i. I April i år bestilte vi en Agder 840, den kom til Drammen 20 juni og vi har brukt den i 150 timer... :-) Jeg har 2 jenter og ei kone. :discuss: ..far trenger nok litt mer space i perioder :headbang: , derfor vil jeg ha større båt. 2 faste sovrom, flybridge, stort akterdekk....

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post
Share on other sites

nå kan det hende at jeg bommer litt på specsene du har satt som et ultimatum..spesielt på alder på den ene.

 

Jeg synes disse er ekstremt flotte:

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=23920810

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=23003129

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=24161019

Litt gammel, men utrolig flott:)

Link to post
Share on other sites

nå kan det hende at jeg bommer litt på specsene du har satt som et ultimatum..spesielt på alder på den ene.

 

Jeg synes disse er ekstremt flotte:

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=23920810

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=23003129

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=24161019

Litt gammel, men utrolig flott:)

Flotte båter, men helt uaktuelle for meg og mitt båtbruk,:-)

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post
Share on other sites

Motorisert plattform er HELT i tiden og meget flott løsning.. Jeg tror helt sikkert en får til en løsning med ankervinsj på disse også.

Det er jo praktiskt da, ja jeg håper at det kan la seg ordne på en flott måte...

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post
Share on other sites

:confused: Synd du ikke dukket opp for et par uker siden.

Jeg solgte min strøkne 2008 mod. Sealine 34 F for en uke siden.

Kvaliteten på Sealine skal du ikke være redd for. Den er fullt på høyde med mange Norske modeller. Definitivt Skorgenes f.eks., som i bunn og grunn er et Litauisk merke.

Det jeg imidlertid sterkt vil anbefale deg før du kjøper, er å ta en skikkelig prøvetur oppe på flybridgen. Dessuten så opplevde ikke jeg akterdekket som særlig stort. Stooor badeplattform har den definitivt ikke. den er direkte trang. Sett ut to stoler og et bord på akterdekket, og vurder om du fortsatt synes det er god plass.

Funksjonen med å kjøre ut benken bak er fin, men du får egentlig sjelden benyttet muligheten. Det kan ikke gjøres med kalesjen på. Badeplattformen er fortsatt like liten, men har blitt mye vanskligere å krysse.

Spirit er en flott båt med mange funksjonelle løsninger. Flott arrangert flybridge, stort akterdekk og stor badeplattform. Kanskje den flotteste båten i sin klasse. Produsenten hadde desverre en kort og turbulent historie, med flere gjeldssaneringer og til slutt konkurs. Kvaliteten kan derfor variere litt fra båt til båt, og du bør derfor gå det aktuelle eksemplaret nøye etter i sømmene. Tar du bryet med å besiktige denne båten, vil du bli imponert.

Link to post
Share on other sites

Dette som Trophy sier med og velge båt som du kan vokse inn i og ikke ut av er meget stort poeng..

 

Etter hva jeg her lest her på BP oppigjennom så blir gjerne flybridge båter i den mindre fot klassen ( 30-35 ) fort trange for folk..

 

Jeg ville også tittet på denne hos Sealine forhandleren i Norge: Sealine

 

Denne har noen grådig flotte motorer hvis det spiller noen rolle for deg :flag_bp:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Ja, vet at de ikke produseres i Norge. Men det er jo å ta litt i å si at det i bunn og grunn er litauisk. -om det er en litauer som er faglært eller en norsk skolelei ungdom som gjør arbeidet endrer ikke det at det er en norsk båt. 100 prosent norskeid, norsk design og norsk ledelse på verftet.

 

Moods of Norway er også norsk, selv om det sannsynligvis aldri er sydd en søm i kongeriket.

Link to post
Share on other sites

Det trenger ikke være noe auitomatisk negativt med at de blir laget i Litauen. Det er flere "Norske" båter som blir laget utenlands. Marex f.eks. lager flere av sine modeløer i Litauen eller Latvia. Estremo tror jeg blir produsert der. Kvaliteten på produkter fra disse landene avgjøres oftest av de Norske verftene sin innsats på tilsdtedeværelse i kvalitetsarbeidet.

Link to post
Share on other sites

Den virker litt grunn uten at e har vært ombord, men virker fin ellers....med plass til å strekke ut beina(kanskje). Var på flybridgen på en Skorgenes 375 for noen år siden på messa ved Sunnmørshallen og det var skuffende. Kunne ikke strekke ut beina og måtte bøye meg forover for å nå rattet.

Angående dette med bysse bak styreposisjon, så synes e at det er veldig trangt og personen som kokkelerer sperrer hele gjennomgangen til resten av båten.

Redigert av Trophy (see edit history)

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

FB på F37 er dyp og det jeg betegner som "trygg" for små barn med gode rekker og høyde.

En romlig båt med flotte løsninger.. noen synes at designet er litt spacet men smaken er som baken.

For de som er opptatt av stueplass til ting og tang så synes jeg denne er en klar favoritt med rom "overalt" og et mega "lasterom" under dekket akerut.. En båt jeg selv kunne tengt meg når jeg føler meg "gammal" nok til FB båt :giggle:

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Når jeg blir stor så blir det enten en P38 eller en F37 :giggle:

Som nevnt tidligere så har jeg stor sans for "layouten" på disse engelske båtene, i forhold til de tradisjonelle norske FB båtene.

 

Amerikanske båter i dette segmentet er heller ikke å forakte, ikke sant Trophy :yesnod:

 

Men foreløpig så klarer jeg meg utmerket med min supre Tyske Bavaria :cool:

 

 

Mvh

Bjørn

Link to post
Share on other sites

:confused: Synd du ikke dukket opp for et par uker siden.

Jeg solgte min strøkne 2008 mod. Sealine 34 F for en uke siden.

Kvaliteten på Sealine skal du ikke være redd for. Den er fullt på høyde med mange Norske modeller. Definitivt Skorgenes f.eks., som i bunn og grunn er et Litauisk merke.

Det jeg imidlertid sterkt vil anbefale deg før du kjøper, er å ta en skikkelig prøvetur oppe på flybridgen. Dessuten så opplevde ikke jeg akterdekket som særlig stort. Stooor badeplattform har den definitivt ikke. den er direkte trang. Sett ut to stoler og et bord på akterdekket, og vurder om du fortsatt synes det er god plass.

Funksjonen med å kjøre ut benken bak er fin, men du får egentlig sjelden benyttet muligheten. Det kan ikke gjøres med kalesjen på. Badeplattformen er fortsatt like liten, men har blitt mye vanskligere å krysse.

Spirit er en flott båt med mange funksjonelle løsninger. Flott arrangert flybridge, stort akterdekk og stor badeplattform. Kanskje den flotteste båten i sin klasse. Produsenten hadde desverre en kort og turbulent historie, med flere gjeldssaneringer og til slutt konkurs. Kvaliteten kan derfor variere litt fra båt til båt, og du bør derfor gå det aktuelle eksemplaret nøye etter i sømmene. Tar du bryet med å besiktige denne båten, vil du bli imponert.

Ja jeg har da i dag sett på en 09 modell spirit 360. For en båt, høy konefaktor :-) 4 faste lugarer, flott akter dekk og veldig praktiskt generelt. God trapp opp til flyb. Masse lys igjennom store vinduer til salongen. Adskilt bad og toalett. Rett og slett en fin båt for 4 personer...Så da er vel Sealinen skrinlagt.

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...