Jump to content

Valgets kval, hvilken motorbåt til maks 2mill.?


Sumi II

Recommended Posts

Jeg kan også bekrefte det Bitteliten og Andy sier.. NW er noen utrolig flotte båter.. og de båtene som NW ved Benny selger brukt ser jo flett nye ut :flag_bp:

 

Jeg er for farget av engelsk og liker den stilen best.. Vil ikke bo i en stubbe som en her inne utalte det :lol:

 

Ta bare kontakt VannTro :wink:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Legg merke til "når min tid kommer" Thorlyn, men jeg er faktisk så "Engelsk i hue" at det ikke finnes alternativer.

Skal overta et hus før dette blir aktuelt, men da kommer tiden også :-) og jeg tar gjerne jobben med å legge litt dørk....

(kanskje du også tar et lite engasjement på andre siden av dammen mot en god godtgjørelse)

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

å, skal nok være med på morroa selv :yesnod:

 

Sorry for litt rapping av tråden Torkild, men det tåler du :cheers_wine:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror nok det er en god løsning for Torkild. Råd.....Norges mest lønnsomme solskjermings-firma burde jo kunne investere i en "Firma-båt" :lol:

 

Torkild:

Send en IM til Bitteliten du så får du guiding på hvordan du går frem ovenfor NW og Benny. Du og Bitteliten har ganske like tanker om båt og båthold skulle jeg mene.(så skal heller jeg snakke med "Thorlyn" når min tid kommer)

:rolleyes: jeg er lønnsmottaker på lik linje som deg, men det handler om prioriteringer....Men ja jeg er nok veldig overbevist da det gjelder NW. Flott båt, :cheers: men det er jo noen laken over hva jeg trodde og hadde avtale med min kjære kone å bruke da. Men for en flott båt, da må jeg finregne, det er noe dritt med en helt ny båt som har gått 140 timer og er nesten 4 mnd. gammel :headbang: . Lurer på hva jeg får for den,,,

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post
Share on other sites

Det går bra Trond, bare lån tråden du,,,,,di engelske halvsnobb....Blir vel Rang Rover snart på deg oxo da..

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post
Share on other sites

Jeg har jo kjørt LR Discovery jeg da.... I dag bestilte jeg for øvrig en Ford Kuga i stedet for Mondeo. Kjekt med 4x4....savnet det selv om det jo er i en helt annen divisjon enn LR.

 

Var medlem her også jeg LR Forum så litt "Anglofil" er jeg kanskje, men LR og Fairlane er to ytterpunkter på hver sin side....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg har jo kjørt LR Discovery jeg da.... I dag bestilte jeg for øvrig en Ford Kuga i stedet for Mondeo. Kjekt med 4x4....savnet det selv om det jo er i en helt annen divisjon enn LR.

 

Var medlem her også jeg LR Forum så litt "Anglofil" er jeg kanskje, men LR og Fairlane er to ytterpunkter på hver sin side....

Heller er X5 eller X6,,,det er tyskere som lager biler,,,grattis med kuga

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post
Share on other sites

Jeg tyvtitter litt på GB-markedet jeg også i jakt på gode objekter av P38/P40, og blir overrasket over hvor få båter som er lagt ut for salg. Har jo hørt en tid at markedet flommer over og at det er få kjøpere som melder seg.

 

Jeg benytter Yachtworld.com som påstås å være verdens største nettsted for båtsalg. Der ligger det kun en 3-4 båter av hvert slag. Til sammenligning finner jeg fler på Finn. Er jeg på feil nettsted Thorlyn, du som synes å være god på det her?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Du er nok ikke alene om og finne "få" båter til salg om dagen i UK.. pratet med en megler der nede for ikke lenge siden og han erklærte markedet for støvsuget av "utlendinger" som han sa.

 

Jeg bruker dog mest :

boatshop24.co.uk

rightboat.com

theyachtmarket.co.uk

boatsandoutboards.co.uk (her finner du også privat annonser)

apolloduck.com (også private annonser)

 

I diskusjonsforene i UK så prates det om alle "utlendinger" som kjøper båt til nærmest prisforlangende... og at mange i UK prøver og gå utenom megler da de tar 8% i honnorar for og selge båten.. blir fort penger spart og kjøpe privat av sånt.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Takk for alle innspill, jeg lander nok på en sealine F37, Jeg skal se på 2 i helga, den ene har Volvo Penta Kamd 44 260x2, og den andre har Yanmar 2x 316. Begge har gått ca 1100 timer, den med Yanmar er solgt ny i norge (Formo) i Skien..Noen erfaringer med de 2 motorene....

Mvh Torkild

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post
Share on other sites

Hmmm.? KAMD44 er vel en motor uten det aller beste ry i markedet. 4 ventiler pr sylinder, elektronisk styring. Mye "mikkel" som kan gå istykker. Jeg villen valgt Janmarn, eller aller best, ventet på en med KAMD300 var jeg deg.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hmmm.? KAMD44 er vel en motor uten det aller beste ry i markedet. 4 ventiler pr sylinder, elektronisk styring. Mye "mikkel" som kan gå istykker. Jeg villen valgt Janmarn, eller aller best, ventet på en med KAMD300 var jeg deg.

Takk, er KAMD300 en nyere motor??Disse båtene jeg her ref. til er 2000 modeller..

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post
Share on other sites

KAMD 300 kom noen år etter KAMD44 ja.

 

KAMD300/KAD 300 er motorer med veldig godt rykte. De er elektronisk styrt. En del er skeptiske til det. Og skulle jeg valgt selv i dag hadde jeg nok gått for de Yanmar motorene du har som alternativ - om alt annet er likt og begge er godt vedlikeholdt.

 

Hender jeg legger mine hender på et par Yanmar motorer (6LY ettellerannet - tror de gir 350 hester), og de fungerer fint de. De har gått et par tusen timer, og bærer ikke preg av det. Men de svetter litt olje og ryker godt på tomgang.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

KAMD 300 er samme motoren bare ENDA høyere effektutak enn 44 motoren.. samme konstruksjon bare nyere Begge er 24 Valve. Det var noe mikk med de første 44 motorene som tok over for 42 og 43(12 Valve) motorene i 1998-1999 ca. Det som er SVÆRT viktig på både 44 og 300 motoren er at det er fulgt ventiljusterings intervallet på hver 200 time på disse.. hvis det ikke blir fulgt så kan man slite vippebrygga skjev med havari som resultat.

 

I ditt tilfelle og mitt hvis det står mellom en med yanmar og grønne så hadde jeg UTEN tvil valgt yanmaren.. ikke noe elektroninsk dippe dutter og ingen bråkete kompressor som KAMD motrene har.. Kompressoren på disse gjør at du mister tutallsområdet mellom 1900 til 2600 ca.. noe som ofte passer dårlig i slik "Tung" båt og akselbåt.

 

Den med yanmarene ser flott ut og du ha nok power tilgjenlig vil jeg tro. du vil oppleve flott service fra Freddy hos Formo.. Lykke til :flag_bp:

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Jeg har egentlig aldrig fattet hvorfor VP valgte og bruke KAD serien i aksel også.. KAD serien er glimrende i helplaner og gir det skyvet som trengs opp i plan.. men i en aksel båt så mister man for mye av det gode fartsommrådet med disse motorene..

 

Mulig jeg er sær men mistenker at VP ikke hadde alternaitver i denne effektklassen.. det funker men er ikke og foretrekke.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

KAMD 300 er samme motoren bare ENDA høyere effektutak enn 44 motoren.. samme konstruksjon bare nyere Begge er 24 Valve. Det var noe mikk med de første 44 motorene som tok over for 42 og 43(12 Valve) motorene i 1998-1999 ca. Det som er SVÆRT viktig på både 44 og 300 motoren er at det er fulgt ventiljusterings intervallet på hver 200 time på disse.. hvis det ikke blir fulgt så kan man slite vippebrygga skjev med havari som resultat.

 

I ditt tilfelle og mitt hvis det står mellom en med yanmar og grønne så hadde jeg UTEN tvil valgt yanmaren.. ikke noe elektroninsk dippe dutter og ingen bråkete kompressor som KAMD motrene har.. Kompressoren på disse gjør at du mister tutallsområdet mellom 1900 til 2600 ca.. noe som ofte passer dårlig i slik "Tung" båt og akselbåt.

 

Den med yanmarene ser flott ut og du ha nok power tilgjenlig vil jeg tro. du vil oppleve flott service fra Freddy hos Formo.. Lykke til :flag_bp:

Ja takk, jeg liker den hos Formo best "tror" jeg, har ikke sett noen av dem annet en her. Så blir spennende,,,,Ser yanmar får veldig god kritikk så da så..:-)

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post
Share on other sites

Jeg har egentlig aldrig fattet hvorfor VP valgte og bruke KAD serien i aksel også.. KAD serien er glimrende i helplaner og gir det skyvet som trengs opp i plan.. men i en aksel båt så mister man for mye av det gode fartsommrådet med disse motorene..

 

Det er kanskje ikke uten grunn at D klassen leveres uten kompressor til aksel båter.

Link to post
Share on other sites

Det er kanskje ikke uten grunn at D klassen leveres uten kompressor til aksel båter.

 

Meget godt poeng Bitteliten :flag_bp:

 

Jeg mener og tro at Goldfish gutta som er verdenskjent for og lage ekstreme båter vet hva de holder på med.. hvis man titter nede i kjellærn på en Goldfish 32 for eks så finner man.....

 

Yanmar.. og netopp de motorene som står i den ene Sealinen :flag_bp:

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Er det disse..?

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=24621874

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=23821938

 

 

 

Her har du en Sealine F37 med mere kurante motorer - og til en pris under 2 mill:

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=24399517

 

 

Andy

Dette er den ene http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=24621874

og den andre er her: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=23801883

 

jeg skal ringe enn gang til på den i tr.heim, men jeg fikk veldig godt inntrykk av han Freddy ;-)

Og ja etter alt hva jeg har hørt så virker jo Yanmar som et bedre alternativ da det gjelder motor

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post
Share on other sites

Store motorer er aldri feil. Det taler også for Yanmarene. Men bare så det er sagt - Yanmar er på langt nær feilfrie de heller. Og det går flere Volvoer enn Yanmarer i denne størrelsen. Skal du på ferie til Sverige bør du også tenke på at det er veldig langt mellom yanmar verkstedene der sammenlignet med VP verksteder.

 

Synes dette ser ut som fine båter. Jeg hadde valgt den fra Formo utifra annonsene.

Den andre ser ut som en importbåt - det liker jeg ikke.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Store motorer er aldri feil. Det taler også for Yanmarene. Men bare så det er sagt - Yanmar er på langt nær feilfrie de heller. Og det går flere Volvoer enn Yanmarer i denne størrelsen. Skal du på ferie til Sverige bør du også tenke på at det er veldig langt mellom yanmar verkstedene der sammenlignet med VP verksteder.

 

Synes dette ser ut som fine båter. Jeg hadde valgt den fra Formo utifra annonsene.

Den andre ser ut som en importbåt - det liker jeg ikke.

Godt poeng det med Svenske kysten, og ja du har helt rett, den ene er importbåt...Men pris diff på 200 000.- Men hva er haka ved å kjøpe en importbåt?? De er jo begge 2000 mod, det er jo ingen garantier eller reklamasjonsrett lenger på noen av de??

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post
Share on other sites

Det med verksteder er et Ikke problem mener jeg.. symaskinene fra yanmar har en feil rate som er meget lav dog ikke feilfrie men det er det ingen motorer som er. Så lenge du har dieselfilter reimer etc ombord så er du selvforsynt.. dette er jo forøvrig en del av Must have utyret ombord i tilfelle dårlig diesel el lign.

 

Det er ingen feil med Importbåter bortsett fra at noen av de er preget av det mht slitasje og lign.. motorservicer er gjærne ikke eksisternede på mange år i en middelhavsbåt.. de bytter ikke olje hver sesong for og si det sånn.. da sesongen er hele tiden nærmest.

 

Yanmar motorene som sitter i den i Skien er av typen 6lp. Dette er en 4,2 liter motor fra Toyota og er brukt i Toyotas landcruiser 100. Den er 24 ventilers.

 

Disse motorene er mest kjent her hjemme til og stå i Scand balticer i fleng.. gode motorer som er gjærne fullstendig tette og du kan gå i sokker i motorrommet.. nydelig gange og meget spreke med sine 720NM hver.. KAD motoren har ca 480 mener jeg og huske.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...