Jump to content

Valgets kval, hvilken motorbåt til maks 2mill.?


Sumi II

Recommended Posts

Har også snust litt på Fairline 38 Phantom, men jeg syntes prisdiff'en er liten.

Ja, det synes som om priskurven flater ut fra 38-40 fot og oppover. Kan ha å gjøre at for de fleste er en 40 foter stor nok mhp. bokomfort, bryggeplass, vedlikeholdskost, mulighet for oppankring mot land osv. Potenselle kjøpere av en 45-50 foter er klart lavere enn for en 40 foter.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Det ser faktiskt ut til at fruen er på G da det gjelder alternativer... :yesnod: Fairline 38 Phantom er en rå flott båt. 2002 javel, men det er vel ikke som med bil får en håpe :-) 1 900 000.- hva kan det være verdt om noen år. Kanskje man kun har båten noen år til man finner drømmebåten...

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post
Share on other sites

Kjøper du først en Fairline 38 Phantom så er jeg rimelig sikker på at du glemmer den Marex 370 du drømmer om.

En annen ting er at jeg blir pottesur da......Phantom er jo det JEG skal ha når tiden(økonomien) er moden :smash:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Ref:

 

Når man skal plassere såpass mye penger i båt så er det greit og kjøpe noe som holder seg i pris..

 

i disse og kommende tider, så er det neppe noen som gjør det. :smash:

 

kall det heller taper seg mindre i verdi, en de andre.

Hobby koster, slik er det bare.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Kjøper du først en Fairline 38 Phantom så er jeg rimelig sikker på at du glemmer den Marex 370 du drømmer om.

En annen ting er at jeg blir pottesur da......Phantom er jo det JEG skal ha når tiden(økonomien) er moden :smash:

Det blir spennede i morgen, da skal vi se på 2 stk Fairline 38 Phantom den ene er en 1999 model med blått skrog og den andre er hvit 2002 model. 2002 modellen har et prisforlangende 1995000.- og 1999 modelen kr 1950000.- Hva skal jeg vær obs på. Det jeg funderer over er at 3 års diff og samme pris,.....PS fikk tilbud av skorgenes på helt ny 350 nordic. 2 140000.- Men jeg liker fairlinen bedre...:-)

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post
Share on other sites

Om de har samme motor og er like ellers er 1999 modellen for dyr. Minst 200 tusen.

 

se etter vannskader og at det tekniske er i orden.

Takk for den, vannskader noen spesielle steder ????? :-)

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post
Share on other sites

På innrednigen tenker jeg. Det er så og si umulige å finne hvor en vannlekkasje kommer fra. Sjekk etter skjolder eller fukt. Og er det tegn på vannskader så kjøp deg en annen båt.

 

Vær også obs på at septikslanger i 10 år gammel båt nok bør byttes snart.

 

Sjekk alt som er dyrt - det er sånn som motor, propoeller, agregat og sånt. Også bør batteriene ha blitt byttet. Om ikke bør du regne med det.

 

Service hefte på motor synes jeg er viktig.

 

Om 1999 modellen er denne http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=24200387 så er jeg litt usikker på hva periskop daviter er :lol: han mener nok teleskop daviter...

 

Om 2002 modellen er denne http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=24191691

så ville jeg sjekket aircondition veldig nøye. Om den er norsk solgt som ny er det en sjelden fugl med aircondition. Er jo fristende med ny navigasjonspakke.

 

Begge har TAMD 63 motorer - de er kjent for å være solide og gode om de har fått vedlikeholdet som de skal

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lykke til Torkild, dette blir spennende ! (husk det er letter å holde hvitt skrog bra enn farget)

 

Selv hadde jeg besøk fra hovedkontoret denne uka og har mast meg til ny firmabil.

2011 Mondeo Titanium med 140hk diesel og den nye Powershift automatkassa(facelift på karosseri på 2011mod). Fikk putta på nesten full pakke med ekstrautstyr. Ford fyller 50 år i Norge så det er mye bil for penga der nå.

(og jeg som ALDRI skulle ha Ford da....)

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

På innrednigen tenker jeg. Det er så og si umulige å finne hvor en vannlekkasje kommer fra. Sjekk etter skjolder eller fukt. Og er det tegn på vannskader så kjøp deg en annen båt.

 

Vær også obs på at septikslanger i 10 år gammel båt nok bør byttes snart.

 

Sjekk alt som er dyrt - det er sånn som motor, propoeller, agregat og sånt. Også bør batteriene ha blitt byttet. Om ikke bør du regne med det.

 

Service hefte på motor synes jeg er viktig.

 

Om 1999 modellen er denne http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=24200387 så er jeg litt usikker på hva periskop daviter er :lol: han mener nok teleskop daviter...

 

Om 2002 modellen er denne http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=24191691

så ville jeg sjekket aircondition veldig nøye. Om den er norsk solgt som ny er det en sjelden fugl med aircondition. Er jo fristende med ny navigasjonspakke.

 

Begge har TAMD 63 motorer - de er kjent for å være solide og gode om de har fått vedlikeholdet som de skal

Takk så mye ja det er de 2 som du ref. til, ja jeg stusset selv over periskop daviter, :-)

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post
Share on other sites

Lykke til Torkild, dette blir spennende ! (husk det er letter å holde hvitt skrog bra enn farget)

 

Selv hadde jeg besøk fra hovedkontoret denne uka og har mast meg til ny firmabil.

2011 Mondeo Titanium med 140hk diesel og den nye Powershift automatkassa(facelift på karosseri på 2011mod). Fikk putta på nesten full pakke med ekstrautstyr. Ford fyller 50 år i Norge så det er mye bil for penga der nå.

(og jeg som ALDRI skulle ha Ford da....)

Grattis med det da, Ja enig i hvitt, men jeg har sett noen med blått og det er flott syntes jeg ;-)

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post
Share on other sites

De blå blir lave i skroget synes jeg.. + at blått skrog er et mareritt og holde pent.. men lekkert og se på når det er velholdt.. blir fort melkehvite.. Den hvite blir mer tidløs etter mitt syn.

 

Ang den hvite så er nok den 99% sikkert en middelhavbåt opprinnelig.. Se etter "rosa"skjolder i gelcoaten.. dette er solskader.. går fint og Pusse/polere opp.. Meds båtene har fordelen og ha vært "tørre" og derfor sjeldent fukt problem med dertil mugglukt.. (jeg skulle hvert der da jeg er alergisk mot mugg og kjenner det i nesa tvert :lol: )

 

Hvis det HAR hvert en MED båt se etter falming på treværk innvendig OG etter sprukne pakninger rundt vinduer etc.. samt tæring/irr pga det høyere saltinnholdet der nede.. Sjekk/lukt på Putene til Fly og akterdekk.. går fort mugg i dem om man ikke er flink til og holde tørt og det lukter døden når man setter seg på dem. Sjekk/start opp generator og se etter røyk/sot fra eksos.. hender disse får lite eller ingen kos og stell..

Sjekk varmtvann ved genny kjøring eller landstrøm.. (sett strøm på den når du entrer båten) slik at du er sikker på at kolbe til varmtvann fungerer.. sjekk trykkvannspumpe for ulyder og sjekk trykk i dusjen.. samtidig da så ser du om dusjboksen fungerer godt. Sjekk rundt koøyer for vannlekasje.. Typisk fairline problem/bagatell at pakninger er stive og at de lekker vann fra åpning ved koøye..(vaselin på pakning løser dette).

Sjekk rekkestøtter for sprekker i gelcoat nede ved innfestning.

Sjekk varmer ved og sette på når du kommer.

Start opp motorene og hør etter "humpete"(brum,brum,brum) gange ved oppstart..(hvis humpete lenge så er det gjærne noen dyser som drypper litt)

Lykke til.. misunnelig nå kjenner jeg.. flotte båter. :flag:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for gode tips på veien, blir spennende å se. Sender deg en im :smiley:

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post
Share on other sites

Enig med Thorlyn og Bitteliten om at blått skrog er noe herk vedrørende vedlikehold, men når det gjelder høydevirkningen vil alltid en mørk farge nederst få en båt eller for den saks skyld et hus til å virke lavere ikke høyere.

 

Lykke til med "tittingen" Torkild. Regner med at du slår på tråden etterpå.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Da er jeg like langt i mitt valg av båt, Fairline er sikkert bra og definitivt lekkert, men ikke veldig famile båt for oss. Det jeg mener med familiebåt, er jo at det ikke må være så lekkert at unga nesten ikke kan spise en is før far er redd for at de søler. Tror nok at en Viksund 360, eller Skorgenes er mer "familievennelig for os. Min båt bør ha tredørk og en salig blanding av plast og trevirke. Skinn i salong, etc etc...

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post
Share on other sites

Blått skrog er og blir noe dritt.

 

Helt klart.

En anne ting i tilegg til at den minste ripe synes er oksideringen. Se hvor matte og oksiderte selv båter som bare er noen få år gamle blir, spes. på mer horisontale flater som avrundingen mellom skrogside og hekk.

Når det ser slik ut etter noen få år kan man jo tenke seg hvor gøy det er og eie blått skrog når båten har noen flere år på baken :headbang:

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

velkommen i klubben som liker båter som tåler å bli brukt :wink::cheers:

 

Ta en kikk på NordWest 410 og NordWest 390. 390 har 3 kabiner - ungene dine kommer til å elske hvert sitt rom. Kvaliteten går et par ganger rundt mye annet. Og i dagens marked får du kanskje en 390 for rundt 2 mill- kanskje litt over. Men det tror jeg ikke du vil angre på.

 

NordWest har en 1997 modell 410 til 1.990 - den tror jeg du kan prute ned til 1,9. Fordelen er at den selges ferdig renovert og alle servicer er tatt og alt er sjekket og i orden. Og NordWest gir garantier på båter de selger brukt.

http://www.nordwest.se/usedboats/pdf/nw4109703.pdf

 

Her har du en 390 til under 2 mill 2001 modell http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=23891796

 

Et par ting som ihvertfall jeg aldri tenkte på før jeg kjøpte - men som jeg verdsetter nå er feks at skroget er helt isolert hvilket gjør båten kald om sommeren og varm om vinteren. Også er båten utrolig praktisk i bruk. Man kan godt mislike baugnebb med stige - men når vi legger til ved fjellet eller på lave brygger er det veldig praktisk

Link to post
Share on other sites

Ja, det er mye å ta stilling til vedr nyanskaffelse av båt.

Drev eller aksling, noen har bare stige opp til flybrigde, som kan være veldig grunne , dvs lite skjermet.

Isolering som nevnt. Hvordan er feks. Viksund/Skorgenes isolert??

Skinnsofa og tepper på gulv er det i mange båter, fordeler og ulemper, men til slutt, vi er alle forskjellige og har våre egne ønsker. Men som regel må det bli litt kompromiss for å komme i mål.

Link to post
Share on other sites

Slik jeg ser det.. Stige/trapp opp til fly får man ikke gjort noe med.. trapp er klart og fortrekke.. grunn eller dyp flybridge?? alt annet en dyp blir helt bortkastet.. man skal ikke kjøre/seile gocart og den skal være trygg for barn og voksne.. tepper i salong/cockpit er noe man kan gjøre noe med så det vektlegger ikke jeg ved valg av båt..

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

velkommen i klubben som liker båter som tåler å bli brukt :wink::cheers:

 

Ta en kikk på NordWest 410 og NordWest 390. 390 har 3 kabiner - ungene dine kommer til å elske hvert sitt rom. Kvaliteten går et par ganger rundt mye annet. Og i dagens marked får du kanskje en 390 for rundt 2 mill- kanskje litt over. Men det tror jeg ikke du vil angre på.

 

NordWest har en 1997 modell 410 til 1.990 - den tror jeg du kan prute ned til 1,9. Fordelen er at den selges ferdig renovert og alle servicer er tatt og alt er sjekket og i orden. Og NordWest gir garantier på båter de selger brukt.

http://www.nordwest.se/usedboats/pdf/nw4109703.pdf

 

Her har du en 390 til under 2 mill 2001 modell http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=23891796

 

Et par ting som ihvertfall jeg aldri tenkte på før jeg kjøpte - men som jeg verdsetter nå er feks at skroget er helt isolert hvilket gjør båten kald om sommeren og varm om vinteren. Også er båten utrolig praktisk i bruk. Man kan godt mislike baugnebb med stige - men når vi legger til ved fjellet eller på lave brygger er det veldig praktisk

Takk for bra tips Bitteliten, da må jeg sjekke ut disse 2 nærmere. Det er jo en stiv pris for en aldrende båt, men hvis kvaliteten er deretter så da så. Likte veldig godt planløsningene, det jeg lurer noe på er hvordan fungerer stigen til FB. Har blitt rådet til trapp her da. Hva mener du som har denne type løsning??

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post
Share on other sites

Jeg har en 390 og er MEGET glad for både den og for kvalitet/service fra Nord West.

 

For mig er trappe til fly et ikke-issue. Jeg har ingen problemer med at komme hverken op eller ned. Min påstand er, at er du normalt gående og under 70, så klarer du fint en trappe. Fordelen er naturligvis at trappen tager meget mindre plads op og at den kan foldes op så du får virkelig god plads på agterdækket.

 

Beslutter du dig for at se nærmere på NW390 (hvilket jeg kan anbefale) så vend endelig tilbage med eventuelle spørgsmål. Jeg har også tester fra forskellige magasiner, der kan fremsendes.

 

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Vi har trapp opp på vår båt - og jeg liker jo det. Men jeg har overhode ingen problemer med å gå opp og ned på flyen på NW 390.

 

410 er en eldre båt enn 390. Får du tak i en velholdt 390 er det en veldig kurant båt. Servicen fra NW er det bare å ta av seg hatten for. Benny er en av de få jeg kjenner til som fortsatt legger sin ære i at kundene hans skal være fornøyd. Og kunder av Benny er alle som eier en NordWest han har bygd en gang i tiden.

 

Men har du råd så kjøp fra NordWest. Koster litt mer - men jeg tror Major Andy kan følge meg på at det er verdt pengene. Og du vet du får en båt som er i god stand og som rettes opp om noe er feil. NordWest sender folka sine til der du trenger hjelp. Veldig smidig og bra.

 

Vi sender båten vår på rekondisjonering hos NordWest i vinter. Gleder oss til å hente "ny" båt til våren. De gjør da den samme jobben med vår båt som de gjør med alle bruktbåtene de selger. Major Andy vet hvordan det ser ut

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men har du råd så kjøp fra NordWest. Koster litt mer - men jeg tror Major Andy kan følge meg på at det er verdt pengene.

 

Jeg tror nok det er en god løsning for Torkild. Råd.....Norges mest lønnsomme solskjermings-firma burde jo kunne investere i en "Firma-båt" :lol:

 

Torkild:

Send en IM til Bitteliten du så får du guiding på hvordan du går frem ovenfor NW og Benny. Du og Bitteliten har ganske like tanker om båt og båthold skulle jeg mene.(så skal heller jeg snakke med "Thorlyn" når min tid kommer)

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...