Jump to content

Valgets kval, hvilken motorbåt til maks 2mill.?


Sumi II

Recommended Posts

Kommer an på hvor importbåten har gått hen. Jeg tenker følgende:

1. er el systemet 240 V og kurant?

2. er slitasjen større på båten? om den feks har gått i Middelhavet er slitasjen på gelcoat betydelig større pga mye sand i lufta og mye sterkere sol

3. er motorene holdt som de skal? og har de gått i fuktig og varmt klima - hvordan er det med elektronikken?

4. hvordan er det med mugg ombord - ref fuktig og varmt klima

5. importbåt blir som importbil - billig å kjøre - men du får heller ikke det samme når du selger.

Link to post
Share on other sites

 

5. importbåt blir som importbil - billig å kjøre - men du får heller ikke det samme når du selger.

 

Det er litt historie. Kjøpte ny Audi A6 i Sverige, ble solgt til samme pris som brukte i Norge etter 5 år. Selvfølgelig med servicehefte.

 

Og en båt som har blitt servisert og fulgt opp, i god stand bør være pop i Norge og. Men kanskje båter med D4/D6 er untaket som Thorlyn sier.

Synes det er merkelig, idirekte menes det da at D motorene er "ikke på høyde". Dette gjelder ikke vår kraftige D2-55 :saint: .

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Dette gjelder ikke vår kraftige D2-55 :saint: .

 

Det er fordi din såkalte D2 er mest sannsynlig en god gammel perkins :flag_bp: eller yong dong eller hva det het..

 

dette har hvert diskutert mange ganger før.. Volvo penta er på lik linje med mange andre kun en mariniserer ikke en motor produsent.. kun re-brandede motorer som lages av andre som Deutz,perkings mfl.

 

Ellers enig i det med import.. alt til dette landet er import da vi kun er gjeng med oljesjeiker som i svært få tilfeller får til og produsere noe selv :giggle:

 

Bruktbiler fra Tyskland er i meget bedre stand enn norske fjellgeitkjørte biler når man ser på samme kilometer.

ikke ruster de heller.. før de kommer hit da :nonod:

 

Lykke til med valg av båt Torkild :wflag:

 

PS: hvis du har bestemt deg for merke så hadde jeg tittet i UK også.. mye Sealine der borte til en hyggelig penge.

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Igjen masse å tenke på, ta stilling til....Dette med å kjøpe båt er virkelig ikke lett, mye å ta hensyn til. Men tusen takk for alle innspill, men jeg er jo like forrvirra fortsatt... :cheers:

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post
Share on other sites

men jeg er jo like forrvirra fortsatt... :cheers:

....men på et høyere plan kanskje :wink:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

....men på et høyere plan kanskje :wink:

Ja det kan du trygt si,,,,men nå blir det tacos og øl etterhvert.... :drink:

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post
Share on other sites

Her blir det Champis Torkild, kona fikk ny jobb i dag :cheers_wine: Barnehage på Konnerud(nå er det fast stilling)

 

For øvrig fikk du bekreftet det jeg ymtet frempå med at av de to aktuelle båtene så er det den med Yanmar som gjelder.

Lykke til i helgen !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Her blir det Champis Torkild, kona fikk ny jobb i dag :cheers_wine: Barnehage på Konnerud(nå er det fast stilling)

 

For øvrig fikk du bekreftet det jeg ymtet frempå med at av de to aktuelle båtene så er det den med Yanmar som gjelder.

Lykke til i helgen !

Ja grattis så masse til kona da... Ja det er riktig det Trond vedr. Yanmar. Men på en annen side hvis en tar markedsandelen og legger til grunn, hvor mange prosent fornøyde VP kunder er det da kontra Yanmar..Bare en tanke

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post
Share on other sites

Håper du tlgir meg Torkil at jeg elger meg inpå tråden din litt.

Hva synes herrene om denne Princess P40 som ligger på Rivieraen?

 

Rimelig bra utstyrt også med generator og passarelle++. I annonsen sto det først at motorene var TAMD63 med 318Hk. Jeg spurte mekler hva slags VP motor dette var og da svarer hun at det er TAMD63P med 370Hk. Jeg er skeptisk til dette og spør hva toppfarten er, og hun oppgir da +/-25kn.

 

Synes at dette rimer dårlig med 63P, da jeg ser at alle med denne motoren går i 29-31kn.

 

Prisen er vel heller ikke så halvgæli med 130´Euro. Omregnet til NOK med avgifter og 30´i frakt bør jeg komme ut med en totalpris på under 1,5Mill.

 

1997 modell? Dette er den første -97 modellen jeg har sett. Trodde første p40 kom i -98? Ligger ikke med så mange bilder men så vidt jeg kan se er den identisk med 98-2002 modellene?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Den så jo hyggelig ut den Rem :flag_bp:

P40 kom i 1997 etter princess sine sider i alle fall: Princess Heritage skroll ned på siden så finner du den :flag_bp:

 

130 000 eur.. da legger du inn bud på 100 000.. så møtes dere en plass :flag_bp:

 

har aldrig sett P40 med Tamd 63L(316) motorene kun 63P..

 

du må nok ut med ca 50-60 i frakt til kiel eller lignede sted.. ca 80 til gbg eller hirtshals

 

Men dette tar du igjen i pruting på prisen :flag_bp:

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Kanskje litt lavt ja. Jeg skal få tilbud fra leverandøren på frakt til Kiel etterhvert. Vi prøver med denne:

Uprutta pris: 130´Euro*8,0 = 1040000

+ Frakt: 50000= 1090000

+ Moms 25% = 1362500

Hk avg. 104000= 1466500

 

Med 50´i frakt ligger vi fortsatt under 1,5Mill. Er det noe jeg har glemt?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

har aldrig sett P40 med Tamd 63L(316) motorene kun 63P..

Litt misstenkelig at hun endrer til 63P når jeg spør. Tidligere stod det TAMD63 318Hk.

 

Hvordan kan jeg få verifisert at det virkelig er en 63P motor vi har med å gjøre? 25Kn taler i retning av 63L? Kanskje 63P først kom i 1998?

 

Noen som vet hva forskjellen er på L og P versjonen. Mulig/praktisk å bygge om?

Redigert av rem (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

uten at jeg har regnet på det Rem ser det med engang ut som om du har glemt 25% mva på hk avgiften.

 

Og finne ut motorene er intet problem.. i papirene på båten så står det hva den er levert med.. som regel ligger garranti lappene fra vp der og da står det der.. evt motornumerne.

 

Du må ikke finne på og IKKE prute men det regner jeg med at du har fått med deg.. :flag_bp:

 

Ang frakt så sjekk pris selv.. bruk GLOGAU

 

en av europas største og meget seriøse. faktisk billigst når jeg har sjekket.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Ser på linken til Thorlyn at 97-modellen kom med både 63l(318Hk) og 63P(370Hk)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Ja så det jeg også nå.. tilogmed KAMD 44 :lipseal:

 

kan nok hende at det er en grunn til at den er billig.. men ikke slå deg til ro med det.. de som selger er KUN meglere og har ingen god kjennskap til sine båter ofte.. så be henne og sjekke papirene evt om du får HIN nummer og spør PRINCESS selv.. de er hjelpsomheten selv og kan ofte hjelpe deg hvis i stampe.. Uannsett så er papir mølla i europa helt anderledes enn her hjemme.. de har ALLTID byggebrev og gjærne kjøpskvitteringer fra ny.. så det står i disse papirene.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Tror ikke det skiller mer en 2 knop på toppfarten mellom en

318 og 370 hk . Men varmere vann minsker hastigheten. Er det også taukutter montert på aksling er det også minskende.

 

Ellers er P40 en perle å se på

 

Ellers hvordan er drivstoff-forbruket på Tamd 74 480 HK kontra en 370 hk

Tamd 63. Snakket med som sa at 74 motorene var snillere. Er det korrekt?

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Det med toppfart er meget variabelt og du skal ikke tro kontordama.. de oppgir ofte marsjfart som toppfart nedover.. med 63P motorene tipper jeg hun skal gjøre 30 på full åpning.. fairline phantom 40-42 10T båt er oppgitt til det i test av båtblad.. princessen burde ikke ligge langt etter tvert imot..

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Ellers hvordan er drivstoff-forbruket på Tamd 74 480 HK kontra en 370 hk

Tamd 63. Snakket med som sa at 74 motorene var snillere. Er det korrekt?

Mulig de er snillere da du kan gå på lavere turtall? TAMD 74 er vel ikke levert til P40 så vidt jeg kan se?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Håper du tlgir meg Torkil at jeg elger meg inpå tråden din litt.

Hva synes herrene om denne Princess P40 som ligger på Rivieraen?

Bare hyggelig det da, veldig nyttig det dere skriver om

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post
Share on other sites

Fargevalget er jo pyton i denne båten, og kona forlanger omtrekking. Videre synes den å mangle wincher og baug/hekkpropell. Videre vil jeg trenge en 5Kw Eber og vannvarmer og septiktank

 

Omtrekk alle kabiner 60´

Aikona teakgulv 30´

Winc foran 50´

Winch Bak 50´

Baugtrøst 80´

Hekktrøst 40´

Eber 30´

Vannvarmer 30´

Septik 25´

Utskiftning av ukurrant elektronikk 100´

 

Totalt 495

 

Mulig jeg har tatt litt hardt i, men prisen begynner å nærme seg 2Mill.

Da er vi på nivå med et godt kjøp her i Norge på en 2000 modell med norsk utstyr.

Blir litt i tvil. Et i utgangspungtet godt kjøp er kanskje ikke så godt alikevel når det kommer til stykket? \

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Den F37'en med KAD44 ser også ganske import ut ref. bildene. Gammel generator med reverse cycle AC kan fort bli mye herk når det er gammelt. Ellers er KAD 44 og 300 mekanisk like. KAD 300 har større turbo og andre relaterte ting, men ellers er de like.

Den med Yanmarene så fin og velhodt ut med norsk utstyr.

 

Hvordan kan jeg få verifisert at det virkelig er en 63P motor vi har med å gjøre? 25Kn taler i retning av 63L? Kanskje 63P først kom i 1998?

 

Noen som vet hva forskjellen er på L og P versjonen. Mulig/praktisk å bygge om?

 

Du kan be om bilde av motorene. På toppen på ene siden er det et stort klistremerke hvor det står "63P" eller "63L" + "high performance"

Ellers bør det jo være papirer med motorene som dokumenterer dette. Tror ikke det er praktisk eller lønsomt og bygge om.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...