Jump to content

Valgets kval, hvilken motorbåt til maks 2mill.?


Sumi II

Recommended Posts

Det er ingen overraskelse at denne båten imponerer. Nå er det også på snakk om at det firmaet som i sin tid leverte innredninger til denne båten, skal kjøpe formene og starte produksjonen på nytt.

Det er rimelig fantastisk at de har fått til 4 lugarer i denne båten. Forøvrig må det nevnes at det egentlig er en 38 foter hvis badeplattform og baugspyd blir medregnet.

Sender deg forøvrig en IM.

Link to post
Share on other sites

Amerikanske båter i dette segmentet er heller ikke å forakte, ikke sant Trophy :yesnod:

Mvh

Bjørn

 

Helt enig der. Kunne tenkt meg en Meridian, men de er dyr....Amerikansk flybridge er blant de beste :lipseal:

Spirit 360 er et godt valg, men man kunne kanskje få en Prinsess 38 eller Fairlane 38 hvis man kan gå ned til 2000/2001 modell...

Link to post
Share on other sites

Helt enig der. Kunne tenkt meg en Meridian, men de er dyr....Amerikansk flybridge er blant de beste :lipseal:

Spirit 360 er et godt valg, men man kunne kanskje få en Prinsess 38 eller Fairlane 38 hvis man kan gå ned til 2000/2001 modell...

Jeg har ikke sett så mye på Amerikanske, men har hørt mye,,, :discuss: Løøent og diverse,,ikke vet jeg. Men det jeg vet er jo at kona insisterer på pantry oppe i salongen, brede dollbord og høye rekker. Videre så er ikke jeg noen mekke type, er litt redd for å kjøpe for gammelt. Det jeg lurer litt på nå det er å kjøpe en så ny båt og at de som produserte den er konk. Mye konk i den bransjen..

Link to post
Share on other sites

Hehe, det skal nok mye til at det ikke blir Spirit 360 Torkild.

Som jeg sa til deg på tlf. er jeg skeptisk til liten bredde på disse. Tror jeg ville tatt en prøvetur i god sidevind med 3-4 på flyen. Har dessuten hørt at FLEM 340 er litt hard i motsjø, så en prøvetur MÅ du ta før du bestemmer noe som helst. Vet du har sett på mye forskjellig nå og da er det lett å velge for å bli "ferdig med prosessen", det kan bli skjebnesvangert. Ta deg god tid for det har du :smash:

Link to post
Share on other sites

Hehe, det skal nok mye til at det ikke blir Spirit 360 Torkild.

Som jeg sa til deg på tlf. er jeg skeptisk til liten bredde på disse. Tror jeg ville tatt en prøvetur i god sidevind med 3-4 på flyen. Har dessuten hørt at FLEM 340 er litt hard i motsjø, så en prøvetur MÅ du ta før du bestemmer noe som helst. Vet du har sett på mye forskjellig nå og da er det lett å velge for å bli "ferdig med prosessen", det kan bli skjebnesvangert. Ta deg god tid for det har du :smash:

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=21830938

Denne er jo lekker da, men da er vi over 2 mill. samt at båten er i Harstad...Neida hakke så dårlig tid, vil bare bli ferdig på en måte. Blir sliten i hue av dette, samt du og kjerringa begynner å bli drittlei: er denne fin, eller denne....osv osv.

Link to post
Share on other sites

Ardeaen er helt super og har den bredden jeg snakker om. Den har en ulempe og det er smale dollbord, men det tar den jo igjen på en enorm bredde innvendig i cocpit. Hadde jeg kunnet valg vill jeg forsøkt å prute på Ardeaen :cheers_wine:

 

NB: Drev og D4 er heller ikke min favoritt og 2 motorer koster å holde ved like. Nei, jeg er ikke lei ! Morro at en av oss har råd til å kjøpe en litt skikkelig båt da :seeya:

Redigert av VannTro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ardeaen bygger på Draco Opal 34 skroget og den er etter min mening ødelagt av NB, den har blitt en brei stutt-tjukk balje med dårlige sjøegenskaper i typisk NB tradisjon, ei låvedør i sjøen, eller skal vi si campingvogn med propell.

Forgjengeren fra Draco var reine svanen i forhold.

Flem/Spirit er en av de beste sjøbåtene i denne klassen etter min mening, langsmal med dyp V bunn.

Kom vel best ut i test i Båtliv tidligere, der denne klassen båter ble testet.

Men ingen av disse kan måle seg med de engelske blytunge hekksjømonstrene i stor sjø, det sier seg selv, men

ingen vil vel heller kalle slike for lettplanende svaner. :giggle:

Link to post
Share on other sites

Ardeaen er helt super og har den bredden jeg snakker om. Den har en ulempe og det er smale dollbord, men det tar den jo igjen på en enorm bredde innvendig i cocpit. Hadde jeg kunnet valg vill jeg forsøkt å prute på Ardeaen :cheers_wine:

 

NB: Drev og D4 er heller ikke min favoritt og 2 motorer koster å holde ved like. Nei, jeg er ikke lei ! Morro at en av oss har råd til å kjøpe en litt skikkelig båt da :seeya:

Råd og råd, det veit jeg ikke, men det er vel en slags prioritereing......... :cheers: ...

Link to post
Share on other sites

Ardeaen bygger på Draco Opal 34 skroget og den er etter min mening ødelagt av NB, den har blitt en brei stutt-tjukk balje med dårlige sjøegenskaper i typisk NB tradisjon, ei låvedør i sjøen, eller skal vi si campingvogn med propell.

Forgjengeren fra Draco var reine svanen i forhold.

Flem/Spirit er en av de beste sjøbåtene i denne klassen etter min mening, langsmal med dyp V bunn.

Kom vel best ut i test i Båtliv tidligere, der denne klassen båter ble testet.

Men ingen av disse kan måle seg med de engelske blytunge hekksjømonstrene i stor sjø, det sier seg selv, men

ingen vil vel heller kalle slike for lettplanende svaner. :giggle:

Enig med du i dette, skal se på en Viksund 360 St cruz i morgen :rolleyes: , hvis den ikke stemmer så legger jeg nok inn et bud på Spiriten på Tirsdag :-) :cheers:

Link to post
Share on other sites

Personlig ville jeg aldrig valg en båt som ikke har produsent lenger.. Spesielt hvis man ikke er litt selvhjulpen hvis noe trenger og gjøres eller man trenger en del til båten.. Og ha oppgående verft er et must etter mitt syn hvis man trenger ei luke eller hva som helst som er spesifikt til din båt.

 

Ville man kjøpt en bil som produsenten har gått konkurs?? neppe.. vil man da legge i 2 mill i en båt som ikke har noe som helst forhandler eller verft støtte lenger?? bare noen tanker for og hjelpe :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Jeg ser ikke problemet.

Alt er vel standard varer levert av underleverandører til denne båten også, og de lever nok ennå.

Jeg har ingen tro på at små Norske Lystbåtverft driver noen som helst egenproduksjon av deler.

Motorgaranti er det vel Cummins evt Yanmar Norge som står for.

Redigert av Mix (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Personlig ville jeg aldrig valg en båt som ikke har produsent lenger.. Spesielt hvis man ikke er litt selvhjulpen hvis noe trenger og gjøres eller man trenger en del til båten..

 

Fairline 38 Phantom

 

På eget forgodtbefinnende(og fordi jeg har hintet til Torkild om dette pr. tlf) så kaster jeg en kandidat inn her som avviker noe fra ønsket om kjøkken oppe.

Jeg quotet deg fordi jeg vet du har inngående kjennskap til denne typen båt Thorlyn. Nå vet jeg at Torkild ikke har 10 tommeltotter, han har bare lite erfaring med båt og da blir spørsmålet: Når han uansett vil komme til å benytte verksted på motorvedlikehold og vinterklargjøring, er dette en båt som vil skaffe han noen særlige problemer ?

 

Grunnen til at jeg gjør dette er at jeg vet Torkild har panikk for båter som er mer enn 2-3 år gamle og frykten bunner nok i redsel for at en eldre båt bryter sammen tidligere. Selv tror jeg en båt i denne størrelsen vil overleve oss alle....

 

Tanker om dette Thorlyn ?

 

Torkild: jeg hadde bare lyst til at denne båttypen skulle bli omtalt siden jeg selv vet at det er MYE båt for penga.

Link to post
Share on other sites

Etter mitt syn så er dette båt i en helt annen liga.. Motorer er volvos skuddsikre Tamd 63P de er lavturtalls motorer og ekstremt slitesterke.

Båten som sådan er av høy kvalitet og deler fra Fairline er null problem.. jeg har selv handlet alt fra nye klistremerker til luker etc fra Fairline og de leverer.

 

Hvis JEG hadde hatt 2 mill til og kjøpe båt for så hadde jeg uten tvil valgt/vurdert denne du referer til.. Hvitt skrog på disse er heller ikke dagligdags.

Plassen på FLY er overlegen.. Gallyen ligger i halvplan som gjør det sosialt og lage mat uten bekostning på plass i salongen. 2 motorer og riktig vekt gjør at disse går fjellstøtt i vannet selv om det friskner til betraktlig.. og du går i STOR sjø uten at båten faller fra hverandre..

 

Jeg hadde aldrig valgt båt med 1 motor med Fly på 36 fot+.. dette er etter mitt syn typisk lage stor båt billig og man mister manøvbarhet,sikkerhet,sjøegenskaper,kraftoverskudd++

 

Skroget på PH 38 er det samme som Princess 40 som kom samme år (1997) begge disse båtverft er bunnsolide.

 

Noen kjøper Skoda mens andre kjøper BMW.. du får hva du betaler for..

 

I fly segmentet i denne klassen så er det kun Nord West,Princess,Fairline som er topp notch.. de koster også mest nye.. alt annet synes jeg blir litt sånn garasjemekk i forhold..

 

Når man skal plassere såpass mye penger i båt så er det greit og kjøpe noe som holder seg i pris..

 

Bare noen tanker en mandags morgen..

Link to post
Share on other sites

Takker for tanker rundt hva jeg maser på Torkild om å kjøpe :smash:

 

Torkild, du kjører jo BMW ? Synes du skulle ta en tur å titte på Fairlinen bare for å ha gjort det. Kan jo være at du(fruen) endrer syn vet du :seeya:

Ja jeg vet, tusen takk for alle flotte innspill, jeg kaster inn hånklet da det gjelder dette andre greiene. Nor West er jo en kanon båt, 390 coupe har jo alt. 3 store lugarer separat dusj/toa. Samt deilig uteplass...Jeg selger Agdern og bruker vinteren, da ble det ingen ny båt denne uke ;-) Kjenner jeg må roe litt ned nå og ikke være så impulsiv, kanskje fruen kan godta pantry nede,,,Fearline :-) Ja jeg kjører BMW så en får hva en betaler for..:-)

Link to post
Share on other sites

Fairline 38 Phantom

 

kanskje fruen kan godta pantry nede,,,Fearline :-) Ja jeg kjører BMW så en får hva en betaler for..:-)

 

Når fruen får tittet på denne , så tror e hun vil være enig i at dette pentryet ikke er nede.... PÅ gamle 80/tidlig 90talls Princess og Fairline var pentry nede :smash:

Når det gjelder 38 ft Ardea med 2 x 225 hk motorer og toppfart på 34 kn så har e mistanke om at den er rimelig flatbunnet og sjøegenskaper som tidligere nevnt...

Redigert av Trophy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg ville tenkt mer på Ardea, den er ikke så mye breiere enn Dracoen, har kjempegod plass og går rimelig for å være så stor.

Synes den går greit i sjøen også, må selvfølgelig avpasse farten etter forholdene som med alle andre båter.

Jeg har vært ute i stiv kuling med min uten problem, den takler det meste og har god komfort.

Prøvekjør en og føl selv hvordan den er, det er mange synsere her. Smaken er som baken og den er delt. Hvis du har 2 mill. er det endel båttyper å velge i, trenger ikke å ta den første.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...