bliss X Svart 10.Januar.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Januar.2003 Vi befinner oss i Sverige, ja men ikke Ramsø. Hvor er i Sverige er det flest Nordmenn om sommeren? Sundet begynner på K Øya med brygge på begynner på N Øya vi ser i bakgrunnen begynner S Bildet er tatt fra akterdekket på en av rutebåtene som går innom de to øyene. Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 10.Januar.2003 Del på Facebook Svart 10.Januar.2003 Jon_P: Så klart det var Tanumstrand! Det kan vel kanskje virke umulig å se hvor dette bildet er, men siluetten på det du ser er svært karakteristisk for den som har vært der! Kan du være nord for Gråøya på veg syd østover? Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
PanPan Svart 10.Januar.2003 Del på Facebook Svart 10.Januar.2003 Jon_P: Det kan vel kanskje virke umulig å se hvor dette bildet er, men siluetten på det du ser er svært karakteristisk for den som har vært der! Kan det være at det er siluetten til Jon_P vi ser her og at vi er ombord i båten hans? Mvh Jan Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 10.Januar.2003 Del på Facebook Svart 10.Januar.2003 Og en til fra meg: Kan røpe at det før ikke lå særlig noen båter der (SVJV) , men at det kanskje endrer seg i fremtiden. Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 10.Januar.2003 Del på Facebook Svart 10.Januar.2003 Lasse: En ny gåte i vinterkulda. Hvor kan så dette være? - Kan det være Kostersund? {:o) Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
PanPan Svart 10.Januar.2003 Del på Facebook Svart 10.Januar.2003 Walter_S: Lasse: En ny gåte i vinterkulda. Hvor kan så dette være? - Kan det være Kostersund? {:o) Du har sikkert rett, når du først har kommet så langt, - det må være "Västre bryggan" i Kostersundet på Nord-Koster. Lasse var på de kanter sist sommer! Mvh Jan Sitér dette innlegget Link to post
Janef Svart 10.Januar.2003 Del på Facebook Svart 10.Januar.2003 Andreas: Og en til fra meg: Kan røpe at det før ikke lå særlig noen båter der (SVJV) , men at det kanskje endrer seg i fremtiden. Det var mange båter ved Kasernebrygga, Søndre Kaholmen, Oscarsborg. Hadde båten min liggende der sesongen 1999. Nå er den tiden forbi, håper båtfolket farer fint frem på Oscarsborg! Hilsen en som dro fra Oscarsborg i 2002, etter å ha tjenestegjort der fra 1993. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 10.Januar.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Januar.2003 Kostersundet er korrekt! Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 10.Januar.2003 Del på Facebook Svart 10.Januar.2003 Janef: Det var mange båter ved Kasernebrygga, Søndre Kaholmen, Oscarsborg. Hadde båten min liggende der sesongen 1999. Nå er den tiden forbi, håper båtfolket farer fint frem på Oscarsborg! Hilsen en som dro fra Oscarsborg i 2002, etter å ha tjenestegjort der fra 1993. Bingo! Det var en stor opplevelse med konserten og fyrverkeriet den dagen bildene ble tatt: Sitér dette innlegget Link to post
PanPan Svart 11.Januar.2003 Del på Facebook Svart 11.Januar.2003 Hvilket byggverk ser man her: Mvh Jan Sitér dette innlegget Link to post
Janef Svart 11.Januar.2003 Del på Facebook Svart 11.Januar.2003 PanPan: Hvilket byggverk ser man her: Mvh Jan Carlsten festning i Marstrand - I presume. Sitér dette innlegget Link to post
PanPan Svart 11.Januar.2003 Del på Facebook Svart 11.Januar.2003 Janef: Carlsten festning i Marstrand - I presume. Korrekt, forøvrig mye bra info på http://blueskagerrak.bohusmus.se Mvh Jan Sitér dette innlegget Link to post
Gerhard Svart 11.Januar.2003 Del på Facebook Svart 11.Januar.2003 Janef: Hilsen en som dro fra Oscarsborg i 2002, etter å ha tjenestegjort der fra 1993.Hei Janef, eller andre; Jeg har alltid hatt lyst til å gå i land på Oscarsborg. Hvordan er det med småbåt ? - Er det lov ? - Evt til bestemte tider ? - Evt. med guide eller kan man bare gå på egenhånd ? All adgang til Oscarsborg skjer gjennom organiserte turer. Fri ferdsel er ikke tillatt - Hvordan er det å legge til ? (Det så jo greit ut) Fant forresten noen av svarende selv: http://www.fmu.mil.no/ofm.htm Men dette med egen båt kommer ikke klart frem, men jeg har ikke inntrykk av det er meningen. Men på bildet var den mye småbåter der. Gerhard Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 11.Januar.2003 Del på Facebook Svart 11.Januar.2003 Bildet ble tatt ved en spesiell anledning: det offisielle avslutningskonsert (Solveig Kringlebotn ++) med fyrverkeri for forsvarets aktivitet på den øya. Som skrevet før: en meget fin opplevelse! Denne dagen var det organisert for småbåter der. Vet ikke om det har skjedd noe deretter mhp småbåter. Men når de alternative aktivitetene begynner der så tenker de sikkert fritidsbåt også. Sitér dette innlegget Link to post
Janef Svart 11.Januar.2003 Del på Facebook Svart 11.Januar.2003 Gerhard: Janef: Hilsen en som dro fra Oscarsborg i 2002, etter å ha tjenestegjort der fra 1993.Hei Janef, eller andre; Jeg har alltid hatt lyst til å gå i land på Oscarsborg. Hvordan er det med småbåt ? - Er det lov ? - Evt til bestemte tider ? - Evt. med guide eller kan man bare gå på egenhånd ? All adgang til Oscarsborg skjer gjennom organiserte turer. Fri ferdsel er ikke tillatt - Hvordan er det å legge til ? (Det så jo greit ut) Fant forresten noen av svarende selv: http://www.fmu.mil.no/ofm.htm Men dette med egen båt kommer ikke klart frem, men jeg har ikke inntrykk av det er meningen. Men på bildet var den mye småbåter der. Gerhard Den linken du siterer fra er ikke endret siden jeg la den inn. For oppdatert informasjon kan du bruke http://www.avhending.no/Artikler/adferd_oscarsborg Klikk litt frem og tilbake. Der kan du finne en PDF-fil som angir adferdsreglene for Oscarsborg. Følg disse, og du er velkommen på de steder som er angitt. Sitér dette innlegget Link to post
bph Svart 12.Januar.2003 Del på Facebook Svart 12.Januar.2003 PanPan: Hvilket byggverk ser man her: Mvh Jan Var med om å heise det Norske flagget på denne festningen en sen kveld for noen år siden. Vi var en gjeng som gjenerobret litt territorium :P Sitér dette innlegget Link to post
Gerhard Svart 12.Januar.2003 Del på Facebook Svart 12.Januar.2003 Janef: Den linken du siterer fra er ikke endret siden jeg la den inn. For oppdatert informasjon kan du bruke http://www.avhending.no/Artikler/adferd_oscarsborg Takk Janef, Med internett og noen gode tips fra medlemene her, så finner vi det meste ! Gerhard Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 22.Januar.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Januar.2003 Tar opp en gammel tradisjon igjen. Hvor er dette? Sitér dette innlegget Link to post
PanPan Svart 22.Januar.2003 Del på Facebook Svart 22.Januar.2003 Så vidt jeg vet Lasse, så er du den nærmeste til å ha odel på dette stedet? Da gir jeg andre sjansen til å komme med navnet! Mvh Jan Sitér dette innlegget Link to post
Janef Svart 22.Januar.2003 Del på Facebook Svart 22.Januar.2003 Lasse! Dette er Bergholmen, kaien ved det gamle båtverkstedet. Den toetasjers bygningen på bildet er den såkalte Offisersboligen. Stranden på andre siden er "off limits" pga korallstrand. Kaien er restaurert og satt i stand av Drøbak båtforening. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 22.Januar.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Januar.2003 Bingo! Høres ut som du har god kjennskap til denne holmen. I og med at den har tilhørt min familie før forsvaret overtok i forb. med festingen, er jeg interessert i alle opplysninger om denne holmen. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 22.Januar.2003 Del på Facebook Svart 22.Januar.2003 Janef: Stranden på andre siden er "off limits" pga korallstrand. Er dette rester av det revet som fantes i sundet før muren ble bygget? Man kan se endel av det hvis man dykker langs utsiden av muren Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 22.Januar.2003 Del på Facebook Svart 22.Januar.2003 Hei. Janef: Lasse!Dette er Bergholmen, kaien ved det gamle båtverkstedet. Den toetasjers bygningen på bildet er den såkalte Offisersboligen. Stranden på andre siden er "off limits" pga korallstrand. Kaien er restaurert og satt i stand av Drøbak båtforening. Tok en gang en sving bortom med jollen fra Sandspollen, og kunne godt tenke meg å legge til der en helg med "moderskipet". Men det er vel militært område? Men hva med at Drøbak båtforening har satt i orden bryggen? Men kanskje jeg kunne få meg en tillatelse, jeg jobber jo i FFI (Forsvarets Forskningsinstitutt)? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Janef Svart 22.Januar.2003 Del på Facebook Svart 22.Januar.2003 Til Ingar: Det er ca 8 kabellengder ned til jeteen, som ble bygget midt på 1870-tallet på moreneryggen som går i det området (Drøbakgrunnen er en del av samme morene - likeså de voldsomme bakkene sør for Årungen). Da det ble foretatt en gjennomgang av hva publikum kunne gis adgang til på holmene kom det noe overraskende frem at det var korallstrand på sørsiden av Bergholmen (den stranden som går nedenfor Offisersboligen og vestover inn i bukta). Det er nok en viss sammenheng slik du antyder. Til Lasse: Ja, jeg kjenner ganske godt til Bergholmen og Oscarsborg forøvrig, i og med jeg var sjef for museumsvirksomheten på Oscarsborg fra opprettelsen av museet i 1993 til jeg dro derfra sist høst. Museet på Oscarsborg har ganske mye data om bygninger og eiendommer, samt en del tegninger. En henvendelse dit kan kanskje gi deg noe. Sitér dette innlegget Link to post
Janef Svart 22.Januar.2003 Del på Facebook Svart 22.Januar.2003 Til Lars H: Sjekk denne linken, så ser du at det er OK å legge til på Bergholmen i tidsrommet 0700 - 2100. Ferdsel kan kun skje på de opptråkkede veiene, med noen begrensninger som fremgår av pdf-filen du kan åpne: http://www.avhending.no/Artikler/adferd_oscarsborg Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.