Jump to content

Hvor er dette?


bliss X

Recommended Posts

Vi befinner oss i  Sverige, ja men ikke Ramsø. Hvor er i Sverige er det flest Nordmenn om sommeren?

 

Sundet begynner på K

Øya med brygge på begynner på N

Øya vi ser i bakgrunnen begynner S

 

Bildet er tatt fra akterdekket på en av rutebåtene som går innom de to øyene.

Link to post
Share on other sites


Walter_S: Lasse: En ny gåte i vinterkulda. Hvor kan så dette være?

  :smiley: - Kan det være Kostersund?  :wink:

 

{:o)


 

Du har sikkert rett, når du først har kommet så langt, - det må være "Västre bryggan" i Kostersundet på Nord-Koster. Lasse var på de kanter sist sommer!

 

Mvh Jan

Link to post
Share on other sites


Andreas: Og en til fra meg:

 

Bilde

 

Kan røpe at det før ikke lå særlig noen båter der (SVJV) , men at det kanskje endrer seg i fremtiden.


 

 

Det var mange båter ved Kasernebrygga, Søndre Kaholmen, Oscarsborg. Hadde båten min liggende der sesongen 1999. Nå er den tiden forbi, håper båtfolket farer fint frem på Oscarsborg!

Hilsen en som dro fra Oscarsborg i 2002, etter å ha tjenestegjort der fra 1993.

Link to post
Share on other sites


Janef:

Det var mange båter ved Kasernebrygga, Søndre Kaholmen, Oscarsborg. Hadde båten min liggende der sesongen 1999. Nå er den tiden forbi, håper båtfolket farer fint frem på Oscarsborg!

Hilsen en som dro fra Oscarsborg i 2002, etter å ha tjenestegjort der fra 1993.


 

Bingo!

 

Det var en stor opplevelse med konserten og fyrverkeriet den dagen bildene ble tatt:

 

Bilde

Link to post
Share on other sites


Janef: Hilsen en som dro fra Oscarsborg i 2002, etter å ha tjenestegjort der fra 1993.
Hei Janef, eller andre;

 

Jeg har alltid hatt lyst til å gå i land på Oscarsborg. Hvordan er det med småbåt ?

- Er det lov ?

- Evt til bestemte tider ?

- Evt. med guide eller kan man bare gå på egenhånd ? All adgang til Oscarsborg skjer gjennom organiserte turer. Fri ferdsel er ikke tillatt

- Hvordan er det å legge til ? (Det så jo greit ut)

 

Fant forresten noen av svarende selv: http://www.fmu.mil.no/ofm.htm

Men dette med egen båt kommer ikke klart frem, men jeg har ikke inntrykk av det er meningen. Men på bildet var den mye småbåter der.

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Bildet ble tatt ved en spesiell anledning: det offisielle avslutningskonsert (Solveig Kringlebotn ++) med fyrverkeri for forsvarets aktivitet på den øya. Som skrevet før: en meget fin opplevelse!

 

Denne dagen var det organisert for småbåter der. Vet ikke om det har skjedd noe deretter mhp småbåter. Men når de alternative aktivitetene begynner der så tenker de sikkert fritidsbåt også.

Link to post
Share on other sites


Gerhard: Janef: Hilsen en som dro fra Oscarsborg i 2002, etter å ha tjenestegjort der fra 1993.Hei Janef, eller andre;

 

Jeg har alltid hatt lyst til å gå i land på Oscarsborg. Hvordan er det med småbåt ?

- Er det lov ?

- Evt til bestemte tider ?

- Evt. med guide eller kan man bare gå på egenhånd ? All adgang til Oscarsborg skjer gjennom organiserte turer. Fri ferdsel er ikke tillatt

- Hvordan er det å legge til ? (Det så jo greit ut)

 

Fant forresten noen av svarende selv: http://www.fmu.mil.no/ofm.htm

Men dette med egen båt kommer ikke klart frem, men jeg har ikke inntrykk av det er meningen. Men på bildet var den mye småbåter der.

 

Gerhard


 

Den linken du siterer fra er ikke endret siden jeg la den inn. For oppdatert informasjon kan du bruke   http://www.avhending.no/Artikler/adferd_oscarsborg

 

Klikk litt frem og tilbake. Der kan du finne en PDF-fil som angir adferdsreglene for Oscarsborg. Følg disse, og du er velkommen på de steder som er angitt.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei.


Janef: Lasse!

Dette er Bergholmen, kaien ved det gamle båtverkstedet. Den toetasjers bygningen på bildet er den såkalte Offisersboligen. Stranden på andre siden er "off limits" pga korallstrand. Kaien er restaurert og satt i stand av Drøbak båtforening.


Tok en gang en sving bortom med jollen fra Sandspollen, og kunne godt tenke meg å legge til der en helg med "moderskipet". Men det er vel militært område? Men hva med at Drøbak båtforening har satt i orden bryggen? Men kanskje jeg kunne få meg en tillatelse, jeg jobber jo i FFI (Forsvarets Forskningsinstitutt)?

 

Lars H. Bilde

Link to post
Share on other sites

Til Ingar:

Det er ca 8 kabellengder  :smiley: ned til jeteen, som ble bygget midt på 1870-tallet på moreneryggen som går i det området (Drøbakgrunnen er en del av samme morene - likeså de voldsomme bakkene sør for Årungen).

Da det ble foretatt en gjennomgang av hva publikum kunne gis adgang til på holmene kom det noe overraskende frem at det var korallstrand på sørsiden av Bergholmen (den stranden som går nedenfor Offisersboligen og vestover inn i bukta). Det er nok en viss sammenheng slik du antyder.

 

Til Lasse:

Ja, jeg kjenner ganske godt til Bergholmen og Oscarsborg forøvrig, i og med jeg var sjef for museumsvirksomheten på Oscarsborg fra opprettelsen av museet i 1993 til jeg dro derfra sist høst. Museet på Oscarsborg har ganske mye data om bygninger og eiendommer, samt en del tegninger. En henvendelse dit kan kanskje gi deg noe.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...