Jump to content

Hvor er dette?


bliss X

Recommended Posts

Javel PanPan, da har jeg konstatert at du er blant de som er bakoverkompatibel  :smiley:

 

Når du finner en link (dyp eller ikke?) - går du bevisst enda litt lavere ned. Smarting :lol:

 

Men dersom noen skal innom den siden er det nå engang under html-dokumentet baat.html en finner mest båtrelatert stoff og bilder  :lol:

 

Bildet er forøvrig fra Ytre Søre Sunnmøre og det som skimtes i det fjerne i bakgrunnen på bildet er Kvamsøya (siste bebodde øy før Stadt" nordfra) og Stadtlandet.

 

God Påske fra Helge som drar på hytta og tar en siste krampetrekning i snøen på fjellet før båten skal få det meste av oppmerksomheten de neste månedene  :lol:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Det første jeg tenkte på var nord for Hankø, men jeg får det ikke helt til å stemme.

Tampen brenner "litt". Lenger syd. Til venstre sees en merke med en hvit lykt, så følger en jern-stake - noen skjær kloss ved som har et egenartet navn, varden inne på land viser til led innover i samme retning fotografiet er tatt.

 

Mange passerer her og stedet er meget godt kjent, men få går såpass kloss i som jeg har gjort (det kan man jo gjøre når man følger med på kartplotteren i cockpit... :smiley:)

 

Kom igjen folkens!

Link to post
Share on other sites

....  og fyret forbindes med Vamp ....

 

mvh

Poseidon

 

PS

Takk for raddelen på direkten for et par timer siden, det var virkelig kjekt at du tok kontakt når du så 70 tonn med rust og råte liggende ved kaien!

DS

Det er riktig - Vamp har vel spilt inn noen av sine plater her?

 

Selv takk Poseidon, det var artig å høre historien om Poseidon og få en omvisning!  :smiley:

 

 

La meg tippe på skjæret; Bloksen, var det ikke det det heter skjæret som Sleipner gikk på- sånn ca. nord for Karmøy? Dette ligger laaangt utenfor mine farvann...  

Det stemmer. Fyret er Ryvarden og skjæret med en lykt er Litle Bloksen.

Link to post
Share on other sites

 La oss prøve med en til fra vestlandet, lenger nord denne gangen. Hvilken fyrlykt er dette? Tips: Lengst til venstre på bildet kan man skimte en lykt. Skjæret den står på har vel alle hørt om...

Prøver meg med "Ryvarden fyr" med Bloksen lykt som står på tre bein utenfor.... :smiley:

 

2115: Akk ja, sånn er det å jobbe med saken mens dommeren blåser matchen av! Søkte via Googles med "+bloksen +fyr" og fant Ryvarden.... Morro var det lell! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Tja - var vel litt for kjapp med å avsløre svaret, men ja - det er Ryvarden. Fin innsats  :smiley:

Bilde

 

Som et supplement til kartutsnittet kan nevnes at "Sleipner" var på nordgående da ulykken skjedde, de hadde passert Ryvarden og lagt kursen på innsiden av Store Bloksen for å komme inn i hvit sektor fra Håskru lykt som man ser komme inn øverst til høyre i kartutsnittet.

 

Av ukjente grunner kom man imidlertid noe for langt vest, uten å merke at man var kommet inn i rød sektor fra Håskru  -  og da var det bare sekunder om å gjøre før man stod fast på den mørklagte Store Bloksen. Da det kom frem at Kystverket i årevis hadde utsatt planene om å sette opp en lykt på St.Bloksen  -  av økonomiske årsaker  -  så gikk det bare få dager før en innsamlingsaksjon var igang.

 

Med innsamlede midler var heller ikke den økonomiske unnskyldningen gangbar. Så idag har man lys på både Store og Lille Bloksen, og i tillegg har hurtigbåtene så vidt jeg vet fått utvetydig beskjed i sine seilingsbeskrivelser om å holde vestenom begge Bloksene.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Dette må være brygga på Hvor.   Det står jo på skiltet. :smiley:

.... Glimrende!  :smiley::lol: :lol:  Nå ja, for å være helt korrekt: HVOR ????. Kunne ikke gjøre det for enkelt heller!!

 

Jeg vil tro at mange av medlemmene har passert her. Bryggen anløpes av en katamaran. Navnet som egentlig står på skiltet er ikke det nordmenn flest husker stedet for. Her er også en gjestehavn med et annet navn. Selve stedet, der bryggen ligger, - er kjent under et tredje navn. Stedet ligger på en av to store øyer.

 

Napper det?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...