Jump to content

Hallberg Rassy 37, med mange utfordringer ifølge eier


baatsman

Recommended Posts

Biten ble vel ikke banket ut med stemjern og hammer da?... Så vidt jeg kan se så er ikke noen merker på den biten som ble testet ble brukt stemjern og hammer...

 

Så vidt jeg kan skjønne så delte den utsagede delen som ble gjort da et hull ble saget, og det anser jeg som at den løsnet enkelt og uten bruk av stemjern og hammer som du beskriver...

 

doms1.jpg

 

Ser da ut som det ble brukt relativt mye makt i forhold til hva som jeg vil tro ett normalt skrog er bygget for å motstå. Alle som uttaler seg gjør det jo i en rettsak, så at de skulle skryte på seg mer maktbruk enn nødvendig tror jeg ikke. Var det ikke representanter for begge parter tilstede når de tok denne prøven. Det foresvever meg at det ble nevnt. Dersom platen nærmest datt ut av seg selv ville vel både saksøker og rettens vitner ha nevnt dette.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror vi kan glemme den tekniske delen for problemet som har oppstått og eskalert dreier seg om noe helt annet.

 

Båteieren har ikke akseptert å la HR utbedre feilen. (senest under meklingen april 2010).

HR har nektet å betale båteieren 2 mill for å holde kjeft.

Båteieren har iverksatt truslene om å ødelegge HR sitt rykte.

HR svarer med takk for sist.

 

Saken har avdekket at bransjestandarden er uklar og det bør det jobbes med.

Båteiere som frykter for at en slik feil gjør båten ikke sjødyktig bør få sjekket egen båt, for dette problemet er ikke ukjent for de som arbeider med plastreparasjoner.

Hvem som lager de dårligste båtene gjenstår å se.

Link to post
Share on other sites

Jeg har forståelse for at mange synes synd på denne båteieren. Dere må samtidig tenke på at all synsingen her kan bidra til å sette hundretalls arbeidsplasser i fare . Jeg tror ikke noen domstol hadde avgitt dom utifra bilder på nett. Det ble desverre gjort her på forumet fra første dag. Ta nå dommen til etteretning og eller vent på anken er min anbefaling.

Link to post
Share on other sites

Hvilken Polyester type bruke HR i sine støp?... Er det orthophthalic polyester av god gammel type eller er det lav styren av typen DiCycloPentadiene (DCPD)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Alle som uttaler seg gjør det jo i en rettsak, så at de skulle skryte på seg mer maktbruk enn nødvendig tror jeg ikke. Var det ikke representanter for begge parter tilstede når de tok denne prøven. Det foresvever meg at det ble nevnt. Dersom platen nærmest datt ut av seg selv ville vel både saksøker og rettens vitner ha nevnt dette.

 

12 dager før rettsaken ble berammet besøkte Christoph Rassy båten, i følge Norde var CR bare innom og reiste igjen uten å samtale noe med båteier.

 

Den 8. juli kom Magnus Rassy, Christoph Rassy, Krister Sjøgren(tekniker på HR's støperi), Benny Martinsson(eier av Nord West), Jens Østman(tidligere teknisk ansvarlig ved Sweden Yachts) og Ingemar Spindel(sjef for Lyse Prastprodukter), i tilegg var både båteier og taksmann Erling Kroon tilstede under begge besøkene. Det ble tatt ut en plate på 15x15cm, som er den omtalte platen, i tilegg ble det boret GJENNOMGÅENDE I SKROGET med hullbor to steder i nærheten av denne platen. Takstmann bemerket at det var en sprekke i den utborede prøven, utover dette ble det så vidt jeg forstår ikke bemerket feil av noen av de som var tilstede, heller ikke under selve rettsaken.

 

... Er det orthophthalic polyester av god gammel type eller er det lav styren av typen DiCycloPentadiene (DCPD)

 

Når man støper en båt er det vanlig å legge gelcoat først, HR spesifiserer at deres gelcoat er av basert på isoftalsyre og at at skinnlaget er av polyester basert på isoftalsyre.

Skinnlaget sprøytes etter gelcoaten slik at gelcoaten tørker og beskyttes. Det er vanlig å la skinnlaget tørke helt før håndlaminering begynner. Ortopolyester benyttes ved håndoppleggingen av skroget.

Så og si alle båtprodusenter bruker i dag ortopolyester som er modifisert med DCPD, da dette minsker styren utslippet, og så vidt jeg vet er det en del år siden man brukte polyester uten DCDP.

HR bruker uansett både polyester og i noen konstruksjoner også vinylester modifisert med DCDP.

De fleste båtprodusenter benytter ikke polyester basert på isoftalsyre i det hele tatt, men kun ortopolyester, dog modifisert med DCDP.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jahh.. Jeg hiver meg uti denne interessante diskusjonen jeg også. :diving:

Det forundrer meg at det tydeligvis ikke finnes en klar standard for styrke man kan vise til her. Dette er vel tross alt en klasse A havseiler?

Om HR hadde innrømmet det alle ser, dvs. dårlig heft i deler av skroget, kunne saken kanskje fått en annen vending. Om man kunne måle vridningsstivhet og styrke i skutesida mot en standard kunne man kanskje bevise at båten er god nok. Nå blir det bare synsing.

Som sagt tidligere her; bilbransjen har nok kommet mye lenger.

Link to post
Share on other sites

Nå har ikke jeg lest saken i detalj, men jeg er overasket over at HR lar det gå så langt uten å løse dette på en mere smidig måte.

Hvem tørr å kjøpe båt av dem etter å ha sett litt på denne saken?

Dette må vel være årets dårligtse firmaomtale innen båtbransjen.

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Dette blir jo en vits all den tid halve laminatet sitter igjen på båten?!?

 

Dessuten, er "Interlaminar shear strength tests for

reinforced plastic panel" korrekt test for dette laminatet?

 

Jeg er enig i det.

Bare at man har klart å få av et så stort stykke uten å ødelegge det er jo godt bevis for at noe er galt.

Det de har tatt løs er vel den sprøytestøpte delen. Og å kjøre en sånn test der det ikke er noe laminat er jo meningsløst.

 

Hadde jeg vært Mr HR så hadde den båten nå stått bakpå en lastebil på full fart mot Orust.

HR knekker jo seg selv med dette. Og det vil, i det lange løp, være synd.

Link to post
Share on other sites

Dvil: "Det forundrer meg at det tydeligvis ikke finnes en klar standard for styrke man kan vise til her. "

 

Jeg forundres over det samme....

 

Det refereres jo til flere ISO-standarder som skroget skal tilfredsstille, men jeg kan ikke se at de angir hvordan prøver skal tas eller hvordan eventuelle feil eller mangler skal håndteres.

Prøvene fra dette skroget viser jo med all tydelighet hvor varierende kvalitet et skrog kan ha på et relativt lite område: delaminering, sprekker i laminatet, tørrstøp, for liten andel av glassfiber og områder som angivelig er helt i orden. Hvis dette er standarden, slik HR hevder er det jo veldig interessant å vite hvordan man håndterer avvik...

 

Hvis en kjerneprøve ikke tilfredstiller kravene, reparerer man bare området rundt, -eller er det akseptabelt med HR-metoden: "Vi bryr oss ikke om hva andre har funnet! Vi har tatt ut ANDRE prøver som ikke ikke har samme feil, - og da er båten i orden...." ?

Redigert av Athene (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke helt sikker på om HR har fått mulighet av kunden til å løse dette på en litt smidig måte.

Det er riktig, og det er jeg villig til å skrive under på.

 

Noen av oss har erfaring med hvordan forskjellige båtprodusenter håndterer reklamasjoner, og uten å nevne navn på noen bortsett fra HR som denne saken dreier seg om, så kan jeg dele noen erfaringer med hvordan denne produsenten tenker.

 

Når HR mottar et reklamasjonskrav ønsker de primært å håndtere dette selv eller benytte noen de har et godt forhold til. Når vi snakker om en møbelbåt som også ofte er velutstyrt så er det ikke lett å finne repparatører med multidisiplinære egenskaper.

 

HR ønsker ikke at båteierne reparerer selv i garantitiden, og det er det heller ikke mange båteiere som ønsker. (Noen båteiere er veldig kompetente og gjør ting selv uten å involvere HR, men det er flinke folk som ikke gjør noe nummer ut av slikt).

Målet for HR er jo at båtene skal gjenspeile en høy standard og på en måte være produsentens reklame ute i markedet.

 

For at HR skal få gjennomført en oppfølging av båtene ute i markedet må også båteieren forsøke å tilrettelegge forholdene, noe de aller fleste HR eierne mer enn gjerne gjør. En del kosmetiske utbedringer spesielt lar seg ikke gjennomføre uten planlegging, og derfor tas det gjerne bilder som brukes både til planleggingen av utbedringen og til å synliggjøre forbedringer i produksjonen.

 

Jeg har selv hjulpet HR med å være med en annen servicemann fra HR for å fylle et kunnskapshull når det har vært feil eller spørsmål om mulige feil i det elektriske anlegget, så det er jo også en måte å løse multidisiplinproblemet på.

 

Når jeg leser kundens markedsføring (Powerpoint) som utelukkende har til hensikt å svekke HR sitt rykte så ser jeg at her vil aldri HR komme i mål. Han passer rett og slett ikke inn i HR familien, og et bevis for dette er hvordan han skjermer produktet for HR, utbedrer feil selv og krever betalt fra HR.

 

At motivet er penger går også igjen når det gjelder saken med delamineringen, for han forholder seg ikke til at HR ønsker å se på båten og utbedre feilen. Han har ved å ikke slippe til HR bekreftet ryktene om at han er ute etter penger, og det er her han også i realiteten også taper saken til slutt. Når han ikke forholder seg til HR, så forholder han seg heller ikke korrekt til forbrukerkjøpsloven og løper en betydelig risiko for seg selv.

 

Min påstand er at markedsføringen hans i form av uttalelser og Powerpointen virker til de grader, men bare for de som ikke har erfaring med hvordan HR håndterer reklamasjoner og de som har dårlig erfaring med enkelte andre produsenters dårlige håndtering av reklamasjonskrav.

 

På en måte synes jeg synd på båteieren og skulle ønske han vant på det tekniske slik at vi kunne fått sett hvor den tekniske standarden på båtene skal ligge, men på en annen måte så synes jeg det er helt greit at han ikke lykkes med utpressingstaktikken.

 

Nå er det jo slik at du Bitteliten har en båt produsert i samme området, og at det har blitt ridd kjepp på Benny fordi han har uttalt seg i saken. Jeg kjenner disse menneskene litt og jeg kan garantere dere følgende.

 

Disse folkene har en egeninteresse av å ligge langt fremme og oppfylle kravene som er gitt i byggestandardene, og de samarbeider.

Denne saken vil de gripe fatt i og bli foregående i med hensyn til å utvikle bransjestandarden, legge opp sikrere produksjonsrutiner etc.

 

Vi i Norge vil fortsette å ri kjepp inn i solnedgangen og stå opp igjen neste dag som om ingen ting hadde skjedd. Men så har vi det jo temmelig koselig med misnøye da, det skal ingen få ta fra oss.

Link to post
Share on other sites

Og hva skulle denne HR familien være?

En gjeng umælende tosker?

Som lar HR råde fritt uten tillatelse til å spørre tredje part?

BN har seilt HR siden 1975 og vært strålende fornøyd.

 

 

 

Nå er det jo slik at du Bitteliten har en båt produsert i samme området, og at det har blitt ridd kjepp på Benny fordi han har uttalt seg i saken. Jeg kjenner disse menneskene litt og jeg kan garantere dere følgende.

 

Disse folkene har en egeninteresse av å ligge langt fremme og oppfylle kravene som er gitt i byggestandardene, og de samarbeider.

Denne saken vil de gripe fatt i og bli foregående i med hensyn til å utvikle bransjestandarden, legge opp sikrere produksjonsrutiner etc.

At de samarbeider er vel det eneste rette her.

Delamineringer kan og skal ikke godtas.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Disse folkene har en egeninteresse av å ligge langt fremme og oppfylle kravene som er gitt i byggestandardene, og de samarbeider.

Denne saken vil de gripe fatt i og bli foregående i med hensyn til å utvikle bransjestandarden, legge opp sikrere produksjonsrutiner etc.

Du har tydeligvis inngående kunnskap til HR.

Er det Lyse Plastprodukter AB som støper skrog for både HR SY NordWest etc ?

 

 

Link to post
Share on other sites

Bildet av den firkanten som ble tatt ut av HR-tekniker er helt tydelig tatt ut akkurat der Nordè selv hadde foranlediget "dragtest" - det ser man av den buen som fremkommer på i undrerkant av den. Tingretten legger altså mere vekt på at HR-teknikeren måtte anvende "kraftig våld" enn den testen som er godkjent av Professor ved Kungliga Tekniska Høgskolan og som helt klart viser rent for dårlig styrke.

Professorens uttalelse her:

 

"Utlåtande om hållfasthet i skrov för Hallberg Rassy 37 , nr t6B

Underlag: Erhållet från Bengt och Kerstin Nord6, Nättraby.

o Foto och beskrivning av borrplugg från upptagning av hål för

skrovgenomföring 2008.

r Resultat av ultraliudsundersökning 2OO9 i ett flertal punkter i

skrovet utfört av Ångpanneföreningen AB.

o Foto och rapport från Wå dragprov utförda 20100614.

o Flertalet samtal med Bengt Nord6.

Analys

o Vid upptagning av hål för skrovgenomföring delade sig borrpluggen och delarna uppvisade

ingen vidhäftning. "Brottytorna" är i det närmaste helt blanka.

o Ultraljudsundersökningen 2009 visar att dålig vidhäftning kan befaras i stora delar av skrovet.

o Dragprov utförda 2OtOO6l4 gav en draghållfasthet vinkelrätt laminatet av ca 1,,4 respektive

1,5 MPa. Brottytorna är delvis blanka. Dessa dragprov är korrekt utförda och lastmätningen

har skett med kalibrerad utrustning.

Kravsfällning

Vidhäftning (draghållfasthet vinkelrätt laminatet och skjuvhållfasthet i laminatets plan) är av

väsentlig betydelse för ett kompositmaterials lastupptagningsförmåga. Min mer än 40-åriga

erfarenhet av komposit -och sandwichkonstruktioner har visat att minimikravet på draghållfasthet

bör sättas till 10 MPa. Detta krav har bland annat använts av Försvarets Materielverk, FMV, i ett

flertal konstruktioner. Normalt erhålles för ett CSM-(matta) armerat laminat en draghållfasthet

vinkelrätt planet överstigande 50 MPa.

Slutsats

Tre dragprov vinkelrätt laminatet har uppvisat en draghållfasthet mellan 0-1,5 MPa. Detta är en

tiopotens mindre än man förväntar sig av en kompositkonstruktion för denna klass av segelbåtar.

Ultraljudsundersökningen visar att dålig vidhäftning kan befaras i stora delar av skrovet.

De utförda undersökningarna visar att skrovet i HR-37 nr 1-68 är undermåligt från

hållfasthetssynpunkt, speciellt vad det gäller långtidsegenskaperna.

Stockholm 20700621"

 

Det ble litt rotete når jeg limte inn dette, men originalen kan ses her:

 

http://www.blekingenaturfoto.se/bat/Prof_Karl_Axel_Olsson.pdf

 

Og her hvordan disse prøvene ble utført:

 

http://www.blekingenaturfoto.se/bat/Dragprov_skrov.pdf

 

FredT

Redigert av FredT (see edit history)

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Link to post
Share on other sites

Min påstand er at markedsføringen hans i form av uttalelser og Powerpointen virker til de grader, men bare for de som ikke har erfaring med hvordan HR håndterer reklamasjoner og de som har dårlig erfaring med enkelte andre produsenters dårlige håndtering av reklamasjonskrav.

 

Vi i Norge vil fortsette å ri kjepp inn i solnedgangen og stå opp igjen neste dag som om ingen ting hadde skjedd. Men så har vi det jo temmelig koselig med misnøye da, det skal ingen få ta fra oss.

 

Jeg synes egentlig ikke det spiller den minste rolle om HR hadde fått tilgang til å reparere båten eller ikke. Det betyr noe for denne ene kunden.

Det som gjør inntrykk på meg er den støpekvaliteten HR her har sluppet ut på markedet og som de til tross for bilder av prøver og egne prøver tør å stå i retten og hevde det ikke er feil ved!

 

Du er tydeligvis veldig imponert av HR. Jeg tror både du og HR skal prise dere lykkelige over at dere slipper å forholde dere til profesjonelle kunder som stiller krav til produktene og som forventer at kravene er oppfylt...

Link to post
Share on other sites

Til FredT:

Nå kjenner ikke jeg denne professoren slik at det er vanskelig å si noe om hans evner, men på generelt grunnlag ville jeg heller ha festet lit til noen som hver dag bygger båter, enn en som sitter på kontoret på kungliga fagskolan og ekperimenterer med plastprøver for forsvaret, som ikke kan sammenlignes med en fritidsbåt.

Videre er den faktiske prøven utført av Norde's sønn, og jeg kan ikke se at han skal være mindre partisk enn HR og deres samarbeidspartnere.

Og til slutt så hevder da faktisk to andre institutt og en rekke fagfolk at de ikke kjenner til denne testen, og at den så vidt de vet ikke har noen presedens for å brukes på fritidsbåter what so ever. Hva testen i seg selv sier om kpa ditt og mpa datt blir da helt uvesentlig for mitt vedkommende.

 

Har du sendt over de fem lappene du har lovet Bengt enda ???

 

Til Athene

Det spiller selvfølgelig noen rolle om HR har fått tilgang eller ikke, man kan ikke hevde at de ikke tar sitt ansvar alvorlig dersom de ikke har hatt muligheten til å utføre reperasjonene som var nødvendige for å opfylle det ansvaret, dette uten at jeg kommenterer noe mer om de har eller ikke har hatt tilgang.

 

Nå er det vel slik at HR's kunder sannsynligvis er blant de mest profesjonelle i seilbåt markedet. Prisnivået gjør at dette er båter som ofte skal seiles langt, gjerne av folk med en helt spesiell interesse for slike båter, eller at kunden rett og slett hadde for mye penger å bruke opp, som kan være tilfelle i noen handler, men sannsynligvis kun i ett fåtall.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Til Athene

Det spiller selvfølgelig noen rolle om HR har fått tilgang eller ikke, man kan ikke hevde at de ikke tar sitt ansvar alvorlig dersom de ikke har hatt muligheten til å utføre reperasjonene som var nødvendige for å opfylle det ansvaret,..

 

Poenget mitt var at vi må kunne få dømme det produktet produsenten har levert, - ikke hvordan det kanskje kan bli om det ble reparert. Det produktet som ble levert er iallefall ikke jeg imponert over. Hr. Rassy har både skriftlig og i retten hevdet at alt er som det skal være med dette skroget. Da hjelper det lite for meg om Ole Petter og andre er veldig imponert over hvor dyktige HR's stab er til å reparere..

 

Nå er det vel slik at HR's kunder sannsynligvis er blant de mest profesjonelle i seilbåt markedet. Prisnivået gjør at dette er båter som ofte skal seiles langt, gjerne av folk med en helt spesiell interesse for slike båter, eller at kunden rett og slett hadde for mye penger å bruke opp, som kan være tilfelle i noen handler, men sannsynligvis kun i ett fåtall.

 

Her tenkte jeg vel mer på profesjonelle som bedrifter som har kunnskap om det produktet de har kjøpt, kommer med spesifikasjoner, er i stand til å kontrollere at det er oppfylt, - og ikke minst, - har økonomisk ryggrad til å gå til retten med tyngde om det skulle være nødvendig.. Der slipper HR veldig lett unna med sine kunder.....

Link to post
Share on other sites

Nå er jo ikke denne saken så unik som enkelte vil ha dette til. Finnes utallige saker hvor produktet ikke har holdt mål og dette vil nok fortsette også i framtiden. Det som gjør meg, og sikkert mange her på BP, skeptisk til feilproduserte båter, er at disse får lov til å fortsette uten at feilene rettes opp i produksjonen. Det er sjelden en hører at båt-serien er kalt tilbake p.g.a. produksjonsfeil. Er jo ikke første båten som viser at "feil" foreligger og vi som brukere vil ikke oppdage dette før det er for sent. Hva skal vi da gjøre når garantitiden er utgått - selge båten fortest mulig til neste mann og lukke igjen for egen samvittighet, eller ta opp kampen med produsenten. Litt av et dilemma...

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Adeneo:

Til FredT:

"Nå kjenner ikke jeg denne professoren slik at det er vanskelig å si noe om hans evner, men på generelt grunnlag ville jeg heller ha festet lit til noen som hver dag bygger båter, enn en som sitter på kontoret på kungliga fagskolan og ekperimenterer med plastprøver for forsvaret, som ikke kan sammenlignes med en fritidsbåt."

 

FT: Deg om det, men 40+ års erfaring med kompositt som denne professoren har synes jeg bør veie tungt.

 

 

"Videre er den faktiske prøven utført av Norde's sønn, og jeg kan ikke se at han skal være mindre partisk enn HR og deres samarbeidspartnere."

 

FT: Det er han neppe, men som du ser går altså nevnte professor god for den utførte testen. Og jeg tillater meg å tro en slik mann ikke lar seg "kjøpe" for knapper og glansbilder til å mene noe som helst annet enn hva han virkelig mener.

 

 

"Og til slutt så hevder da faktisk to andre institutt og en rekke fagfolk at de ikke kjenner til denne testen, og at den så vidt de vet ikke har noen presedens for å brukes på fritidsbåter what so ever. Hva testen i seg selv sier om kpa ditt og mpa datt blir da helt uvesentlig for mitt vedkommende."

 

FT: Også det må du selvsagt få mene. For egen del kan jeg gjerne innrømme at jeg ikke engang aner hva Mpa står for. Når imidlertid professoren går god for en måling som viser bruddlast på 1,4 og 1,5 av disse Mpaéne - samtidig som han sier at på et fullgodt støp burde holdfastheten vært 50 Mpa - vel så synes jeg diffen er svært stor.

 

"Har du sendt over de fem lappene du har lovet Bengt enda ???"

 

FT: Ikke enda. Fordi som du sikkert vet - kan iallfall enkelt sjekkes - så ble "givetråden" på Sailguide.com stengt av forumeier inntil videre for å sjekke lovlighet/skatt og diverse i den forbindelse.

I tilfelle det skulle glede deg kan jeg imidlertid bekrefte at jeg selvsagt holder hva jeg lover - og bidrar med 5 båtlapper om saken ankes. Som jeg håper den blir. Hadde alt gjort det om ikke tråden hadde blitt stengt.

 

FredT

Fred Thiesen

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Link to post
Share on other sites

Hva testen i seg selv sier om kpa ditt og mpa datt blir da helt uvesentlig for mitt vedkommende.

 

Dette har jeg full forståelse for etter å ha lest dine innlegg..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

BN har seilt HR siden 1975 og vært strålende fornøyd.

 

At de samarbeider er vel det eneste rette her.

Delamineringer kan og skal ikke godtas.

 

Det finnes noen mennesker som må oppleves for å skjønne at de ikke taklet et produkt med garanti særlig bra.

HR ville etter min mening aldri kommet i mål med denne saken for han hadde en rådgivende advokat som ikke klarte å kompensere for kundens manglende egenskap til å få løst dette til sitt eget beste.

----------

 

Verken du, jeg eller HR mener delaminering er i orden, det er jeg temmelig sikker på. HR måtte imidlertid få en ende på denne saken og måtte gjøre et valg, der slapp du og jeg billig unna.

Når man er flink til å bygge båt så vet man ikke bare hva som står i byggestandardene, man vet også hva som burde stått der.

Valg av taktikk for å få en ende på saken var ikke teknisk korrekt, men det var effektivt.

Link to post
Share on other sites

Dette har jeg full forståelse for etter å ha lest dine innlegg..

 

Jeg regner med at forståelsen kommer fra mine godt argumenterte innlegg, og at du dermed har samme oppfattning som meg, ettersom du ikke utdyper svaret bedre?

 

 

FT: Deg om det, men 40+ års erfaring med kompositt som denne professoren har synes jeg bør veie tungt.

 

FT: ....som du ser går altså nevnte professor god for den utførte testen. Og jeg tillater meg å tro en slik mann ikke lar seg "kjøpe" for knapper og glansbilder til å mene noe som helst annet enn hva han virkelig mener.

 

FT: For egen del kan jeg gjerne innrømme at jeg ikke engang aner hva Mpa står for. Når imidlertid professoren går god for en måling som viser bruddlast på 1,4 og 1,5 av disse Mpaéne - samtidig som han sier at på et fullgodt støp burde holdfastheten vært 50 Mpa - vel så synes jeg diffen er svært stor.

 

Du fester dermed lit til professor Karl-Axel Olsson's forklaring, da han helt klart har en viss tyngde å legge bak sine uttalelser, noe jeg forsåvidt er enig i. Jeg kjenner ikke til professoren, men ett raskt søk viser at han i mange år har forsket på sandwichkonstruksjoner i forsvarets båter, slik at han helt klart har en viss ekpertise innen dette området.

 

Problemet er at man kan kanskje si at professoren sannsynligvis ikke lar seg kjøpe, og innhar nødvendig kompetanse, men hva da med HR sine ekperter,

 

Først har vi seks personer som i ett helt liv har bygget båter, disse personene kommer fra HR og tre andre båtbyggerier, og ingen av de ser noe feil med laminatet, deretter har vi disse som har testet prøvene som er tatt av HR.

 

Blant annet har vi denne Tuula Mannermaa, som representerer Ashland, som er nevnt ett par ganger i dommen som en av HR's eksperter.

 

Ashland er ett av verdens største globale selskaper innen kompositter og lignende, og produserer blant annet Valvoline oljer.

Selskapet er ett Fortune 500 selskap, og omsetter for omtrent 8 mrd USD årlig.

 

Innen polymerer tilbyr selskapet følgende:

 

We are the leading North American distributor of thermoset resins, reinforcements and associated materials to the reinforced composites and cast polymer industries.

We have local ISO 9002 warehouse capabilities and own and operate our own delivery fleet.

 

 

» Green Connection

Composites manufacturers now have additional options that can improve their environmental performance thanks to a program from Ashland Distribution. In alliance with JHM Technologies, Inc., New Boston RTM and SR Composites, LLC, Ashland Distribution is introducing The Green Connection to offer customers a program for closed molding processes focused on improving productivity and environmental performance.

 

Through The Green Connection, Ashland customers, interested in transitioning production to Resin Transfer Molding (RTM) and Lite RTM, have access to the broad capabilities of JHM Technologies and New Boston RTM. Additionally, the SR Composites’ sprayable vacuum bag technology provides a powerful, production-proven solution to the Vacuum Assisted Resin Transfer Molding (VARTM) process.

 

» Adhesives

We are a leading distributor of adhesives for use in both structural and non-structural applications. Our modified urethanes and methyl methacrylate provide you with a variety of adhesive options.

 

» Catalysts, Promoters and Additives

We distribute catalysts, promoters and additives for the composites and cast polymer industries. Our broad product line helps you manage shelf-life and cure-time in your manufacturing process.

 

» Core Materials

We offer a complete line of core materials for use in sandwich construction including balsa, foam and honeycombs, enabling you to add strength and stiffness in the structure of your products.

 

» Fillers

We distribute fillers for composites and cast polymer industries and for specialty applications. Our calcium carbonate, ceramic and silica fillers reduce costs, extend resins and enhance end products.

 

» Gelcoats

Our clear and pigmented gelcoats for composite and cast polymer applications let you make parts with added resistance and smooth outer surfaces. We also sell general purpose, MACT-compliant gelcoats.

 

» Fiberglass Reinforcements

We distribute specialized reinforcements to the composites and cast polymer industries, including veils, tapes, fabrics, knits, carbon fiber, cloths, knitted fabrics, S2-glass and Aramid fiber.

 

» Resins

We distribute polyester, vinyl ester, epoxy and phenolic, premium marine, general purpose and fire retardant resins for use in hand lay-up, spray-up, RTM and closed mold applications.

 

» Other Specialty Products

We offer specialty chemicals, solvents, parts and equipment for composites and cast polymer fabrication, including US Polychemical's semi-aqueous, low hazard, Acrastrip 600 Composite Resin Remover.

 

_____________________________________________

 

Ashland er med andre ord sannsynligvis verdens største produsent av resiner, glassfiber, gelcoat og kjernematerialer.

Å tro at Ashland lar seg påvirke av HR, eller at Tuula ikke vet hva hun driver med blir helt feil.

 

Forøvrig er Tuula registrert på Linkedin, og hennes profil viser at hun har en Master of Science innen Chemical Engineering som er fullført i årene 1981 — 1987.

 

Professor Olsson har forøvrig en utdannelse som siv.ing. som på en god dag alltids kan sidestilles med en mastergrad.

 

 

Deretter har disse prøvene blitt testet av VTT.

 

VTT Expert Services Ltd is a fully state-owned company and a part of VTT Group. On the basis of our high-level expertise and versatile experimental facilities the company offers its clients:

 

* Practical solutions for product and production management.

* Conformity assessment services for the products and production and support for market launch.

* Fast solutions for acute technical problems and assessments of long-term performance.

* Whole range of VTT's expertise when needed.

* A comprehensive expert partnership to support our client’s business.

 

We ensure the safety and functionality of structures, machines and means of transport in terms of the requirements set by the market, user or authorities. We assist our customer's product development and production in solving problems related to structural functionality.

 

Our customers operate in the construction, construction product, machine, means of transport, mechanical, forest, boat and shipbuilding industries. Our services are used to support research and product development, type testing of products and systems, market entry, and maintenance of Finnish and international approvals.

 

 

Som det går frem er VTT eiet av den Finske staten, og man kan vel da anta at de er minst like ukorrupte som professor Olsson, og innehar en viss ekpertise. Ett av deres fremste satningsområder er testing av båter og selskapet driver med følgende:

 

Leisure and workboats

 

* CE certification of leisure boats

* Inspections required for the certification of workboats

* Expert services in boat technology

 

Selskapet er med andre ord fullt godkjent for CE sertifisering.

De fremhever deres testfasiliteter på glassfiberarmerte produkter som følgende:

 

Verification of reinforced plastic structures

 

Reinforced composite plastics are excellent structural materials in many applications. However, the process used in defining their strength is far more complex than the processes for many other materials. The actual material values depend on the manufacturing technology and quality of the structure. The computational values used when designing the structures must be verified by means of testing. Laminate tests are also often needed in manufacturing quality assurance and quality monitoring.

 

VTT Expert Services Ltd performs all ASTM and ISO material tests for reinforced plastics and sandwich plates, regardless of the material: fibreglass, carbon fibre, etc. Our current testing equipment’s loading capacity extends to 2 MN. Tested pieces are instrumented and aged based on the client’s needs. We can also test materials under controlled conditions in a weather cabinet. Examples of the reinforced plastic and sandwich plate material values offered by our most common tests include:

 

1. Tensile strength

 

2. Compression strength

 

3. Bending strength

 

4. Elasticity modulus

 

5. Endurance properties

 

6. Interlaminar shear strength or ILSS

 

7. Reinforcement content

 

8. Flatwise tensile strength or FTS

 

In addition to the testing services, we offer analysis services for reinforced plastics, such as strength calculations and computational composite material value definition.

 

VTT Expert Services Ltd offers an extensive selection of property-calibrated loading test equipment applicable to tests of all types from coupon tests to structural tests. We can customise our reinforced plastics tests based on your needs by utilising our extensive expertise. It is possible to age the pieces or test them in a weather cabinet, for example. Each testing phase is done by an expert to ensure reliable, high-quality results.

 

 

Poenget med alle disse siteringene er at man kan ikke blindt kan si at professor Olsson ved Kungliga Fagskolan er en ekspert det er verdt å høre på, mens disse andre, som etter min mening langt overgår professoren tar feil.

 

Det er i min verden ikke noe overraskelse at retten velger å legge minst like mye vekt på testene som er utført av HR's ekperter, og det som hadde vært virkelig overraskende var om man valgte å se bort fra disse firmaene, for så å ta professorens og taksmannens rapporter for god fisk, mens man underslår selskaper som er i verdenstoppen innen produksjon og testing av glassfiberarmerte produkter.

 

Nå sier dommen at det ikke er grunn til å tro at noen har forklart seg feilaktig, men at man rett og slett ikke kan ta hensyn til Norde's eksperter uten å ta minst like mye hensyn til HR's eksperter, som etter min mening laaaangt overgår Norde's eksperter.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...