Jump to content

Hallberg Rassy 37, med mange utfordringer ifølge eier


baatsman

Recommended Posts

Båtägaren HR 37

 

Gå in på följande länk. Besiktningsprotokoll mm och titta under Reportage.

Kanske debatten i Norge får en annan inriktnng.

Bengt Nordé

 

Hei Bengt,

 

Velkommen hit. Føler med deg og hva du har vært utsatt for. Som du ser har saken din jo vært diskutert mye her, så de som interesserer seg har sikkert for lengst sett gjennom diverse rapporter. Det har vært referert til dem adskillige ganger.

 

Du skulle i møte 1. november bestemme deg for om saken skulle forsøkes anket til HovR - er det lov å spørre hva du/dere

kom frem til?

 

mvh

 

FredT

Redigert av FredT (see edit history)

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Link to post
Share on other sites

Det er her snakk om vedheft mellom laminatsjikt. Det er ikke uten videre det samme som bruddstyrken i laminatet. Det som er viktigst her er det som kalles "interlaminar shear strength", som hittil ikke er blitt målt så vidt jeg vet....

 

.....så 0-1.5MPa synes katastrofalt dårlig, men bare dersom det gjelder et større sammenhengende område.

 

Nå er det slik at HR har testet "interlaminar shear strength" iht. bransjestandarder, på prøver tatt ut i området rundt denne ene borprøven som Norde boret ut ved montering av denne pumpen, jmf. teksten nedenfor hentet fra dommen, og bilde av den første pluggen som delaminerte når det ble boret for skroggjennomføring.

Nå har vi desverre ikke tilgang til rapportene fra disse instituttene, slik at det eneste jeg kan henvise til er dommen i seg selv.

 

doms2.jpg

borprove.jpg

 

 

Jeg sier ikke at det ikke er noe feil med denne pluggen på bildet over, men i en rettsak så burde testene til båteierens sakkyndige vist at denne feilen er mer utbredt, noe som i utgangspunktet ultralydstesten viste, men hvorfor har man ikke fulgt opp dette med å ta ut flere prøver.

Dersom disse prøvene var dårlige hadde man hatt langt bedre bevis, og dersom de var bra kunne man plastet igjen hullene og benyttet båten, i stedet uttaler de sakkyndige på båteierens side seg slik at det fremstår vedlig generellt, og man baserer seg på kun egne erfaringer osv, og når enkelte av båteierens sakkyndige i rettsaken klarer å lire av seg at ytterligere testing er nødvendig, så hvorfor gjorde man ikke dette før man brukte millioner av kroner på en rettsak???

 

Det går jo også frem av dommen at Olsson under avhør senket sine krav til 5 MPa, hvorfor det???

Hadde han underbygget sine resultater med ISO standarder slik som HR har gjort, hadde det vært unødvendig, og det fremstår som lite profesjonelt å ikke bli enig med seg selv hvilke krav man virkelig stiller i henhold til sin egen 40 års lange erfaring.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har fulgt med i denne saken en tid, og det retten synes at bevisene ikke holde: Vel skjær ut et stykke i skroget (tvers igjennom, ta ut hele laminatet) i et område der det med stor sannsynlighet er de-laminering. La Veritas eller andre kvalifiserte gjøre ALT arbeidet og kom med en konklusjon. Å ta ut et stykke ca 6mm dypt fra skroget og la et finsk selskap undersøke platen, er i beste fall ufullstendig, i mine øyne manipulering med bevis, som vi kjenner fra en kjent sak i Norge.

 

At kunden kan ha blitt vanskelig etterhvert, vel om han har blitt møtt med en kald skulder fra HR fra dag en, kan han ha sine gode grunner til det. For meg blir det bare synsing omkring kundens oppførsel!

 

Om retten godtar "nye" bevis i en sak, ville jeg hatt en nøytralt utenlandsk godkjennings-instans bekrefte/avkrefte om skroget har delaminert over store områder eller ikke! Punktum.

Link to post
Share on other sites

Har fulgt med i denne saken en tid, og det retten synes at bevisene ikke holde: Vel skjær ut et stykke i skroget (tvers igjennom, ta ut hele laminatet) i et område der det med stor sannsynlighet er de-laminering. La Veritas eller andre kvalifiserte gjøre ALT arbeidet og kom med en konklusjon.

 

Det som er det store spørsmålet igjen, som kanskje Bengt Norde kan svare på, er hvorfor man ikke gjorde dette før rettsaken.

Hvorfor stiller man opp i retten med bare en borprøve, når man vet at motparten har to borprøver og en plate, og man likevel har tilgang på skroget, som man selv har sagt det er bare å sette gravemaskinskuffen i, hvorfor da ikke gjøre dette like gjerne først som sist.

Nå har jeg forstått det slik at i en anke kan i utgangspunktet ikke nye bevis legges til, med mindre det er svært spesielle omstendigheter, slik at det er mulig at det nå er for sent å gjøre dette, men nok en gang, dersom man er sikker på at skroget er delaminert i store områder, hvorfor ikke bevise det ved å bore flere steder, det er ikke noe problem å støpe igjen disse hullene dersom alt er i orden???

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Jeg har fulgt denne tråden med interesse. Jeg synes det er en svært uovesiktlig og uklar sak. Mine konklusjoner foreløpig er at:

- det ER feil funnet på skroget, uten at jeg kan slutte meg til alvorlighetsgraden. Kun nærmere undersøkelser kan avdekke om dette er alvorlige feil som gjør båten farlig å bruke.

- kunden ER kunden fra helvete og som skader sin sak blant annet ved å stille fullstendig håpløst urimelige krav. Hans samarbeidvilighet synes også å være ute av proposjoner

 

Jeg har lest det meste av saken, og filtrert vekk det som går på krangling mellom medlemmer, og kommet til noe lunde samme konklusjon (slik saken står i dag)

Kunden kommer med urimelige krav, og HR leverer en dårlig vare. (hvem får 250kr/t for hele mannskapet for å transportere sin egen båt til verksted for garanti arbeid?)

Men kunden har betalt en høy pris, for å advare oss andre mot HR, og det har han vel for så vidt klart! (i hvert fall meg) takk for det.

Er det noen i denne diskusjonen som hadde bestilt en HR uten betenkeligheter i dag?

Link to post
Share on other sites

 

Er det noen i denne diskusjonen som hadde bestilt en HR uten betenkeligheter i dag?

Ikke så lenge en kan velge og vrake i båter med høyere kvalitet for under halve prisen....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Men kunden har betalt en høy pris, for å advare oss andre mot HR, og det har han vel for så vidt klart! (i hvert fall meg) takk for det.

Er det noen i denne diskusjonen som hadde bestilt en HR uten betenkeligheter i dag?

 

Jeg var i gang med en ny 310 eller 342, det blir nok en fransk til 1/2-prisen og forhåpentlig god service?

Link to post
Share on other sites

Jeg var veldig betenkt i begynnelsen av denne tråden men er det ikke lenger, jeg har tiltro til HR igjen :thumbsup:

 

Har ingen planer om å kjøpe HR, men er enig med Enzo, var litt i tvil før jeg satte meg inn i alle dokumentene i saken, men hadde nå i dag uten problemer kjøpt en ny HR.

 

Forøvrig synes jeg det ville vært riktig av HR å gi en båt til de som har vært mest aktive i tråden, som betaling for god reklame, og en til Ingar selvfølgelig, ettersom han er "big boss" :flag_sw::thumbsup::flag_sw::thumbsup:

rwilsonbartmoon.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg tror også jeg ville gått for HR om jeg ønsket kvalitet. De er riktignok ikke i stand til å unngå det jeg ut fra bilder og målinger vil påstå er delaminering, tørrstøp og for lavt glassfiberinnhold i det samme skroget, - men angivelig er jo andre produsenter enda dårligere.

 

Når HR da i motsetning til konkurrentene har en EGEN bøtte de lagrer kjerneprøvene i virker jo kvalitetskontrollen svært så betryggende....

(Er vi heldige er kanskje bøtta levert av en produsent som både er ISO-serttifisert og som har produsert bøtta etter en ISO-standard...)

 

Uansett hva slags båt man går for er det i allefall tydelig at man bør kjenne en dyktig advokat!

Redigert av Athene (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå er det slik at HR har testet "interlaminar shear strength" iht. bransjestandarder, på prøver tatt ut i området rundt denne ene borprøven som Norde boret ut ved montering av denne pumpen, jmf. teksten nedenfor hentet fra dommen, og bilde av den første pluggen som delaminerte når det ble boret for skroggjennomføring.

Nå har vi desverre ikke tilgang til rapportene fra disse instituttene, slik at det eneste jeg kan henvise til er dommen i seg selv.

 

(min utheving over)

 

Bare påpeke en faktafeil fra deg (igjen), VTT har, i følge domspapirene, kun gjennomført "interlaminar shear test" på firkant-platen (som bare er en del av laminatet).

 

Det er ikke referert til at den testen er gjennomført på de to andre (runde) prøvene.

 

Geir

Redigert av GeirKS (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bare påpeke en faktafeil fra deg (igjen), VTT har, i følge domspapirene, kun gjennomført "interlaminar shear test" på firkant-platen (som bare er en del av laminatet).

 

Takk Geir, det er godt du følger med og retter på meg hver gang jeg skriver noe feil, da vet jeg i hvertfall at en person faktisk leser det jeg skriver :cheers:

 

Sånn ellers går det vel ganske tydelig frem av utklippet fra dommen at det kun dreier seg om "interlaminar shear test" på firkant-platen, da det ikke går videre frem av dokumentene hvilke tester som er utført på borprøvene.

Jeg fikk uansett frem posenget mitt, selv med litt overdrivelse av antall prøver.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde heller ikke hatt betenkeligheter med å kjøpe HR, men jeg ser jo at denne saken er en seier for de i den nedre middeklasse. Men så tenker jeg at hvis han i nabobåten ikke kjenner saken så er man i grunnen like langt.

 

Er det forresten noen som vet om en holdbar gullfarget spraylakk? Jeg ser Dolexen trenger et nytt strøk før sommeren. :giggle:

Link to post
Share on other sites

Hadde jeg vært dommer i denne saken hadde jeg sendt eieren og hans advokat på dør med beskjed om å komme tilbake med mer realistiske og anstendige krav. Da hadde jeg kanskje ikke vært dommer lenge? På den annen side, kanskje det er akkurat slik en skal tolke dommen?

 

Jeg ser denne saken som om eieren regelrett har forsøkt å presse penger fra HR, blant annet med trusler om å ødelegge HR's gode navn og rykte. Uansett båtens mulige mangler, slikt bør man ikke lykkes med!

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Dette er vel egentlig kun en seier for advokatene på begge sider, som har tjent rundt 800K hver, og de sakkyndige som sikkert har fått sitt.

HR har ikke tjent fem øre, bortsett fra gratis reklame!!!

Selv om HR foreløpig har vunnet saken, og seiret på ett vis, er det vel ikke sikkert de ser på det som en stor seier uansett.

Men man må tenke på at HR ble stevnet, og var således tvunget til å parere med noe.

Ekteparet Norde har i hvert fall ikke seiret på noe som helst måte, utover at de er en erfaring rikere.

Link to post
Share on other sites

Hvor er det dette fremkommer?

Mange vil karakterisere dette som rykter siden HR har valgt en lav profil uten å uttale seg gjennom pressen. Det lille som har lekket kommer fra HR sine ansatte og nære forbindelse, og så er det senere kommet en del signaler fra begge parter som styrker teorien om at det er penger som er en del av drivkraften for de vedvarende meklingene som ikke førte partene nærmere hverandre.

 

Beløpet har vel vært relativ konstant men forklaringene på postene på fakturaen har vel endret seg med tiden, det vil si at det er snekret sammen en faktura i sluttfasen som mange forbinder med en grådighetskultur.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

HR har ikke tjent fem øre, bortsett fra gratis reklame!!!

Eieren av båten har etter min mening gjort en klassisk feil når han brukte sosiale medier men la opp til en enveiskommunikasjon. En slik sak blir rett og slett ikke troverdig når bare en side har talerett, og saken dør av seg selv for folk sovner når de blir talt til for lenge.

 

HR derimot som har holdt en lav profil og en del muligheter åpne kan når de måtte ønske kommunisere denne saken med sine kunder under kontrollerte forhold, -med en toveiskommunikasjon som er alfa og omega hvis sosiale medier skal kunne oppfattes positivt.

 

Jeg tror det kommer en redegjørelse fra HR når det gjelder det tekniske på denne båten, og jeg tror også vi får en diskret innpakket versjon om dette spesielle kundeforholdet.

 

Hvis jeg hadde vært HR hadde jeg vært helt åpen på hvordan HR mottar og ekspederer reklamasjoner, for det gjør de allerede bra etter min mening sammenlignet med andre båtprodusenter. Informasjon fra dem på dette området vil være god reklame i seg selv og så vil forklaringen samtidig være selvforklarende for hvorfor dette kundeforholdet ikke gikk så bra til slutt.

Link to post
Share on other sites

Jeg ser denne saken som om eieren regelrett har forsøkt å presse penger fra HR, blant annet med trusler om å ødelegge HR's gode navn og rykte. Uansett båtens mulige mangler, slikt bør man ikke lykkes med!

Hvor er det dette fremkommer?

Mange vil karakterisere dette som rykter siden HR har valgt en lav profil uten å uttale seg gjennom pressen. Det lille som har ”lekket” kommer fra HR sine ansatte og nære forbindelse, og så er det senere kommet en del signaler fra begge parter som styrker teorien om at det er penger som er en del av drivkraften for de vedvarende meklingene som ikke førte partene nærmere hverandre.

 

Nuvel!

 

I videoen nedenfor er selvfølgelig svaret :flag_bp:

 

Tok bare fire timer med forsøk på å embedde flash i forumet(som sikkert er deaktivert i IPBoard), påfølgende konvertering, klipping&liming, opplasting og linking, men der er svaret rett fra kilden, på video!

Venter nå bare på videoen med grävskuffan!!! animated_digger_ujp6_ahdc.gif

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...