Jump to content

Ønsker vurdering av verdi på båt


ordin

Recommended Posts

Håper ikke jeg bryter noen regler ved å legge ut dette spørsmålet her.

 

Siden jeg har kjøpt meg ny båt så selger jeg den gamle. Har ikke bruk for den siden jeg alikevel ikke kommer til å benytte den mer.

 

Men hva kan jeg ta for den ? Prisene på bruktbåt er jo hysteriske og har sett maken til denne helt opp i 29.000kr på Finn.no

 

Jeg tenkte meg 15.000 for min. Det er ikke for mye det, og ikke for billig ? Jeg synes ikke den er verdt noe særlig mer.

 

Bare til info så er ikke dette et salgsinnlegg. Båten skal legges ut på Finn så snart jeg får den frem fra snøen :sailing:

 

avataren jeg bruker er båten min btw :tongue:

 

Om båten:

 

Alt elektrisk er nytt. Dvs kabling, bryterpanel, ekkolodd, lanterner, lensepumpe, el.dorgemotor fra Minn Kota(30lb), kompass, etc. Har stereo og innfelte stangholdere. Alt nytt. Nye framstoler og ny frontrute. Nytt dekkslys/søkelys

Kalesjen på bildet er jalla, laget av hvit presenning, skal pelles av og kastes. Den funker helt fint, men skal vekk

 

Gjør ca 19.5 knop med 2 personer, målt på GPS.

 

Liten film:

 

45.jpg

sommer031.jpg

P1030003.jpg

14.jpg

16.jpg

172.jpg

20.jpg

 

26.jpg

Redigert av Brodern (see edit history)

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Ja jeg kan jo gjøre det slik. Legge inn et skikkelig prutningsmonn :) Men er redd for at hvis prisen er for høy så gidder ikke eventuelle kjøpere ringe.

 

Jeg synes ikke disse båtene er verdt helt opptil 29.000 kr som jeg har sett noen av. Har sett en til 7500, uten motor og så ut som en dass (kjent båtforhandler/utstyrsforhandler) Så en som lå til 20.000, kun båt og motor, ingenting annet egentlig. Så prisene varierer veldig.

 

Jeg trenger ikke tjene fett på denne båten, men vil selge den mede god samvittighet til en vettug pris. Liker ikke å fremstå som en hai heller.

 

Båter er priset kunstig høyt, altfor høyt etter min mening, og det er forbrukerene selv som har skylda. Akkurat som leiligheter. Vi presser prisene i været, skyhøyt.

 

Men jeg må ikke selge den, men ser ikke noen grunn til å beholde den når jeg alikevel ikke kommer til å bruke den. Da kan jeg jo bare kaste den, og det blir jo hvertfall dustete :)

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Med tanke på at båtprodusenter nesten ikke tjener penger i gode tider og går i kø til skifteretten når krisen inntreffer så blir de, etter mitt syn, litt rart å hevde at båter er kunstig priset? :confused:

 

Sett den pris på båten som du mener den er verdt og så får førstemann som vil betale den prisen båten og alle er lykkelige! :saint:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Ja jeg synes de er mye rare priser ute og går.

 

Nordkappen min kostet når den kom for første gang i 1969 ca 16.000, uten motor, og omtrent 26.000 med motor.

 

I dag ligger det ymse utgaver på Finn og AutoDB til nært opptil 50.000, og den ser ut som en dass :) I fjor lå noen priset helt opp til 85.000, men den var fin da, men ikke like fin som ny selvsagt :)

 

Hva Nidelven kostet ny på 70 tallet vet jeg ikke, men tipper at den var vesentlig rimeligere enn 29.000 ihvertfall :)

 

Men jeg synes ihvertfall at en salgspris på rundt 15.000 for denne må være greit. Det er omtrent selvkost for meg når jeg tenker på delekjøp, motor og båt.

 

Pengene har jeg tenkt å tilbakeføre til kontoen for alle utlegga på Nordkappen uansett. Den kjøpte jeg for 25.000 med 90hk Merc, og har kostet på den like mye i gromme betar som hyd. styring og nytt gulv og alt elektris i LED + mye mer upgrades, og enda ligger den bra til i pris i forhold til hva de gikk for i fjor og forfjor :) Og denne blir mye finere :) La jo nesten 10.000 i kalesje også.

 

Men jeg synes uansett prisene på bruktbåter er alt for høyt. Det er da ikke gull, bare gammal plast eller gammalt treverk :easter:

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Litt OT appropo båtpriser.

Mouche du hørtes ut som du har levd en stund. Kan du, eller andre kloke hoder fortelle meg hvorfor "ingen" tjener penger på salg av nye båter.

I mitt enkle hode koster en bra motor 300.000, 3 tonn glassfiber 200.000 , masse el.stæsj ca 500.000 og div teak osv 200.000 skulle da bli veldig grovt 1.200.000

pluss på 300.000 i arbeidspenger så er vi oppe i 1,5mill. En f.eks Viksund 360 koster 2.700.000 hvor har jeg bommet i reknestykket mitt?

er selv tømrer å du er jo langt på vei med en kjempe enebolig for samme summene? ikke ute etter å trekke båtbyggere eller forhandlere, men KLARER ikke forstå hva som koster? :confused: Forklar meg :smiley:

Link to post
Share on other sites

Grådigheten. Det er den som koster penger.

 

I mange bransjer lever de etter prinsippet : Vi selger til 2.5 gang innkjøpspris, enkelte andre selger til 50 ganger innkjøpspris. Det spørs jo akkurat på hva det er slags vare. Selvfølgelig selges ikke en ny bil eller båt for 50 ganger innkjøpspris.

 

Men se på Würth Norge (jeg har jobba der) De kjøper en pakke (ja de lager ingenting selv for de som tror det) kabelsko for 8kr. I den pakka er det 100stk. De selger den videre til kunde, bensinstasjon eller verksted for ca 100 kr, og du som forbruker må betale mellom 3-5 kr for den samme kabelskoen. Det er skikkelig avanse. Og lureri ?? Vel, kunden betaler jo, og vi betaler igjen som tredjepart.

 

Så at selgere skal ha avanse på båt det er jo klart. De selger jo ikke fordi det er moro ? Man leker ikke butikk.

 

Men enkelte ting er sykt dyrt, men det er kanskje vår egen skyld ? Vi betaler jo. Pruter litt iblandt, men likefullt så betaler vi :)

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

"Jeg tenkte meg 15.000 for min. Det er ikke for mye det, og ikke for billig ? Jeg synes ikke den er verdt noe særlig mer."

 

Du spør hva du bør/kan selge den for, men for meg virker det som at du allerede har bestemt deg. Du skriver at den ikke er verdt mer enn 15.000,- og du er den beste til å bedømme det. Jeg vil tro en evt kjøper kan tjene seg noen tusenlapper hvis han legger den ut for salg igjen. Kanskje 17.999,- er rett pris. :wink:

Redigert av Goran (see edit history)

Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser

 

Sertifikat: D4 - ROC

Link to post
Share on other sites

Jo jeg har jo egentlig bestemt meg for det. Men spørsmålet hva: Er det for mye ? Jeg synes prisen er riktig. Jeg synes det er dustete å både selge å kjøpe en slik på til nesten 30.000 kroner.

 

Ville bare ha en mening om det. Prisen setter jeg selvsagt selv, det er jo min båt :)

 

Men er ingen pengehai eller grådig.

 

Kunne selvsagt lagt den ut for 30.000, og så kunne en kjøper pruta 15.000 :)

 

Men de er jo ikke verdt 30.000 ? Hvorfor ?

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Jo jeg har jo egentlig bestemt meg for det. Men spørsmålet hva: Er det for mye ? Jeg synes prisen er riktig. Jeg synes det er dustete å både selge å kjøpe en slik på til nesten 30.000 kroner.

 

Det eneste jeg ikke skjønner er hvorfor du spør om folks mening her? :wink:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det eneste jeg ikke skjønner er hvorfor du spør om folks mening her? :wink:

 

Nei si det.

 

Kan jo legge den ut til 40.000, så er ihvertfall folk HELT sikre på at jeg er en idiot.

 

Og hvis det er så problematisk at jeg spør så finnes det sikkert et annet forum jeg kan bruke tid på, eller spørre om ting.

Redigert av Brodern (see edit history)

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Javisst. Motoren var jo selvfølgelig gratis, det samme med de andre tingene jeg kjøpte. Men det teller vel ikke.

Får vel gi den bort da, eller slenge den på bålet.

 

Da gidder jeg ikke bruke mer tid på dette forumet ihvertfall. Du slenger jo bare drit uansett hvor jeg er.

 

Takk for meg..........

Redigert av Brodern (see edit history)

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Det har blitt slettet noen innlegg pga ufin oppførsel, så se bort i fra de "sure" innlegga lenger opp.

 

Nei hengeren følger ikke med. den er helt ny

 

Men det kan følge med en Gaupenhenger m/brems for et lite tillegg, registrert selvsagt.

 

Legger vel ut båten på Finn rett etter påske.

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Brodern! Fatt mot! Du høres ut som en "hederlig" kar.

Kan ikke være noen upris det der,men legg den ut noen lapper over det du hadde tenkt deg.

Vi liker alle å prute litt...

 

Det var da hyggelige ord :seeya:

 

jeg er ihvertfall ikke ute etter å lure noen, det er helt sikkert.

 

Synes heller ikke prisen er feil, men selvfølgelig kan man legge inn et prutningsmonn i salgsprisen.

 

Har brukt denne i et par sesonger og balja er helt grei den. Men å legge den ut til 29.000 gjør jeg ikke, det er alt for mye :)

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Eg vurderer å bytte båt, kunde tenkt meg ein litt større selvfølgelig. I den forbindelse må eg selge den eg har og lurer på kva eg kan forvente å få for den i disse tider. Båten det gjelder er ein Saga 29 ls 2000mod med yanmar 222hk med 750 timers gangtid. Båten er i god stand og har masse utstyr (radar,ekkolodd,autopilot,styreposisjon ute,sluregir,ankervinsj i baug,vhf,forlenga badeplattform +++).

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...