Turbåt Svart 22.September.2017 Link til dette innlegget Svart 22.September.2017 Hm, hva mener du, egentlig @arnearmoa? Normalt er det vel bare å skru av glasset og skifte pære Når det er sagt har jeg en 2005-modell, så noe er kanskje endret på 2007-modellen? Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
arnearmoa Svart 22.September.2017 Link til dette innlegget Svart 22.September.2017 Er nok bare jeg som er imbesil Fant et bilde nå. Jeg prøvde å vri på glasset, men så ble alt med rundt og da tenkte jeg alt det synlige var en sammenhengende del, og at både glass og ringen rundt skulle av samtidig. Det fikk jeg ikke til, så jeg utsatte problemet. Måtte uansett rekke hjem til middag. Da forstår jeg det slik at jeg bør holde igjen ringen og skru selve glasset, da... Får prøve det nå jeg skal tilbake i båten. Link to post
tilplan Svart 22.September.2017 Link til dette innlegget Svart 22.September.2017 Glasset er ikke skrudd på. Du vipper det løs med et skrujern. Har samme i vår båt. Link to post
arnearmoa Svart 22.September.2017 Link til dette innlegget Svart 22.September.2017 Mange takk Link to post
PiperBill Svart 23.September.2017 Link til dette innlegget Svart 23.September.2017 Noen som bruker den formsydd trekk/presenningen til Baltic i vinteropplag? Jeg fikk med en slikt da jeg kjøpte båten for noen uker siden. Gleden er stor over at jeg (kanskje) slipper å bruke bakkestativ. Skal har på en gammel kalesje under og støtter opp under den med ett eller annet i tilfelle mye snø. And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
PiperBill Svart 24.September.2017 Link til dette innlegget Svart 24.September.2017 (redigert) Jeg har en utvendig montert ekkoloddsvinger som jeg skal enten flytte innvendig eller kjøpe ny og monterer innvendig. Hadde en P79 på forrige båt som fungerte bra men det var litt for mye bunnreis (deadrise) til at den fungerte 100% hele tida. Hvor er det beste å montere innvendig på en Baltic? Redigert 24.September.2017 av PiperBill (see edit history) And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
arnearmoa Svart 24.September.2017 Link til dette innlegget Svart 24.September.2017 Under trappa foran motor i både min forrige (84-mod.) og nåværende (2007-mod.) iallfall. gjennomgående på forrige. Antar jeg har det nå også. I den gamle var det to sensorer koblet innkoblet. Den ekstra gav badetemperatur og fart i vannet. Link to post
PiperBill Svart 24.September.2017 Link til dette innlegget Svart 24.September.2017 arnearmoa skrev for 2 timer siden: Under trappa foran motor i både min forrige (84-mod.) og nåværende (2007-mod.) iallfall. gjennomgående på forrige. Antar jeg har det nå også. I den gamle var det to sensorer koblet innkoblet. Den ekstra gav badetemperatur og fart i vannet. Takk. Hvis jeg husker riktig så er det en gammel svinger der fra før. And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Møkkalasset Svart 24.September.2017 Link til dette innlegget Svart 24.September.2017 Viktig å kjøre frostvæske igjennom dusjavløpspumpe og septikpumpe. (La pumpene gå til det kommer ut frostvæske) Link to post
PiperBill Svart 24.September.2017 Link til dette innlegget Svart 24.September.2017 Ankerbrønnen (tror det heter det på norsk. Det som er oppe på dekket forut og med lokk på)…. den har alltid 5 cm vann opp i. Dreneringsrør er i jo feil enden. Er dette vanlig på en Baltic? Tenkte å oppbevare fortøyningstau, bergkiler og div. der men det går ikke så lenge den er fult med vann hele tida. And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
PiperBill Svart 4.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2017 Noen som bruker Airmar P79 svinger? Hadde det i forrige båt og lurer på om jeg skal oppgradere til det på min Baltic. Kobles til Garmin plotter And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Turbåt Svart 6.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2017 Jeg har P79 i min båt, koblet til en Simrad CX33. Jeg har også en Garmin plotter, som er koblet til en annen svinger. Redundans, altså. Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
PiperBill Svart 6.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2017 Turbåt skrev 1 minutt siden: Jeg har P79 i min båt, koblet til en Simrad CX33. Jeg har også en Garmin plotter, som er koblet til en annen svinger. Redundans, altså. Hvor har du montert P79'n? Hende det at den miste signal og står og blinker før den "finner" dybden igjen? And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
arnearmoa Svart 6.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2017 Jeg har en 2007-modell med Ladix landstrøm. Er det noen med tilsvarende som har installert inverter og koblet den inn i systemet? Er det da mulig å få automatisk omveksling fra inverter til landstrøm når man kobler seg på brygga? Det bør jo også være sånn at landstrømmen går til alt, mens inverteren ikke er koblet til lader og varmtvannsbereder. Men hvis man har generator istf. inverter, så er ikke dette så opplagt. Derfor er jeg nokså usikker på hva jeg har. I utgangspunktet ser det ut som jeg har feil landstrømsentral, men en sjelden gang får jeg litt lyst til å være optimist. Se mine innlegg pågående diskusjon her: Link to post
Turbåt Svart 7.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2017 (redigert) 14 hours ago, PiperBill said: Hvor har du montert P79'n? Hende det at den miste signal og står og blinker før den "finner" dybden igjen? Den er montert i samme dørk-rom som kjølevannsinntaket, altså i rommet under trappen ned til kahytten/pentry. Og, ja, det hende at den mister signal og står og blinker. I sommer fant jeg ut at det ene festet til P79 har røket, så jeg har fått tak i en ny festering som jeg skal montere. Har ikke fått gjort den jobben enda. Jeg byttet også kjølevæske (innsidig montert) i P79, men uten at jeg er overbevist om at problemet er fikset enda. Her er lenke til en tidligere tråd: Også her finnes bilder og feilsøkings-ideer: Redigert 7.Oktober.2017 av Turbåt (see edit history) Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
PiperBill Svart 7.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2017 He he.. Turbåt du fikk en bracket/kjøleveskebeholder av meg hvis jeg husker riktig. :-) På min forrige båt så limte jeg bare P79 svingeren direkte på kjølen der hvor det var noenlunde flat. Funka faktisk veldig bra. Mistet dybden kun med brå overganger fra grunt til dypt vann av og til. And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Turbåt Svart 8.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2017 On 10/7/2017 at 5:19 PM, PiperBill said: He he.. Turbåt du fikk en bracket/kjøleveskebeholder av meg hvis jeg husker riktig. :-) På min forrige båt så limte jeg bare P79 svingeren direkte på kjølen der hvor det var noenlunde flat. Funka faktisk veldig bra. Mistet dybden kun med brå overganger fra grunt til dypt vann av og til. Jeps, du har helt rett. Ble veldig glad for den bracketen! Har ikke fått montert den ennå, men gleder meg til å bytte ut bracketen før neste sesong! Igjen tusen takk for hjelpen!!! Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
Byomsen Svart 26.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2017 Vi går nå mot lysere tider, så tiden er inne for å planlegge oppgraderinger før neste sesong. Har en 9.9 Yamaha på slepejollen, motoren veier ca 40 kg. Ved kun bruk av håndkraft blir den noe tung å henge opp på rekken. Vurderer derfor å gå til anskaffelse av en "kran", ser for meg noe som dette Da i samarbeid med en løftestropp på motoren Er dog usikker på hvilken løsning som passer best på en Baltic. Vurderingsprinsippene blir da pris, utseende, monteringsarbeid og funksjonalitet. Vil anta at jeg ikke er den eneste som står med hjertet i halsen når motor løftes opp, så kanskje det er andre her inne med gode erfaringer og tips til en fornuftig løsning? God jul :) Link to post
tilplan Svart 26.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2017 (redigert) For å slippe å løfte så høyt har jeg lagd en brakett. Det har fungert veldig bra i sommer og er mye mer stabilt enn å henge den på rekka. Redigert 26.Desember.2017 av tilplan (see edit history) Link to post
Byomsen Svart 28.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2017 (redigert) tilplan skrev On 26.12.2017 at 22.40: For å slippe å løfte så høyt har jeg lagd en brakett. Det har fungert veldig bra i sommer og er mye mer stabilt enn å henge den på rekka. Takker for tipset :) Ser nå at Agderboat selger en tilsvarende løsning, dog med avstivere ned på plattformen. En slik løsning gjør det mye enklere, og risikoen for uønskede hendelser ved overflytting blir betydelig redusert. Føler likevel at et gjenstående kritisk punkt blir når motor tas av jolla og skal løftes opp på badeplattformen. En "heis" med løftestropper og motorbrakett på akterspeilet ville vel redusert de fleste faremomenter betydelig. Er dog noe usikker på hvordan denne "heisen" vil passe og se ut i praksis.. Seatronic selger en type svingbar motordavit, som kan festes på rekken. Tror også øvre del kan demonteres når den ikke er i bruk. https://seatronic.no/interior-eksterior/daviter/svingbar-motordavit-for-feste-til-rekke Redigert 28.Desember.2017 av Byomsen (see edit history) Link to post
tilplan Svart 28.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2017 Siden du ikke har daviter, kan det nok være mulig med en kran. Er litt i tvil om du får nok rekkevidde til å heise den av båten. Dendu hadde bilde av klarer det nok ikke. Det er langt ut hvis jolla ligger bak båten. Jolla må nok ligge med akterenden inn mot kortsida av badeplattformen. Kan bli noe styr det også. Link to post
Byomsen Svart 28.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2017 Tja, blir vel noe styr uansett.. Men hvis kran festes i hjørnet på moderskipet, motor heises opp på siden og kranen deretter snus 180 grader og da treffer motorbraket på akterspeilet. Kan det vel muligens fungere tilfredsstillende. Da burde vel selv fruen kunne ta påhengeren av og på.. Link to post
tilplan Svart 28.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2017 Det er nok slik det må gjøres for å fungere, ja. Håper du får til en løsning som fungere for deg og deler den med oss andre. Link to post
arnearmoa Svart 5.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2018 Jeg har nok et cutless lager som kniper litt på vår 2007 modell med VP D6-310. Vil nødig at det skal bli full stopp midt i ferien, så her må noe gjøres. Kom plutselig på det i dag. Hadde nesten glemt hele saken Akslingen må vel ut, og da trenger man tilgang til klemflensen og pakkboksen. Jeg har ikke gravd meg ned i detaljene, og er ikke helt kjent med denne båten enda. Jeg antar det er enkelt å fjerne selve roret. Motorrommet er trangt for en så stor motor. Jeg har ikke sett pakkboksen enda (fjernmontert smørekopp under senga). Hvor mye demontering trenger jeg for å komme til? Er det mye jeg må passe på hvis jeg prøver å få ut akselen selv? Kan klemflensen stå igjen på giret? Trengs det oppretting etterpå? Har egentlig mest lyst til å sette bort hele jobben, men jeg kunne kanskje forberedt litt iallfall. Hvem kan ta en sånn jobb for en akseptabel pris? Båten står i Asker. . Link to post
Boddvar Svart 6.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2018 Du må av med roret. Det er lett å fjerne, men det er tungt. Ha noen som holder roret og feste når siste skrue fjernes. Aksling må ut. Bytt også simmerringer. Hvor mye du må demontere vet jeg ikke, men det ser trangt ut.... Har gjort tilsvarende jobb på min egen Scand Atlantic. Trangt som f.... der også. Hadde også sjekket oppretting av motor når du har alt ute. Båthistorikk : With 300 med 20 Hk Johnson - Blinken Hurrycane med 20 Hk Archimedes - 15 Skibsplast VS med 50 Hk Evinrude - 15 GH15 med 30 Yamaha - 17 Clipper med 90 HK Johnson - Askeladden 475 Fighter med 60 Hk Mercury . 2010-2015 Skarpnes 30 med Volvo TMD30 - 2015-2019 Scand Atlantic 2010 HT med Yanmar 427 hk - 2020- ? Jeanneau Sun Odyssey 42i 2007 Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn