Jump to content

Tråden for Scand Baltic


Kodvaag

Recommended Posts

Flott artikkel. Han skulle prøvd den med 290 hk :giggle: Artikelen er skrevet før jeg hadde noe særlig forhold til båt, men 19 knop var vel heftig for en familiebåt den gangen. At 80 hk skulle passe høres helt utrolig ut. Jeg kjenner ikke til gravingen med baugen, men det er jo mulig at det ble gjort endringer på skroget mellom denne prototypen og produksjonsmodellene for å utbedre dette.

Link to post
Share on other sites

Skal ikke se bort i fra at den prøvekjørte båten var en prototype og at det er endringer senere. De snakker om "tre tunneller" for å passe til både dobbelt og enkelt installasjon. Jeg kan ikke huske å ha hverken sett eller hørt om en Baltic med dobbelt installasjon, så dette var kanskje ett litt mislykket eksperiment. (Atlantic har jeg sett med både en og to motorer, og hvis jeg ikke husker feil så er det forskjell på skrogene. En tunell ved enkelinstalasjon og dobbel tunell med dobbel installasjon).

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har sett en Baltic med to motorer på Finn.no for en seks-sju år siden. Grusomt trangt motorrom, og en del av stikkabin på hver side blokkert av motorrom. Sikkert ille nok i en Atlantic, men helt uforståelig at noen kan foretrekke det over singelmotor i en Baltic (ref. utenlands i artikkelen).

Link to post
Share on other sites

Tror nok to-motors Baltic først og fremst var ment for eksport til markeder der en-motors båter er bortimot uselgelige. Og så var det velikke så mange enkeltinstallasjoner med diesel på den tida som kunne få en Baltic godt over 20 knop?

Uansett, synes synd på stakkaren som ska ta motorservice på en Baltic med to grønne klumper under dørken :sweat:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Jeg er nå for fullt i planleggingsfasen. Kona har nå sagt at vi bare må ha større båt til neste år og har nå fått tilbud om en båtplass 4m med lysåpning på ca 3,70.  

 

Spørsmålet blir da: Er dette ok nok plass til en scand baltic med ok fendring? Er det greit å komme inn og ut av for en nybegynner på større båt? 

 

 

Link to post
Share on other sites

God plass med 4 m plass. Jeg har Atlantic på mindre plass enn det. 

 

Ja, artig lesning i den artikkelen over. For kraftig motor mente de. :giggle:  I dag mener vel alle at Baltic fra 80-tallet fra undermotorisert.  :lol:

 

Ellers tror jeg ikke det ble eksportert så mange Balticer, verken med en eller to motorer. Scand satset vel ikke så mye på eksport? 

Link to post
Share on other sites

Hei!

Jeg har planer om å bytte ut takluken i forkabinen. Er det noen her som har gjort det og har erfaringer med hvilken type luke osv man bør velge? Min Baltic er 86´mod. Ellers, er det andre som har satt inn koøyer, noen sekundære lufteluker i forkabin? Siste spørsmål.,- noen som har byttet pleksiglass-skyvedøren mot forkabin?

Link to post
Share on other sites

Vi byttet luke for noen år siden, kjøpt på Maritm og det ble problematisk med radiusen i hjørnene på ny og gammel luke. Agder båter selger nå en litt annen luke, mulig dette er løsningen: http://agderboat.mamutweb.com/Shop/List/Ombyggins-sett-Oppgradering/113/1

Redigert av matsemann (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I og med at jeg fikk solgt båten min er jeg nå godt i gang med å lete etter ny. Vi er kommet til at vi ønsker en scand baltic, så derfor har jeg noen spørsmål til de erfarne baltic eierne her på forumet.

Av kr så blir det 700-800000 som er tenkte brukt.

 

1. Jeg ønsker yanmar i båten og ser at mange har 290hk. ER det noen forskjell på disse? Er det noen det har vært mer surr med en andre? Er det noe som jeg bør huske å spørre om?

 

2. Jeg vil ha hekk og baug thruster. Er det annet som jeg bør tenke på av utstyr som jeg bare "må" ha? noe er jo lett å ettermontere, mens noe er det verre å gjøre det med......

 

3. Har alle septik som kan tømmes fra tømmestasjoner? 

Link to post
Share on other sites

1. Vil tro at du får 6LPA i denne prisklassen, kanskje også 6LPA2 som er en nyere utgave. Kjenner ikke forskjellene.

 

2. Ønsker du daviter, så er det greit om de er med, spesielt hvis det er gjort forsterkninger. Akterspeilet er i utganspunktet ganske mykt når en har jolle hengende bak. Støtter ønsket ditt om thrustere i begge ender. Fra ca 2003 er roret montert på akterspeilet og propellen flyttet noe bakover. Dette skal blant annet gi mindre støy. En detalj som jeg liker er at fra ca 2006 er det dører i innredningen på badet. Ser for meg at det hadde blitt noen ryddejobber uten dette.

 

3. Når det kom vet jeg ikke, men mener at det var standard før min ble produsert i 2006.

Link to post
Share on other sites

1. Vil tro at du får 6LPA i denne prisklassen, kanskje også 6LPA2 som er en nyere utgave. Kjenner ikke forskjellene.

 

2. Ønsker du daviter, så er det greit om de er med, spesielt hvis det er gjort forsterkninger. Akterspeilet er i utganspunktet ganske mykt når en har jolle hengende bak. Støtter ønsket ditt om thrustere i begge ender. Fra ca 2003 er roret montert på akterspeilet og propellen flyttet noe bakover. Dette skal blant annet gi mindre støy. En detalj som jeg liker er at fra ca 2006 er det dører i innredningen på badet. Ser for meg at det hadde blitt noen ryddejobber uten dette.

 

3. Når det kom vet jeg ikke, men mener at det var standard før min ble produsert i 2006.

 

Takker. Daviter er da notert som viktig:) Jeg har lovet unga en "lettbåt" med motor så det er i grunn et must..... 

Utover det så er det en ok motor? 6LPA? 

Link to post
Share on other sites

Takker. Daviter er da notert som viktig:) Jeg har lovet unga en "lettbåt" med motor så det er i grunn et must..... 

Utover det så er det en ok motor? 6LPA? 

Det er også et alternativ med snapdaviter. Det er enklere å montere, men det er delte meninger om hva som er "best".

 

Motoren er jeg godt fornøyd med. Ulempen er at det er veldig trangt å komme til for å skru og gjøre vedlikehold, men det er båten sin feil, ikke motoren.

Link to post
Share on other sites

I og med at jeg fikk solgt båten min er jeg nå godt i gang med å lete etter ny. Vi er kommet til at vi ønsker en scand baltic, så derfor har jeg noen spørsmål til de erfarne baltic eierne her på forumet.

Av kr så blir det 700-800000

Hvorfor går du ikke for en Atlantic hvis du har såpass budsjett? Mere båt...

Link to post
Share on other sites

Helt enig med Terje. Jeg kjøpte en annen Atlantic, fordi jeg ville ha større motor, men jeg var og så på denne: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?folderId=3361265&finnkode=60610773Den er virkelig velholdt, men den har stått til salgs lenge. Nå står det også "Gi bud". Jeg tror du kan få denne for litt over 700 000,-. (799 som den står i nå er selvsagt for mye)

 

Også har du denne: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?folderId=3361265&finnkode=51806032 Denne ser bra ut og har mye utstyr, men ellers vet jeg ingen ting mer om båten. Men det ser ut som et greit kjøp med litt pruting. 

 

Lykke til!

Redigert av finnmarken (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Frissy; jeg ville sagt at du gjerne vil verdsette både bautruster og hekktruster. De fleste Balticer har dette og det er veldig behagelig å ha. Når det gjelder davitter er det veldig mye bedre med vanlige davitter som du kan heise opp jolle og motor i enn å styre med snapdavitter og henge motor ett annet sted. Hvis ikke jolla er for stor kan du fortsatt komme deg ned på badeplattform for å bade etc uten å senke jolla.

 

Husker ikke hvor ny den nå være for å ha targa-bøyle men får du tak i en slik er det veldig kult å ha!

 

Mange nyere Baltic har også uttak til septikkutsug men du får sjekke dette på den du evnt ser på.

 

Ellers er det kjekt å ha stor batteribank på forbruk, eventuell landstrømopplegg innlagt og eventuelt solcelleanlegg.

Du spør vel hvis du lurer på mer? Hold oss oppdatert i søkingen din a?

Redigert av Gabi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, takk for gode tips. Jeg synes atlantic blir litt stor og vil heller prioritere litt nyere baltic. Tenker det holder. Ja batteri med bra lade opplegg er nok veldig greit. 

Jeg skal absolutt holde oppdateringen på plass.

 

Store spørsmålet er vel om vi skal slå til i høst eller vente til neste år.... blir nok ikke så mye mer båtliv i høst på oss, så da bør jeg i grunn ha noe å hente på å kjøpe nå iom at jeg kjøper meg en del arbeid.....samtidig så er det greit å bli kjent med båten på land.......

Link to post
Share on other sites

I vår var det en annen her på forumet som så etter en Baltic. Men de ble fort solgt..... Nå er utvalget helt noe annet og sjansen for å få en bra en til en ok pris er nok bedre enn på våren. Men kjøper du nå får du såklart kostnader til opplag, service på motor etc. Så det blir en avveining.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...