Jump to content

Tråden for Scand Baltic


Kodvaag

Recommended Posts

Har selv en Atlantic, og vurderte også Baltic.

 

Atlantic føles mye større enn Baltic, men den er jo egentlig ikke så veldig mye større. Atlantic er en 32 foter, som etter dagens standard kan kalles 35. Baltic er en 29 og etter dagens standard 32.

 

Atlantic må ha større motor og bruker derfor mere diesel. Men følelsen å være i en større båt, oppveier dette. Det er også bedre høyde samt bredere senger, og mye større romfølelse.

 

Ta en prøvetur med en Atlantic og vurder selv. Vil tro at mange som skal selge, har litt å gå på.

 

Lykke til med båtvalg!

Båthistorikk : With 300 med 20 Hk Johnson - Blinken Hurrycane med 20 Hk Archimedes - 15 Skibsplast VS med 50 Hk Evinrude - 15 GH15 med 30 Yamaha - 17 Clipper med 90 HK Johnson - Askeladden 475 Fighter med 60 Hk Mercury . 2010-2015 Skarpnes 30 med Volvo TMD30 - 2015-2019 Scand Atlantic 2010 HT med Yanmar 427 hk - 2020- ? Jeanneau Sun Odyssey 42i 2007

Link to post
Share on other sites

I vår var det en annen her på forumet som så etter en Baltic. Men de ble fort solgt..... Nå er utvalget helt noe annet og sjansen for å få en bra en til en ok pris er nok bedre enn på våren. Men kjøper du nå får du såklart kostnader til opplag, service på motor etc. Så det blir en avveining.

Verken Baltic eller Atlantic blir veldig fort solgt. De beste og fineste blir alltid solgt fort dersom prisen er riktig. 

 

Kjøpe høst eller vår? Vel, det er mye bedre utvalg om våren, men det er selvsagt fristene å selge selge rett før opplag selv om budet ikke er helt der man måtte ønske. 

 

Baltic eller Atlantic. Vel Atlantic er vel nesten 1 meter lengre og ca 15 cm bredere. Du verden så mye bedre plass du får. Selv kjøpte jeg Atlantic nå i juni, og jeg er veldig fornøyd. Det som også er mye bedre er at i Atlantic så kan du få et ekstra toalett foran. Det er forsåvidt ikke viktig med 2 toaletter, men disse båtene har jo denne talentløse løsningen med toalett i AC. Dermed må alle reise seg når en skal ned dit slik at man kan skyve setet til siden. Jeg må vel si at det burde heller vært trapp inn i båten og dør inn i AC. Jeg slipper heldigvis å åpne AC når noen skal på do. :wink:  :cheers_wine:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har hatt min '87 Baltic i en drøy måned.

I løpet av vinteren kunne jeg tenkt meg å bytte den brune vasken på badet. Er det noen som har gjort det, og har tips til en å sette inn uten for mye ombygging?

Jeg har skiftet min brune vask med en støbning i glasfiber i badet på min 83 Atlantic. Se billededsc01147.jpg

Redigert av softice (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

http://www.ilasmarine.no/båtprodukter/opplagsutstyr/motorbåtkrybber.aspx?ProductID=PROD130

 

Lurer på om to av disse selvjusterende er nok for en Baltic? Eller må jeg opp på Goliat størrelse.. (Dritdyrt)

http://www.ilasmarine.no/båtprodukter/opplagsutstyr/motorbåtkrybber.aspx?ProductID=PROD62

 

Hadde vært fint med krybbe jeg kunne ta på taket på bilen og ha i kjelleren istedenfor å måtte leie henger og ha de langt hjemmefra som dagens løsning er...

Baltic-pappa

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg skulle anskaffet nytt ville jeg gått for 4 Seaequip støtter eller tilsvarende. Solide saker, og kan brukes på alle dine neste båter. Kjølen kan hvile på noe industritømmer eller en Leca stabel (ikke en eller to - de sprekker. Der jeg har min båt nå er hver stabel av 8 Leca med en jernbane sville på toppen).

 

Etter å ha hatt slike støtter de siste 7 årene kommer jeg vel aldri til å gå tilbake til de tynne aluminiumsgreiene jeg hadde før, men aldri stolte helt på.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen. Her er den tråden jeg nevnte:

https://baatplassen.no/i/topic/49504-ilas-lambertseter-høy-motorbåtkrybbe-til-scand-baltic/

 

Bruker slange utenpå rørene for å unngå punktlast.

De er ikke selvregulerende.

Føler at skruene graver seg godt inn i innerrøret, så de glir ikke hvis man drar til litt.

Legger noen plater under for å beskytte asfalten under

Eller for å sikre stabilitet ved dårlig underlag.

Mine er litt eldre og mangler muligheten til å stappe en planke gjennom, som vist i den tråden i linken.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Jeg skal gjøre endel oppgraderinger på min Baltic i vinter. For å dokumentere dette, få tips fra andre, og kanskje inspirere noen, har jeg laget en side på FB for dette.

I utgangspunktet hadde jeg tenkt å lage en tråd her, men synes det blir raskere og få lastet opp oppdateringer på FB.

 

 

Ta gjerne en titt: https://www.facebook.com/Scand29

 

mvh

Geir Emil 

Redigert av Gew77 (see edit history)

Følg vårt båtliv her:

https://www.facebook.com/batlivet

Link to post
Share on other sites

En på propell, en på roret og en på flyndra er vel normalt. Vet ikke om det et noe spesielt med 2000-modeller, får se om kanskje andre svarer her! :-)

Hva med akslingen? Får ta en runde i opplagsområdet og se om jeg ser en annen Baltic...

 

Forresten, noen av dørkplatene har fått noen lyse skjolder, ser ut som fuktskader, har noen her erfaring med å fikse de opp? De er mørkt tre med lyst tre som striper, er det bare å pusse ned og lakkere opp med tokomp? Eller må andre metoder til?

Baltic-pappa

Link to post
Share on other sites

Har en sink på ror som er festet med bolt i roret, en sink på aksel som er festet med to slangeklemmer, en rundsink på flyndra samt sink på propellmutter.

I tillegg så er det sink på baug/hekk thruster

Båthistorikk : With 300 med 20 Hk Johnson - Blinken Hurrycane med 20 Hk Archimedes - 15 Skibsplast VS med 50 Hk Evinrude - 15 GH15 med 30 Yamaha - 17 Clipper med 90 HK Johnson - Askeladden 475 Fighter med 60 Hk Mercury . 2010-2015 Skarpnes 30 med Volvo TMD30 - 2015-2019 Scand Atlantic 2010 HT med Yanmar 427 hk - 2020- ? Jeanneau Sun Odyssey 42i 2007

Link to post
Share on other sites

Forresten, noen av dørkplatene har fått noen lyse skjolder, ser ut som fuktskader, har noen her erfaring med å fikse de opp? De er mørkt tre med lyst tre som striper, er det bare å pusse ned og lakkere opp med tokomp? Eller må andre metoder til?

bilde

slik... Er den mørke fargen gjennomgående, eller er det bare et tynt lag beis eller noe

Baltic-pappa

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Jeg har en 88 modell med pantry nede. For å få bedre plass i motorrommet tenker jeg å ta ut berederen, og flytte den inn i rommet der senga på babord side er på de med pantry oppe. Der har jo jeg et rom som har plass til et mål ved...

Er jo bare å dra slanger inn dit vil jeg tro.

Noen som har gjort dette eller som har synspunkter på det?

Hans Petter

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...