Jump to content

Tråden for Scand Baltic


Kodvaag

Recommended Posts

Har hørt at det er dårligere legeringer i motorene som er satt sammen i USA.

Ja, en skal høre mye...

Hvorfor inn i granskauen skulle motorer sammensatt i USA ha dårligere legeringer ?

Jeg har japansk 6LY2 407 aHk uten A-betegnelse, den har også 5 anoder.

Link to post

For de som ikke vil kjøpe motorsink til 6LP motoren i Norge så kan jeg anbefale

å kjøpe fra Torresen

 

Sist jeg kjøpte kostet hver sink ca kr 10. Komplett bytte kostet ca 70 i steden for over kr 1000 ved å kjøpe i Norge. Jeg kjøper også filter , impeller fra samme sted

Edited by topa
Link to post

Såså, ingen øyeblikkelig fare for det...

 

 

Pleier dere å ta inn alt av løse puter og madrasser på vinteren?

 

Salongen min nede, og alle madrassene (!) er nytrekt i beige skai... (Putene ute er nytrekte i hvit skai)

 

Skai tåler vel fuktighet bra... men?

 

Jeg har god plass inne, stor kjellerstue som ikke er i bruk.

La putene ligge i båten eller ta inn?

Edited by Kodvaag
Link to post

Jeg bruker å la alt ligge i båten, bruker å sette inn en fuktsluker i akterkabinen ,under kalesjen og i forkabin som jeg kjøper på Biltema. Har gått bra i alle år. Dyner lar jeg til og med ligge. Passer på å dra opp littegran av glidelåsene i kalesjen, og har åpning i begge ender på presseningen. Åpner takluka i forkabinen lite gran også. Har ikke noe varme ombord.

Edited by bille
Link to post

Ja, en skal høre mye...

Hvorfor inn i granskauen skulle motorer sammensatt i USA ha dårligere legeringer ?

Jeg har japansk 6LY2 407 aHk uten A-betegnelse, den har også 5 anoder.

Du har jo A-betegnelse i hk?? :tongue:

Slapp av, det var en spøk. Jeg var ikke redd for dårlig legering i 6LPA, bare lurer på om det er nok med en anode i 6LY.

Link to post

Det tipset kom allerede i innlegg nr 54...

Jeg visste ikke om den, beklager.

Heldigvis kallte jeg den Facebooksiden for "Scand Fritidsbåter"

Altså ikke bare for Baltic...

Men, jeg hadde nok ikke opprettet den, hvis jeg hadde funnet den facebooksiden for Scand Baltic 29, som flere har nevnt for meg i etterkant...

Link to post

Da var båten fullstendig bedekket for vinteren... :giggle:

 

 

 

Ser at jeg har en liten jobb å gjøre med eksosanlegget i denne båten...

 

Når de har montert den store Yanmarmotoren så har de fortsatt å benytte den originale Volvo Penta potta (produsert 1983) som var beregnet på den originale TAMD40 maskinen som satt i, med 165 hk.

Nå må altså en 315 hester presse all eksosen gjennom der... Genialt...

(edit: dette er samme type potte som holdt på å senke Masteren min før jeg kjøpte den)

 

Eksosslangen fra motoren er ny, og selvfølgelig tykkere enn før, for å passe på blandebendet ut av turboen.

 

For å få den tykkere eksosslangen inn på potta, som har mindre tilkobling, så har motorinstallatøren kappet en 5 cm lang bit av en slange i en mellomdimensjon, tredd på potta, og tredd den nye tykke slangen utenpå der igjen. Den er festet med to slangeklemmer, den ytterste er på vei av igjen.

 

 

Denne motormonteringen har da selger av båten betalt 22.000,- for.

Det er ikke for billig for slikt arbeid, hva mener dere?

Jeg mener bare det jeg alltid har sagt, skal man ha noe skikkelig gjort her i landet så må man gjøre det selv.

 

Bilder kommer en annen dag...

Edited by Kodvaag
Link to post

Hørtes litt "harry" ut den overgangen. Ikke gøy hvis den hopper av i fart.....

Uansett tror jeg det er samme type potte de bruker i nye Balticer, bare større. Tror den funker bra for å dempe lyden med... Scand bruker 4" slange og svanehals samt potte med tilsvarende stusser selvsagt.

 

Til informasjon har jeg en Vernatone Round glassfiberpotte fra Centek Industries med 5" stusser. Enden på min syrefaste riser er 5" på mikserdelen, og jeg har tilsvarende slange hele veien (inkludert gjennomføringen bak). Tror kanskje Univa selger de pottene. Ikke dermed sagt at de lager bedre potter, for det vet jeg ikke noe om. Men jeg har sett at de er ganske mye brukt i USA iallfall.

 

Vil ikke si hvor mye jeg måtte ut med for motorbyttet. Alt for mye. Det inkluderte en god del tilleggsoppdrag forsåvidt, men jeg følte vel at besparelsen med billig motor krympet litt mer enn jeg hadde håpet.

Link to post

Jeg installerte denne potta i Masteren:

 

020320101860.jpg

 

020320101864.jpg

 

 

Godkjent for opp til 300 hk, men like tynne slangestusser som originalt på vptamd40b.

 

Spørs om ikke jeg må kjøpe en sånn potte til Baltic'en også, bare med like store tilkoblinger som utløpet på turboen på Yanmaren.

Link to post

Styring:

Vil nok bytte styreanlegg i Baltic'en før jeg tar den i bruk.

 

Nå står det i den:

Hydraulisk Tennfjord styring, Tennfjord autopilotpumpe (som ser ut som den veier ca 100 kg)

Denne styringen har 9,5 (ni-og-en-halv) rattomdreiniger fra fullt til fullt!

 

I Mastern har jeg installert en styring som gjør at det er 2 rattomdreininger fra fullt babord til fullt styrbord.

Innser at det er litt overkill, og jeg syntes nok Masteren var litt tung på rattet i plogefart. (Men det var veldig fint ved tillegging)

Den har største rattpumpa (45cc) og minste sylinderen (116cc)

(Vet at det regnestykket gir 2,5 rattomdreininger, men Masteren bruker ikke 100% av sylinderens slaglengde)

 

 

Tenker litt høytt:

Hva med å kaste ut alt av autopilot og alt av gammelt styreutstyr fra Baltic'en, og montere nytt.

Da tar jeg rattpumpe fra Masteren, (45cc)og monterer i Baltic'en, sammen med en større (i volum) sylinder. (168cc)

Da vil jeg få 3,77 omdreininger fra fullt babord til fullt styrbord på Baltic'en.

 

Så setter jeg inn en mindre rattpumpe i Masteren, så vil den få 4 omdreininger på rattet fra fullt til fullt.

 

 

Hvor mange omdreinger er det fra fullt til fullt på din Scand Baltic?

Link to post

ble det stor forsjell på lydnivået med den potta installert i masteren?

 

Eksosen i atlanticen min brøler noe så inn i det hel... når jeg drar på,så vurderer og få gjort noe med dette i løpet av vinteren.

 

btw;Flott båt du har fått deg!

Link to post

Med den potta i Masteren:

Jeg vet ikke, da den hadde nesten samme potte før, som gikk i stykker.

Dessuten har Master'en en støvel som leder eksosutslippet under vann, selv i "plan" så den er egentlig svært stillegående uansett.

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...