Jump to content

Tråden for Scand Baltic


Kodvaag

Recommended Posts

54_-892210093-1.jpg

 

Varmtvannstanken er øverst til venstre på dette bildet, rett ved automatsikringene.

 

Jeg må drenere varmtvannstanken, det begynner å gå mot vinter.

 

Skal jeg kutte slangene inn og ut av varmtvannstanken, og bruke to T-rør med slangenipler til å skjøte de avkuttede slangene med?

 

På den tredje tilkoblingen på T-røret, som det ikke er slangenipler på, så setter jeg på en liten kuleventil, og vips kan jeg åpne en ventil for å slippe inn luft, og åpne den andre ventilen for å slippe ut vann, og så blir varmtvannstanken drenert nedi kjølen på båten av tyngdekraften...?

 

Jeg har allerede kjørt pantrypumpen så lenge at den begynte å ta luft, så jeg tror det kun er varmtvannstankens innhold igjen.

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Hjemme:

IMAG0186.jpg

 

Sammen med Master'en:

IMAG0187.jpg

 

Her er den på sjøen med den nye kalesjen, sort er jo fint på gamle Baltic'er, men jeg tipper det kan bli varmt i sola?

(Bilde tatt av selger)

54_-2147289826.jpg

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Blir u-utholdelig varmt under hardtoppen`n selv uten kalasje. Våres forrige baltic hadde hardtopp, den måtte jeg selge da jeg ikke lengre orket å bli kokt. Deilig med motor med nok power ;-) vi har 220hk og det føles nok. Gjør ca 19knop ferielastet og ca 22 på topp. Men vi liker oss best i under 8 knop eller rundt 15-16knop. Jeg vurder sterkt å bytte ut dørken og ute putene. Samt å kjøpe større bord til salong oppe. Dette fins vel orginalt hos scand? Noen som vet pris ?

Link to post
Share on other sites

Måtte omregistrere båten på Redningsselskapet:

 

Etter å ha vært ute og lest på merkeskiltet på motoren, der det står serienr og bl.a. ytelse: 232 KW, så ser jeg meg nødt til å endre signaturen til 315 hk :thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Flaks det ikke var sånn liten 290 hester som jeg trodde først! (Ja, jeg er ironisk) :flag_bp:

 

Det er en sånn motor i Baltic'en min:

 

http://www.frenchmarine.com/product/Yanmar-6LP-STP-marine-diesel-engine-315-hp-87-83

Redigert av Kodvaag (see edit history)

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Her er et eksempel på hvordan eksosen kan gjøres (den kan peke nedover også :yesnod: )

 

I Master'en har jeg en plastik støvel som leder eksosen nedi vannet.

 

IMAG0073.jpg

 

 

Jeg har funnet en gummiklaff i Baltic'en, som skal sitte på eksosrøret, og det er spor av en istykkerrustet slangeklemme på den.

Selve gummien virker helt som ny, og jeg kan se på enden av eksosslangen (limrester) at gummiklaffen har sittet på eksossrøret før.

Får skaffe en syrefast slangeklemme og sette gummiklaffen på igjen da, så må vel eksosanlegget være ok.

Lurer på om det er mye eksosstøy når båten kjører, jeg kjøpte på land den uten å prøvestarte motoren...

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

hva slags varmer? jeg er kjempefornøyd med min webasto, den har ikke sviktet meg en gang, og den henter diesel rett i fra tanken.

Man kan få sms styring til den og tidsur og mye morro og veldig god varme fra den :-)

 

Og hvis du skal ha eksosen ned i vannet bør du ha en ventil ved utløpet slik at den ved f.eks tilbakeslag eller lignende ikke suger vann inn i eksosen :)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Ditt eksosopplegg i innlegg #28 er sånn som jeg normalt ville gjort det i min installasjon om jeg ikke hadde blitt så hekta på baatplassen.no og boatdiesel.com et års tid før jeg skulle bytte. Jeg oppdaget også når eksosslangen var demontert fra gammelmotoren ifbm. motorbytte at vannet sto sjokkerende høyt i slangen, selv om båten sto på land. Jeg fikk etterhvert målt litt høyder når motorrommet var tomt. Måtte bruke tommestokk, laservater osv, siden båten sto på land. Men konklusjonen var at innsiden i bunn av turboen ville havne bare 15cm høyere enn vannlinja.

 

Med eksosutløp under vann, ingen svanehals/løftepotte, skal det ikke mye bølge el.l. til før det skvalper oppi turboen. Flere har opplevd dette med triste konsekvenser, f.eks. Grandezza31 og Bayliner2858. Det kan ofte skje mens båten står og venter på deg, med bakenden mot bølgene, og skadene kan bli store i motoren før du merker at det er noe galt.

 

Om du har lyddemper av "løfte"-typen, hjelper ikke det heller, når svanehalsen mangler. Et klapplokk på utløpet hjelper litt, men jeg ville ikke gjort meg avhengig av at det skal funke 100% med en så fin sølvklump inni båten min. Jeg ville hatt mer høyde for å føle meg trygg.

 

Nye Balticer har for det første en svanehals i skapet innenfor akterspeilet, som bølgene ikke slår over. En løftepotte under senga pumper vannet over svanehalsen og ut når motoren går. I tillegg har de et ekstra bend (uten kjøling) mellom turboen og miksebendet, som gir ca 15cm ekstra høyde før unnabakken starter. Den løsningen har en annen ulempe ved at intern lekksje i miksebendet faktisk kan havne på feil side av "bakketoppen" og renne inn i turbo. Yanmar anbefaler ganske ofte sjekk og skifte av det miksebendet, og det er DYRT (ca 7 båtpenger tror jeg).

 

Jeg mangler svanehalsen, men har klaff på utløpet under badeplattformen og har fått bygd et syrefast eksosrør (uten kjøling men isolert) som gir meg masse høyde over vannlinja før det tipper nedover og så sprøyter inn sjøvannet. Vist med provisorisk isolasjon her:

 

eksosbandasje.jpg

 

Det har nok gått bra hittil med din motor, men jeg syns det ser litt skummelt ut.. Jeg vet ikke om det strekket med eksosslange på tvers av båten gjør saken noe bedre heller. Tenk deg alt vannet i den slangen når båten står og ruller i stormen mens du sitter i stua og ser på TV.

 

Mulig jeg har overdrevet i min båt, men jeg hadde ingen grunn til å la være når jeg uansett "måtte" gjøre noe. Du må iallfall få på den klaffen, og etter sjøsetting ville jeg vha. en slange sjekket hvor mye høydeforskjell du faktisk har fra innvendig bunn av turboutløp og ned til vannlinja For å være trygg bør denne være minst 30cm.

 

Denne artikkelen anbefales: Designing a marine exhaust system

Redigert av arnearmoa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette nevnte du for meg flere ganger da jeg monterte ny potte i Masteren. Ettersom motoren der var verdt 50.000,- og den hadde fungert knirkefritt siden den var ny, for et kvart århundre siden, så monterte jeg ny lydpotte, og det fungerte perfekt den ene sesongen jeg brukte båten.

 

Nå som jeg har motor til ca Masterens salgspris, så har du endelig klart å "vekke" meg.

Jeg skal måle høyder, se etter svanehalsmulighet, osv, og finne ut hva jeg skal gjøre med eksosanlegget i Baltic'en, og jeg er ikke fremmed for å lage en tørr riser, og isolere den med "asbest" bånd.

 

Heller det enn å ødelegge sølv for 300k.

 

Er riseren din så lav at den ikke kommer i konflikt med den doble dørken i Baltic'ene?

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Før Yanmaren hadde jeg en Iveco motor som var så stor at det ikke fantes noe dobbeldørk. Jeg hadde klart meg bra i en og en halv sommer uten det rommet, så jeg planla å bare bygge dobbeldørk foran den eksosen. Det rakk jeg akkurat å gjøre iløpet av vårpussen, og syns jeg fikk masse plass, men det rommet ble liksom ikke brukt til noe som helst i sommer heller.

 

I topa sin 2006 modell er det bygget en "boks" på den bakerste plata med plass til mixebendet, slik at stort sett hele rommet er bevart. Du kan jo sikkert gjøre noe sånt. Men hvis du ender med min type løsning, blir kanskje toppen litt varmere og kan kreve litt større boks enn hos dem. Litt mer klaring. Jeg har mye tykkere isolasjon på nå. Skal ta bilde senere idag.

Link to post
Share on other sites

Flaks det ikke var sånn liten 290 hester som jeg trodde først! (Ja, jeg er ironisk) :flag_bp:

Det er en sånn motor i Baltic'en min:

http://www.frenchmarine.com/product/Yanmar-6LP-STP-marine-diesel-engine-315-hp-87-83

Hadde samme motoren i forrige båt, 2006 mod Baltic. Er det ikke 290 hk på propell og 315 hk på veivaksling? Har nå en Yanmar 6LY3-UTP på 369 hk, ser at den er oppgitt med 380 hk på frenchmarine.com.

Traff en svenske med samme modell Baltic på Espevær ifjor, hans motor var også oppgitt til 315 hk i Sverige. Det har vel noe med hk avgift å gjøre også....

Redigert av Tommy_H. (see edit history)

Viknes 1030 K3

[url="http://www.bergensmotorbat.no

Link to post
Share on other sites

Er det ikke 290 hk på propell og 315 hk på veivaksling? Har nå en Yanmar 6LY3-UTP på 369 hk, ser at den er oppgitt med 380 hk

Det ser ut som Yanmar har moderert seg litt de siste år når det gjelder hk-avgift.

På tidligere modeller var man nok litt raus, men man sparte jo litt avgifter da. :thumbsup:

6LP på 315Hk ble oppgitt til 290ahk 25Hk i tap

6LY på 370Hk ble oppgitt til 340aHk 30Hk i tap

6LY2 på 440Hk ble oppgitt til 407aHk. 33Hk i tap.

 

Nye 6LY3 på 380Hk er oppgitt til 369aHk 11Hk i tap.

Dette rimer jo mer i forhold til hva andre produsenter oppgir.

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har mye tykkere isolasjon på nå. Skal ta bilde senere idag.

 

Topp :thumbsup:

 

 

Er dette helt samme motoren som du har?

Er det 290 akselhestekrefter etter gearkassa?

Dette merkeskiltet på min motor sier 315 hk (232 kw)

 

IMAG0190.jpg

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Bullseye Polarn...

Men når kjøper du egentlig Master'n min?

 

 

 

IMAG0187.jpg

 

Vinteren er her, og jeg har ikke presenning på Baltic'en!

Jeg trenger A-stativ til presenningen!

 

Tenker på å kjøpe nytt til uka... er det dumt, eller har noen andre forslag til noe brukt jeg kan kjøpe?

 

Hvis jeg kjøper nytt, hvor stort trenger jeg?

Det må jo være veldig høytt.

Kalesjen kan jo forbli på, da hardtoppen er høyere enn kalesjen uansett?

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Fint med denne tråden for Baltic eiere. Legger inn et post for å melde meg på.

Jeg har 2006 mod, med Yanmar 6LPA-STP , Hvorfor det er 290 hk i Norge vet jeg ikke . Manualen sier 315. Mulig yanmar Norge har justert den noe ned.

Jeg har skrudd og montert diverse på min båt ( bl.a hekkthruster, autopilot m.m) og har en del erfaring som kanskje andre kan få nytte av.

Link to post
Share on other sites

Hei topa, og takk for sist.

 

Motoren min er ekte japansk 6LP. Deres er delvis amerikansk, siden de heter 6LPA. (allfall satt sammen der) Men de er så godt som identiske. Det er ingen forskjell i ytelse, de har bare byttet til en annen ISO-standard for å måle den. Hovedforskjellen går på å bruke diesel med 25°C istf. 40°C. Jeg ser det står det samme på "Cont. Rating"

 

motornummerrplate.jpg

 

På max står det 221kW på min, som er 300hk. Det er på veivakselen. Ut av giret er det 290hk. (med 40°C diesel)

 

Tipper dere begge har gløding men mangler alarm for overtrykk fra turboen og manglende strømning i sjøvannet. Og dere har vel anode i dieselkjøleren. (pga. dårligere materiale enn i min)

 

Her er et bilde av eksosrøret mitt. Jeg har tatt det av for å få fikset flensen mot turboen. Den passer ikke helt, så jeg har ikke fått det helt tett.

 

eksosisolert1.jpg

 

Utenpå det som vises på bildet i innlegg 35 har jeg surret en del glassfibersnor fra Bagges:

 

glassfibersnor.jpg

 

Pluss aluminiumsbelagt glassfibermatte med diverse aluminiumstape fra Kollevold Rally import (hvor jeg fikk tak i den innerste båndet)

 

 

Men nå må jeg i dusjen, for jeg skal i lutefisklag :cheers_wine:

Link to post
Share on other sites

Jeg har skrudd og montert diverse på min båt ( bl.a hekkthruster, autopilot m.m) og har en del erfaring som kanskje andre kan få nytte av.

 

Ettersom sidevind i sommer ga meg endel stressituasjoner med Master'en, så har jeg seriøst vurdert å ettermontere hekkthruster på Baltic'en.

Har du lagt ut en tråd der du har vist hekkthruster monteringen din, eller så kan du kanskje poste info, og kanskje bilder og her?

 

Autopilot er det også i min båt, og det virker ganske avansert... mye å sette seg inn i.

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Hekkthrusteren jeg monterte var Engbo XF60 Stern som var det Scand benyttet ved fabrikkmontering på den tiden. Jeg monterte denne i 2008 . En som jobbet hos Scand sendte bilde som var målsatt hvor jeg skulle bore hull. Det er veldig enkelt å montere hekkthruster og ingen problem å få tett. Det skal lages et stort hull til aksel med hullsag, så er det 4 skruer og en klemflens på begge sider med silikon som tettemiddel. Bildet fra Scand har jeg slettet ,men jeg har manualer i pdf fra Engbo.

Med sidevind er det ofte nyttig å kunne flytte hekken.

Link to post
Share on other sites

Motoren min er ekte japansk 6LP. Deres er delvis amerikansk, siden de heter 6LPA. (allfall satt sammen der) Men de er så godt som identiske. Tipper dere begge har gløding men mangler alarm for overtrykk fra turboen og manglende strømning i sjøvannet. Og dere har vel anode i dieselkjøleren. (pga. dårligere materiale enn i min)

Har som sagt nå en 369 hk Yanmar mot tidligere 290 hk Yanmar. Har hørt at det er dårligere legeringer i motorene som er satt sammen i USA. Håper det, for i 6LPA motoren hadde jeg 5 sinkanoder til den nette sum av 1250 kroner mens i 6LY motoren er det bare 1 til 45 kroner. De vet vel hva de gjør! :confused:

Viknes 1030 K3

[url="http://www.bergensmotorbat.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...