Jump to content

Tråden for Scand Baltic


Kodvaag

Recommended Posts

ZF kassene mener jeg det pleier å være rød automatolje i (litt usikker nå).

Pumpa ser ut som er en konstantgående pumpe til autopilot. Pleier å være ganske dyre i forhold til reverserbare.

For galt å kaste autopiloten da. Kanskje noen her kan være interesert?

Sånne greasekopper pleier jeg å bytte ut med SABB-kopp (stor svart i plast med slange ned på hylsa). Lettere tilgjengelig og sjeldnere fylling.

Link to post

Det er 9,5 tørn på rattet fra utslag til utslag.

Jeg vil ha 3,5-4 tørn maks.

De gamle slangene svetter her og der.

 

Autopilot er for de som skal krysse atlanterhavet.

Jeg skal knapt krysse Kvåsefjorden.

Derfor ryker det ut av båten...

Link to post

Jeg har aldri hatt autopilot, men jeg har jo lest hva folk som har skaffet seg det sier. Før de fikk var det unødvendig, og etter de ble vant til den var den uunnværlig. Ville ikke kastet den hvis den virket. Bytte av rattpumpa vil vel ikke påvirke kalibreringen heller hvis du beholder sylinderen på roret...(?)

 

Uansett. Vær forsiktig med den girkassa. Den koster masse spenn, og du vil ikke ende som BårdK, som måtte kjøpe ny. Bruk riktig olje (DXIII). Skaff deg manual fra ZF. Du finner kanskje på nettet, husker ikke. Jeg har iallfall på PDF. Si fra hvis du trenger. Mulig jeg kan legge den på Dokumentarkivet her. Rekker ikke å sjekke så nøye nå.

Link to post

Det var sabla tynne kabler på de batteriene dine du. Der ville jeg tatt en vurdering. Mulig jeg overdriver nå, men det fins nok av eksperter her på forumet som kan bedømme dette. Mulig de må "hentes" inn i tråden i så fall.

 

Mine er temmelig mye tykkere iallfall.....

Link to post

I dag, på min 35 årsdag, så våkner jeg opp til 4 IM'er fra folk som vil kjøpe autoplioten, og et innlegg som vil ha den... hmmm...

Siden jeg er en superentusiast av cruicecontroll på bilene mine (1996 Mazda 626 med original cruice, 2003 Multivan med ettermontert original cruice og 2009 Transporter med original cruice) kansje autopilot på båten er noe jeg kommer til å like?

 

Det som arnearmoa sier har jeg jo faktisk ikke tenkt på, jeg kan jo bytte rattpumpe uten å bytte sylinder, dette vil jo overhode ikke innvirke på autopilotsystemet!

Selger sa autopiloten virket, men han hadde bare brukt den en gang for mange år siden.

 

Så, inntil videre så setter jeg "kaste ut autopilot" planene på vent, setter inn ny styresnekke i dashbordet, skifter ut all gammel olje i hydraulikksystemet, lufter og prøver...

Masteren har jo for lite tørn på rattet, og sylinderen i den er ganske liten (i oljevolum 116cc)

Jeg får ta 45cc pr rpm rattpumpa fra Masteren og sette inn i Baltic'en, og kjøpe en ny 33cc pr rpm snekke til Master'en da. Må bare finne ut av volumet på Tennfjordsylinderen så jeg kan regne ut antall tørn fra fullt babord til fullt styrbord.

 

Nå skal jeg montere Ikea soveromsgarderobe for 12k. I forhold til prisen så er det mye skap som skal skrues i sammen... :eek::sad:

Edited by Kodvaag
Link to post

Hei

Jeg ser til min forskrekkelse at du vurderte å kaste ut autopiloten. Bra du revurderer dette, for du vil garantert bli fantastisk glad i denne. Selv kaster jeg gladelig ut det meste av annen båtelektronikk før autopiloten ryker. :-)

Dersom du liker c.controllen på bilen, vil du elske en AP.

 

I tillegg skal du være klar over at du nå besitter markedets beste (og dyreste) AP, nemlig Robertson (Nå kjøpt opp av Simrad)

 

Lykke til!

Link to post

Ok, ok, autopiloten får lov å sitte der den sitter en sesong i alle fall da.

 

På det midtre instrumentet så er det en skala øverst, den beveger seg til babord og til styrbord alt etter rorutslag.

Tyder på at noe virker...

 

IMAG1393.jpg

Edited by Kodvaag
Link to post

Da er gearkassen fyllt med Shell ATF olje, etter tips fra TOPA.

Takk for tipset!!

 

Denne Yanmaren har en ZF gearkasse som ved vinteropplag skal fylles helt opp med olje, for å unngå innvendig rust på lamellene.

Står i boka.

Link to post

Da har jeg etter mye om og men gått til anskaffelse av en Iveco 270HK !

Blir ei ZF 80A girkasse og en Skew Back 20" propell.

Muligens ny aksling, skal sjekke den jeg har for kast først.

 

Noen som har noen erfaring med hvor mye tilluft denne motoren trenger ?

 

Det er jo standard med 3 x Ø75 slanger inn og ut på Balticen, men aner at den trenger mer!

 

Må bytte ut eksos slangen til 5", men er det i tilfelle noen som kan gå god for ei god eksospotte ?

 

Skal legge ut bilder av prosjektet etterhvert.

 

Pr.dd er det ikke noe temperatur å drive ute med motorbytte i, det får holde med at jeg driver med senkepumper på jobben.

Føler jeg har fått kvoten av frysing for ei stund men men... :-)

Link to post

Hei*

 

Vi går og suggler litt på en Scand selv, og har vært og sett på ett par Scand Atlantic 32. Baltic kan forsåvidt og være et alternativ. Det jeg lurte på er måla på senga i akterkabinen, hvor bred og lang er den i Balticen, i forhold til Atlanticen? Spørsmålet gjelder båter produsert på 80 tallet, da nyere blir for dyrt.

Link to post

Jeg mener å huske at det er 120*190. Muligens 5-10cm lenger på siden mot midten av båten. Bakenden buer litt ut, slik at det blir litt forskjell.

 

Tror de nyeste har både litt bredere og litt lenger på mesteparten av bredden (på den delen av fremre vegg som ikke treffer motorrommet).

Link to post

Er det på Balticen? Virker som senga var litt bredere på de Atlanticene vi var og så på.

 

Den ene Atlanticen vi var og så på var en 1986 mod. mens den andre var 1987. Den 87 modellen virket høyere under taket på toalettet og, og etter som jeg forstod så forandra de litt på de i fra og med 87. Noen som vet hva disse forandringene gikk ut på?

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...