Jump to content

Tråden for Scand Baltic


Kodvaag

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har en ting jeg gjerne vil dele med alle Baltic-eiere og det gjelder vann i kjølsvinet...

Jeg fant ut at det kom utrolige mengder vann (ca 20 liter i løpet av en sessong på 6 mnd) fra overtrykk/tappekran på varmtvannstanken.

Du kan også sette på en T på luftinga til ferskvanntanken som går rett ved varmtvanntanken og kople v.v. overløpet på denne. Da får du vannet tilbake på tanken. Etter at jeg gjorde dette er kjølen helt tørr.

Link to post
Share on other sites

Hei!

Jeg har en ting jeg gjerne vil dele med alle Baltic-eiere og det gjelder vann i kjølsvinet...

Jeg fant ut at det kom utrolige mengder vann (ca 20 liter i løpet av en sessong på 6 mnd) fra overtrykk/tappekran på varmtvannstanken.

 

 

Gælder det kun Baltic. Jeg har en Atlantic 32 og der er del vand i mit kølsvin også og kan ikke finde ud af hvor det kommer fra?

 

Hilsen Jan

Glædelig jul til alle

 

 

flag_da.gif

Link to post
Share on other sites

sap 2000:

Yanmar sin brosjyre på nett sier at LHA Amerikansk) stp yter 222Hk PÅ AKSEL ved 3300rpm.

Jeg kan ha litt lett propell eller feilvisning på turteller. Plombering på pumpe er ikke brutt = dette blir det ikke gjort noe med da båten aldri blir presset på max og motoren stelles godt på alle måter.

Dette er en utrolig god motor og serie etter hva jeg har hørt og min erfaring er den samme. Eneste minus er plassering av impeller! Utrolig krøkkete plassert!

 

Så dette med lilkobling av drenslange på varmtvannstank til lufting på vannrør, får vel ikke det til med fall på slangen, er det trykk no til at dette går og?

Hva når jeg tapper før vinteren?

Link to post
Share on other sites

 

Så dette med lilkobling av drenslange på varmtvannstank til lufting på vannrør, får vel ikke det til med fall på slangen, er det trykk no til at dette går og?

Hva når jeg tapper før vinteren?

Du behøver ikke å ha fall på slangen mellom v.v tank og luftinga til vanntanken siden overtrykket i v.v tanken løfter vannet når det ikke er fall.

Ved vinterkonservering bytter jeg slangene igjen slik at overløpet og tapping av v.v tanken går i kjølen. Jeg har også satt på en T kopling med kran på både varmt og kaldtvann slangene der disse passerer kjølen forran motor. Da er det bare å åpne kranene og la vannet renne ned i kjølen og lensepumpa starter automatisk og kaster vannet ut.

Et annet tips er å montere en trykktank på 1 liter kaldtvann slangen( vare nr 5413-35 hos Maritim kr 128). Da unngår man pulserende vanntrykk og får stabil vanntemperatur ved dusjing. Da er det heller ikke nødvendig å starte vannpumpa dersom man trenger litt vann ( Det forutsetter at hele anlegget ikke mister trykket når pumpa er skrudd av)

Redigert av topa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sitter her og leser selv om jeg ikke innehar noen baltic.. men båt er jo gøy. :newyearcheers:

 

Ang overløpet deres på varmtvannstanken.. dette skyldes ganske enkelt at overtrykksventilen deres for liten på tanken.

 

Hvis en kikker på slike ventiler så er gjærne de for et maks trykk på 2,5 bar orginalt.. kikker man på trykkvannspumpa så er de gjærne på 3,5 bar.. da funker det ikke og ventilen vil slippe ut trykket med vann i kjølsvin som resultat. En liten tur ned til den lokale båtsjappa og kjøpe en ny overtrykksventil som tåler mer er da medisinen :thumbsup:

 

Det kan tillegges at dagens nye pumper opprerer med et høyere trykk en tidligere.. så man får alltid dette problemet hvis man monterer ny pumpe.. Spørsmålet man kan stille seg er da hvorfor alle varmtvannstanker blir levert med 2,5 bar ventil.. Tydligvis noen som ikke følger med i timen og kommuniserer her :newyearsign:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Ang propell str har jeg en Michigan RH 19 x21 til min Ford 2704 ET (212hk, max oppskrudd pumpe).

 

Bytter nå, eller rettere sagt ikke før til våren hehe, til en 270 hk maskinist og bytter propell, aksling +++ .

 

Litt usikker på propell str og vridning, men det vet de på Sleipner :-)

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har vært oppi Baltic'en (og Master'en) flere ganger i det siste for å innenfra dunke snø av presenningene.

Jeg var så kjepphøy og skrøt av hardtop'en da jeg fikk Baltic, men nå vet jeg ikke...

Hardtop'en er i alle fall solid, og hodet mitt her møtt den.

Flere ganger.

Hvorfor har de montert den så lavt? (eller gulvet så høytt)

 

Snart tid for vårpuss nå. Bare en meter snø som må smelte først...

Redigert av Kodvaag (see edit history)

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Noen som har tips til hva som bør brukes på tre-detaljer som ser litt slitne ut pga sol/elde? Må jeg pusse ned og lakke (har jo nok med Stavernssjekta...), eller er det noe olje som kan gnis inn?

Hva gjøres med dørkplatene, disse er lakket fra fabrikk og kan jeg bare polere de da de er uten sår og sprekker?

Og til sist, hva er skrogfargen (koden) på min båt? Har fått et hakk i lokket til utv dusj :headbang:

Håper på svar og GLEDER meg til båt-puss!

Link to post
Share on other sites

Eksosanlegget i min Baltic skal bygges om ala Arnearmoa.

 

Båten min hadde en TAMD40B 158 hk lydpotte, og en Yanmar 315 hk motor.

Eksosslangen fra motoren er 1 cm større enn Volvo potta.

Dette hadde forrige eiers motorinstallatør løst ved å legge en slange på inngående slangetilkobling på potta, og så sette den store eksosslangen utenpå den igjen... (forrige eier har hatt lokalt firma jeg ikke nevner til å montere motoren)

 

Har tatt meg på tak og røska ut litt litt i båten i dag.

Sånn ser det ut nå:

 

Blandebend tatt av:

IMAG01772.jpg

 

 

Høyde fra topp utløp turbo til dørk:

IMAG0184.jpg

 

 

Aktercabin, fjernet Volvo potte og utløpsslange:

IMAG0174-1.jpg

Her skal jeg vel sette inn en 300 hk potte fra Flak.

Skal jeg ha rett eller 45 grader oppover utløp tro?

Videre så må jeg bytte skroggjennomføringen til en større en, lurer på om ikke jeg skal kjøpe en med klaff. Dagens skroggjennomføring er bare så stor:

IMAG01982.jpg

Yanmaren skal ha 10mm større gjennomføring.

 

 

Yanmar sin løsning for å heve eksosen over vannlinja:

Bra, koster 508,- dållars, men blandebend opptært kan gi vann i turbo...

Yanmardryriser.jpg

 

 

Arnearmoa sin mye bedre løsning, blir nok til at jeg sveiser meg noe liknende:

newexhaust5.jpg

 

 

 

Kjøpeløsning som hadde vært ideell, men de leverer den ikke til akkurat min motor:

Mack848.jpg

 

 

Mitt originale blandebend fra høsten 2004, med drøye 400 timers gange bak seg:

Dette skal jeg nok ikke bruke mer...

IMAG01912.jpg

 

Takk til Arnearmoa som har bidratt SÅ MYE til å overbevise meg om hva jeg må gjøre, og hvordan!!!

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Er det synsbedrag, eller er innerveggen i det bendet så gjennomrustet? I så fall er det noe å tenke på for de med samme løsning som vist fra delekatalogen over (f.eks. topa med sin 2006 Baltic)..... Jeg har lest at Yanmar anbefaler sjekk annethvert år og utskiftning hvert fjerde år på denne delen. I norge koster den vel rundtomkring 7 båtpenger hvis jeg ikke husker feil.

 

Mener du at 508 dollar er amerikansk pris på bare item 3 (og 4) i figuren? Hvis du trenger nytt miksebend kommer jo det i tillegg, kanskje et ekstra klammer pluss deksel og support osv. i tillegg???

Hvis du legger til et nytt miksebend om noen år igjen så kommer du fort over kostnaden for noe syrefast, ja. Iallfall om du gjør isolasjonen billig, som hos meg.

 

Det skjermbildet med den digitale delekatalogen, var det fra din skjerm?

Link to post
Share on other sites

Den digitale delekatlogbildet og følgende info fikk jeg tilsendt fra USA:

 

Hello Bjorn,

Sorry, but we do not have a custom riser for a 6LP engine.

We do stock a dry riser kit # 099-6LP RISER and it contains the items shown below (1-9) and the hose.

This dry riser kit will attach to your standard 6LP exhaust elbow and the kit sells for $508.00 Dollars.

Best regards, (navn)

Mack Boring & Parts Company

 

Altså, 508 dollar er prisen man trenger for et ombygningskit.

 

Det blir syrefast sveise- og dreiejobb på meg.

Blandebendet ligger allerede i bilen, så jeg har noe å ta mål av.

Regner ikke med at et syrefast blandebend kommer til å koste meg noe særlig.

Må bare kjøpe noen deler jeg kan bruke som matrialer.

Er ikke prisen på 508 usd som skremmer meg, men det er dumt å betale 5000kr for noe som ikke er "helt hundre".

Tar heller jobben med å lage et selv da, så kan jeg føle meg trygg på at jeg ikke ødelegger motoren med sjøvann inn i turbo.

 

Nei, det gamle bendet er ikke så rustent, ville ikke vært redd for å sette det på igjen.

Brunt i overflatene innvendig, men ingen groptæringer.

Det er løse klumper med rust utenpå inni blandebendet.

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Da var 3 stk 76mm 90 graders bend innkjøpt, og en flens som muligens kan tilpasses så den gjør "jobben" som kanten på det originale blandebendet gjør ved å holde blandebendet fast mot turboen.

Fikk også tak i litt 76mm rør, og litt 104mm rør, og litt 42mm rør, så nå er nesten alle delene skaffet.

Bendene er lange, samme som arnearmoa har.

Har allerede sveist ene bendet fast i en 17cm lang 76mm rørbit...

 

Kan ikke gjøre mer før jeg har dreid til en kant som skal ligge inni flensen inni turboens utløp.

Må få tak i noe mer emne i morgen...

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Kommer du forresten til å sette på en alarm på sjøvannssiden av mikseren?

Husk at du ikke har den alarmen som jeg har ved manglende sjøvannssirkulasjon gjennom intercooler.

Ting skjer fort hvis du mister kjølingen på en motor med 75 hk per 1000ccm....

 

PS

Den kan sikkert kobles inn på en av kontaktene på kabelstokken for å benytte original hyler og lampe for "Exhaust".

Redigert av arnearmoa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I dag var jeg innom en bedrift som driver med syrefast, og fikk kjøpe en syrefast flens, som jeg kan bruke som emne til å lage den "vanskelige" kanten til å feste mitt nye blandebend mot turboen med.

Jeg har som sagt sveist en lengde med 76mm rør til et 90 graders bend.

Dette viste jeg stolt til sjefen på den bedriften...

Han var veldig diplomatisk ang sveisingen min, men rådet meg til å heftsveise blandebendet akkurat som jeg ville ha det, og komme opp til de så skulle de helsveise alle skjøtene.

Men helsveis ville han jeg skulle skjære av, for den kom til å ruste av hvis ikke.

Altså, jeg kan sveise tig, få det til å henge sammen og bli tett.

Men jeg skal nok la de proffe gjøre sveisingen, for å si det sånn... :lol::lol::lol::lol:

 

Da blir det kanskje litt dreieing og HEFT-sveising i helga. :lol:

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Kommer du forresten til å sette på en alarm på sjøvannssiden av mikseren?

 

Åh, du følger meg jo opp som en far! :lol::cheers_wine:

Jaaa... får se, en ting om gangen.

Men, sjøvannssiden av mikseren, det er jo i eksosslangen jo??

 

(Nei, "mikser" da mente du varmeveksleren, ikke miksedelen i blandebendet som jeg trodde?)

 

 

Edit:

 

Du mente nok denne ja, nå skjønner til og med jeg...

(Jeg har sitert nesten hele innlegget for det er god info om eksos til denne båten)

 

Dette bildet er fra Balticen til topa, hvor det står en 6LPA-STP, som er en nyere utgave av samme motor.

eksosalarm.jpg

 

I enden av pilen står det hos deg og meg en sensor som kobler sammen ut- og inn-ledningene når det ikke er noe/nok sirkulasjon i sjøvannet. Hvis bryteren for alarm står på, hører du da alarmen, og denne lampen lyser:

alarmvindu.jpg

 

De burde kunne gitt den lampa et annet navn, spør du meg.

 

Uansett så var visst dette et vanlig problem med disse motorene for en del år siden. Har sett en tråd om dette på www.boatdiesel.com. Det var visst plastlaget på "glidepinnen" som ble slitt gjennom.

 

Løsningen Yanmar tydde til var å selge motorer med bare en plugg isteden, ref. bildet. Enklere for dem, synd for topa og andre. Du kan om nødvendig velge å kappe ledningen(e) og isolere endene, eller du kan kjøpe ny sensor. Sikkert svindyr, men likevel en billig forsikring i tilfelle det skjer noe med impelleren, en slange hopper av, eller du kjører over en plastpose osv. osv. osv.

 

Min slo ut når de som monterte motoren ikke hadde klart å tette lokket på sjøvannsfilteret helt. Motoren sugde luft istf. vann. Samme problem hadde visst BaardK en tråd om her på Åpent Forum hvis jeg husker rett. Veldig glad jeg har sånn sensor.

 

Mitt råd:

1 - Sjekk at du ikke tar inn falsk luft og at du faktisk har nok sjøvanns-sirkulasjon (suger f.eks. gjerne fortere fra en bøtte enn du kan fylle med hageslangen, på tomgang)

2 - Hvis alt annet er iorden, bestill ny sensor (kan jo ta den ut og kontrollmåle først, kanskje)

3 - For all del slutt å slå av den alarmen (Jeg pleide å gjøre det under oppstart tidligere pga. HSMA, og det hendte faktisk derfor at jeg underveis plutselig oppdaget at den sto feil vei. Det kan bli en dyr tabbe)

4 - Meld deg inn på www.boatdiesel.com (25$ i året trur eg) og søk i forum på alt du lurer på, les artiklene osv.

5 - Last ned operation manual og service manual fra dokumentarkivet her på BP, eventuelt yanmarcenter.nl, og last ned delekatalog fra boatdiesel.com

 

 

PS

HSMA = Hun Som Må Adlydes

Redigert av Kodvaag (see edit history)

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

og det er en 18x25 skew back.I følge Scand er det 18 dia de bruker på de gamle utgavene. 222hk Yanmar`n går da drøye 200 o/min over 3300. Dette var i følge Yanmar ikke noe problem.

 

Hadde en Elwaro9000 med aksel og 96 mod.LH-STE 222.

Mener at topp turtall med belastning 3600 anbefalt kontinuelig 3200

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Hele mikseren er ikke inni eksosslangen, for du må ha et stykke med "bar" mikser i starten for å få plass til sjøvannsstussen. Da får du et sted hvor du kan montere en switch som trigger en alarm når temperaturen på mikseren går i været pga. manglende sjøvann innenfor veggen. Dette bildet viser en som har jukset litt og benyttet Yanmars miksebend i sin riser istedenfor å lage noe selv i syrefast med lengre levetid. Han har kanskje tenkt å være flink med ferskvannsskylling av systemet før han går fra båten, slik at levetiden blir akseptabel.

 

budget_6lpa_riser_using_factory_elbow.jpg

 

Men han har iallfall fått på en sånn alarm. Da blir han øyeblikkelig varslet uansett hva som svikter i sjøvannssystemet, det være seg plastpose på inntaket, ødelagt impeller, løsnede slanger, falskluft pga. løst lokk på sjøvannsfilteret osv. osv. Den alarmen kan bli meget verdifull, for marginene er små når man har såpass "trimmet" motor. Det er en billig forsikring, syns jeg. Jeg gidder ikke, siden jeg er nogenlunde bra gardert med den sensoren på intercooleren. Og jeg vet at den virker, for den slo ut når jeg slet med å få lokket på sjøvannsfilteret helt tett.

 

En annen ting som bør festes på den "bare" delen av mikseren, er en brakett for supportering.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...