Jump to content

Tråden for Scand Baltic


Kodvaag

Recommended Posts

Jeg har ca 80mm stor skroggjennomføring under vann.

Det er montert en slange på den som stikker opp. Se bilder.

 

IMAG0188.jpg

 

IMAG0164.jpg

 

Jeg må nå ha 101mm skroggjennomføring.

Kan ikke den bare komme ut under vann, uten å ha på en slange som stikker opp i lufta som nå?

Da er jo båten avhengig av at ikke eksosanlegget revner for å holde seg flytende, men eksosanlegget blir jo nytt og fint hele veien, med både nye slanger og ny lydpotte.

 

Noen som vet hvor de selger 101 mm skroggjennomføring med klaff?

Jeg finner ikke større enn 3", og jeg må vel ha 4"...

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Jeg har ca 80mm stor skroggjennomføring under vann.

Det er montert en slange på den som stikker opp. Se bilder.

 

IMAG0188.jpg

 

IMAG0164.jpg

 

Jeg må nå ha 101mm skroggjennomføring.

Kan ikke den bare komme ut under vann, uten å ha på en slange som stikker opp i lufta som nå?

Da er jo båten avhengig av at ikke eksosanlegget revner for å holde seg flytende, men eksosanlegget blir jo nytt og fint hele veien, med både nye slanger og ny lydpotte.

 

Noen som vet hvor de selger 101 mm skroggjennomføring med klaff?

Jeg finner ikke større enn 3", og jeg må vel ha 4"...

Kan i fortælle mig hvorfor der er monteret en slange på skroggennemføringen der stikker op i luften? Det må da larme meget, da vandet ikke dæmper lyden?

Hilsen Jan

Scand Atlantic 32 ejer.

:flag_da:

Link to post
Share on other sites

Vil tro det er for at eksosen skal komme ut på utsiden av plattformen og ikke boble rundt hele båten med sot og røyk ved tomgangskjøring, har tilsvarende på min atlantic også. Ang bråk synes jeg ikke det er plagsomt, synes det er digg med lyden av Iveco 330hk som buldrer avgårde :thumbsup:

Er opptatt av at penger skal sirkulere, og den lokale båtutstyrspusheren hjelper til med sirkulasjonen.

Link to post
Share on other sites

Vil tro det er for at eksosen skal komme ut på utsiden av plattformen og ikke boble rundt hele båten med sot og røyk ved tomgangskjøring, har tilsvarende på min atlantic også. Ang bråk synes jeg ikke det er plagsomt, synes det er digg med lyden av Iveco 330hk som buldrer avgårde :thumbsup:

 

Ok nu har jeg ikke sod og røg problemer pt. men vil have det i huskeren, hvis jeg kommer dertil en dag. Ja det er rigtig nok at lyden 330 hk må lyde godt. Jeg har kun 165 hk, så lyden er ikke så høj.

Link to post
Share on other sites

Jeg har også en slik slange ut fra gjennomføringen og ser ikke noen grunn til å fjerne den.

Da ser jeg at det kommer greit med kjølevann fra motoren og slipper vann som ligger og ruller inn og ut av eksospotte og slanger.

Ikke noe problem med støy fra min Yanmar med denne løsningen i tillegg blir det vel noe mindre motstand for å få ut eksos om det har noen betydning.

Link to post
Share on other sites

Jeg har også en slik slange ut fra gjennomføringen og ser ikke noen grunn til å fjerne den.

Da ser jeg at det kommer greit med kjølevann fra motoren og slipper vann som ligger og ruller inn og ut av eksospotte og slanger.

Ikke noe problem med støy fra min Yanmar med denne løsningen i tillegg blir det vel noe mindre motstand for å få ut eksos om det har noen betydning.

På min Scand Atlantic 32 er der en vandlås lige inden gjennomføringen så der kommer ikke vand i eksospotte. Måtte skifte min gjennomføring til rustfri da den der var monteret var af aluminium og tæret væk.

Link to post
Share on other sites

Hvis du har tenkt å ha et godt stykke med tørt rør nedover til mixeren, så rekker du jo ned til den gamle eksosslangen også, pluss at du er 300% trygg i tilfelle intern lekkasje i mikseren.

 

Det du skriver der gikk opp for meg for en halv time siden, da jeg var i båten for å se om den dreide ringen min passet.

Så ja, jeg tror jeg skal ha litt lengde på det røret. Eksosslangen er jo ganske "ny", den er fra høsten 2004. Er bare potta, og slangen ut fra potta som er gammel.

 

Det var litt "tight fit" inn i turboen, og siden den kan kanskje bevege seg litt når jeg sveiser den til albuen, så velger jeg å dreie av den en tiendels millimeter til.

 

Videre hadde jeg ikke tatt med "slangeklemmen", den spesialklemme med innvendig spor når jeg lagde delene, så sporet for den var også litt for trangt. Så det blir to plasser å dreie ned på ringen i dag.

Skal og hefte sammen en albue og et rør.

 

For å slå to fluer i en smekk, så kjører jeg Chevrolet'en ut på jobben, og bytter pitmanarm på samme turen. (ref tråd i offtopic)

Så når den nye pitmanarmen er på plass, kommer jeg tilbake med mer bilder, hvis delene passer... :yesnod:

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Men det er en grunn til at alle skreddersydde risere jeg har sett har mikseren så tidlig som mulig i unnabakken. Du får litt av en varmeovn på strekket før mikseren. Ekstra lengde gir ekstra varme. Så det er nok et poeng å få på skikkelig med isolasjon, ihvertfall hvis du skal "jukse" med å strekke mikseren helt ned til den gamle eksosslangen. Og for all del hvis du skal lage isolasjon på samme måte som meg, så må den på før du monterer riseren. Ellers får du en vanskelig oppgave med å bevege en svær rull med glassfibersnor imellom der den ikke smetter for hver runde.

 

Min isolasjon ble nokså billig og fungerer nokså bra, tror jeg. Men jeg sliter hvis jeg skal inspisere tilstanden innenfor f.eks. Det er lettere med den skreddersydde "wrap around" løsningen på bildet i innlegg 175. Men det blir litt mer komplisert å lage, og hvis du skal få noen til å lage det, så blir det dyrt. Dessuten har jeg en mistanke om at den løsningen vil lekke mer varme ut på endene enn min..?

 

Uansett, det første jeg gjorde, bare så jeg skulle bli "kjørbar" til en planlagt tur som kom veldig brått på til slutt, var å få på en rull med denne fra Thermo-Tec:

copperheaderwrap.jpg

 

Jeg fikk med en tilhørende sprayboks som skulle brukes etter at den var surret på, som jeg ikke helt husker formålet med, men jeg antar den delvis forseglet og delvis hjalp til med varmefordeling. Der vel et poeng å unngå store temperaturforskjeller lokalt. Det kan fort gi store spenninger.

 

Dette var bare en foreløbig løsning, og senere fikk jeg surret på et par lag med glassfiber snor fra Bagges utenpå.

glassfibersnor.jpg

 

Det er særdeles lurt å dynke disse glassfibergreiene i vann når du skal jobbe med dem, så du unngår masse glassfiberstøv. For det første båndet jeg la på tror jeg også det var mer formbart og medgjørlig pga. fuktingen. Det ble sikkert mindre friksjon f.eks.

 

Når jeg skulle legge på denne glassfibersnora måtte jeg ta av riseren igjen pga. det jeg nevnte ovenfor.

 

Utenpå alt la jeg Powermat (varmereflekterende aluminiumsbelagt glassfibermatte), og festet med Alu-tape, begge deler fra Kollevold Rally Import. Det var forsåvidt der jeg kjøpte det første glassfiberbåndet også. Pluss noen rustfrie klips til å sikre glassfiberbånd og snor.

Link to post
Share on other sites

Da var flensen perfekt tilpasset. :thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Dreide den litt tynnere i den kanten som går inn i turboen og beskytter pakningen mot direkte eksos, og så dreide jeg sporet til spesialslangeklemme litt bredere.

Nå virker flensen sånn at når pakningen ligger helt inntil, så er ikke slangeklemme "til bunns". Ytterligere strammaing av slangeklemma vil gi høyere klem på pakningen.

 

Tar flensen med på jobb i morgen, og hefter på et 90 graders bend og en rørbit.

Så kan jeg feste dette på turboen, og så kan jeg bestemme hvilken vinkel de to 90 graders bendene på toppen skal heftes på i.

Det vil si, det siste 90 graders bendet blir litt under 90 grader, for å lede eksosen litt bakover.

 

Ser nok ut som jeg kommer til å bruke den "gamle" (2004) eksosslangen, da jeg vil ha bendet opp, og så litt mer ned bak enn det du har, arnearmoa.

Kanskje jeg til og med kan bruke den originale 40mm slangen fra varmeveksleren til blandebendet. Kommer ann på plasseringen av den hjemmelagde saltvanns/eksosblanderen.

 

Det er for mye vann under båten til at jeg kan få sjekket hvilken propell jeg har.

Alt jeg kan si nå er at den har 4 blader og gullfarget...

Syntes å huske at det var vanskelig å lese stemplingen på propellen.

 

arnearmoa, har du også trimplan?

edit: Ps: takk for info om isolasjon.

Redigert av Kodvaag (see edit history)

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Jeg har trimplan, ja. Da jeg kjøpte båten virket de ikke. Hadde visst ikke vært i orden på flere år. Jeg tror denne båten har godt av dem selv om de står flatt. Og jeg har forstått på flere tråder her på baatplassen at de ikke er nyttige å kjøre ned i stor fart på en Baltic, bare mellom skroghastighet og omtrent det doble. Derfor utsatte jeg problemet lenge mens jeg ordnet masse andre greier. I sommer var første gang de var bevegelige. Jeg fikk ikke orden på min gamle hydraulikkenhet, så jeg måtte kjøpe ny. Jeg endte igrunn med å bekrefte det jeg hadde lest. De kan på en måte øke "no wake"-hastigheten med en knop eller så. Og de hjelper på å senke baugen i verste halvplanerfart. Ellers ikke så viktig.

Link to post
Share on other sites

Endelig er Ivecoen (270hk) og ei ZF 80 A kasse i garasjen :-)

Under modifiseringen blir det nytt cutlesslager(det gamle er vel fra vår skaper ruslet på vannet), ny klemflens, propellaksel, propell, oljesmurt pakkboks, 1 1/4" sjøvannsfilter.

 

Har en 4" eksosslange til Blåmann som sitter der pr dd, men er det nødvendig med 5" da røret ut fra turboen er 3" ?

må modifisere mikseren litt også så jeg får vel følge rådet ditt arnearmoa om så kort som mulig rør fra turboen til mikseren pga varmen!

 

I samme slengen blir det instrumenter for eksos og ladeluft temp og oljetemp + oljetrykk på girkassa.

Etter noen år med motorproblemer kan jeg ikke få nok info under gange hehe.

 

Tenkte å ta en telefon til Sleipner eller Progress ang propellvalg, men er det noen der ute som har hatt kombinasjonen Baltic med 270hk Iveco (3200rpm)og 1.57 : 1 utv. er det knall om dere vet eller husker dim.

 

Nå kan ikke våren komme fort nok synes jeg hehe.

Regner med det er fler som er av samme formening ;-)

 

 

Flere som har prosjekter på gang, enten det er motor eller andre utfordringer ?

Link to post
Share on other sites

Se DETTE INNLEGGET og info om propell i neste innlegg av Tommy_H. i samme tråd.

 

Jeg hadde en 5,5 liters Iveco med 220hk fra nitten-et-par-og-åtti før jeg byttet motor. Den hadde originalt miksebend på turboen, med 5" utløp. Men jeg vil tro at 4" holder. Det er jo standard i f.eks. Scand Baltic med Yanmar 290hk. Har du noe bilde av din? Jeg ser ikke helt for meg hva du har der fra før. Mangler du miksebendet?

 

Mvh

arnearmoa

 

PS

For ordens skyld i tilfelle det ikke var skriveleif, så ville jeg tro det var mer nyttig med trykkmåler enn temperaturmåler på ladeluft, eller....? Kanskje kjekt med begge deler :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ser ut som jeg har skjært av for mye på "siste" 90 graders bendet.

Mikseren havner for langt bak i motorrommet, og jeg syntes jeg får litt for lite klaring til de tre manuelle lensepumpene som står på bakveggen.

Får vel få tak i et nytt 90 graders bend i morgen og hefte på, prøve igjen i båten, før jeg skjærer av røret ned til mikseren.

Så hefter jeg på mikseren i korrekt lengde, prøver dette, SÅ velger jeg plassering og retning på 40mm tilkoblingen til brukt varmt sjøvann...

 

:thumbsup:

 

Takk for oppmuntringen, ikke mye båtvær akkurat nå her sør... slaps-sørpe-regn.

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Da har jeg skiftet ut albuen jeg hadde skjært av, med en som jeg ikke har skjært av noenting på.

Denne heftet jeg fast med bittelitt vinkel inn mot midten av båtens senter.

I morgen kutter jeg røret til mikseren på lengden, hefter det sammen med resten av bendet, og tar det med hjem igjen for ny prøvemontering.

Passer det perfekt, så skal jeg få noen som jobber med syrefast til å tig'e det skikkelig. Dersom man ikke bruker bakgass (fyller blandebendet med gass) så kan sveisene ruste innenfra.

 

Deretter så skal jeg montere det, og koble på eksosslangen.

Det ser som jeg kan bruke den gamle (2004) slangen, sånn at jeg kun må kjøpe ny potte, gjennomføring og slange fra potta og ut, og slange på utsiden og opp i lufta bak plattformen...

 

IMAG0250.jpg

 

IMAG0251.jpg

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

arnearmoa (siden du og har yanmar)

 

Er det så liten klaring mellom hæljernet og propell på din båt?

 

Jeg klarte ikke lese noe stempling på den, så jeg vet ikke hvilken propell jeg har.

 

IMAG0253.jpg

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...