Jump to content

Tråden for Scand Baltic


Kodvaag

Recommended Posts

Hei.

Jeg vet att på de nye Balticene er senga litt breiere enn de fra 80 tallet. Sikkert andre her som har måla på dette.Dette har de gjort ved å flytte veggen mot midtgangen litt ut. Altså smalere gang.

Balticen er også produset med to høyder på AC.Den laveste varianten er vel den som er vanligest.

Redigert av bille (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Siden denne tråden omhandler alt om Scand Baltic så er det vel rett sted å kunngjøre at Scand Boats-gründeren er død

 

Omgitt av sin familie sovnet Tor Egil Baardsen stille inn søndag, kun 67 år gammel. Med ham har en av landets mest markante skikkelser innen plastbåtbransjen gått bort.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hvor mange av dere har prøvd dette med 3-blads propell og en helt tom båt med bare 2 personer om bord. Jeg har ikke noe problem med å tro på dataene.

En 29 Baltic jeg prøvde med 40-motor gjorde 17 knop med 4 personer om bord og relativt mye utstyr. Dessuten tror jeg ikke en test utført av VP ble forfalsket.....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Klarer ikke 20 knop med 41 motor heller.(19,8 målt med GPS)

 

Du har en feil enten med motor(turbo) eller propell. Denne ekvipasjen skal gjøre 22-23knop

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hvor mange av dere har prøvd dette med 3-blads propell og en helt tom båt med bare 2 personer om bord. Jeg har ikke noe problem med å tro på dataene.

En 29 Baltic jeg prøvde med 40-motor gjorde 17 knop med 4 personer om bord og relativt mye utstyr.

Tror nok hemlengsel og strøm er på din side da gitt. Men meget bra det! :cheers_wine:

 

Du har en feil enten med motor(turbo) eller propell. Denne ekvipasjen skal gjøre 22-23knop

 

Har nyoverhalt 4 blads propel,motor 41b tipp topp,(Gått ca 400 timer etter full overhaling hos Scand)

Det du tenker på er nok Balticer fra ca år 2000 med 41p motor.Der sitter motoren litt lenger frem. da får du tyngda litt mer fremover,og baugen ned.Da gjør den 21-22 knop.Men ikke en 87 model. :wink:

Link to post
Share on other sites

Du får høyere toppfart med 3-blads enn med 4-blads propell. Fordelen med 4-blads er mindre støy.

Dette er enda mer tydelig med påhengsmotorer.....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Det er sikkert mulig,har ikke så mye greie på dette,men har en kompis som har en 2000 model med 41p motor og nøyaktig lik min propel, og den gjør ca 21 knop.I min instruksjonbok står det att topp turtall skal være 3900 omdr.Å det er akkurat det jeg har når jeg har full gass.Og med lite diesel og vann på tankene har jeg målt 19,8. Det har hvært det smme så lenge jeg har hatt båten (5 sesonger).En annen jeg kjenner hadde en 2006 model med Yanmar 290 hester i og den gikk i 26 knop på full gass.Med 4 blads propel.

Link to post
Share on other sites

Har hatt 2 Balticer med 3 forskjellige motorer.

85 mod med Volvo TD70 marinisert lastebilmotor. Vekt 900 kg og 207 hk. Marsjet der på 17, maks 20-21.

85 mod med Iveco 330 hk nedjustert til 270 hk. Vekt 690 kg. Marsjet med 20, maks 25.

06 mod med Yanmar 290 hk. Vekt 450 kg. Marsjet med 21, maks 26.

4 bladers scewback propell på alle.

Viknes 1030 K3

[url="http://www.bergensmotorbat.no

Link to post
Share on other sites

Den Scand jeg var med i var en 1983 mod mener jeg å huske. Dette var i 1998 så 40 motoren var vel i god trim fremdeles.

Nå mener jeg å ha hørt at Baltic ble støpt med litt varierende tykkelse i laminatet, men det var vel kanskje senere på 80-tallet det ble litt tynt.

 

Uansett, jeg har alltid vært av den oppfatning at 40 motoren er for liten for Baltic, siden nevnte båt måtte ha fullt pådrag og de nevnte 17 knop for å "strekke seg ut". Ingen Volvo "pleasure" motor kan vel kjøres slik i lengden.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

20 knop på max og 18 knop på marsj med en 40 motor!?! Det må være i nedoverbakke med hjemlengsel.......

 

I det sertifikatet avbildet (som fulgte med min båt) står det at den veier 3500 kg.

Vekta viste 4400 kg når jeg tok den hjem, så den har nok lagt på seg litt.

Motoren som er i min (315 hk yanmar 2004 modell) er vel ikke noe tyngre enn en gammel 40 maskin?

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Står at min yter 315 hk med 25 grader varm diesel, og 301 hk med 40 graders diesel...

Det blir vel kanskje 290 hk etter gearkassa..?

 

Uansett, så står det jo at Baltic'en veier kun 3500 med TAMD40 maskin, og nå veier den 900 kg mer, enda den har 150 kg lettere motor.

Den må jo ha lagt på seg mye med årene...

 

Masteren gikk 18,2 knop med TAMD40B maskin, og mange ujevne lag med bunnstoff.

Nå ligger den ved siden av Balticen, på tomta her, sandblåst under, og venter på varmere vær og ny eier.

Jeg er sikker på at den greier minst en knop til, nå som den blir jevn og glatt under.

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Står at min yter 315 hk med 25 grader varm diesel, og 301 hk med 40 graders diesel...

Det blir vel kanskje 290 hk etter gearkassa..?

Ja, det er vel 290 hk på propellen. Traff en svenske på Espevær med en 06 mod. Baltic (samme mod som den vi hadde) ifjor sommer. Han hadde samme motor som oss. 6LPA-STP. Men den var oppgitt til 315 hk.

Viknes 1030 K3

[url="http://www.bergensmotorbat.no

Link to post
Share on other sites

Jeg har lest noe på www.boatdiesel.com om at det var VP som først startet å bruke den ISO-standarden med 25°C diesel istf. 40°C for å kunne skryte på seg flere hestekrefter i markedsføringen. Så sluttet de igjen når D-serien kom (eller når det var). I mellomtiden hadde noen andre hadde fulgt etter, så tilslutt satt f.eks. Yanmar igjen med et lite "problem". Skulle de slutte å markedsføre 24-ventilers 6LP som 315hk og "redusere den" til 300hk når motoren ble kalt Yanmar 315 blant amerikanske båteiere osv.? Jeg står ikke inne for denne historien, men leste noe sånt der iallfall....

 

Uansett ser det ut til at Yanmar i Norge holder seg til den andre standarden og i tillegg trekker fra for tap i girboks eller drev. Den motoren vi har blir jo oppgitt som 270hk i kombinasjon med Bravo drev i Norge. Tror fortsatt de sier 315hk om en slik båt i USA....

 

Er det vanlig å oppgi effekt på veivaksel eller på propellaksel når man har VP i Norge?

Link to post
Share on other sites

Det er ahk (akselhester) som er riktig. Jeg har en 240Hk iflg plate på motor, i manualen står det lystbåtversjon 220HK

mens fra fabrikk er det oppgitt 217ahk. Er det så nøye da ? Iallefall ikke når hk avgifta skal betales.

 

Jeg har hatt scand 29 baltic m/40b motor. Min var nyoverhalt og hadde gått lite.

Mars fart var ca 12,5 - 14 knop

max 17,5 - 18 knop

Aldri om jeg hadde fått den opp i 20 + knop---- not !!!

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner at det hjelper mye å få propellen på "rett plass" og at du fikk veldig gode resultater på din Atlantic.

 

Det blir mindre propellstøy og litt bedre utbytte av motor og/eller drivstoff hvis man flytter propellen en fot lenger bak. Men det er ikke få Balticer som marsjer fint på 20+ knop med umodifisert ror/aksling og sterk motor. Båten oppfører seg veldig fint også, dvs. lener seg inn i svingen osv.

 

På siste tur i høst, på vei til opplag, hadde jeg paddeflatt hav en stund. Da tok jeg en skikkelig titt bakover mens jeg lå i mellom 20 og 21 knop, og det var igrunn temmelig flatt bak meg også. Tok en test og fikk den opp i 25,7 GPS knop. Da hadde faktisk båten stått ubrukt i fem uker før denne turen. Noen har jo også enda mer motor enn Kodvaag og meg.

 

For all del, jeg tror ingen vil angre på en slik ombygging, særlig hvis de, som du, gjør mye av jobben selv for å spare på utgiftene. Men det er ikke et krav for å marsje på 20knop. Med mindre du snakker om Baltic med VP40 da....

Link to post
Share on other sites

To ting:

 

Sørgelig å lese at Baardsen er død.

 

Dersom gamle Balticere/Atlanticere skal opp i marsjfart på 20+ knop, må roret/aksling bygges om.

Til det første; Ja.

Til det andre; Nei. Jeg marsjet rolig med min 85 mod med 270 hk Iveco 8060 SRM33 på 20-21 knop. Gikk da med 2300 rpm som er 400 rpm under fullt pådrag. På fullt gikk den mellom 25 og 25 knop. Alle målinger selvfølgelig på GPS uten hverken medstrøm, nedoverbakke eller hjemlengsel.

Viknes 1030 K3

[url="http://www.bergensmotorbat.no

Link to post
Share on other sites

Du får høyere toppfart med 3-blads enn med 4-blads propell. Fordelen med 4-blads er mindre støy.

 

I innlegg 23 i denne tråden er det avbildet en Baltic med tre bladers propell.

 

dsc00110.jpg

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...