Framtia Svart 1.August.2017 Link til dette innlegget Svart 1.August.2017 en slappfisk er nok bedre egnet ja... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Bitteliten Svart 1.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2017 Framtia skrev 52 minutes ago: en slappfisk er nok bedre egnet ja... Bagateller ?? jolla klarer seg meget bra på slep. Med motor veier den 120kg. Skal litt til for at den vipper rundt. Samtidig er det nok håpløst å få snudd den om den først flipper rundt. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 1.August.2017 Link til dette innlegget Svart 1.August.2017 3 hours ago, Framtia said: Når båten min legger svinger ut og legger seg med langsiden mot vinden er det ingen tvil om at belastningen på ankeret øker noe enormt, det hører jeg på knakingen på ankerinnfestingen. Så bærer det over til motsatt side hvor det kommer et nytt kraftig rykk. Så det er ikke pendlingen i seg selv som bekymrer, men altså den ekstra kraften man belaster anker og ankerfestet med. Jo, ja, men enormt? Når man svinger på svai så er det egentlig båten som seiler på skroget, frem til draget i kjettingen gjør at båten "slår" og så seiler motsatt vei. Men er du sikker på at ikke ankerseilet bare gjør vondt værre i mye vind? blåser det mye har du dessuten mer strekk i kjettingen og mindre svaiing. Ser man på Skip Novak snakker han ikke om ankerseil i anker-episoden serien om heavy weather sailing, selv om de skal ankre i 40-50 knops vind: http://www.yachtingworld.com/features/skip-novaks-storm-sailing-part-10-anchoring-159 bildet under er fra ankring i Sør-georgia i 70 knop. Ikke ankerseil. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 1.August.2017 Link til dette innlegget Svart 1.August.2017 jeg vet ikke noe om ankerseilet klarer å hindre at båten min seiler/slår kraftig, men ingen tvil om at belastningen på ankeret/festet ville blitt mindre om båten hadde holdt seg "på kurs". Nå er min båt veldig flat, og har smal kjøl og smalt ror, så det kan være noe helt annet på en mer turorientert båt. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Euklid Svart 1.August.2017 Link til dette innlegget Svart 1.August.2017 Hvis jeg fant riktige dimensjoner i en gammel tråd er sidene på ankerseilet 2,7-2,4-2,1m. Vi har akterutstag som deler seg rundt 3m over dekk, og det har gått greit, avhenger litt av hva slags løsning du er oppsatt med. To helt separate akterstag burde fungere veldig greit. Den store ulempen med ankerseil for oss er at vi bruker badeplattformen mye, både for å svømme/dykke fra og for å gå ombord fra jolla. Med ankerseilet oppe blir dette noen hakk mer krøkkete. Livet ombord kan nok være noen hakk mer behagelig med ankerseil, men noen sikkerhetsmessig nødvendighet klarer jeg ikke se at det er. Godt dimensjonert ankringsutstyr satt rett holder. Største problemområdet i drittvær er slitasje av avlastertauet i mye bølger, kan være lurt med noen slangestumper i bakhånd for å begrense dette. Men dette er ganske marginale fenomener også for de som seiler langt, og nok noe de som holder seg hjemme kan ta med stoisk ro. Klarer ikke helt kjøpe teorien om at båter svaier mindre når det blåser mer. Har ingen særlig vitenskapelig tilnærming til det, men har sett nokså mange tilfeller av det motsatte. Det som gjør en enorm forskjell er vindfang. I Mossel Bay i Sør-Afrika lå vi sammen med to båter av nesten samme type. Den ene hadde solcellepaneler, trekk for å skjerme cockpiten fra vind, sprayhood, stor bimini og mye annet oppe. Den andre pakket bort det aller meste i påvente av en storm. Når været kom danset den ene gallop bak oss, mens de som hadde pakket bort alt utstyret svaiet rolig frem og tilbake. (Hadde egentlig sitert to innlegg fra Bitteliten og Krimart her, men en god dose kløning og tommeltrøbbel førte til at de forsvant. Håper det er leselig lell.) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 22.August.2017 Link til dette innlegget Svart 22.August.2017 Interessant artikel i siste På Kryss........'vågen som vände på allt'......OE32 som slår rundt Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Bitteliten Svart 22.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2017 Enig :-) Har allerde kjøpt skåtelåser til usikra luker :-) Sitér dette innlegget Link to post
janet Svart 23.August.2017 Link til dette innlegget Svart 23.August.2017 Euklid skrev On 31.7.2017 at 16.19: Om planen fremdeles er Patagonia et al kan du se glede deg til at en får et ganske annet forhold til vind. Da vi dro fra Namibia tenkte jeg på alt under 40 knop som ålreit, under 30 var direkte trivelig. Like greit at vi ikke hadde særlig langt til land med jolla da, 2,5 hestekrefter dytter ikke allverden. det kan blåse fryktelig i Magellan renna, fryktelig, kaldt er det der også når du er i vestre ende av renna så kan du møte en sjø som er skyhøy og med relativt kort periode - helt vilt (men, der er mange korte fjordarmer du kan stikke deg unna i) Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
janet Svart 23.August.2017 Link til dette innlegget Svart 23.August.2017 Gunga Din skrev On 3.6.2017 at 19.56: har faktisk aldrig hørt det navnet......radioromsklokke,tror jeg de heter........og har sitt ursprung fra Titanic tiden og morsetiden 2 ggr per time skulle det vare radio-tystnad....for att i disse perioder kunne få iveg ett Mayday.......... jepp, det er en radio klokke røde tider - ikke prat grønne tider - husker ikke flott sak skulle gjerne hatt en slik ( not made in Taiwan) Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
Mulligan Svart 23.August.2017 Link til dette innlegget Svart 23.August.2017 Røde tider = Lytt på 500 kHz CW. Grønne tider = Lytt på 2182 kHz AM. Sitér dette innlegget Link to post
janet Svart 23.August.2017 Link til dette innlegget Svart 23.August.2017 (redigert) Gedigen tråd dette her Bitteliten, storveis. (noen år siden jeg sist var innom dette forumet så har ikke lest alt) Leste slutten, begynnelsen og litt her og der. Om det er du og ektemaken som skal på tur i rufsete områder så er en HR48 som du skrev om innledningsvis meget stor, meget tung og gir MYE arbeid til 2 personer når ting begynner å gå skeis. Bare tenk deg å parkere en HR48 til kai i møkkavind i en liten havn uten motor (2 personer), kan gjøres - men det krever betydelig erfaring. (noen ting vil alltid gå skeis på en rundtur) Jeg skjønner at du endte opp med noe mindre enn HR48, sikkert bra. Jarle Andhøy sa en gang i et intervju på norsk TV; store båter - store problemer, små båter - små problemer. Det er mye sant i det, mye. Det er en del fokus på nice to have duppeditter i tråden, fett nok, nice to have er kult. Men, fokuser på sikkerhet sikkerhet sikkerhet, enkelhet enkelhet enkelhet (kiss og dobbel kiss) så du hadde et bilde av ankring i polare områder oppi her, Skip Novak uten støtteseil i rompa comment; Skip Novak vet veldig mye om seiling i rufsete polare områder. Han vet ikke like mye om båter i rufsete områder. Skip Novak er litt gæern, det har han vært i mange år. Båtene hans i de polare områdene er ULTRA konservative båter, ULTRA. De er bygget for (selvfølgelig for polare områder) men med tllstrekkelig antall ombordværende til å tilby mye kraft når ting går skeis. Kunne vært artig å høre hva du nå savner å ha styring på. Hva angår seiling, utstyr eller hva det måtte være. Redigert 23.August.2017 av janet (see edit history) Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
Bitteliten Svart 23.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2017 (redigert) Takk for gode tanker :-) det er fantastisk å få så mange gode innspill her inne. Det kombineres med å lese utenlandske blader og prate med profesjonelle om hva som kan fungere (det er ikke så mange som er vant til å tenke vår båtbruk) Så er det opp til oss å beslutte hva som kan funke for oss :-). KISS er et viktig prinsipp, særlig på systemer som skal fungere i hektiske tider. Jeg håper at læringen i en tråd som denne har verdi for andre som tenker på langtur. Et eksempel på verdien av dette forumet er emergency bilge pump. I utgangspunktete tenkte jeg t stykke på motorens kjølevann. Men etter svært gode innspill fra @Mulligan ender jeg nå trolig opp med en KISS løsning fra Jabsco. Remdreven pumpe med manuell innkobling, 5000l/time. Monteres på motoren. http://www.xylemflowcontrol.com/marine-and-rv/general-purpose-pumps/51080-series-51080-1-bronze-manual-clutch-pump.htm ting som ikke er helt klart er: avreisetidspunkt ? Dieselkapasitet vannkapasitet lagring av jolle på overfarter få rullemasta til å fungere behov for lettvindseil strømproduksjon ombord fylling av dykkerflasker reservedelsbehov. Seilteknisk må vi bare få tid til å øve. Men jeg har seilt siden jeg var guttunge, så vi kan nok det grunnleggende Også må vi få tid til en skikkelig break in tur til Svalbard eller noe sånt. flere av punktene henger sammen, men alle skal bli løst på en enkel og robust måte. Det interessante i båt er jo at enkelt og robust ofte er dyrere enn "vanlige " løsninger. Også er plassen ombord relativt begrenset i og med at båten bare er 43 fot. Redigert 23.August.2017 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 23.August.2017 Link til dette innlegget Svart 23.August.2017 du virker bedre forberedt enn de aller fleste, ingen tvil om det. Jeg vil i tillegg slå et slag for å delta i et par offshore regattaer. Ikke for å bli en racer i seiltrim, men det er nå tross alt slik at når man blir tvunget til å presse utstyret så ser man hva som fungerer, og hva ikke. Så hva med å hive seg med på neste års Shetland race, Twostar (Are Vik klassen?) eller kanskje til og med Onestar nå i september? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Bitteliten Svart 23.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2017 En av de største inspirasjonene vi har nå er å følge Delos gjengen på youtube. Der er det mye bra læring. kan legge til at stående og løpende rigg trolig byttes ut før avreise. Det skal ihvertfall kontrolleres meget godt. Regattaer er et godt tips ? Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 23.August.2017 Link til dette innlegget Svart 23.August.2017 Bitteliten skrev 31 minutes ago: kan legge til at stående og løpende rigg trolig byttes ut før avreise. Det skal ihvertfall kontrolleres meget godt. Løpende rigg ville jeg ikke byttet, men tatt med nytt i reserve. På havet er det veldig stor slitasje på alt av tauverk. Genoa og storseilfall bør kappes noen cm etter noen uker på havet. Mekanisk slitasje som følge av bevegelse i båten er problemet. Slitasje på flatt vann er omtrent null i forhold. Må ikke en tur til Svalbard for å teste, holder med en litt røff værmelding til Skotland. Overfarten fra Tromsø til Svalbard er ikke så mye lenger enn til Skotland. Norskekysten gir lite testing av langtur bortsett fra motor (mye vindstille), varmeapparat og regntøy. Sitér dette innlegget Link to post
janet Svart 23.August.2017 Link til dette innlegget Svart 23.August.2017 Mulligan skrev for 10 timer siden: Røde tider = Lytt på 500 kHz CW. Grønne tider = Lytt på 2182 kHz AM. og både røde og grønne tider er "stille" tider? Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
Gunga Din Svart 23.August.2017 Link til dette innlegget Svart 23.August.2017 (redigert) Yes.....da skulle det vare stille det var i bruk fram til 1 Feb 1999......da GMDSS startet Redigert 23.August.2017 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Arne Henriksen Svart 24.August.2017 Link til dette innlegget Svart 24.August.2017 On 8/23/2017 at 3:50 PM, Bitteliten said: En av de største inspirasjonene vi har nå er å følge Delos gjengen på youtube. Der er det mye bra læring. Apropos Delos og fylling av dykkerflasker, de har en lang prat rundt dette i en av de siste videoene. Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Bitteliten Svart 28.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2017 (redigert) En tur på ôppet Varv i Ellös resulterte i et par Hella vifter for ventilasjon i salong/kabiner samt et Ankarplog fra Lundh. http://www.hr-parts.com/contents/en-us/p1300.html http://www.lundhsails.se/segeltyper-ankarplogsegel Etter råd fra Peter Lundh valgte vi en Heavy 2. Blir interessant å prøve ut dette - for vi svaier ganske mye Eneste båten som fristet på messa var Yaghan - som er en nydelig HR 62. Så bare de kan ringe fra Hamar så løser nok det seg Jeg hadde en god prat med Whisper og Fischer Panda om generator. Fant ut at motoren i Whisper Piccolo er en ensylindret Kubota som basis. Det var svært betryggende. Konstruksjonsmessig ser Whisperen betydelig enklere ut enn Fischer Panda - så da får det bli en Whisper Piccolo som skal levere 220V ombord. Whisperen leverer 7kw peak i 5 sekunder. Tanken er å ha en Bauer junior 220V enfas ombord. Er det noen som vet hvilken startstrøm den drar - eller om den kan leveres med soft start? Den drar 2,2kw på drift - men de peaker jo fort 3-5 ganger det i oppstart... Redigert 28.August.2017 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 28.August.2017 Link til dette innlegget Svart 28.August.2017 Bitteliten skrev for 5 timer siden: Whisperen leverer 7kw peak i 5 sekunder. Tanken er å ha en Bauer junior 220V enfas ombord. Er det noen som vet hvilken startstrøm den drar - eller om den kan leveres med soft start? Den drar 2,2kw på drift - men de peaker jo fort 3-5 ganger det i oppstart.. På en 3-fas motor regner man gjerne 5-7 ganger merkestrømmen som startstrøm. På en 1-fas er jeg usikker, men siden den sliter litt mer med momentet vil jeg tippe at den muligens trekker noe mer. Men dette er ikke snakk om 5 sekunder, vesentlig kortere, men hvor lang denne fasen er har jeg ikke i husken. Jeg ville fått leverandøren av aggregat til å gå god for at du kan dra i gang kompressoren med nettopp det aggregatet. Det beste er å teste. Dvs., som jeg også har nevnt før; det aller beste er å bruke 3-fas, men det fordrer kanskje større aggregater? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Bitteliten Svart 28.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2017 (redigert) 3 fas Bauer er 400V - det tror jeg ikke jeg kommer til å ha ombord Har sendt mail til Bauer i Tyskland og spurt. Whisper i Sverige har installert Bauer Junior på Whisper 3500 agregat i kombi med inverter -og det var ikke enkelt å få til sa de. Men dette er en annen generasjon generator som leverer 50Hz 230V uansett belastning. På de gamle generatorene sank jo volten ved belastning. Finns den noen "soft start" dings å sette på kompressoren tro? ENWA har en løsning for det på sine 230V watermakere. Redigert 28.August.2017 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 28.August.2017 Link til dette innlegget Svart 28.August.2017 Hei Eg har ein Bauer Junior II, som eg har hatt med på langtur. Bensinmotor er mykje støy og mykje pes. Det beste er kanskje å få til reimdrift, via ein clutch, til generator eller hovudmaskinen? Det forutset imidlertid plass, og at generatoren har tilgjengeleg svinghjul. Kjøling blir òg meir utfordrande. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 28.August.2017 Link til dette innlegget Svart 28.August.2017 Bitteliten skrev 1 time siden: 3 fas Bauer er 400V - det tror jeg ikke jeg kommer til å ha ombord Det der ville jeg tatt med en klype salt. Det er jo bare snakk om en motor som skal dra ei reimskive. Mange "enfas-motorer" er egentlig trefas-motorer som er påmontert en kondensator for å simulere/erstatte den siste fasen. I de tilfellene er det bare å plukke bort kondensatoren og koble om. Hvis ikke står du jo fritt til å montere på hvilken som helst motor, det er ingen stor sak. Jeg kan vise deg litt mer om de greiene der på min kompressor hvis du tar en tur ut hit. Bitteliten skrev 1 time siden: Finns den noen "soft start" dings å sette på kompressoren tro? ENWA har en løsning for det på sine 230V watermakere. Det vil jeg tro er mulig, men da må nok noen mer elektrofaglig kyndige komme på banen. Så vidt jeg vet har mange frekvensomformere softstart funksjon. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Bitteliten Svart 29.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.August.2017 (redigert) I serien små ting som tar tid er arbeidet i gang med å sikre løse luker mtp "opp ned" situasjon. To luker til kjøleboksene fikk montert skåte låser i dag. Kartbord luka har fått en lås i messing holder også på å sette en lås på luka til cockpit. Det krever litt mer snekkerarbeid da låsen må monteres på en kloss for å treffe rett i karmen Redigert 29.August.2017 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 29.August.2017 Link til dette innlegget Svart 29.August.2017 Hei Grundige førebuingar! Hugs at om alt skal vera klart, kjem du deg neppe av garde i dette livet. Kva båt har du? Ask Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.