Jump to content

Optimal langtur seilbåt for jorda rundt - utstyr, tips, diskusjon, og reiseskildringer på turen


Bitteliten

Recommended Posts

Har du fått pris på tank? 20 lapper synes jeg var litt mye... Jeg ville laget custumtanken, og heller bare fyllt den ved behov. Kanner i tillegg selvsagt. 

 

Edit: Ser nå at du skriver 20000 i differanse. Kanner koster jo også litt... 

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har en reservekanne i grønn plast, 20 liter merke 'never-stop' . Helt tett og grei å tømme fra. Jeg synes 20000 hørtes lite ut, man skal jo ikke bare få laget en tank, men også ha tilførsel til motor, fyllestuss osv. 

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Framtia skrev 1 time siden:

Jeg har en reservekanne i grønn plast, 20 liter merke 'never-stop' . Helt tett og grei å tømme fra. Jeg synes 20000 hørtes lite ut, man skal jo ikke bare få laget en tank, men også ha tilførsel til motor, fyllestuss osv. 

Blir egen fyllestuss og overføring over til hovedtank, trolig håndpumpe

 

disse kannene brukes av mange på langtur. Jeg er også bra fornøyd med de jeg har

https://www.watski.no/-11uK1/?nosto=productpage-nosto-2

 

@MajorAndy  ser bra ut de, men plassen ombord tillater ikke slik tank. Den må bygges etter båten

 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Framtia skrev 1 time siden:

Jeg synes 20000 hørtes lite ut, man skal jo ikke bare få laget en tank, men også ha tilførsel til motor, fyllestuss osv. 

Ja det drar med seg ganske mye greier. Det er sikkert bare jeg som ikke henger med på kostnadene når man setter bort ting. Typisk Reodor Felgen syndrom :giggle:

Link to post
Share on other sites

19 hours ago, Bitteliten said:

Dumper denne, i tilfelle den forsvant ?

 

kanskje @Hulda eller @Euklid har noen erfaringer?

Rent anekdotisk tror jeg mine erfaringer er på linje med dine – altså et forbruk som ligger litt under det kurvene fra Volvo skulle ha det til. Men dette har jeg aldri gjort noen presise målinger av, så stoler ikke alt for mye på min magefølelse her.

 

10 hours ago, janet said:

Du sier 1000 nm mellom fylling, er langt det.

1000nm er standardanbefalingen alle jeg kjenner som har seilt der (og det er en del av dem) har kommet med, og det har kommet fra både nøkterne svensker og kravstore amerikanere med høy flomfare på kontoen. Det er selvfølgelig mulig å klare seg med mindre, men da blir en mer avhengig av ikke alt for pålitelige vindforhold og enda mer upålitelige dieselleverandører. Jeg kjenner også folk som har seilt der i 27 fots båt med helt minimal rekkevidde for motor, men da blir det fort ganske mye kav.

 

En båt jeg kjenner hadde på forhånd avtalt å fylle ca 1200 liter diesel i en fjerntliggende havn i Patagonia, og ble vinket til brygga av en blid og trivelig betjent. Etter 20 liter sa pumpa stopp; da var tanken på stasjonen tom. Så er det bare å vente til neste gang de får leveranser. Aner ikke hvor ofte det skjer på de breddegrader, men husker det var ganske langvarig bensinrasjonering da vi var i Marquesas-øyene. Hver seilbåt fikk utdelt en kvote – med vår 2,5-hester klarte vi ikke bruke opp vår andel, de som hadde 60hk på jolla hadde litt vanskeligere dager.

 

De fleste ender opp med å gjøre ganske mange oppgraderinger underveis som strengt tatt burde vært gjort før avreise; da er det like greit å få det unna i ro og mak hjemme – det gir langt bedre forhold for jobbingen, og en har glede av oppgraderingene hele veien.

Link to post
Share on other sites

litt nysgjerrig på hva dere kaller Patagonia

 

Mag stredet med fjordarmer

Syd og nord for innløpet til Magstredet i vest

sydover fra østlig innløp nedover i Argentina

eller evt hele steinhaugen syd for stredet?

 

(har bare seilt der en gang, med seilbåt altså, fra vest mot øst til Punta Arenas (kom fra Peru)

 en drømmetur uten sidestykke -

 t/skjorte-bar overkropp vær hele veien (som Østlandet i mai og juni i år) (dette er helt ekstremt i det området)

 ingen motstrøm - vind fra Stillehavet så det holder - brukte ikke lange tiden til Punta Arenas

 

 men har vært igjennom et antall ganger med stor båt og ser jo folk/fe her og der - og trolig diesel også

 steinhaugen syd for stredet kjenner jeg ikke til (utover et besøk i Ushuaia)

 

 

V8 rules.

 

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Det har vært kommentert i en annen tråd at mange bare planlegger langtur, og aldri drar. Så tenkte jeg fikk skrive litt om hva vi pusler med og at vi gjør litt mer enn å bare planlegge.  

Vi følger en plan der vi år for år forbereder båt og mannskap på langtur. Det handler om å bygge trygghet for egne evner, gode mestrings opplevelser, bygge mannskapets kompetanse og teste båten skikkelig ?

 

Første skikkelige test av båt og mannskap ble gjennomført i sommer 

Vi seilte Østfold -Kristiansand-Edinburgh -Sæby -Göteborg -Østfold på 4 uker. 1200 nm totalt, hvorav ca 900 nm var uten land i sikte. Første døgnet ut fra Norge med 13-15ms og 3 m signifikant brytende sjø (det var meldt og vi var forberedt). Resten av tiden var det vind på 4-10 ms med 1/2-1 m signifikant sjø. Markant mer rotete sjø på engelsk side (Nordsjøen er grunnere og mer tidevannstrøm der). Vi brukte 2,5 døgn Kristiansand -Edinburgh (ca 380nm)og 3 døgn Edinburgh Sæby (ca 440 nm)Vi startet motoren når farten falt under 6 knop på vei til og under 5 knop på vei tilbake (vi hadde tidsfrist på ankomst Edinburgh pga 5-6 meter tidevannsforskjell)

 

På grunn av kulingen ut fra Norge måtte vi falle av og gå lenger sør enn planlagt. Vi krysset ved Ekofisk. Værmeldinger når vi har 4G hentes fra Windy.com, fastseas (ruteplanlegging) og Weather4D. Når vi er i sjøen bruker jeg Weather4D via en Iridium Go. Tar ca 10 mi utter å laste ned en 300kb fil. Generell erfaring er at de undermelder vind - jeg ser derfor på hva de melder av vindkast også.

 

 

Båten fungerte bedre enn forventet. Mannskapet har lyst til å seile mer langt. Dvs første test er bestått ?

 

Vi hadde to mulige destinasjoner etter Edinburgh - Orknøyene/Shetland eller Sæby. Avhengig av vinden. Vinden bragte oss til Sæby 

 

Om noen fristes så er det en flott tur. Vi lå i Port Edgar Marina. 

 

Det er ca 15 minutter til Edinburgh flyplass dit man billig og enkelt feks flyr til London på dagstur om man ønsker det. 

 

Ankerdrammen i Edinburgh syntes vi var vel fortjent etter første skikkelige havstrekk. 

 

Turen fra Sæby til Gøteborg som før har vært lang ble nå kommentert med «Hæ, er vi fremme alt» fra yngste ombord ?. Yngstemann var forøvrig 14 år - han gikk vakter alene på dagtid. 

 

Bildene kommer ikke i kronologisk rekkefølge. 

 

3F720873-1F83-4464-90E7-878D47736A39.png

Årets tur. 1200 nm tilsammen

 

86D8B0B5-D110-41B2-8770-408FD15EAF84.jpeg

Ut fra Kristiansand. Litt spente var vi 

 

2DC58BAC-693D-48A1-BDE2-B05CD645D1DB.jpeg

Jernbanebrua i Edinburg. Landemerke.

31C5A72D-6C3A-4AB3-A45D-3FF550BA4A91.jpeg

Fidra lighthouse i Firth of Forth. Var vårt waypoint inn til Edinburgh

6354B411-2093-41DC-AD4E-11209FE9E1FD.jpeg

"Hardhaus" i soloppgang midt i Skagerak. Vi kurser mot Skagen - og noen timer senere ropes det Land O'hoi ombord.

DC3914CB-209D-467B-880E-3A2C5A93C426.jpeg

Ekofisk. Stort anlegg! Vakta der våkna fort da jeg satte kurs rett mot ene platformen ca 2 nm fra. K16 opprop - hvorpå jeg beroliget de med at vi hadde kontroll, ville overholde 1000 m sikkerhetssonen og ville endre kurs så fort headingen på radaren var kalibrert (er ikke ofte man har et så stort og fast radarekko å kalibrere etter :-) )

C2DB30B4-5BF8-4ABE-9BB0-C7F473E0B6EA.jpeg

Port Edgar på lavvann. 6 meter ...

3BE1BB2C-3B89-441E-81BF-DAA5D3940E4F.jpeg

Takk for nå Edinburgh!

6E09DADE-36F0-4DC6-9BC1-B9A24976C582.jpeg

Første solnedgang på vei mot Danmark. Deilig å være på havet igjen etter hektisk storbyliv i noen dager.

525FEF57-1602-4B61-9337-3020D2F3C29D.jpeg

Nordsjømåne :-)

E378E643-8C16-40B6-9017-C1FF0EE5BFD3.jpeg

Delfiner Vi hadde besøk av mye delfiner begge veier. 

5D377285-D773-4D9E-AD50-C90B9CED1E4B.jpeg

Dua Kalle søkte asyl ombord - 130 nm fra land. Plutselig var han der - midt i en serie MOB øvelser vi hadde der mannsakpet trente på å plukke opp fender vi kasta over bord. Kalle fikk vann og loff. Sov i masta i 12 timer før han satte kursen mot land da vi var tvers av Hirtshals

2BA8E248-81F0-41AE-B20C-7A9D50099DD9.jpeg

Sæby - vi kom sent og det var plass :-)

4B079E7D-520E-47B1-86E4-BE5A8F3F8505.jpeg

250 meter FPSO (?) på svai utenfor Skagen

C3E443B5-7F06-4B2D-AB7F-A07FDFA87F47.jpeg

Den ankerdrammen syntes vi var fortjent - vel i havn i Port of Edgar.

 

 

 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Veldig vanlig med kanner på dekk. Litt overrasket over at selv store båter har det (45-50 fot). Selv hadde jeg gått for innvendig tank. Har hatt nok vann over dekk til ikke å ville ha ting som bremser vannet, da kan lett rekker etc bli revet i stykker. Spesielt der dere har tenkt dere er det jo muligheter for mye vind. Men når så mange på langtur velger noe annet enn meg, er det antageligvis de som har rett.

 

Lengste jeg har gått med motor er 500 nm, da var det ekko i dieseltanken. Og paddeflatt hav, så ingen alternativ å seile.

 

En tur til Skottland er herlig. Men på 4 ukers tur kunne dere jo gått Caledonien, og litt inn på feil side av Skottland.

Link to post
Share on other sites

18 hours ago, pacuare said:

Men når så mange på langtur velger noe annet enn meg, er det antageligvis de som har rett.

Kanner på dekk er en dyd av nødvendighet for mange, ikke noe å trakte etter. Mange løsninger på langtur blir en avveining mellom plass, komfort, budsjett og sikkerhet – spesielt på begynnelsen av lange overfarter har nok mange en totalvekt og balanse i båten som er alt annet enn optimal.

 

Det går som oftest bra å forlate havn med en topptung båt som veier langt mer enn konstruktører har lagt opp til, men det er åpenbart beheftet med en risiko. Har sett noen tilfeller på kanten til det komiske, spesielt blant amerikanere som er vant til å dra på mye ræl og sjelden flytter på seg.

Link to post
Share on other sites

pacuare skrev for 21 timer siden:

 

 

En tur til Skottland er herlig. Men på 4 ukers tur kunne dere jo gått Caledonien, og litt inn på feil side av Skottland.

Det var ikke rom for det på denne turen - men Hebridene frister ja :yesnod: Rutevalg innehar en viss dose demokrati da jeg ikke ser for meg å seile alene :wink:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

 

Då eg var på langtur oppbevarte eg reservekannene i stuerommet føre masta.

Reservekanner var òg nyttige då det ikkje var mogeleg å kjøpa diesel på kaikanten.

 

For meg hadde det sete langt inne å montera ein ekstra dieseltank.

Er det noko i vegen for å lagra diesel på kanner under dekk?

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Lagre inne? Helvete kommer hvis noen ikke har skrudd korken 100% til. Eller hvis den løsner litt pga vibrering. Ikke gjør det! Snakker av erfaring.

 

Løsningen er ha ordentlige lettvindsseil; å seile mer :)

 

Vi var over til orkenøyene i sommer selv, i tillegg til 3 uker på sørvestlandet her hjemme. Brukte 150 liter diesel i sommer. 

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Kanner på dekk må jo være noe dritt i dårlig vær. På den andre siden, alternativet er å lage faste tanker. Men de må jo tres ned gjennom nedgangen. Som for de fleste må være en begrensende faktor. Noen båter produsert av Oyster har tanker av glassfiber ute i borde, på hver side. Forbundet med et rustfritt rør med ventiler. Stivt opplegg som etter noen år begynner å lekke, dårlig engineering. Men å lage noe i glassfiber måtte vel kunne være et alternativ, om det blir utført ordentlig. Det beste er naturligvis vindmotoren. Jeg har lest om flere som har seilt i området, uten at tilgangen på diesel virker å ha vært noe stort problem. Den ene båten var en 38 fot Långedrag. Den andre en 40 fot Joshua.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Sun Flyer skrev for 13 timer siden:

Lagre inne? Helvete kommer hvis noen ikke har skrudd korken 100% til. Eller hvis den løsner litt pga vibrering. Ikke gjør det! Snakker av erfaring.

 

 

 

Godt poeng. Har planlagt å lagre inn på Shetland/Færøyene turen 19. Har et stort stuverom sånn ca inn mot midten av båten som ble brukt til septikktank tidligere. Men rommet er plastra i bunnen så evt. lekkasjer/søl vil ikke renne ut i bunnen av båten. Planen er å lage fester for reimer for å sikre kannene ordentlig, så kan jeg jo ofre en bleiepakke prevantivt i bunnen av stuverommet for å fange opp evt. lekkasjer/søl. 

 

Ulempen er at det er under køya mi så om det blir noe søl får jeg "gleden" av å sove i diesellukta resten av turen :-/

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...