Jump to content

Optimal langtur seilbåt for jorda rundt - utstyr, tips, diskusjon, og reiseskildringer på turen


Bitteliten

Recommended Posts

 

3 hours ago, Framtia said:

Når båten min legger svinger ut og legger seg med langsiden mot vinden er det ingen tvil om at belastningen på ankeret øker noe enormt, det hører jeg på knakingen på ankerinnfestingen. Så bærer det over til motsatt side hvor det kommer et nytt kraftig rykk. Så det er ikke pendlingen i seg selv som bekymrer, men altså den ekstra kraften man belaster anker og ankerfestet med.  

 

Jo, ja, men enormt? Når man svinger på svai så er det egentlig båten som seiler på skroget, frem til draget i kjettingen gjør at båten "slår" og så seiler motsatt vei. Men er du sikker på at ikke ankerseilet bare gjør vondt værre i mye vind?  blåser det mye har du dessuten mer strekk i kjettingen og mindre svaiing. 

 

Ser man på Skip Novak snakker han ikke om ankerseil i anker-episoden serien om heavy weather sailing, selv om de skal ankre i 40-50 knops vind: http://www.yachtingworld.com/features/skip-novaks-storm-sailing-part-10-anchoring-159

 

bildet under er fra  ankring i Sør-georgia i 70 knop. Ikke ankerseil.

 

riding70knots.jpg

Link to post

jeg vet ikke noe om ankerseilet klarer å hindre at båten min seiler/slår kraftig, men ingen tvil om at belastningen på ankeret/festet ville blitt mindre om båten hadde holdt seg "på kurs". Nå er min båt veldig flat, og har smal kjøl og smalt ror, så det kan være noe helt annet på en mer turorientert båt. 

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post

Hvis jeg fant riktige dimensjoner i en gammel tråd er sidene på ankerseilet 2,7-2,4-2,1m. Vi har akterutstag som deler seg rundt 3m over dekk, og det har gått greit, avhenger litt av hva slags løsning du er oppsatt med. To helt separate akterstag burde fungere veldig greit. Den store ulempen med ankerseil for oss er at vi bruker badeplattformen mye, både for å svømme/dykke fra og for å gå ombord fra jolla. Med ankerseilet oppe blir dette noen hakk mer krøkkete.

 

Livet ombord kan nok være noen hakk mer behagelig med ankerseil, men noen sikkerhetsmessig nødvendighet klarer jeg ikke se at det er. Godt dimensjonert ankringsutstyr satt rett holder. Største problemområdet i drittvær er slitasje av avlastertauet i mye bølger, kan være lurt med noen slangestumper i bakhånd for å begrense dette. Men dette er ganske marginale fenomener også for de som seiler langt, og nok noe de som holder seg hjemme kan ta med stoisk ro.

 

Klarer ikke helt kjøpe teorien om at båter svaier mindre når det blåser mer. Har ingen særlig vitenskapelig tilnærming til det, men har sett nokså mange tilfeller av det motsatte. Det som gjør en enorm forskjell er vindfang.

 

I Mossel Bay i Sør-Afrika lå vi sammen med to båter av nesten samme type. Den ene hadde solcellepaneler, trekk for å skjerme cockpiten fra vind, sprayhood, stor bimini og mye annet oppe. Den andre pakket bort det aller meste i påvente av en storm. Når været kom danset den ene gallop bak oss, mens de som hadde pakket bort alt utstyret svaiet rolig frem og tilbake.

 

(Hadde egentlig sitert to innlegg fra Bitteliten og Krimart her, men en god dose kløning og tommeltrøbbel førte til at de forsvant. Håper det er leselig lell.)

Link to post
  • 3 uker senere...
Euklid skrev On 31.7.2017 at 16.19:

Om planen fremdeles er Patagonia et al kan du se glede deg til at en får et ganske annet forhold til vind. Da vi dro fra Namibia tenkte jeg på alt under 40 knop som ålreit, under 30 var direkte trivelig. Like greit at vi ikke hadde særlig langt til land med jolla da, 2,5 hestekrefter dytter ikke allverden.

 

det kan blåse fryktelig i Magellan renna, fryktelig, kaldt er det der også

når du er i vestre ende av renna så kan du møte en sjø som er skyhøy og med relativt kort periode - helt vilt

(men, der er mange korte fjordarmer du kan stikke deg unna i)

 

 

V8 rules.

 

Link to post
Gunga Din skrev On 3.6.2017 at 19.56:

har faktisk aldrig hørt det navnet......radioromsklokke,tror jeg de heter........og har sitt ursprung fra Titanic tiden og morsetiden

2 ggr per time skulle det vare radio-tystnad....for att i disse perioder kunne få iveg ett Mayday..........

 

jepp,

det er en radio klokke

 

røde tider - ikke prat

grønne tider - husker ikke

 

flott sak skulle gjerne hatt en slik ( not made in Taiwan)

 

V8 rules.

 

Link to post

Gedigen tråd dette her Bitteliten, storveis.

(noen år siden jeg sist var innom dette forumet så har ikke lest alt)

 

Leste slutten, begynnelsen og litt her og der.

 

Om det er du og ektemaken som skal på tur i rufsete områder så er en HR48 som du skrev om innledningsvis

meget stor, meget tung og gir MYE arbeid til 2 personer når ting begynner å gå skeis.

Bare tenk deg å parkere en HR48 til kai i møkkavind i en liten havn uten motor (2 personer),

kan gjøres - men det krever betydelig erfaring.

(noen ting vil alltid gå skeis på en rundtur)

 

Jeg skjønner at du endte opp med noe mindre enn HR48, sikkert bra.

Jarle Andhøy sa en gang i et intervju på norsk TV; store båter - store problemer, små båter - små problemer.

Det er mye sant i det, mye.

 

Det er en del fokus på nice to have duppeditter i tråden, fett nok, nice to have er kult.

Men, fokuser på sikkerhet sikkerhet sikkerhet, enkelhet enkelhet enkelhet (kiss og dobbel kiss)

 

så du hadde et bilde av ankring i polare områder oppi her,

Skip Novak uten støtteseil i rompa

comment;

Skip Novak vet veldig mye om seiling i rufsete polare områder.

Han vet ikke like mye om båter i rufsete områder.

Skip Novak er litt gæern, det har han vært i mange år.

Båtene hans i de polare områdene er ULTRA konservative båter, ULTRA.

De er bygget for (selvfølgelig for polare områder) men med tllstrekkelig antall ombordværende til

å tilby mye kraft når ting går skeis.

 

 

Kunne vært artig å høre hva du nå savner å ha styring på. Hva angår seiling, utstyr eller hva det måtte være.

 

 

 

 

 

Redigert av janet (see edit history)

V8 rules.

 

Link to post

Takk for gode tanker :-)

 

det er fantastisk å få så mange gode innspill her inne. Det kombineres med å lese utenlandske blader og prate med profesjonelle om hva som kan fungere (det er ikke så mange som er vant til å tenke vår båtbruk) Så er det opp til oss å beslutte hva som kan funke for oss :-).  KISS er et viktig prinsipp, særlig på systemer som skal fungere i hektiske tider. 

 

Jeg håper at læringen i en tråd som denne har verdi for andre som tenker på langtur. 

Et eksempel på verdien av dette forumet er emergency bilge pump. I utgangspunktete tenkte jeg t stykke på motorens kjølevann. Men etter svært gode innspill fra @Mulligan ender jeg nå trolig opp med en KISS løsning fra Jabsco. Remdreven pumpe med manuell innkobling, 5000l/time. Monteres på motoren. 

http://www.xylemflowcontrol.com/marine-and-rv/general-purpose-pumps/51080-series-51080-1-bronze-manual-clutch-pump.htm

 

 

ting som ikke er helt klart er:

avreisetidspunkt ?

Dieselkapasitet

vannkapasitet

lagring av jolle på overfarter 

få rullemasta til å fungere

behov for lettvindseil

strømproduksjon ombord

fylling av dykkerflasker 

reservedelsbehov. 

 

Seilteknisk må vi bare få tid til å øve. Men jeg har seilt siden jeg var guttunge, så vi kan nok det grunnleggende :smiley:

Også må vi få tid til en skikkelig break in tur til Svalbard eller noe sånt. 

 

flere av punktene henger sammen, men alle skal bli løst på en enkel og robust måte. Det interessante i båt er jo at enkelt og robust ofte er dyrere enn "vanlige " løsninger. Også er plassen ombord relativt begrenset i og med at båten bare er 43 fot. 

 

 

 

 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

du virker bedre forberedt enn de aller fleste, ingen tvil om det.

 

Jeg vil i tillegg slå et slag for å delta i et par offshore regattaer. Ikke for å bli en racer i seiltrim, men det er nå tross alt slik at når man blir tvunget til å presse utstyret så ser man hva som fungerer, og hva ikke. Så hva med å hive seg med på neste års Shetland race, Twostar (Are Vik klassen?) eller kanskje til og med Onestar nå i september? 

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Bitteliten skrev 31 minutes ago:

kan legge til at stående og løpende rigg trolig byttes ut før avreise. Det skal ihvertfall kontrolleres meget godt. 

 

Løpende rigg ville jeg ikke byttet, men tatt med nytt i reserve. På havet er det veldig stor slitasje på alt av tauverk. Genoa og storseilfall bør kappes noen cm etter noen uker på havet. Mekanisk slitasje som følge av bevegelse i båten er problemet. Slitasje på flatt vann er omtrent null i forhold.

Må ikke en tur til Svalbard for å teste, holder med en litt røff værmelding til Skotland. Overfarten fra Tromsø til Svalbard er ikke så mye lenger enn til Skotland. Norskekysten gir lite testing av langtur bortsett fra motor (mye vindstille), varmeapparat og regntøy:giggle:.

Link to post

En tur på ôppet Varv i Ellös resulterte i et par Hella vifter for ventilasjon i salong/kabiner samt et Ankarplog fra Lundh. 

http://www.hr-parts.com/contents/en-us/p1300.html

http://www.lundhsails.se/segeltyper-ankarplogsegel

Etter råd fra Peter Lundh valgte vi en Heavy 2. Blir interessant å prøve ut dette - for vi svaier ganske mye

 

Eneste båten som fristet på messa var Yaghan - som er en nydelig HR 62. Så bare de kan ringe fra Hamar så løser nok det seg :wink: 

 

Jeg hadde en god prat med Whisper og Fischer Panda om generator. Fant ut at motoren i Whisper Piccolo er en ensylindret Kubota som basis. Det var svært betryggende. Konstruksjonsmessig ser Whisperen betydelig enklere ut enn Fischer Panda - så da får det bli en Whisper Piccolo som skal levere 220V ombord.

 

Whisperen leverer 7kw peak i 5 sekunder. Tanken er å ha en Bauer junior 220V enfas ombord. Er det noen som vet hvilken startstrøm den drar - eller om den kan leveres med soft start? Den drar 2,2kw på drift - men de peaker jo fort 3-5 ganger det i oppstart...

 

 

 

 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Bitteliten skrev for 5 timer siden:

Whisperen leverer 7kw peak i 5 sekunder. Tanken er å ha en Bauer junior 220V enfas ombord. Er det noen som vet hvilken startstrøm den drar - eller om den kan leveres med soft start? Den drar 2,2kw på drift - men de peaker jo fort 3-5 ganger det i oppstart..

På en 3-fas motor regner man gjerne 5-7 ganger merkestrømmen som startstrøm. På en 1-fas er jeg usikker, men siden den sliter litt mer med momentet vil jeg tippe at den muligens trekker noe mer. Men dette er ikke snakk om 5 sekunder, vesentlig kortere, men hvor lang denne fasen er har jeg ikke i husken. 

Jeg ville fått leverandøren av aggregat til å gå god for at du kan dra i gang kompressoren med nettopp det aggregatet. Det beste er å teste. Dvs., som jeg også har nevnt før; det aller beste er å bruke 3-fas, men det fordrer kanskje større aggregater?

Link to post

3 fas Bauer er 400V - det tror jeg ikke jeg kommer til å ha ombord :wink:

 

Har sendt mail til Bauer i Tyskland og spurt. Whisper i Sverige har installert Bauer Junior på Whisper 3500 agregat i kombi med inverter -og det var ikke enkelt å få til sa de. Men dette er en annen generasjon generator som leverer 50Hz 230V uansett belastning. På de gamle generatorene sank jo volten ved belastning.

 

Finns den noen "soft start" dings å sette på kompressoren tro? ENWA har en løsning for det på sine 230V watermakere.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Bitteliten skrev 1 time siden:

3 fas Bauer er 400V - det tror jeg ikke jeg kommer til å ha ombord :wink:

Det der ville jeg tatt med en klype salt. Det er jo bare snakk om en motor som skal dra ei reimskive. Mange "enfas-motorer" er egentlig trefas-motorer som er påmontert en kondensator for å simulere/erstatte den siste fasen. I de tilfellene er det bare å plukke bort kondensatoren og koble om. Hvis ikke står du jo fritt til å montere på hvilken som helst motor, det er ingen stor sak. Jeg kan vise deg litt mer om de greiene der på min kompressor hvis du tar en tur ut hit.

 

Bitteliten skrev 1 time siden:

Finns den noen "soft start" dings å sette på kompressoren tro? ENWA har en løsning for det på sine 230V watermakere.

Det vil jeg tro er mulig, men da må nok noen mer elektrofaglig kyndige komme på banen. Så vidt jeg vet har mange frekvensomformere softstart funksjon.

Link to post

I serien små ting som tar tid er arbeidet i gang med å sikre løse luker mtp "opp ned" situasjon. 

 

To luker til kjøleboksene fikk montert skåte låser i dag. Kartbord luka har fått en lås i messing

 

holder også på å sette en lås på luka til cockpit. Det krever litt mer snekkerarbeid da låsen må monteres på en kloss for å treffe rett i karmen :smiley:

 

IMG_1220.PNG

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...