Bitteliten Svart 6.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.November.2014 Tida flyr. Denne tråden ble startet for fire år siden.... Men det er mulig prosjektet mitt restartes om dette går som tenkt: http://benny-jessica.com/till-salu/nord-west-420-flybridge-68-2008/#/ Langturbåten jeg tenker på har krympa en del i størrelse og ikke minst kompleksitet. Rundt 40 fot kanskje Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 6.November.2014 Del på Facebook Svart 6.November.2014 må den fortsatt være svensk og i edeltre, eller har du begynt å se på andre alternativer? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Bitteliten Svart 6.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.November.2014 Jeg er åpen for mange tanker. Utfordringen i forhold til HR er at mange andre merker har dårlig tank kapasiteter. Str 36-43 fot vurderes. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 6.November.2014 Del på Facebook Svart 6.November.2014 (redigert) Jeg har ikke satt meg godt inn i langtursegmentet, men har en nabo i havna med en Ovni. Det er båt som åpenbart har mange gode egenskaper, tåler mye og lett kan tilpasses personlige preferanser. Spesielt aluskrog ser jeg på som en stor fordel om man skal litt utenfor allfarvei. Har du sett på Boreal? Ellers finnes det jo en drøss solide glassfiberbåter. Hva med en XC? Redigert 6.November.2014 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
eehgil Svart 6.November.2014 Del på Facebook Svart 6.November.2014 Siden denne tråden kom opp igjen: Hva tenker folk om "Adventure 40" eller "A-40", som blir filosofert fram på Attainable Adventure Cruising ( http://www.morganscloud.com/ )? Det ser nesten ut som om båten etterhvert kan bli produsert. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 7.November.2014 Del på Facebook Svart 7.November.2014 Start event seilingen fra Sverige. Større utvalg(hele Europa) , og større marked når du selger. Ellers ikke til og unngå å nevne. Bavaria Vision med blykjøl, forrige modell. Høy kjølprosent, stiv og rask. Eventuelt kjøp en HR, pop i Tyskland, og andre land og mulig og få til hyggelig pris. Nyere brukt med mye utstyr er å foretrekke. Selger du en du har kjøpt ny og tatt med jorda rundt er fallhøyden stor i Norge pengemessig. Og når vi prater markeder. Kjøpte meg idag raymarine cam til 199 $. Måtte legge på 30 $ i frakt for og få det hit til New York. Seatronic tar 5990,- nok mot normalt 6990,- :) Er noe som ikke stemmer Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Bitteliten Svart 7.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.November.2014 (redigert) Kjøp i EU vurderes. Ulempen er avstanden til båten for "båtkos" og spontan bruk, noe som er viktig for meg. Det er en av grunnene til at jeg tenker mindre båt nå enn før. Samtidig er bruktmarkedet i EU såpass presset at man uansett kan ta hjem bra båter til helt grei pris. Om priser i utlandet. Det som ikke stemmer er norsk kostnadsnivå og norsk forbrukerlovgivning. Og at det norske markedet er så lite at man må slå faste kostnader ut på et relativt lavt volum. Redigert 7.November.2014 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 7.November.2014 Del på Facebook Svart 7.November.2014 jeg har brukt mye tid på å sammenligne priser her hjemme med utlandet det siste halvåret, og hvis man ser bort fra chartersegmentet mener jeg at man godt kan kjøpe her hjemme økonomisk sett. Ulempen er at man har mye mindre utvalg. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
finnarne Svart 7.November.2014 Del på Facebook Svart 7.November.2014 Siden denne tråden kom opp igjen: Hva tenker folk om "Adventure 40" eller "A-40", som blir filosofert fram på Attainable Adventure Cruising ( http://www.morganscloud.com/ )? Det ser nesten ut som om båten etterhvert kan bli produsert. Adventure-40 ser interessant ut. Liker tankegangen. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Krimart Svart 7.November.2014 Del på Facebook Svart 7.November.2014 Pen båt! Forstår at du ikke er på jakt etter en AWB- Men min erfaring fra å ha båt lenge i varmere strøk er at jeg ville hatt en med minst mulig teak. To grunner: 1: teak bli j***ig varmt - både å gå på og under dekk. 2: Natemassen har en tendens til å løse seg opp og bli svart klinete guffe. Husker ikke hele tråden men: Ser du for deg å seile "standard" tradewind/barfot ruta eller tror du det blir tur til mer eksotiske (og kaldere) plasser? Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 7.November.2014 Del på Facebook Svart 7.November.2014 Blir man medlem av fb-gruppa "Langturseilere" vel en kanskje få en del innspill fra erfarne folk. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 8.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.November.2014 (redigert) Jeg har vært med i den gruppa, og jeg kan ikke akkurat si at jeg savner de sure innleggene fra noen medlemmer der... ;-). Overseas 40 kan være et alternativ. Jeg var ombord i en Regina af Vindø 40 i sommer. Den er også fin, men har liten diesletank. Redigert 8.November.2014 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 8.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.November.2014 Favoritten mi. Er HR 40 eller HR 43. Det ble solgt en 2005 HR43 for 2,7 mill i høst Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 12.November.2014 Del på Facebook Svart 12.November.2014 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=53134802&searchclickthrough=true Denne duger :) eller på andre siden av fartskalaen http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=52135859&searchclickthrough=true Store båter, men god komfort. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
pacuare Svart 12.November.2014 Del på Facebook Svart 12.November.2014 Jeg ville valgt noe lettere enn HR og Najad, spesielt hvis det er melkeruta som er plan. Helt nord eller sør (i isen), da ville jeg gått for noe tyngre. På medvind er det komfortabelt med en båt som ikke henger igjen i sjøen. Verre på kryss, men ved å redusere seilføring og gå lavt fungerer det også greit. X50 må være bra, men langt fra target på under 40 fot. På havet er ikke størrelse noen hindring, ville tenkt meg nøye om før jeg gikk under 40 fot, helst opp mot 45. Bevegelsene ombord er mer behagelige. På havet i stiv kuling har jeg aldri ønsket å være ombord i en mindre båt. Velg også en seilbåt, (ikke campingvogn). Viktig at vinsjer og utstyr ikke er underdimmensjoneret når en skal tilbringe mye tid på havet. Merker at abstinensenen begynner å komme. Lyst til å sette av tid til en skikkelig tur igjen. Eller i det minste en liten langtur, rundt Island, Frankrike eller rundt Irland. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 12.November.2014 Del på Facebook Svart 12.November.2014 Jokerman er en suveren båt. Men mye penger er lagt i regattaseil, så sjekk hva den har i turgarderobeskapet. Dyptgående på 3 meter kan nok også være en ulempe. Men skal love deg at den båten går som et tog gjennom sjøen og tåler det meste. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
pacuare Svart 12.November.2014 Del på Facebook Svart 12.November.2014 Dypgående på langtur er ikke kritisk. Portugal er eneste stedet jeg husker der det var vanskelig å komme inn i havner med dyp kjøl (men der må man under 2 meter). Danmark er ikke lett, har hatt liten margin der en del steder. Norge har også noen begrensninger. Stort sett er melkeruta OK . Seiler på blått hav, få skjær og grunne områder. Ankerer på 10 meters dyp eller går inn i moderne havner. Igjen er det langt nord eller sør som er utfordringene. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 12.November.2014 Del på Facebook Svart 12.November.2014 enig, spørsmålet er vel om båten skal beholdes også etter langturen er over. Jeg skrinla selv etter lang betenkning kjøp av båt med så stort dyptgående, det ville bla krevd ny hjemmehavn. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
lano2 Svart 13.November.2014 Del på Facebook Svart 13.November.2014 Jeg var ombord i en Regina af Vindø 40 i sommer. Den er også fin, men har liten diesletank. 250 liter ... Skal du ikke seile rundt jorda ? Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 13.November.2014 Del på Facebook Svart 13.November.2014 Det må vel være bra dersom båten er bare 40 fot. Jeg har "bare" ca 130 l på en 39 fots båt. De 6 årene vi seilte omkring hadde jeg kun en 10l kanne som reseve i dekksrommet og var aldri i drivstoffmangel. Sitér dette innlegget Link to post
oystein_k Svart 13.November.2014 Del på Facebook Svart 13.November.2014 Hva med Amel Super Maramu? Konstruert med tanke på langtur. Kommer med watermaker og det hele fra fabrikk finnes en til salgs i sverige http://www.blocket.se/helsingborg/Amel_Super_Maramu_2000_55607274.htm?ca=15&w=3&last=1 http://www.jordanyachts.com/archives/2490 Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 13.November.2014 Del på Facebook Svart 13.November.2014 Det er fransken som kan langturbåter og Amel er kanskje det mest optimale for godt voksen folk. Bare det faktum at det ikke er en trepinne over dekk forteller om realistiske langturbåtkvaliteter. Kjøp deg en Amel Bitteliten, og du har båten! ;-) Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 13.November.2014 Del på Facebook Svart 13.November.2014 Jeg har bare hatt problemer med størrelsen på dieseltank en gang. Brukte hele tanken, 200 liter fra Secilia til Gibraltar. Ikke ett vindpust. Over atlantern brukte vi ca 70 liter. Stillehavet kjenner jeg for dårlig, fra venner husker jeg historier om problemer med å skaffe diesel, ikke at noen har hatt lite på tanken. Mulig en hadde brukt motor mer fra Galapagos til Markesas hvis de hadde mer diesel. Har begynt å lese hele tråden (for andre gang). Herlig mimring og drømmer. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 13.November.2014 Del på Facebook Svart 13.November.2014 Enig m.h.t Amel, det er langtur-båten for to på tur der komfort er viktig, men som også seiler helt greit. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 13.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.November.2014 Dieseltank kommer litt an på ruta da. Er langt mellom fyllingssyedene noen av stedene vi skal, stort behov for varme og ikke minst mye motvind. Patagonia feks Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.