pacuare Svart 7.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2020 Mistenker at Vindexen ikke tåler vekten av en måke... Sitér dette innlegget Link to post
zooper Svart 7.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2020 Skulle jeg levd årevis på båt, og gjerne lenge på et sted, ja da hadde deck saloon ligget ganske høyt på ønskelista. Skulle jeg seilt mye på de åpne hav hadde vindror ligget høyt på lista. Autopilot drar ikke bare mye strøm, men sliter fort når det blir mye vind og sjø. Lettere å ta seg en blund på det åpne hav med vindror enn med autopilot. Aircon? Spør noen som har bodd i båt i middelhavet en sommer. Induksjon kan være noe å vurdere om du skal ha aggregat i tillegg til solceller og vindkraft. Koke mat over diesel? Det er nok en god grunn til at det er det minst brukte både til sjøs, i hus, i bobil, på hytter, og på telttur... Det er ikke samme standard på gassflasker og slikt over hele kloden. Sprit får du tak i over alt, men det går treeeeegt, er brannfarlig, og tar mye plass pga sitt dårlige energiutbytte. Det er ikke alle vannkilder jeg ville hatt på tanken. Du skal ikke lenger enn til Koster før før det blir et problem, så water maker er nok fint å ha. Avtakbare daviter, en ok stor og helt NY gummibåt, med aludlørk og oppblåsbar kjøl, som tåler 15-20 hk, og en kran til å heise motoren opp med, motorfeste på pushpit. Ellers, sammenleggbare offroad-sykler og en sykkelvogn (lastevogn) som også kan trekkes for hånd. Klatretrinn i riggen. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 8.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2020 (redigert) Vedr windex. Jeg har konkludert med at det er kråke eller måke som knekker de hos meg. Min spike protect ble også montert i helga. Redigert 8.Juni.2020 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Bitteliten Svart 8.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2020 (redigert) Ja, jeg tenker det å være fugl som knekker de. Om man ser på windexene er det en skjøt i støpeverktøyet akkurat der de knekker, trolig der plast støpeverktøyets to deler møtes. Det er et svakt punkt som knekker. Irriterende - men sikkert en dyr sak for produsenten å endre på. Spike protect er viktig for dere med Lithium om BMSen stenger ned ja. Jeg har AGM og kommer nok til å ha det på neste batteribank også Redigert 8.Juni.2020 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 8.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2020 Kjøp helstål: https://www.svb24.com/en/petersen-wind-direction-indicator-wind-pe.html Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Framtia Svart 8.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2020 Min vindpil er produsert av Hawk, og kombinerer med VHF-antenne. Er heldigvis lett å bytte armer (og jeg har kjøpt inn et par ekstra). Vil absolutt vurdere en ombygging den dagen jeg går tom for reserver ja. så bra ut denne Barbaria. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Bitteliten Svart 8.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2020 Her er produsenten - de har mye snacks :yenod: http://www.niro-petersen.de/cms/en/good-to-know/catalogue-to-browse Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 8.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2020 Niro Pedersen ligger i Flensburg nede i havnen........ (har også mulighet å fylle diesel der, men det var stengt sist vi var der, mulig det var en helg) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Gunga Din Svart 12.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2020 Dette såg litt interessant ut.........kommer det bli en ’hit’ ? https://easysea.org/products/flipper-maniglia-per-winch-richiudibile Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Hulda Svart 12.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2020 Har sett de håndtakene i bruk. Ser ut til å fungere meget bra. Så lenge mine 20 år gamle håndtak fra Biltema til 200 kr/stk fungerer, kommer jeg ikke til å kjøpe nye. Sitér dette innlegget Link to post
Stekepanne Svart 12.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2020 Sailing Uma bruker sånt vinsjhåndtak, tror de er veldig fornøyd med det. De seiler vel noe mer enn gjennomsnittet Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 12.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2020 On 6/7/2020 at 11:55 PM, zooper said: Koke mat over diesel? Dette har vært gjort i tusenvis av fiske- og handelsfartøy opp igjennom alle år, fungerer supert. Du får også dieselbysser til lystbåt, jeg har selv en Dickinson Adriatic. Jeg er veldig fornøyd med min, superenkel, samme drivstoff og tank som motor, varmesløyfe, og kan brenne kontinuerlig uten strøm. Men på varmen, eller om vekt/pris var et issue, ville jeg nok sett på noe annet. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 16.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 (redigert) Gullfisk skrev On 25.4.2020 at 9.37: Den coaxen har nok litt krappere bøy ut av pluggen enn den kanskje liker, på sikt. Bare for å være litt pirkete, siden du skal på langtur. Fornøyd nå? 😉😉 jeg har noen automatsikringer ombord. Typisk på kurser som er koblet rett på batteriet, vhf, varmer mm. Er det noen som kan bidra med klarhet i hvordan slike testes med amp meter? Jeg lurer på om en av de ikke slipper gjennom det den bør ved belastning. er det noe problem å ha to sikringer etter hverandre på en kurs? Vhfen har en automatsikring på 10 amp, og en gul sikringsholder med 10 amp sikring i (se bilde) tre sikringer har felles pluss fra batteri Kabel er loddet til kobberstang merket med pil på bildet. Denne stanga er så loddet til pluss inn på 3 automatsikringer. Finnes det annen god måte enn lodding å koble feks vhf kursen rett på denne kobberstanga og da utenfor automatsikringen? Redigert 16.Juni.2020 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 16.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 Bitteliten skrev 37 minutter siden: Fornøyd nå? 😉😉 Det ble bra Sitér dette innlegget Link to post
fleggis Svart 16.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 Du sjekker ikke sikringen med ampere men med volt. Mål spenningsfallet over sikringen når kursen er belastet, det skal være bortimot null volt Byttet et par automatsikringer på en 15 år gammel Windy for naboen i fjor sommer, den ene hadde 5-6 volt spenningsfall og gjorde at plotteren ikke startet Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 16.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 Gunga Din skrev On 12.6.2020 at 9.01: Dette såg litt interessant ut.........kommer det bli en ’hit’ ? Veldig smart da. I stedet for å selge 2 -3 håndtak pr båt så selger man 6 Men umiddelbart virker dette spinkelt, de leddene må tåle mye og er vil være veldig utsatt? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 16.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 Jeg kommer ivartfall vente med den investeringen....skulle vilje se dem på en messe først.... så man ser kvalitén...... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Bitteliten Svart 16.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 (redigert) fleggis skrev 1 time siden: Du sjekker ikke sikringen med ampere men med volt. Mål spenningsfallet over sikringen når kursen er belastet, det skal være bortimot null volt Byttet et par automatsikringer på en 15 år gammel Windy for naboen i fjor sommer, den ene hadde 5-6 volt spenningsfall og gjorde at plotteren ikke startet Måler jeg da volten ut av sikringen ved belastning? (Det er pluss inn og pluss ut) jeg mistenker spenningsfall på sikringen til vhfen. Redigert 16.Juni.2020 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 16.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 Bitteliten skrev for 3 timer siden: Måler jeg da volten ut av sikringen ved belastning? (Det er pluss inn og pluss ut) ... Du kan måle på flere måter, Bitteliten. Enkleste er å måle spenningsfallet (ved belastning) direkte over sikringen. Da setter du målepinnene på hver side av sikringen. Ideelt skal det da vises 0V (intet spenningsfall). Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 16.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 Ok takk 😊 jeg får prøve Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 17.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2020 noen som har tips til hvordan jeg på en god måte kan feste en pluss kabel til denne pinnen? Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 17.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2020 En liten slangeklemme som strammes rundt pinnen og plusskabelen? Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 17.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2020 (redigert) Hvor tykk er kabelen ti skinna? Kan den forgrenes før skinna med feks wago eller et koblingspunkt med bolt? Redigert 17.Juni.2020 av Gullfisk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 18.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2020 (redigert) Ser ut som 16mm2 inn til skinna. Den er også lodda fast 😊 finnes det noen type kobling som kan skrus fast på skinna? Jeg får ikke tredd noe inn på sidene av skinna Redigert 18.Juni.2020 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 18.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2020 Phoebe skrev for 6 timer siden: En liten slangeklemme som strammes rundt pinnen og plusskabelen? Pinnen er ca 2mm. Finnes så små slangeklemmer? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.